Gå til innhold

Ta religion ut av læreplanen - vi må besktytte barna

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er på tide at man tar all undervisning knyttet til religion ut av skolen. Det er ikke rett at barn og unge skal hjernevaskes og forvirres med religiøs propaganda og ideologi.

Gud sin eksistens er ikke vitenskapelig bevist og det er derfor ikke grunnlag for å bruke det til undervisning i skolen. Med religionsundervisning fratar vi barn muligheten til å være selvstendige og frie ved å påføre dem skyld og skam gjennom indoktrinering av voksne.

Skolen bør være et religionsfritt sted.

Anonymkode: 3289a...44e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er på tide at man tar all undervisning knyttet til religion ut av skolen. Det er ikke rett at barn og unge skal hjernevaskes og forvirres med religiøs propaganda og ideologi.

Gud sin eksistens er ikke vitenskapelig bevist og det er derfor ikke grunnlag for å bruke det til undervisning i skolen. Med religionsundervisning fratar vi barn muligheten til å være selvstendige og frie ved å påføre dem skyld og skam gjennom indoktrinering av voksne.

Skolen bør være et religionsfritt sted.

Akkurat den siste delen er jeg enig i. I Frankrike er all religion forbudt i skolen, det vil si at det ikke er lov å gå religiøse klær eller å gå med religiøse symboler på skolen og det vil jeg at vi skal innføre i Norge. Det skal være likeverdighet for alle elever i skolen og ingen skal måtte oppleve å bli forhåndsdømt grunnet hvilken religion familien tilhører. 

Anonymkode: b62ea...6ea

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesj. Så lenge religion påvirker samfunnet, skal barn selvfølgelig få kunnskap om religionen.

Forkynnelse har naturlig nok ingen plass i undervisningen.

Anonymkode: 2d4cc...429

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å lære om religion. Få innsikt i hva folk tror på er viktig for å forstå samfunnet.

Anonymkode: 73d2d...222

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ikke barn / ungdom lærer om forskjellige religioner på en nøytral og historie måte, er de enda dårligere rustet mot de som ønsker å hjernevaske de og fange de inn i forskjellige sekter. Ingen religioner blir framstilt som «sanne» i norsk skole. At religion og religionshistorie er en stor del av verden og samfunnshistorie er ikke til å komme utenom, uavhengig av hva man tror på et personlig nivå. 

Anonymkode: a5aff...87a

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil si at ett stort flertall av julesanger, 17.mai sanger osv ikke skal øves på?

Religions undervisningen gir innsikt i våre medmenneskers leve sett, kultur og bakgrunn

Det er jo fint å legge noe av det inn i heimkunskapen, utrolig hva vi kan lære om andre gjennom hva folk spiser 

Endret av Januar2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

opplysning er bedre enn uvitenhet.  

da mener jeg teoretisk innføring i alle verdens religioner.  praktisere får man gjøre i kirka/moskeen/synagogen osv..

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er religionsfaget i skolen basert på vitenskap om religion som fenomen og det gir elevene et bedre grunnlag til å motstå sekter og dessuten til å forstå bedre en del internasjonal politikk. 

Anonymkode: 90b19...416

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om få år vil det knapt finnes kompetente og motiverte fagfolk igjen i skolene, det er langt viktigere enn detaljer som dette.

Anonymkode: cd40d...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal alt av religion ut av skolen må også alt omkring jul og påske ut. 

Det er viktig å lære om religion og forskjellige religioner. Forkynning derimot er ikke lov, men det er jo heller ikke slik at man i norske skoler skal lære at "Gud skapte himmel, jord og Adam og Eva". Man skal lære om at det finnes en religion hvor noen mener dette. 

Anonymkode: 6c773...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et nytt fag hvor en sammenstiller religioner, både nye og gamle, med folkeeventyr, sagn og myter. Det er jo noe visdom i de fleste av disse fortellingene.

Anonymkode: 98e84...609

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig skulle jeg ønske at det å tro på Gud forsvant helt fra menneskets natur. Men det er så mange som trenger å bli fortalt hvordan de skal leve livene sine og det er så mange som trenger noe å tro på for å gi livet en slags større mening enn å bare "være" så det skjer ikke.

Og da må vi dessverre lære barna om religion slik at barna lettere kan forstå samfunnet det lever i.

Dropp heller å bruke et halvt år per de store forfatterne våre som Hamsun, Wergeland, Skram osv. Dropp å bruke evig tid på haikudikt og vikingtiden. Husker vi skulle ha om vikingtiden et helt halvår på barneskolen... Lær barna mer om privatøkonomi og andre ting de faktisk trenger, nettopp for å forberede dem til det virkelige livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje et nytt fag hvor en sammenstiller religioner, både nye og gamle, med folkeeventyr, sagn og myter. Det er jo noe visdom i de fleste av disse fortellingene.

Det hadde vært en god løsning! 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn bør lære om religion og spesielt de negative sidene, for øvrig så håper jeg på et forbud mot politiske og religiøse symboler i skolene og på alle offentlige arbeidsplasser.

Så jo hvordan det gikk i Frankrike når en lærer mistet hodet fordi han underviste elevene i ytringsfrihet og det er jo dessverre en stor risiko med enkelte religioner.

Anonymkode: 743e1...92b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finnes ikke religiøs, men noe undervisning i religion i et historisk eller vitenskapelig perspektiv synes jeg fortsatt vi bør ha. Forkynnelse har selvsagt ingenting i skolen å gjøre, verken offentlige eller privat skole.

Anonymkode: bda6a...e82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var ikke så dumt.

I tillegg kunne man inkludert det som en del av helseundervisning hvor man lærer elevene å sette grenser mot foreldrenes indoktrinering. At barna har lov til å sette grenser og hvordan de kan sette grenser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Akkurat den siste delen er jeg enig i. I Frankrike er all religion forbudt i skolen, det vil si at det ikke er lov å gå religiøse klær eller å gå med religiøse symboler på skolen og det vil jeg at vi skal innføre i Norge. Det skal være likeverdighet for alle elever i skolen og ingen skal måtte oppleve å bli forhåndsdømt grunnet hvilken religion familien tilhører. 

Anonymkode: b62ea...6ea

Så bra! Da blir der slutt på hijab.

Anonymkode: c337d...931

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at TS ikke har satt sine føtter i et klasserom på en del år...

Anonymkode: ae8e6...2ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis går mine barn på kristen skole. De begynner og avslutter dagen med og be. Kristne gode verdier. Og de har fag som alle andre. 
Bare slapp av ts. Religion er ikke farlig. Jeg tror ikke det kommer etter deg for og bite deg i ræven. 

Er bare og la være og tro. Tenk på andre ting. Så enkelt men likevel så forferdelig vanskelig. 

Anonymkode: a1f06...2a8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/17/2023 at 10:53 AM, AnonymBruker said:

Utmerket forslag. 

Anonymkode: 759e9...eee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...