Gå til innhold

Jeus gir autoritet til alle å helbrede

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 hours ago, AnonymBruker said:

Har du noen kroniske plager eller sykdom ? Er du åpen for at jeg kan be for deg? Poenget med helbredelse er å styrke tro det er Jesus sitt bevis for at han enda lever.

Anonymkode: 84fd3...7ab

Ja, jeg har en funksjonshemning som plager meg en del. Å bli kvitt den ville virkelig være et mirakel, for det er en fysisk skade hvor man ikke kan innbile seg eller late som om det ble friskt hvis det ikke ble det. Jeg trodde en gang jeg hadde blitt frisk på et helbredelsesmøte, for jeg syntes jeg følte en liten forbedring under forbønnen. Alle rundt jublet også selvsagt, og det var en ordentlig nedtur å måtte fortelle etterpå at jeg hadde visst ikke blitt helbredet likevel. Likevel beholdt jeg troen i mange år etterpå, men dette var en av mange opplevelser (eller rettere sagt mangel på opplevelser) som gjorde at jeg fikk mindre og mindre tro på slike mirakler. Jeg tror du vil oppleve det samme hvis du ettergår historien om din bestemor. Jeg vil presisere at jeg ikke ønsker å ta fra noen troen (som om jeg kunnne det), eller gjøre narr. Men jeg synes man skal snakke så sant som mulig. Spesielt når man snakker om Gud. Jeg er ikke så sikker på at han, hvis han finnes, er så begeistret over å få æren for ting han ikke har gjort, bare fordi folk ønsker så veldig å se bekreftelser på det de tror.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lawyam skrev (På 17.9.2023 den 3.51):

Ja, det står jo tydelig i Bibelen at den troende skal legge hendene på syke og så SKAL de bli friske. Vi skal be i Jesu navn. Vi har fått autoritet gjennom Hans navn.

Men de blir ikke friske av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (3 timer siden):

Men de blir ikke friske av det.

Jo, hvis den troende tror på det de sier da... tror at det vil skje; FORDI GUD har sagt det! De kan ikke tvile på om det fungerer, det er tvil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener alle burde ta seg tid til å 'lese' denne. Den forklarer i detalj hva Guds vilje er for healing, hvordan heale deg selv og andre og er ikke til å misforstå. At uttalelsene lett sjekkes opp mot hva Bibelen sier slik at vi vet det ikke motsier den er det beste! T.L. Osborn var ingen hvemsomhelst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Lawyam said:

Jo, hvis den troende tror på det de sier da... tror at det vil skje; FORDI GUD har sagt det! De kan ikke tvile på om det fungerer, det er tvil!

Jeg trodde, 100%. Det gjorde de rundt meg også.

6 hours ago, Lawyam said:

Jeg mener alle burde ta seg tid til å 'lese' denne. Den forklarer i detalj hva Guds vilje er for healing, hvordan heale deg selv og andre og er ikke til å misforstå. At uttalelsene lett sjekkes opp mot hva Bibelen sier slik at vi vet det ikke motsier den er det beste! T.L. Osborn var ingen hvemsomhelst.

Har vært på møter med Osborne og lest flere av bøkene.

Som sagt, kartet stemmer dessverre ikke med terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (11 timer siden):

Ja, jeg har en funksjonshemning som plager meg en del. Å bli kvitt den ville virkelig være et mirakel, for det er en fysisk skade hvor man ikke kan innbile seg eller late som om det ble friskt hvis det ikke ble det. Jeg trodde en gang jeg hadde blitt frisk på et helbredelsesmøte, for jeg syntes jeg følte en liten forbedring under forbønnen. Alle rundt jublet også selvsagt, og det var en ordentlig nedtur å måtte fortelle etterpå at jeg hadde visst ikke blitt helbredet likevel. Likevel beholdt jeg troen i mange år etterpå, men dette var en av mange opplevelser (eller rettere sagt mangel på opplevelser) som gjorde at jeg fikk mindre og mindre tro på slike mirakler. Jeg tror du vil oppleve det samme hvis du ettergår historien om din bestemor. Jeg vil presisere at jeg ikke ønsker å ta fra noen troen (som om jeg kunnne det), eller gjøre narr. Men jeg synes man skal snakke så sant som mulig. Spesielt når man snakker om Gud. Jeg er ikke så sikker på at han, hvis han finnes, er så begeistret over å få æren for ting han ikke har gjort, bare fordi folk ønsker så veldig å se bekreftelser på det de tror.

Gud skylder deg ikke helbredelse han skylder deg ingen ting. Er ikke alle som blir helbredet der og da. Du skal leve for Gud han skal ikke leve for deg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åååh! Det er skriveleif for Jesus i overskriften, ikke Jens! Jeg har sett denne tråden så mange ganger nå og lest det som at Jens gir autoritet til å helbrede folk, og klarte ikke å skjønne hvem Jens var eller hvorfor han skulle gi noen en slik autoritet 😭😂

Anonymkode: 1e3cb...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (11 timer siden):

Jeg vet ærlig talt ikke om jeg tror på noe av det du sier heller. Du heter linsejesus der profilbilde ditt er mikkemus med buksa nede som er sinnsykt drøyt nesten blasfemisk og litt perservt med tanke på barnetv og du var troende før? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (7 timer siden):

Hei Lawyam. Jeg ville egentlig svart deg i tråden til hun med en kreftsyk man, men jeg ønsker ikke forstyrre henne med diskusjon - og tar det her.. Vi kan ikke garantere henne at dersom hun bare «vet» at han blir frisk, så gjør han det… Det som er problemet i praksis med denne tankegangen, er at dersom den som ber ikke får mirakelet sitt - kan de bli sittende med samvittighetskvaler for de tror de ikke har bedt nok / riktig, eller føler seg sviktet av Gud som « ikke hører»… Vi har vår tid på jorden, og for alle kommer den dagen vi skal gå videre. Av og til må man forsone seg med at den tiden er kommet, og heller samles i ro og sørge i sammen, og gi den syke anledning til å forlate verden med fred. Jeg håper også hun får mirakelet sitt ❤️ men dersom tiden er inne, er det ikke fordi de ikke tror nok… 

Anonymkode: c25ad...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Gud skylder deg ikke helbredelse han skylder deg ingen ting. Er ikke alle som blir helbredet der og da. Du skal leve for Gud han skal ikke leve for deg.  

Jeg har aldri ment at Gud skylder meg noe. Det jeg sier er at de kristnes påstander om helbredelse ikke ser ut til å gjenspeile fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg vet ærlig talt ikke om jeg tror på noe av det du sier heller. Du heter linsejesus der profilbilde ditt er mikkemus med buksa nede som er sinnsykt drøyt nesten blasfemisk og litt perservt med tanke på barnetv og du var troende før? 

Jeg aner sant å si ikke hvorfor jeg valgte det brukernavnet. Sikkert fordi noen ved siden av snakket om en "brillejesus"eller noe. Det er teit, men det betyr ingenting.

Tror du er alene om å synes det er veldig drøyt. Donald Duck bruker ikke bukser i det hele tatt.

Og ja, jeg var sterkt troende fram til jeg var rundt 25. Ser at vi har en del av de samme referansene innenfor kristen tro (helbredelser, Osborn, Derek Prince osv).

Men jeg er nysgjerrig på om du tar utfordringen ang. din bestemor. Hadde hun diabetes 1 og ble frisk så hun ikke trenger å ta insulin lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (27 minutter siden):

Jeg er uenig i at noen skal føle skyld hvis de har forsøkt. Ingen sier det, ikke Gud heller. Skyld er tatt bort! 

Men det hjelper ikke at du sier det etterpå, folk kan likevel føle skyld selv om de selvfølgelig ikke har grunn til det… Jeg leser jo at du skriver at de nok har tvilt litt, og ja du poengterer at dette er menneskelig og naturlig - men likevel tenker kanskje dette mennesket da « ja, kanskje min kjære hadde blitt frisk dersom jeg bare ikke hadde tvilt, dersom jeg hadde klart å vite fullstendig og oppriktig.». Dette er en uriktig og unødvendig byrde… Selvfølgelig skal man utforske alle relevante medisinske muligheter, og bønn og inderlige / desperate ønsker er det naturlig at vi har. Men på et visst punkt er det bedre for både pasient og pårørende å forsone seg med realitetene, og gi slipp, slik at den syke kan gå bort i fred, og de pårørende kan sørge naturlig - og etter en tid gå videre i livet slik man skal ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det hjelper ikke at du sier det etterpå, folk kan likevel føle skyld selv om de selvfølgelig ikke har grunn til det… Jeg leser jo at du skriver at de nok har tvilt litt, og ja du poengterer at dette er menneskelig og naturlig - men likevel tenker kanskje dette mennesket da « ja, kanskje min kjære hadde blitt frisk dersom jeg bare ikke hadde tvilt, dersom jeg hadde klart å vite fullstendig og oppriktig.». Dette er en uriktig og unødvendig byrde… Selvfølgelig skal man utforske alle relevante medisinske muligheter, og bønn og inderlige / desperate ønsker er det naturlig at vi har. Men på et visst punkt er det bedre for både pasient og pårørende å forsone seg med realitetene, og gi slipp, slik at den syke kan gå bort i fred, og de pårørende kan sørge naturlig - og etter en tid gå videre i livet slik man skal ❤️

Skal ingen be for syke da - for å være på den sikre siden? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (2 minutter siden):

Skal ingen be for syke da - for å være på den sikre siden? Eller?

Selvsagt er det ikke det jeg skriver, og det tror jeg du vet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvsagt er det ikke det jeg skriver, og det tror jeg du vet 😊

Ja, jeg ville bare ha den skriftlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lawyam skrev (11 minutter siden):

Ja, jeg ville bare ha den skriftlig ;)

Jeg oppfatter deg som et menneske med veldig gode intensjoner, og jeg har mange ganger vært enig med deg i andre diskusjoner her inne 😊 Jeg mener bare at i situasjoner som denne må vi alle være ekstra bevisst på hvordan vi ordlegger oss, i møte med fortvilte pårørende. ( Jeg påstår ikke at jeg selv er ufeilbar heller altså 😉). Bønn og samhold er fantastisk og nyttig - det er makt i de foldede hender. Men til syvende og sist rår vi ikke over alt, og da er det også lov å legge det i Guds hender ( Han som vet det store bildet) og gi slipp selv - Amen « La det skje, jeg er trygg» ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg oppfatter deg som et menneske med veldig gode intensjoner, og jeg har mange ganger vært enig med deg i andre diskusjoner her inne 😊 Jeg mener bare at i situasjoner som denne må vi alle være ekstra bevisst på hvordan vi ordlegger oss, i møte med fortvilte pårørende. ( Jeg påstår ikke at jeg selv er ufeilbar heller altså 😉). Bønn og samhold er fantastisk og nyttig - det er makt i de foldede hender. Men til syvende og sist rår vi ikke over alt, og da er det også lov å legge det i Guds hender ( Han som vet det store bildet) og gi slipp selv - Amen « La det skje, jeg er trygg» ❤️ 

Takk! Nei, vi rår ikke over noe, men det er vel der troen kommer inn; Gud rår! Vi må jo gi slipp; men kanskje det er tvilen vi kan gi slipp på? Be, vitende om at Han hører og takke, I Jesus navn! Alltid i Jesus navn! Og være trygg, ja! Han sier jo at vi er trygge!  Mtp ordlegging; jeg vet jeg kan være litt hastig når jeg skriver, og ufeilbarlig er jeg kanskje den siste som er, men jeg mener oppriktig at hvis vi ikke skal tro på hva Jesus sier og hva Bibelen sier om helbredelser og andre løfter som er gitt; hvorfor skal vi da tro i det hele tatt? Skal vi tro Han lyver? Eller som mange sier; 'men Han mente det vel ikke slik det står...'? Vi lager jo vår egen tro da? Enten er Han Veien, Sannheten og Livet eller ikke. Ikke noe midt mellom? 'Halvsannheten'?

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (2 timer siden):

Takk! Nei, vi rår ikke over noe, men det er vel der troen kommer inn; Gud rår! Vi må jo gi slipp; men kanskje det er tvilen vi kan gi slipp på? Be, vitende om at Han hører og takke, I Jesus navn! Alltid i Jesus navn! Og være trygg, ja! Han sier jo at vi er trygge!  Mtp ordlegging; jeg vet jeg kan være litt hastig når jeg skriver, og ufeilbarlig er jeg kanskje den siste som er, men jeg mener oppriktig at hvis vi ikke skal tro på hva Jesus sier og hva Bibelen sier om helbredelser og andre løfter som er gitt; hvorfor skal vi da tro i det hele tatt? Skal vi tro Han lyver? Eller som mange sier; 'men Han mente det vel ikke slik det står...'? Vi lager jo vår egen tro da? Enten er Han Veien, Sannheten og Livet eller ikke. Ikke noe midt mellom? 'Halvsannheten'?

Jeg har ingen fasitsvar å gi deg ang hvordan noenting skal forstås eller defineres, det tror jeg ikke noen mennesker kan  😊 Det er fint at du står trygt og stødig i din tro, jeg er ikke ute etter å argumentere rundt det på noe vis. Jeg mener fremdeles at vi ( som mennesker) ikke kan love andre fysisk helbredelse på Guds vegne, dersom bare de tror riktig/ber nok. Vi kan stå sammen i stormen, og gi hverandre støtte og omsorg. Bønn er også en form for meditasjon, og mange starter en bønn med et ønske - men kommer i løpet av bønnen til aksept over situasjonen, en forståelse av at vi er del av et større bilde - og noen ganger skjer det som skal skje, selv om det ikke er det vi ønsker her og nå. ❤️Denne aksepten betyr ikke at disse menneskene ikke har Jesus med seg, men at her var tiden inne for dette mennesket å gå videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ingen fasitsvar å gi deg ang hvordan noenting skal forstås eller defineres, det tror jeg ikke noen mennesker kan  😊 Det er fint at du står trygt og stødig i din tro, jeg er ikke ute etter å argumentere rundt det på noe vis. Jeg mener fremdeles at vi ( som mennesker) ikke kan love andre fysisk helbredelse på Guds vegne, dersom bare de tror riktig/ber nok. Vi kan stå sammen i stormen, og gi hverandre støtte og omsorg. Bønn er også en form for meditasjon, og mange starter en bønn med et ønske - men kommer i løpet av bønnen til aksept over situasjonen, en forståelse av at vi er del av et større bilde - og noen ganger skjer det som skal skje, selv om det ikke er det vi ønsker her og nå. ❤️Denne aksepten betyr ikke at disse menneskene ikke har Jesus med seg, men at her var tiden inne for dette mennesket å gå videre. 

Selvfølgelig har de Jesus med seg. Det er ikke jeg som lover noe da, men Bibelen lover og det er bare det jeg sier; enten må vi tro den eller la være. Hvis vi tviler er der ikke jo tro. Gud krever tro. Du kan jo tvile på meg og siden jeg er menneske og både kan lyve, ombestemme meg osv er det vel best å ikke stole helt på meg, men Gud/Jesus er jo annerledes med. Vi kan ikke tenke på 'dem' som vi tenker på mennesker. Er det å tro enkelt? Nei, jeg står ikke like fjellstøtt hele tiden jeg heller, men jeg merker at ofte er jeg noe mer opptatt av om jeg tror nok/tviler på om jeg tror/tviler på meg selv - og jeg må minne meg selv på at jeg er ikke bedt om å tro på meg selv/at jeg tror nok - jeg skal tro på Han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...