Gå til innhold

Fikk barn med mindreårig asylsøker – dømt til halvannet års fengsel.

Concert

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvordan ville denne saken sett  ut om den var en mann på 37år som gjorde ei jente på 16år gravid? Samme straff?

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Concert skrev (2 timer siden):

Hvordan ville denne saken sett  ut om den var en mann på 37år som gjorde ei jente på 16år gravid? Samme straff?

Mest sannsynlig frikjennelse.

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis hadde det vært samme resultat.

Den siste saken jeg kan huske med motsatt kjønn, men samme lovparagraf var han mannen i Tromsø som hadde sex med en ukrainsk asylsøker. Hun også var mindreårig men over seksuell lavalder. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/forsvarer-mener-tingretten-har-tolket-loven-feil-og-ma-frifinne-overgrepsdomt-mann-pa-flere-punkter-1.16131306

Det står at personen har anket, det ser ikke ut som om det er kommet noen avgjørelse på anken.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvarer ikke et øyeblikk den 37 år gamle kvinnen.  Men i slike saker føler jeg alltid der er mye grums.  En asylsøker på 15 år har et apparat i ryggen som har fått han til Norge og gitt ham de rådene han behøver.  Regner også med han har en familie han sporadisk har kontakt med og som han hjelper med økonomiske bidrag.  Er han sårbar eller var det spennende og kanskje litt lønnsomt og ha et nært forhold til denne kvinnen ?  Vær så god, bare dra rasistkortet. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I slike tilfeller lurer jeg litt på i hvilken grad også den voksne personen selv har en (eller flere) "sårbarhet(er)" som gjør at de handler så galt. De færreste kvinner på 37 synes antagelig gutter på 15/16 er så veldig "attråverdige" og en kan jo se for seg at dette var en ensom og barnløs kvinne som hadde et stort udekket og etter hvert desperat behov for kjærlighet, som fikk et helt feil utløp. Det forsvarer selvfølgelig ikke hennes utnytting av gutten, men jeg tror det kan være nyttig å ha i bakhodet at det kanskje her var snakk om en "desperat handling" der en forkvaklet opplevelse av å få tilfredsstilt et behov for kjærlighet har gjort en blind for hvordan en utnytter den andre, heller enn et ønske om å utnytte. 

For øvrig er jeg litt nysgjerrig på hvilke rettigheter og plikter offeret her har i forhold til barnet? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun burde aldri fått lov å jobbe med barn og ungdom igjen. Aldri, noensinne. Hun må mangle noe veldig fundamentalt, når hun har utvist en så ekstremt dårlig dømmekraft. 

• Liker 14
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (På 15.9.2023 den 15.46):

Mest sannsynlig frikjennelse.

Ja, i de aller fleste tilfeller. Kjenner mange mindreårige jenter som har blitt gravide etter overgrep av voksne menn, ikke i ett eneste tilfelle er overgriperen blitt dømt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (3 timer siden):

Hun burde aldri fått lov å jobbe med barn og ungdom igjen. Aldri, noensinne. Hun må mangle noe veldig fundamentalt, når hun har utvist en så ekstremt dårlig dømmekraft. 

Hun får i alle fall ikke jobb noen sted som krever vandelsattest.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Merlin said:

Forsvarer ikke et øyeblikk den 37 år gamle kvinnen.  Men i slike saker føler jeg alltid der er mye grums.  En asylsøker på 15 år har et apparat i ryggen som har fått han til Norge og gitt ham de rådene han behøver.  Regner også med han har en familie han sporadisk har kontakt med og som han hjelper med økonomiske bidrag.  Er han sårbar eller var det spennende og kanskje litt lønnsomt og ha et nært forhold til denne kvinnen ?  Vær så god, bare dra rasistkortet. 

Selv om det skulle være tilfelle, hvordan i all verden er det formidlende å ha sex med mindreårige du vet er fattige og desperate? Barn og ungdom er dumme og har mange dumme ideer. Det er derfor vi har strenge regler rundt sex med mindreårige, fordi vi vet de kan lett lures og manipuleres fordi de mangler livserfaring til å ha vett. Det spiller sådan ingen rolle hva gutten tenkte eller ikke tenkte, for det er grov utnyttelse av ungdommen fra denne kvinnen sin side uansett.

7 hours ago, herzeleid said:

I slike tilfeller lurer jeg litt på i hvilken grad også den voksne personen selv har en (eller flere) "sårbarhet(er)" som gjør at de handler så galt. De færreste kvinner på 37 synes antagelig gutter på 15/16 er så veldig "attråverdige" og en kan jo se for seg at dette var en ensom og barnløs kvinne som hadde et stort udekket og etter hvert desperat behov for kjærlighet, som fikk et helt feil utløp. Det forsvarer selvfølgelig ikke hennes utnytting av gutten, men jeg tror det kan være nyttig å ha i bakhodet at det kanskje her var snakk om en "desperat handling" der en forkvaklet opplevelse av å få tilfredsstilt et behov for kjærlighet har gjort en blind for hvordan en utnytter den andre, heller enn et ønske om å utnytte. 

For øvrig er jeg litt nysgjerrig på hvilke rettigheter og plikter offeret her har i forhold til barnet? 

Hvilken sårbarhet tenker du for eks Skei Grande kunne ha som hadde sex med en 17-åring?

Noen kvinner er sadister, psykopatereller lignende som liker å utnytte sårbare mennesker. Noen tenner på å ha sex med barn eller ungdom. Nei, det er ikke desperate handlinger, det er kalkulert og bevisst. Du bare mangler en forståelse av visse menneskers natur der du ikke kan se hvordan noen er motivert til å gjøre ekle handlinger. Du forstår ikke hvordan sadisme fungerer. Du forstår ikke hvordan mennesker kan føle makt og tilfredsstillelse ved å manipulere andre mennesker. Du forstår ikke hvordan noen kvinner kan bli kåte av å voldta. Derfor tenker du at dette må være en  for desperat ønske om kjærlighet, for det er den følelsen du kan se for deg som kan gi denne type dårlig adferd. Du trenger å utvikle empatien din til å forstå hvordan kjipe mennesker fungerer, og hvordan de føler og tenker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreng skrev (35 minutter siden):

Hvilken sårbarhet tenker du for eks Skei Grande kunne ha som hadde sex med en 17-åring?

Vet ikke, men jeg har vondt for å tro at hun var drevet av sadisme. 

Sitat

Noen kvinner er sadister, psykopatereller lignende som liker å utnytte sårbare mennesker. Noen tenner på å ha sex med barn eller ungdom. Nei, det er ikke desperate handlinger, det er kalkulert og bevisst. Du bare mangler en forståelse av visse menneskers natur der du ikke kan se hvordan noen er motivert til å gjøre ekle handlinger. Du forstår ikke hvordan sadisme fungerer. Du forstår ikke hvordan mennesker kan føle makt og tilfredsstillelse ved å manipulere andre mennesker. Du forstår ikke hvordan noen kvinner kan bli kåte av å voldta. Derfor tenker du at dette må være en  for desperat ønske om kjærlighet, for det er den følelsen du kan se for deg som kan gi denne type dårlig adferd. Du trenger å utvikle empatien din til å forstå hvordan kjipe mennesker fungerer, og hvordan de føler og tenker

Jeg tror du blander det å ikke forstå at sadister finnes med å tro at andre faktorer eller motivasjoner kan være viktigere, som kanskje er grunnen til at du snubler litt her. At de som tenner på å utnytte eller utøve makt mot andre finnes tror jeg ingen betviler, men det er ikke gitt at det er dette som driver en (kanskje) ensom, enslig og barnløs kvinne til å inngå i en slik relasjon. Det kan også være en tragisk og ulykkelig tilværelse som ender med å skade andre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (3 minutter siden):

Vet ikke, men jeg har vondt for å tro at hun var drevet av sadisme. 

Godeste Trine var nok drevet av kåtskap. Fikk ikke napp hos andre menn, og endte opp i kornåkeren med en tenåring. Vakkert...

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, Marihønepøne said:

Ja, i de aller fleste tilfeller. Kjenner mange mindreårige jenter som har blitt gravide etter overgrep av voksne menn, ikke i ett eneste tilfelle er overgriperen blitt dømt.

Det kan ikke stemme, er man under 16 og blir gravid med en voksen mann finnes det jo håndfaste bevis på overgrep. Jeg tror ikke på dine anekdoter. Særlig ikke om overgrepet er utført an en lærer/miljøarbeider/hjelpeperson 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldertøsa
Concert skrev (På 15.9.2023 den 13.38):

Sånn generelt så dømmer man menn strengere enn kvinner for samme lovbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må man bli gravid liksom? Et overgrep er et overgrep selv om ingen blir befruktet. Det kan jo også tenkes at mindreårige som har vært utsatt for det og blir gravide, får ta abort. Og at de ikke annonserer det.

Måtte google Rune Øygard nå, han var første jeg kom på som er i samme gata med forhold mellom voksen og mindreårig. Han fikk 1 år og 3 mnd først. Så anket han og fikk 1 år til, haha

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (13 timer siden):

Men ville du sagt det samme hvis den voksne var en mann?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Concert skrev (På 15.9.2023 den 13.37):

En 37 år gammel kvinne er dømt til fengsel etter at hun fikk barn med en mindreårig asylsøker hun hadde ansvaret for. Seks måneder av straffen er gjort betinget.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/misbrukte-mindrearig-asylsoker-1.16555915

Min første tanke da jeg leste dette var:

Var han egentlig mindreårig? Altfor mange 18+ menn oppgir yngre alder. 

Men ja, meget spesielt hele greia ...

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Merlin said:

Her var det mange antagelser, gitt.

Du vet at kvinner også kan voldta?

Hvorfor er det overgrep når jenta er mindreårig, men 'spenning' fra den mindreåriges side hvis det er en gutt?

Hvordan vet du at han har familie han sender penger til, og 'får råd' fra? Hvis han kom hit alene, kan familien hans for alt du vet være døde. 

Kommer han fra ett krigsherjet land, kan han ha mye traumer. Han er sårbar. Hun er en eldre kvinne som skal være omsorgsperson. Hun har utnyttet gutten, og sin stilling. 

Slik ville vi dømt en mann som utnyttet ei ung jente, og slik må vi dømme en kvinne som utnytter en gutt.

Det spiller ingen rolle hvor den mindreårige kommer fra.

Det du driver med, er victim blaming.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...