Gå til innhold

Tenker dere ateister og hedninger aldri "Hva hvis..." ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man kan ikke  la være å bli fasinert av den ufattelige arrogansen til kristne.

Anonymkode: 91d7e...01a

Vi er ikke arrogante fordi vi ikke har noe å skryte av og vet det; vi HAR pga Jesus og ikke pga av oss selv. Det kalles ydmykhet. Vi er takknemlige! Arroganse må være å tro at du skal klare å konkurrere mot Gud og Guds vilje! Eller at du har noe bedre for oss enn hva vi allerede har fått! ;)

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lawyam skrev (1 time siden):

Vi er ikke arrogante fordi vi ikke har noe å skryte av og vet det; vi HAR pga Jesus og ikke pga av oss selv. Det kalles ydmykhet. Vi er takknemlige! Arroganse må være å tro at du skal klare å konkurrere mot Gud og Guds vilje! Eller at du har noe bedre for oss enn hva vi allerede har fått! ;)

Det er så fascinerende at arrogante mennesker ikke ser at de er arrogante. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (5 timer siden):

Dere har ikke noe. og dere VET iallefalø ikke noe. Det er ikke noen rasjonell basis for troen du fremmer.

Og det å kontant avvise at andres liv kan være minst like bra som ditt, er ikke det selve definisjonen på arroganse?

Anonymkode: 6063a...c06

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere har ikke noe. og dere VET iallefalø ikke noe. Det er ikke noen rasjonell basis for troen du fremmer.

Og det å kontant avvise at andres liv kan være minst like bra som ditt, er ikke det selve definisjonen på arroganse?

Trodde du jeg bryr meg om du kaller meg og andre kristne arrogante eller uvitende eller hva?

Klart vi VET hva vi har når vi ER kristne. Det er vel en selvfølge at kristne vet mer om kristenlivet enn de som ikke er det...

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (57 minutter siden):

Trodde du jeg bryr meg om du kaller meg og andre kristne arrogante eller uvitende eller hva?

Klart vi VET hva vi har når vi ER kristne. Det er vel en selvfølge at kristne vet mer om kristenlivet enn de som ikke er det...

Jeg vokste opp i "indremisjonsmiljøet", men brøt ut som en del av mitt "ungdomsopprør" og lever nå et liv fritt for religion. Så jeg tror jeg vet ganske mye om begge deler, men jeg påstår selvfølgelig ikke at jeg vet akkutat hvordan andre har det.

Jeg vet ialkefall at jeg har mått jobbe meg gjennm mye av tankesttet jeg ble indoktriner med i barndommen, for å kunne bli det relativ liberale og tolerante mennesket jeg er i dag. 

Da vil jo gjerne religiøse etterlyse "toleranse firvreligion". Men jeg mener det viktige er å være tolerant for mennsker. Ideer derimot kan man være så kritisk man vil ovenfor.

Jeg anser religion som en av de mest destuktive kreftene vi har i samfunnet, og noe eg virkelig ønsker at alle mennesker skulle få kjenbe seg helt fri fra.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lawyam said:

Dere har en tro. Det er det eneste dere har. Du kunne byttet ut ordet gud med julenissen og teksten din ville gitt like mye mening. Det du har er en tro som gir deg en følelse av å ikke være alene. Og for all del, det har en voldsom verdi hvis du faktisk føler de følelsene. Og følelsene er selvfølgelig helt ekte. Men det er jo helt tulleruskete følelser. Enhver som har vært borti psykiatri vet at menneskehjernen klarer å tro helt og fullt på de mest vannvittige og usanne ting. Religion er selvfølgelig ikke psykiatri, men det er indoktrinering/ en søken etter en løsning/et svar/en forklaring/trøst. Det at du lirer av deg alt det tøvet overbeviser ingen som ikke lever i samme desillusjon. Les en annen religions tekster, så ser du hvor tullete det er å tro på det. At du tror på kristen lære er kun fordi du er vandt med tanken på at det er sannhet der. 

Forøvrig er det både kristne som er gode mennesker og ikke gode mennesker. Det værste mennesket jeg har vært borti var dypt kristen, men jeg har også nære venner som er kristne som er nydelige mennesker. Troen er en ide og sier ingenting om hva slags menneske du er. 

Anonymkode: 8b438...f99

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Menelaos
Lawyam skrev (1 time siden):

Er du fra Israel er du mest sannsynligvis Jøde

Er du fra Iran er du mest sannsynligvis Muslim

Er du fra India er du mest sannsynligvis Hinduist

Er du fra Tibet er du mest sannsynligvis Buddhist

Er du fra Europa er du mest sannsynligvis Kristen

Den troende du har, har ikke noe med Gud å gjøre, det har med geografi, kultur, historie og familie og gjøre. 

Men dette er noe troende nekter å akseptere.

Ja det finnes de som konverterer, men er det ikke merkelig at en Kristen som var 100% sikker på at kristendommen var riktig, som Konverterer til la oss si Hinduism, plutselig er 100% sikker på at Hinduism er den riktige

Den riktige religionen er alltid den man selv er med i.  

Endret av Menelaos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet gir ingen mening. Skal liksom muslimer tenke hva hvis om buddhisme, sikher tenke hva hvis om shintoisme og jøder hva hvis om pastafarianisme?

Anonymkode: dcc60...8ad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2023 den 2.30):

Altså, hva hvis dere tar feil?

Dere blir ikke mye høye i hatten da. Når dagen kommer.

Anonymkode: 07a94...b19

Hva hvis guden du velger å tro på er feil? Da har du driti på draget da. Det blir mye gambling her!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.10.2023 den 10.06):

Dere har en tro. Det er det eneste dere har. Du kunne byttet ut ordet gud med julenissen og teksten din ville gitt like mye mening. Det du har er en tro som gir deg en følelse av å ikke være alene. Og for all del, det har en voldsom verdi hvis du faktisk føler de følelsene. Og følelsene er selvfølgelig helt ekte. Men det er jo helt tulleruskete følelser. Enhver som har vært borti psykiatri vet at menneskehjernen klarer å tro helt og fullt på de mest vannvittige og usanne ting. Religion er selvfølgelig ikke psykiatri, men det er indoktrinering/ en søken etter en løsning/et svar/en forklaring/trøst. Det at du lirer av deg alt det tøvet overbeviser ingen som ikke lever i samme desillusjon. Les en annen religions tekster, så ser du hvor tullete det er å tro på det. At du tror på kristen lære er kun fordi du er vandt med tanken på at det er sannhet der. 

Forøvrig er det både kristne som er gode mennesker og ikke gode mennesker. Det værste mennesket jeg har vært borti var dypt kristen, men jeg har også nære venner som er kristne som er nydelige mennesker. Troen er en ide og sier ingenting om hva slags menneske du er. 

Anonymkode: 8b438...f99

Når handlet kristendommen om at kristne var bedre enn andre?

Står vel tydelig at ingen blir frelste ved gjerninger eller ord, gjør det ikke. Er jo nettopp det Jesus kaller hykleri når Han snakker til jødene om deres tro på at Loven - altså å holde budene - skal bringe dem til frelse. En synd er nok i følge den; og det er en avtale Gud gjorde med Moses.

Det er laget en ny Pakt mellom Gud og mennesker og den handler ikke om den gode som tror på Jesus eller den onde som ikke gjør det. Til og med Satan tror på Jesus, han prøver bare å ødelegge for hva Jesus har gjort for oss - å la oss slippe straffen for hvor lite snille vi er'  fordi Gud vet at at vi ikke har en sjanse hvis Han skal redde noen på bakgrunn av noe vi har gjort; da blir det urettferdig ovenfor andre.

Han sendte derfor Jesus til å ta straffen for syndene, så det er opp og avgjort det - for dem som vil bruke den rednkngsplanken. De som ikke vil det 'drukner' jo selv om det er plass til alle på den som VIL - eller tror det stemmer.

De som kaller seg kristne og tror eller forteller deg at de er bedre enn deg er jo som fariseerene som Jesus snakket til; Han ba de jo vende om?

Det er en vei til Himmelen, frelse, tilgivelse og det er ved å ta mot Jesus. Det står ikke 'du som er snillere enn andre er deg som Jesus døde for eller gav sitt liv for'. Det står at 'syndere'.

Deg, meg og alle uten anklager over hva vi har gjort. Det er glemt av Gud. Det gjør noe med dem som ser at Gud er glad i oss og at det kun er derfor vi er reddet. Han hater fortsatt synden, fordi den skader menneskene Hans, men Han hater ikke menneskene. Det er bare det at Han ikke kan se på dette i all evighet og må slå ned før eller siden, og derfor sendte Han Jesus som redder de som tror Han, de andre har ingen vei å gå, men døren er jo ikke lukket ennå.

Når noen som kaller seg kristne dømmer noen eller kaller seg bedre enn andre; er det tvert motsatt hva Jesus sier; for Han sier det er av nåde og ikke gjerninger for at ingen skal kunne skryte av at de er bedre enn andre. De har da ikke vendt om; kaller seg kristne, men det er kun et tegn på at noen er kristne og det er at de vet at hvis det ikke var for Jesus så var døren til Gud stengt. Tror de at de kan si til St.Peter når Han spør hvorfor de tror de kommer inn og påstår; jeg er snill og gjør mitt beste og jeg har lest Bibelen og kaller meg kristen og tror på at Jesus finnes..' så kommer de ikke inn. Den som kommer inn er den som svarer 'jeg er her fordi Jesus sa jeg kunne komme, selv om jeg ikke fortjente det'... Det er det som står i Bibelen 

Det er også derfor jeg kan komme, ikke fordi jeg er bedre enn andre, men fordi Jesus sa jeg kunne og jeg fikk lov å komme selv om jeg ikke er perfekt siden Han bryr seg om meg. Det er fint å være omsluttet en slik kjærlighet. Gud er ikke anklageren, anklageren er den som prøver å anklage oss for Gud og forteller oss at Gud ikke elsker oss fordi vi ikke er bra nok; neivel? Han sendte faktisk Sønnen fordi Han elsket oss og ikke fordi vi var snille nok, men syndere. Han anklager oss ikke når Han har tatt bort skylden, og jo; vi er gode NOK til at Han ville redde oss og det var av NÅDE ja..., men så står det vel at Nåden er NOK også.

Så det handler altså IKKE om hva vi har gjort for Gud eller Jesus eller noe slikt; men Hva Gud har gjort FOR oss - og gitt oss; som vi kan ta i mot med 'frimodighet og takk' som det står. Det er når vi ser det vi har fått allerde og som ligger der klart for oss å ta i mot; det evige liv, tilgivelse, frelse/redning og alt som Jesus betalte for at vi skulle få' og som vi får ved å ta imot, tro, ha tillitt til Jesus og Guds ord. Fordi det er kun 'en vei, sannet, liv' (Jesus) som kan redde oss. Ikke oss selv, men med å lytte til hva Han sier 

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2023 den 3.01):

Tiden vil vise. Jeg er åpen for alt. Jeg har ikke nok info til å verken bekrefte eller avkrefte at det er noe etter døden

Anonymkode: bba79...d8c

Jeg har mye nok info til å bekrefte at det ikke er noe etter døden. Desverre. 

Anonymkode: 9eba1...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (12 timer siden):

Bla, bla.

Det er det som står i Bibelen 

Bla, bla..

Hvorfor tror du å remse opp masse greier som står i den bibelen din har noen relevans?

Det er jo fullstendig meningsløst med mindre man tror på det i utgangspunktet.

Og det har vi jo ikke noen grunn til å gjøre, så.... 🤷‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor tror du å remse opp masse greier som står i den bibelen din har noen relevans?

Det er jo fullstendig meningsløst med mindre man tror på det i utgangspunktet.

Og det har vi jo ikke noen grunn til å gjøre, så.... 🤷‍♀️

Det er akkurat det Djevelen sier også... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første : Hva er alternativet ?

Om jeg kommer til doms : For hvilken gud? Odin, Buddha, Allah, Javhe, Kristus de 100 talls andre gudene som finnes?

Jeg mener situasjonen blir jo ikke bedre for meg hvis jeg velger en feil gud. 

For det andre : Jeg føler ikke for noen guder: skal jeg innordne meg et menneskefiendtlig tankesett for å tilfredstille en moralkodeks som typisk er umennesklig ?

I håp om at jeg kansje kan dele evigheten med mennesker jeg i stor grad ikke kunne fordra som levende?

Er det noen sted i religionshistorien det finnes en gud som verdsetter sin skapning?

Jeg er kansje ikke så høy i hatten, men stort sett fornøyd med valget.

Satan fremstår strengt tatt som et bedre valg enn Kristus i Abrahams religionene, så alternativet for de 3 er jo lett og krever ingen innsats.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/16/2023 at 2:30 AM, AnonymBruker said:

Du har fortsatt ikke tenkt det spørsmålet selv, ser det ut som, så du får bare sitte der på din høye hest, og være høy i hatten. Så synd at ikke alle mennesker er perfekte og velger "riktig" religion!! *argh*

Anonymkode: d9f4b...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (10 minutter siden):

Det er akkurat det Djevelen sier også... 

Nok en figur vi ovrerhodet ikke har noen grunn til å tro på.  🤷‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om Joe Biden faktisk er en øgle i menneskeforkledning? Hva om det finnes ekte hekser? Hva om Voodoo er ekte? Hva om Illuminati styrer alt?  Hva om "Eliten" har planer om å gjøre vanlige folk om til batterier? Hva om romvesener driver og forsker på kroppen min i hemmelighet om natta? Hva om månen egentlig er laga av ost? Eller er en romstasjon? Hva om det er Ganesh man burde tilbe og ikke Allah? 

Skal man gå rundt og lure på "hva hvis/hva om" om alt idiotisk vås folk har greid å komme opp med så blir man jo gæren. Hvis det ikke finnes noen grunn til å tro på noe, så bør man ikke plage hodet sitt med det heller. Finnes det noen grunn til å tro på allverdens tull som folk i Midøsten kokte opp for 1500, 2000 og 3000 år siden? Nei, det gjør jo selvfølgelig ikke det. Derfor bruker vi ikke tid på å lure på det heller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (34 minutter siden):

For det første : Hva er alternativet ?

Om jeg kommer til doms : For hvilken gud? Odin, Buddha, Allah, Javhe, Kristus de 100 talls andre gudene som finnes?

Jeg mener situasjonen blir jo ikke bedre for meg hvis jeg velger en feil gud. 

For det andre : Jeg føler ikke for noen guder: skal jeg innordne meg et menneskefiendtlig tankesett for å tilfredstille en moralkodeks som typisk er umennesklig ?

I håp om at jeg kansje kan dele evigheten med mennesker jeg i stor grad ikke kunne fordra som levende?

Er det noen sted i religionshistorien det finnes en gud som verdsetter sin skapning?

Jeg er kansje ikke så høy i hatten, men stort sett fornøyd med valget.

Satan fremstår strengt tatt som et bedre valg enn Kristus i Abrahams religionene, så alternativet for de 3 er jo lett og krever ingen innsats.   

Buddha er ikke en Gud

Buddhister tror heller ikke at Buddha er en Gud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Buddha er ikke en Gud

Buddhister tror heller ikke at Buddha er en Gud

Greit. mrn det var vel ikke viktig for poenget i innlegget til Druid, var det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Aldri. Og det er uansett bedre å bli overrasket over at det er "noe" der, enn å ha levd livet sitt i håp om et paradis som ikke eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...