Isambard Skrevet 29. september 2023 #1201 Del Skrevet 29. september 2023 Amossa skrev (17 minutter siden): Jeg ser at du stadig nevner Huitfeldts sak, som om den skulle rettferdiggjøre kritikken mot Erna. Det er to helt forskjellige saker, og begge skal gjennomgås av Stortingets kontrollkomite. Begges ektemenn har handlet aksjer, og både Erna og Huitfeldt påstår at de ikke visste. Mens Erna skylder på at mannen har lurt henne, sier Huitfeldt at hun har ansvaret. Nå gjennomgår Kontrollkomiteen begge sakene, og så får vi se hva som kommer ut av det. Etter min mening bør både Erna og Huitfeldt gå. De har ikke overholdt sin plikt til å holde seg orientert om ektefellenes økonomi. Vi to er kanskje ikke så uenige. Jeg er enig i at de to sakene er veldig like. - Ingen av dem kan unnskyldes. - Begge sier tar ansvar - Ingen av dem går - Ingen av dem har lagt frem en komplett oversikt. Jeg sier at det er likt. Jeg sier kke at det er greit. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 29. september 2023 #1202 Del Skrevet 29. september 2023 (endret) *blueberry* skrev (27 minutter siden): Erna er fortsatt partileder for Høyre og statsministerkandidat for 2025. Alle jeg har sett i denne tråden som mener Erna bør av, mener Anniken bør gjøre det samme. Moxnes var heller ikke i regjering, men måtte gå av pga tyveri og løgn, t.o.m. hans eget parti var enige om dette. Ja, begge to må gå. Hvis AH blir blir det lettere for Erna og motsatt, så det er uansett ingen vei utenom for ellers blir terskelen for avgang bare høyere og høyere. Enten er man habil eller ikke og når de har unngått å kontrollere så er det tjenesteforsømmelse. Hvis alle skal frikjennes ved å unnskylde seg med at de ikke visste bedre og å fraskrive seg det ansvaret de har som politikere er løpet kjørt. Erna har tydelig lukket øynene siden påminnelsene om å sjekke har vært mange - hun har sett ligningstallene og hun MÅ ha visst at det var noe som ikke stemte. Endret 29. september 2023 av Lawyam 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 29. september 2023 #1203 Del Skrevet 29. september 2023 (endret) Nå ja. Nå snakker vi effekt av Erna-saken. https://www.nrk.no/norge/hoyre-gar-litt-fram-mens-solberg-mister-tillit-etter-aksjesaken-1.16576435 Og det på tross for at Støre har vært en under middels god statsminister. Hadde det vært Stoltenberg ville tallene sett enda verre ut for Erna, tror jeg. Endret 29. september 2023 av Bombasi 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 29. september 2023 #1204 Del Skrevet 29. september 2023 https://e24.no/boers-og-finans/i/JQ5RLX/finnes-vil-utlevere-mer-data-om-aksjehandler?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordy Skrevet 29. september 2023 #1205 Del Skrevet 29. september 2023 Bombasi skrev (33 minutter siden): Nå ja. Nå snakker vi effekt av Erna-saken. Takk og lov! 👏 Begynte å tro folk er rape gale etter at Høyre fikk større oppslutning, derfor var det godt å se denne og få tilbake litt av troen på menneskeheten 👍 ...men, nå må Økokrim få ut finger'n før saker blir foreldet. Irriterer meg at de ikke har satt i gang etterforskning, de kan jo bare henlegge om de ikke finner noe. 9 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 29. september 2023 #1206 Del Skrevet 29. september 2023 jordy skrev (6 minutter siden): Takk og lov! 👏 Begynte å tro folk er rape gale etter at Høyre fikk større oppslutning, derfor var det godt å se denne og få tilbake litt av troen på menneskeheten 👍 ...men, nå må Økokrim få ut finger'n før saker blir foreldet. Irriterer meg at de ikke har satt i gang etterforskning, de kan jo bare henlegge om de ikke finner noe. Enig, hva er problemet? De forstår vel også at det er noe som bør sjekkes ut. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gugglo Skrevet 29. september 2023 #1207 Del Skrevet 29. september 2023 jordy skrev (26 minutter siden): ...men, nå må Økokrim få ut finger'n før saker blir foreldet. Irriterer meg at de ikke har satt i gang etterforskning, de kan jo bare henlegge om de ikke finner noe. Nemlig! Våre grunnlovsforfedre hadde den klare tanke at samfunnsmakten skulle deles i flere deler, slik at samfunnet ikke ble styrt av enkelte personer eller grupper. Politiet skulle være løsrevet fra den lovgivende makten på Stortinget. Slik Økokrim somler så oppfattes det som at det ikke er så oppdelt makt likevel. Jeg vil ikke spekulere i hva hvis, men jeg noterer meg at folk oppfatter det slik når Økokrim somler. 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gugglo Skrevet 29. september 2023 #1208 Del Skrevet 29. september 2023 Sitat: Erna Solberg sier det er opp til Sindre Finnes å dele konkrete beløp for aksjehandler. Men Skatteetaten kan gi henne beløp for minst 560 handler – uten ektemannens samtykke. ... Til Klassekampen har Solberg sagt at hun i de åtte årene hun var statsminister aldri spurte Sindre Finnes direkte om hvor mange aksjer han eide. Når man er gift, driver man ikke å kryssforhører ektefellen sin, har hun forklart. Justisdepartementets lovavdeling har sagt at regjeringsmedlemmer har en selvstendig plikt «til å skaffe seg den faktiske kunnskapen om ektefellens eierinteresser» for å unngå å gjøre seg inhabile. https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/2BxmEq/solberg-kan-selv-hente-ut-informasjon-om-minst-560-av-ektemannens-aksjehandler 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 29. september 2023 #1209 Del Skrevet 29. september 2023 Tema Barnevakt for Sindre, ble saklig 🤣diskutert i Nytt på nytt (nrk) i dag 😂🤣 Huff altså, men samme hvor alvorlig denne saken er, så begynner det å ligne en komedie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gugglo Skrevet 29. september 2023 #1210 Del Skrevet 29. september 2023 (endret) Sitat: Peggy Simcic Brønn, som er professor i kommunikasjon ved Handelshøyskolen BI, har fulgt sakens utvikling i pressen nøye. Hun er ikke imponert over Høyres håndtering. – Dette er en merkelig strategi. Media begynner åpenbart å bli utålmodige, og liker ikke å bli å bli herset med, og for eksempel se ut som om de løper Høyres ærend, sier Brønn. Hun mener strategien kan fungere i starten av en krise, når journalistene kjemper for bruddstykker av informasjon, og for å få de beste intervjuene, men ikke nå lenger. – Høyre prøver å kontrollere narrativet, sier professoren og konkluderer: – Dette er ikke en vinneroppskrift. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hoyres-handtering-ikke-en-vinneroppskrift/16087468/ Endret 29. september 2023 av Gugglo 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 29. september 2023 #1211 Del Skrevet 29. september 2023 Tråden er ryddet for avsporinger. Elaine Marley, mod. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 30. september 2023 #1212 Del Skrevet 30. september 2023 (endret) Noen som vet litt mer om hvordan Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite arbeider? Jeg har forsøkt å finne ut mer om det, men finner egentlig lite konkret. Grunnen til at jeg lurer er at Sindre Finnes nå via sin advokat sier han vil gi mer informasjon til Stortinget (kontrollkomiteen), men at han ikke vil gi annet enn det han anser er relevant for at de skal kunne vurdere Solbergs habilitet. https://www.nrk.no/norge/sindre-finnes-lover-flere-aksjedetaljer-til-uka-_-men-holder-tilbake-noen-detaljer-1.16577276 https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/6516faafff98c060488c587f Om dette stemmer så blir det jo bukken og havresekken. Det er jo dessverre åpenbart etter siste ukers avsløringer at man ikke kan stole på hva Finnes sier eller den informasjonen han gir Stortinget (ref. all feilinformasjonen til SMK mens Solberg var Statsminister). Men uansett, hvis kontrollkomiteen kun vil ha det Finnes og Solberg tilsammen leverer til dem - hvilken kompetanse har medlemmene i komiteen til å vurdere en slik informasjon om akjsemarkedet? Jeg finner ingen steder at de kan kalle inn ekstern kompetanse, annet enn fra etatsledere og andre som jobber i embetsverket, men at de ikke er pålagt å stille, og at de ofte kommer i lojalitetskonflikter om de svarer til kontrollkomiteen. https://www.idunn.no/doi/10.18261/ISSN0809-750X-2020-01-16 Går man gjennom Kontrollkomiteens nåværende medlemmer ser det ikke ut som om det er noen som har nok kompetanse på aksjemarkedet: https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Komiteene/Kontroll--og-konstitusjonskomiteen/ Kort oppsummert lurer jeg på: * Har kontrollkomiteen kompetanse nok til å kunne vurdere om de har fått nok og korrekt informasjon av Solberg og Finnes hver for seg og sammen? * Har de kompetanse nok til å vurdere aksjeinformasjonen faglig korrekt og forstå omfanget av og følgene det kan få for Solbergs habilitet? * Har de mulighet til å hente inn habile og uavhengige fagfolk som kan nok om aksjer samt det juridiske i en så omfattende sak? For meg virker det som om de ikke kan det - og da lurer jeg på hvordan de i så fall er ment å skulle kunne vurdere Solbergs habilitet sett opp mot Finnes' aksjehandel i åtte år? Endret 30. september 2023 av Frisk Frosk La til link til komiteens medlemmer. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Urias Skrevet 30. september 2023 #1213 Del Skrevet 30. september 2023 (endret) Er det i det hele tatt mulig å ha tillit til kontrollkomiteen når f.eks. Audun Lysbakken sitter der? Han er jo selv en kriminell som måtte gå av som minister p.g.a. poitisk korrupsjon. Dette viser jo at alt i prinsippet er lov i politikken. For meg er tilliten til Lysbakken null og niks, og den vil den alltid være. Det er en klar svekkelse av tilliten til kontrollkomiteen når tidligere lovbrytere og korrupte politkere får være en del av komiteen. Endret 30. september 2023 av Urias Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 30. september 2023 #1214 Del Skrevet 30. september 2023 Urias skrev (1 time siden): Er det i det hele tatt mulig å ha tillit til kontrollkomiteen når f.eks. Audun Lysbakken sitter der? Han er jo selv en kriminell som måtte gå av som minister p.g.a. poitisk korrupsjon. Dette viser jo at alt i prinsippet er lov i politikken. For meg er tilliten til Lysbakken null og niks, og den vil den alltid være. Det er en klar svekkelse av tilliten til kontrollkomiteen når tidligere lovbrytere og korrupte politkere får være en del av komiteen. Audun trakk seg som leder. Han mptte ikke gå av. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 30. september 2023 #1215 Del Skrevet 30. september 2023 Lawyam skrev (19 minutter siden): Audun trakk seg som leder. Han mptte ikke gå av. På samme måte som Borten Moe trakk seg? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gugglo Skrevet 30. september 2023 #1216 Del Skrevet 30. september 2023 Urias skrev (2 timer siden): Er det i det hele tatt mulig å ha tillit til kontrollkomiteen når f.eks. Audun Lysbakken sitter der? Han er jo selv en kriminell som måtte gå av som minister p.g.a. poitisk korrupsjon. Dette viser jo at alt i prinsippet er lov i politikken. For meg er tilliten til Lysbakken null og niks, og den vil den alltid være. Det er en klar svekkelse av tilliten til kontrollkomiteen når tidligere lovbrytere og korrupte politkere får være en del av komiteen. Justlooking skrev (13 minutter siden): På samme måte som Borten Moe trakk seg? Denne debatten om Audun Lysbakken er avsporing. Kan ikke dere som vil diskutere Audun Lysbakken gjøre det i en egen tråd heller enn å ødelegge denne? Hvis mod må moderere samme sak (debatt om Audun Lysbakken) gjentatte ganger i denne tråden så stenges den. Her er en tråd om det dere ønsker å diskutere: 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 30. september 2023 #1217 Del Skrevet 30. september 2023 (endret) Justlooking skrev (24 minutter siden): På samme måte som Borten Moe trakk seg? Audun trakk seg som leder av SV ganske nylig (2022) og det var ikke noe sak mot han da. Dere ref.til gammel 2012-sak), så nei - ikke på samme måte som BM. Forøvrig enig med Guggle. Endret 30. september 2023 av Lawyam 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 30. september 2023 #1218 Del Skrevet 30. september 2023 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P4xjyX/aksjesaken-jurist-mener-statsministerens-kontor-smk-broet-loven-flere-ganger 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 30. september 2023 #1219 Del Skrevet 30. september 2023 Lawyam skrev (1 time siden): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P4xjyX/aksjesaken-jurist-mener-statsministerens-kontor-smk-broet-loven-flere-ganger Denne saken bør utvides mtp. granskning, Riksrevisjonen bør inn og sjekke hele Solbergs tid som statsminister, for det blir verre og verre jo mer som kommer frem. * Som Statsminister satte Erna Solberg seg selv over norsk lov ved å være inhabil flere ganger. * Hennes regjering forsøkte å omgjøre Grunnloven for at hun skulle få uinnskrenket makt (!!!). * SMK gjør feil over år som er relatert til Sindre Finnes. Og noen bør vurdere hvor SMK har gitt ham denne særbehandlingen hvor de har unnlatt å arkivere hans kommunikasjon med dem slik de er lovpålagt å gjøre. (Og man ser i denne linken hvordan Finnes avslutter mailen - "Vi snakkes, Sindre". Dette tyder på en altfor uformell tone i en mail Finnes skriver til et offentlig organ i en formell sak på vegne av sin arbeidsgiver. At Finnes avslutter på denne måten tyder på at han ikke skiller mellom når han kontakter SMK i jobbsammenheng som representant for Norsk Industri, og når han kontakter SMK som ektemannen til Solberg. Det burde gjerne sjekkes hvem disse uarkiverte mailene har blitt sendt til ved SMK, om det er en eller flere som har stått for denne systematiske arkiveringsunnlatelsen.) * Solbergs første og andre regjeringer unnlot begge å følge opp Stortingets pålegg om at det skulle opprettes et register over aksjehandel senest innen utgangen av 2015. * Saken med Wallenius Willhelmsen bør også granskes. Finnes jobbet som lobbyist, Solberg stilte som Statsminister i det som ikke kan betegnes som annet enn en ren reklamevideo for WW - samtidig som Finnes satt på aksjer på nærmere en halv million kroner i nettopp WW. Disse to har altfor mange år hatt altfor mye makt og tilsynelatende tatt for gitt og misbrukt den makten Solberg har hatt som H-leder og statsminister i åtte år. Riksrevisjonens samfunnsoppdrag: https://www.riksrevisjonen.no/om-riksrevisjonen/samfunnsoppdraget/ 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gugglo Skrevet 30. september 2023 #1220 Del Skrevet 30. september 2023 Lawyam skrev (4 timer siden): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P4xjyX/aksjesaken-jurist-mener-statsministerens-kontor-smk-broet-loven-flere-ganger Nå blir det jo tydelig hvorfor Erna i sin tid ønsket mer hemmelighold rundt hva SMK og regjeringen gjorde. Sitat (artikkel fra da Erna var i regjering) : Erna fastholder hemmelighold - Siv får smekk for lovbrudd Finansdepartementet har brutt loven i saken om de hemmelige kalenderpostene, ifølge Sivilombudsmannen. Samtidig fastholder Statsministerens kontor at Ernas kalender skal være hemmelig. https://www.dagbladet.no/nyheter/erna-fastholder-hemmelighold---siv-far-smekk-for-lovbrudd/70372402 Sitat (enda en artikkel om hemmeligholdet som er blitt avslørt) : En rekke dokumenter har nå blitt offentliggjort, men de var det ikke mulig å finne for offentligheten før skandalen ble avslørt. Mens Solberg var statsminister, førte nemlig ikke de ansatte ved Statsministerens kontor (SMK) den omfattende kontakten på e-post med hennes ektemann Sindre Finnes, inn i postjournalen. Det viser undersøkelser VG har gjort og delt med førsteamanuensis Jon Christian Fløysvik Nordrum ved Institutt for offentlig rett på Universitetet i Oslo. – Statsministerens kontor har brutt Arkivloven og Offentleglova, sier Nordrum til VG. https://e24.no/naeringsliv/i/l3ybPe/jurist-statsministerens-kontor-broet-loven-flere-ganger-under-solberg 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå