Rosa Gnom Skrevet 19. september 2023 #21 Del Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (På 16.9.2023 den 3.03): Problemet med å påstå at Gud ikke finnes er at da avviser man også muligheten for at det finnes ren og umenneskelig ondskap, og leser man om de bestialske handlingene enkelte har vært i stand til å utføre - som får Hitler til å fremstå som en skolegutt - kan man ikke nekte for at det finnes noe utenfor mennesket som rett og slett er ondt. Uansett hvor sykt menneskesinnet er, er enkelte handlinger folk har utført så onde og sadistiske at de umulig kan stamme fra mennesket selv. https://en.wikipedia.org/wiki/Oskar_Dirlewanger Anonymkode: 2f0c5...264 Det finnes ikke noe godt / vondt. Begrepene godt og ondt er menneskelige konstruksjoner og har ingenting å gjøre med verken religion eller noen gud, og de er heller ikke selvinnlysende slik religiøse mennesker ser ut til å tro. Det finnes ikke noe godt / vondt. Det er faktisk ikke en religion eller en gud som har bestemt godt og ondt, snarere er det omvendt, ettersom alt religioner har gjort er å formalisere atferdskoder som allerede fantes. Godt og ondt er opptatt av menneskelige forestillinger om etikk og moral og er både relative og dynamiske, ved at de er forskjellige (noen ganger betydelig) mellom ulike kulturer og er gjenstand for periodisk endring og tilpasning. Dermed er ikke godt og ondt absolutt. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #22 Del Skrevet 19. september 2023 Hva hvis hva da? Hva hvis en av religionene har rett i sine teorier? Det er vel ikke spesielt mye større risiko ved å ikke tilbe akkurat den guden foran ingen gud... kryr jo av dem, så de fleste tar åpenbart feil. Og bortimot alle gudene er ondsinnede figurer som skal grovt torturere alle som ikke tilber dem. Litt backbone må man jo ha, om man så trodde på dem - de er virkelig sjelden noe å tilbe. Anonymkode: b778b...126 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #23 Del Skrevet 19. september 2023 Hva med dere kristne da, tenk om dere har satt penger på feil hest? Jeg vet at Gud ikke finnes, så det blir jo bare rent hypotetisk spørsmål. Men om han står der i perleporten og sier at du tok feil, derfor skal du brenne i helvete, så tenker jeg at jeg hadde i all fall rett i en ting - Gud i bibelen er en jævla ond, sadistisk, narsissistisk drittsekk. Hvis jeg sto i perleporten, som bare et menneske som ikke hevder at jeg kuner god, og måtte velge ut folk basert på noen kriterier, så hadde jeg sluppet inn gode mennesker fra alle troer og ikke-troende, babyer som ikke er døpt synes jeg også fint kan få slippe å bli dømt til evig pinsle. Barn som er vokst opp med hinduisme. Fortjener de å havne i helvete? Hvis gud finnes så er han en pikk. Anonymkode: a64dc...e37 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #24 Del Skrevet 19. september 2023 Det er fristende å stille spørsmålet i retur. I akkurat dette spørsmålet sitter vi alle i samme båt 🙃 Anonymkode: d4e4e...734 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jensine Skrevet 19. september 2023 #25 Del Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (På 16.9.2023 den 2.30): Altså, hva hvis dere tar feil? Dere blir ikke mye høye i hatten da. Når dagen kommer. Anonymkode: 07a94...b19 Men det er jo ørti religioner uansett, man øker ikke sjansene sine så mye ved å velge en av dem. Og hva om gud er en stor kylling liksom - da har vel 97% av verdens befolkning driti seg ut. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 19. september 2023 #26 Del Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (På 16.9.2023 den 2.30): Altså, hva hvis dere tar feil? Dere blir ikke mye høye i hatten da. Når dagen kommer. Anonymkode: 07a94...b19 Jeg tenker det er motsatt. For ateister er det jo en kjempebonus om vi hadde tatt feil. Er værre for religiøse som dør og råtner til jord, og det var det. Levd hele livet med en religiøs overbevisning som er naturstridig i troen på et «etterliv». Så viser det seg at når man dør, så blir det som før man ble født…..ingen ting. Trøsten får vel være at når dere dør, så får dere jo strengt tatt ikke vite. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jensine Skrevet 19. september 2023 #27 Del Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (På 16.9.2023 den 3.03): Problemet med å påstå at Gud ikke finnes er at da avviser man også muligheten for at det finnes ren og umenneskelig ondskap, og leser man om de bestialske handlingene enkelte har vært i stand til å utføre - som får Hitler til å fremstå som en skolegutt - kan man ikke nekte for at det finnes noe utenfor mennesket som rett og slett er ondt. Uansett hvor sykt menneskesinnet er, er enkelte handlinger folk har utført så onde og sadistiske at de umulig kan stamme fra mennesket selv. https://en.wikipedia.org/wiki/Oskar_Dirlewanger Anonymkode: 2f0c5...264 Åh, sånn religiøs argumentasjon er alltid så innmari anstrengt. Ingen har problemer med å fatte at folk oppfører seg næsty. Arv og miljø. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 19. september 2023 #28 Del Skrevet 19. september 2023 K.B. skrev (På 16.9.2023 den 3.28): . Hva om det finnes en gud, men han er ikke som du tror, kanskje det er Allah, Er vel strengt tatt samme guden som tilbes. Allah/Elohim/jehova/alaha.. Samme Gud, forskjellige språk (arabisk, hebraisk, arameisk etc). De fleste av dagens teistiske retninger er tilbedelse av samme guden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #29 Del Skrevet 19. september 2023 Tanken har slått meg. Kva om gud fins. Men konklusjonen er så enkel, at dersom eg døyr i morgon og det viser seg at eg har feil, så skal Gud få forklare seg til meg. Kvifor påfører han menneska så mykje elendigheit dersom han liksom vil oss godt. Og no snakkar eg ikkje om "fri vilje, testar oss, blablabla", kva med kreft? Hungersnød? Born som blir alvorleg sjuke og døyr før dei har rukke og gjere noko "ondt"? Om gud fins så er det hans eigen feil at eg ikkje trur, for å tru på ein såpass kald og kynisk person/skapning slit eg med. Anonymkode: 7ab8a...d20 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 19. september 2023 #30 Del Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tanken har slått meg. Kva om gud fins. Men konklusjonen er så enkel, at dersom eg døyr i morgon og det viser seg at eg har feil, så skal Gud få forklare seg til meg. Kvifor påfører han menneska så mykje elendigheit dersom han liksom vil oss godt. Og no snakkar eg ikkje om "fri vilje, testar oss, blablabla", kva med kreft? Hungersnød? Born som blir alvorleg sjuke og døyr før dei har rukke og gjere noko "ondt"? Om gud fins så er det hans eigen feil at eg ikkje trur, for å tru på ein såpass kald og kynisk person/skapning slit eg med. Anonymkode: 7ab8a...d20 Det er en ting som er 100% sikkert. Om det finnes en Gud, så er den enten inkompetent eller ond. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #31 Del Skrevet 19. september 2023 sicario skrev (1 time siden): Er vel strengt tatt samme guden som tilbes. Allah/Elohim/jehova/alaha.. Samme Gud, forskjellige språk (arabisk, hebraisk, arameisk etc). De fleste av dagens teistiske retninger er tilbedelse av samme guden. Dette gjelder de abrahamittiske religionene, men det finnes jo mange religioner som har helt andre røtter enn disse. Anonymkode: 7f273...67f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 19. september 2023 #32 Del Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette gjelder de abrahamittiske religionene, men det finnes jo mange religioner som har helt andre røtter enn disse. Anonymkode: 7f273...67f Ja selvfølgelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #33 Del Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (På 16.9.2023 den 2.30): Altså, hva hvis dere tar feil? Dere blir ikke mye høye i hatten da. Når dagen kommer. Anonymkode: 07a94...b19 Hvis jeg tar feil tar jeg vel bare feil. Har vel absolutt ingenting å si? Er guder i religioner så teite at "skulle" de ha fantes så skulle de gjort livet mitt til helvete fordi jeg ikke gjettet hvilken religion som var riktig? Det er like absurd som å faktisk tro på religion. Anonymkode: 58b34...7e1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #34 Del Skrevet 19. september 2023 Anonymkode: 58b34...7e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjold Skrevet 19. september 2023 #35 Del Skrevet 19. september 2023 Om det faktisk finnes en Gud, som er altomfattende og allvitende, regner jeg med at han skjønner hvorfor jeg ikke tror på en usynlig nisse i skyene Tross alt han som skapte hjernen min eller hur? Hvor høye tanker har du om deg selv om du tror en uendelig mektig figur som styrer over tusenvis av milliarder planeter som er milliarder av år gammel, sannsynligvis omringet av uendelig antall andre univers i samme skala faktisk tror på han, av alle tusener av guder som har blitt oppdiktet så langt på vår jord alene bryr seg om du tror på han eller ikke? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 19. september 2023 #36 Del Skrevet 19. september 2023 sicario skrev (5 timer siden): Er vel strengt tatt samme guden som tilbes. Allah/Elohim/jehova/alaha.. Samme Gud, forskjellige språk (arabisk, hebraisk, arameisk etc). De fleste av dagens teistiske retninger er tilbedelse av samme guden. Joda, jeg ser den vinkelen og det er et helt ok argument, men for å gjøre poenget mitt mer klart, så tenk deg en ikke Abrahamittisk religion, om det er norrøn, Hinduisme eller whatever crazy religion folk tror på Sol, måne, årstider, fødsel, død, opphavet til mennesker, dyr, skildringer av forskjellige katastrofer ser ut til å være fellesnevnere i alle religioner, men det går vel mer mot poenget at religion var tidlige forsøk på filosofi, astronomi, biologi osv. Sagt på en annen måte; simplistiske måter å forsøke å forklare kompliserte konsepter med bronsealder forståelse av verden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #37 Del Skrevet 20. september 2023 Premissene er så gale, at min what if er høyere med Odin i valhall enn den kristne Gud. Om muslimene har rett, så vil jeg ikke inn i den himmelen, Anonymkode: 499ce...74b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #38 Del Skrevet 20. september 2023 On 9/16/2023 at 2:30 AM, AnonymBruker said: Altså, hva hvis dere tar feil? Dere blir ikke mye høye i hatten da. Når dagen kommer. Anonymkode: 07a94...b19 Jeg vet. Hver julaften når julenissen ikke kommer i år heller så tenker jeg hva hvis jeg var snill. Anonymkode: 46173...7d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 20. september 2023 #39 Del Skrevet 20. september 2023 K.B. skrev (4 timer siden): Joda, jeg ser den vinkelen og det er et helt ok argument, men for å gjøre poenget mitt mer klart, så tenk deg en ikke Abrahamittisk religion, om det er norrøn, Hinduisme eller whatever crazy religion folk tror på Sol, måne, årstider, fødsel, død, opphavet til mennesker, dyr, skildringer av forskjellige katastrofer ser ut til å være fellesnevnere i alle religioner, men det går vel mer mot poenget at religion var tidlige forsøk på filosofi, astronomi, biologi osv. Sagt på en annen måte; simplistiske måter å forsøke å forklare kompliserte konsepter med bronsealder forståelse av verden. Absolutt👍🏻 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 20. september 2023 #40 Del Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (På 16.9.2023 den 3.08): Litt fra Oskar Dirlewagners liv: Kan man benekte at det finnes ondskap når man leser ting som dette ...? Anonymkode: 2f0c5...264 Selvfølgelig finnes det ondskap. Den kommer fra menneskene, ikke Gud. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå