Frisk Frosk Skrevet 28. september 2023 #1161 Del Skrevet 28. september 2023 Høyre, Solberg og Finnes har gjort en stor jobb med å fjerne mye informasjon fra de listene som ble presentert media. https://borsen.dagbladet.no/nyheter/nytt-anslag-over-90-000-hull/80257585 Ikke heng dere opp i selve tallet i artikkelen, det er det en del usikkerhet rundt, men faktum er at det er mye, veldig mye som er bevisst fjernet fra de publiserte listene. Så mye som er fjernet - hvem fjernet det? Finnes selv? Finnes i samarbeid med John Christian Elden, som iflg. dem begge hjalp ham den helgen? Høyre? Solberg? Kombinasjon av alle? Høyre har jo på sin egen tidslinje skrevet at Lars Øy jobbet med listene hele dagen for å få dem presentable. Erna Solbergs påståtte mening om listene før og ved publisering av dem: https://e24.no/boers-og-finans/i/4oAgmg/les-hele-e24s-intervju-med-erna-solberg "Skal vi gå ut med noe informasjon, så må det være korrekt, riktig. Vi kan ikke være i en situasjon der vi går ut med noe halvveis og hvor mediene spør hvorfor gjør dere dette, hvorfor har dere ikke dette på plass, og at vi skal ha lange runder knyttet til at det ser ut som om vi hemmeligholder noe." Etter at listene var publiserte og media hadde funnet feil og utelatelser, og media spurte Erna Solberg om hvorfor listene ikke var fullstendige og korrekte: https://www.nrk.no/nyheter/solberg-forsvarer-hemmelighold-om-aksjeliste_-_-sindre-sine-opplysninger-1.16575132 "Dette er Sindre sine opplysninger. Det er Sindre som eier disse opplysningene. Det er han som må dele ut hvis det er mer, sier Solberg til NRK utenfor NTNU i Trondheim." Og hun fortsetter med å si: "– Det som er viktig for min habilitet er hvor og når han har tradet og det har vi på listen som er delt ut." Dette siste har flere aksjeeksperter og jussprofessorer og andre i dagevis før denne uttalelsen til Solberg, gått ut offentlig og sagt at informasjonen som er på listen Høyre og Solberg valgte å publisere, den holder ikke for å kunne vurdere hennes habilitet. 3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 28. september 2023 #1162 Del Skrevet 28. september 2023 Enda en tulling skrev (17 minutter siden): Ok, takk. Men hvordan er det da mulig å se ut fra denne hva Finnes har tjent? Må man sammenligne med en annen liste over handlene hans? Da er vel uansett den grafen litt grovkornet, for klokkeslettet kan vel også være av avgjørende betydning, spesielt på dager når viktige nyheter blir sluppet. Man kan ikke det fullt ut. Og siden de har brukt så mye ressurser på å skjule den vesentligste informasjonen så må man anta at de har en grunn til å ønske å skjule hva enn den informasjonen ville fortalt. Du kan lese litt om det her: https://borsen.dagbladet.no/nyheter/nytt-anslag-over-90-000-hull/80257585 Når Solberg nå plutselig går ut og sier at denne informasjonen er Sindres private informasjon, så er det bare enda en nytt narrativ for å trenere denne saken lengst mulig, i et håp om at folket skal bli lei og glemme. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nastine Skrevet 28. september 2023 #1163 Del Skrevet 28. september 2023 Ny måling sier mye om høyrefolket, grøss! «Etter denne saken, blir hun en bedre leder» Ja bedre til å lyve og lure folket, hun har jo lært nå…. Høyre «legaliserer» jo nå både inhabilitet og insidehandel, så nå skal vi nok få bedre tillit til politikerne fremover. Kanskje en grunn til at Erna alltid satt rolig i båten når andre på stortinget har løyet og lurt… 9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 29. september 2023 #1164 Del Skrevet 29. september 2023 Nastine skrev (1 time siden): Ny måling sier mye om høyrefolket, grøss! «Etter denne saken, blir hun en bedre leder» Ja bedre til å lyve og lure folket, hun har jo lært nå…. Høyre «legaliserer» jo nå både inhabilitet og insidehandel, så nå skal vi nok få bedre tillit til politikerne fremover. Kanskje en grunn til at Erna alltid satt rolig i båten når andre på stortinget har løyet og lurt… Etter å ha lest at den var samlet inn - 27.9 og de derfor ikke har fått med seg gårsdagens nyheter - og det kommer jo flere - så har jeg ennå et håp om at spillet ikke lykkes. Hvordan noen kan tro på at Erna er sviktet av Sindre er meg en gåte. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 29. september 2023 #1165 Del Skrevet 29. september 2023 (endret) Dagbladet skriver om "hull", manglende informasjon, mulig høyere tall. Det kan bare bety tre ting, skjult formue eller skjult gjeld, eller begge. Jeg tror det er gjeld, siden alt virker så irrasjonelt. Men det blir spekulasjoner til man vet nøyaktig hva det er (om noe). https://borsen.dagbladet.no/nyheter/nytt-anslag-over-90-000-hull/80257585 (Det er selvsagt tragisk for Finnes om han har slik gjeld, men det betyr også at Erna kan settes under press av personer man ikke vet hvem er. Nå er det slettes ikke sikkert at disse har kommet med krav om noe annet enn den betalingen de har krav på, men vi vet jo ikke hvem de er. Dette siste forutsetter at det er skjult gjeld, så jeg setter det i parantes. For dette vet vi ikke ennå. Det eneste vi vet er at Dagbladet har funnet uregelmessigheter i noen tall. Det mest sannsynlige er at han har sprunget rundt til venner og bekjente og tigget penger. Akkurat som en alkis.) Endret 29. september 2023 av Michaelhe 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MannenFraMars Skrevet 29. september 2023 #1166 Del Skrevet 29. september 2023 Frisk Frosk skrev (På 22.9.2023 den 23.29): 3. Ingen har lov til å trenere å gi avgjørende informasjon for å påvirke et valgresultat. Er dette en lov? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 29. september 2023 #1167 Del Skrevet 29. september 2023 9 hours ago, Isambard said: Det er ingen tvil om at hun har vært inhabil. Det har hun sagt selv. Jeg svarte på noe helt annet. @Gugglo mener at Erna må ha lagt på den voldsomme økningen i fomue. Jeg påpeker at det ikke er noen stor økning. Dere må lese ting i sammenheng. Erna sier hun 'kanskje' var inhabil i en sak - Hydro. Når Sindre nå viser seg å ha eid aksjer med en verdi over 100.000 i 45 Norske selskaper i løpet av hennes regjeringstid er dette en blank løgn. Hun hadde tilgang på tidspunkt og lister før valget, men lyver om at det bare gjaldt hydro. Selv om hennes mange supportere mener hun ikke lyver skjønner jo omtrent gud og hvermann at det ikke er sant. Erna bør snart forstå sin besøkelsestid før mediene finner så mye snusk på henne og Sindre at hun kan dømmes for straffbare forhold. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 29. september 2023 #1168 Del Skrevet 29. september 2023 Nastine skrev (6 timer siden): Ny måling sier mye om høyrefolket, grøss! «Etter denne saken, blir hun en bedre leder» Ja bedre til å lyve og lure folket, hun har jo lært nå…. Høyre «legaliserer» jo nå både inhabilitet og insidehandel, så nå skal vi nok få bedre tillit til politikerne fremover. Kanskje en grunn til at Erna alltid satt rolig i båten når andre på stortinget har løyet og lurt… Dobbeltmoralens vokter..... Du glemmer at to rødgrønne, Huitfeldt og Borten Moe, er tatt for nøyaktig det samme. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 29. september 2023 #1169 Del Skrevet 29. september 2023 1 minutt siden, Isambard said: Dobbeltmoralens vokter..... Du glemmer at to rødgrønne, Huitfeldt og Borten Moe, er tatt for nøyaktig det samme. Og Borten Moe trakk seg, og Huitfeldt bør trekke seg. Man bør kunne si at begge to er feil, ikke sant? "Det var AP som startet!!!!!" Tragisk. 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 29. september 2023 #1170 Del Skrevet 29. september 2023 Anonio skrev (1 minutt siden): Og Borten Moe trakk seg, og Huitfeldt bør trekke seg. Man bør kunne si at begge to er feil, ikke sant? "Det var AP som startet!!!!!" Tragisk. Når noen skriver: Nastine skrev (6 timer siden): Ny måling sier mye om høyrefolket, grøss! Er det lov å påpeke at AP velgere er i nøyaktig samme situasjon. Huitfeldt har ikke trukket seg, og pressen bryr seg ikke. Det er dobbeltmoral. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 29. september 2023 #1171 Del Skrevet 29. september 2023 (endret) 29 minutter siden, Isambard said: Når noen skriver: Er det lov å påpeke at AP velgere er i nøyaktig samme situasjon. Huitfeldt har ikke trukket seg, og pressen bryr seg ikke. Det er dobbeltmoral. Jeg er enig, til dels. Forskjellen på Huitfeldt og Ernas pressekonferanser angående emnet er ganske forskjellig da. Huitfelt: "JEG GRINER IKKE, DETTE ER MITT ANSVAR" Erna: "Buhuuu, Sindre har løyet og alt er Sindres feil, jeg var kanskje inhabil en gang men det er Sindres feil". Hvor hun så går over til pressekonferanser en til en hvor journalistene ikke får fulgt en vanlig pressekonferanse-skikk og følge opp det hun sier live. Ser du forskjellen? Huitfeldt bør trekke seg eller fjernes, Erna bør trekke seg eller fjernes. Huitfeldt ga i hvertfall signaler om at hun forstår at det er hennes feil. Erna tviholder på en slags moralsk høyborg hvor hun er ufeilbarlig. Endret 29. september 2023 av Anonio 11 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 29. september 2023 #1172 Del Skrevet 29. september 2023 Isambard skrev (1 time siden): Er det lov å påpeke at AP velgere er i nøyaktig samme situasjon Velgerne til AP sa klart ifra om at dette ikke er greit da de stemte på kommunevalget. Det er en grunn til at AP gjorde det så dårlig. Derfor ekstra alvorlig at Erna holdt tilbake informasjon til etter valget. 9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 29. september 2023 #1173 Del Skrevet 29. september 2023 (endret) Enda en tulling skrev (9 timer siden): Ok, takk. Men hvordan er det da mulig å se ut fra denne hva Finnes har tjent? Må man sammenligne med en annen liste over handlene hans? Da er vel uansett den grafen litt grovkornet, for klokkeslettet kan vel også være av avgjørende betydning, spesielt på dager når viktige nyheter blir sluppet. Vi vet ikke eksakt, men jeg kan illustrere denne handelen med cirkatall: Han hadde 1190 aksjer rundt den 2.11 til ca. 150 i kurs. Dvs en investering på 178 500,-. La oss si han eide aksjene til slutten av november, og solgte til 170 i kurs. En økning på 13,5%, som ga han en fortjeneste på 23 800,-. Igjen, ikke en stor gevinst, men likefullt en utrolig lett-tjent gevinst hvis Sindre satt på informasjon som ga han denne muligheten. Mulig Sindre selv ble skuffet over at økningen bare var på 13,5%, og at han forventet mer. Mye mer. På en annen side er 23 800,- en meget god netto månedslønn for en NAV-bruker som Finnes grabbet til seg nesten uten risiko utifra "ingenting" fordi han kunne. Endret 29. september 2023 av Bombasi 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 29. september 2023 #1174 Del Skrevet 29. september 2023 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y6jwP2/slik-handlet-sindre-finnes-foer-coronanyheter 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 29. september 2023 #1175 Del Skrevet 29. september 2023 yamask skrev (19 minutter siden): Velgerne til AP sa klart ifra om at dette ikke er greit da de stemte på kommunevalget. Det er en grunn til at AP gjorde det så dårlig. Derfor ekstra alvorlig at Erna holdt tilbake informasjon til etter valget. Jeg tror det er helt andre grunner til at AP gjør det dårlig. Politikken fremstår som rotete. Kommunikasjonen er vag. I tillegg har de litt uflaks med tidene vi lever i. De har gjort det dårlig i lang tid. Lenge før Huitfeldt-saken. Jeg har hele tiden ment at Huitfeldt ikke bør trekke seg. Saken er alvorlig, men ikke alvorlig nok. Saken med Borten Moe var alvorlig nok. Du vil ikke finne sinte innlegg hvor jeg driver karakterdrap på Moxnes og samboeren hans. Du vil finne innlegg hvor jeg skriver at det er sjokkerende mye snusk. Jeg har skrevet en del harde innlegg mot Støre, men de handler om poltikk. "Skandalene" rundt han interesserer meg midt på ryggen. Det var et mediskjør rundt at han brukte håndtverkere med dårlig arbeidskontrakt. Han hadde også lovpålagt plikt til å undersøke og bla bla bla. Jeg tror ofte det beste om folk. Jeg tror dumhet og rot er mye vanligere enn konspirasjoner. Når det er sagt: Jeg synes det er utrolig at Høyre faktisk øker i oppslutning nå. Det er vanskelig å skjønne. De nye tilhengerne er jo ikke en egen rase av "høyrevelgere", men folk som går fra andre partier, ofte fra AP. For min del bryr jeg med uendelig mye mer om hvilken politikk partiene står for. Det er tydelig at folk også bryr seg mest om politikken når de stemmer. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 29. september 2023 #1176 Del Skrevet 29. september 2023 Isambard skrev (2 timer siden): Når noen skriver: Er det lov å påpeke at AP velgere er i nøyaktig samme situasjon. Huitfeldt har ikke trukket seg, og pressen bryr seg ikke. Det er dobbeltmoral. Er viktig forskjell er at Huitfeldt har gitt langt mer informasjon om mannens aksjekjøp. Hennes/mannens liste inneholder antall aksjer, kurs og beløp i tillegg til dato. Hun går ut og sier at hun har gjort en feil, og hun prøver ikke å skjule noe. Pressen etterspør den samme informasjonen fra Finnes og Solberg, og de nekter å oppgi mer. Solberg skylder på Finnes og prøver vel å sitte stille i stormen og venter på at mediene og folk går lei (for det gjør de til slutt). Det samme gjør nå partiet Høyre. Jeg håper virkelig pressen ikke slutter å grave i denne saken. Det er absolutt ikke dobbeltmoral å forvente mer informasjon slik at man i det minste har et skikkelig grunnlag for et standpunkt i saken. 3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 29. september 2023 #1177 Del Skrevet 29. september 2023 (endret) Grønt blad skrev (26 minutter siden): Er viktig forskjell er at Huitfeldt har gitt langt mer informasjon om mannens aksjekjøp. Hennes/mannens liste inneholder antall aksjer, kurs og beløp i tillegg til dato. Hun går ut og sier at hun har gjort en feil, og hun prøver ikke å skjule noe. Pressen etterspør den samme informasjonen fra Finnes og Solberg, og de nekter å oppgi mer. Solberg skylder på Finnes og prøver vel å sitte stille i stormen og venter på at mediene og folk går lei (for det gjør de til slutt). Det samme gjør nå partiet Høyre. Jeg håper virkelig pressen ikke slutter å grave i denne saken. Det er absolutt ikke dobbeltmoral å forvente mer informasjon slik at man i det minste har et skikkelig grunnlag for et standpunkt i saken. Huitfeldt nektet plent lage en oversikt over saker hun var inhabil i. Der var ikke bare pressen, men selve Stortingets kontrollkommité som krevde denne oversikten: https://e24.no/norsk-oekonomi/i/9zA5d5/huitfeldt-nekter-aa-lage-oversikt-over-egen-inhabilitet Det er ikke dobbeltmoral å forvente mer informajon, nei. Dobbeltmoral er å dømme Solberg etter en annen standard enn Huitfeldt. "Utenriksminister Anniken Huitfeldt (Ap) sier nei til Stortingets ønske om en detaljert oversikt over sakene hun har vært inhabil i." Endret 29. september 2023 av Isambard 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 29. september 2023 #1178 Del Skrevet 29. september 2023 Bombasi skrev (1 time siden): Vi vet ikke eksakt, men jeg kan illustrere denne handelen med cirkatall: Han hadde 1190 aksjer rundt den 2.11 til ca. 150 i kurs. Dvs en investering på 178 500,-. La oss si han eide aksjene til slutten av november, og solgte til 170 i kurs. En økning på 13,5%, som ga han en fortjeneste på 23 800,-. Igjen, ikke en stor gevinst, men likefullt en utrolig lett-tjent gevinst hvis Sindre satt på informasjon som ga han denne muligheten. Mulig Sindre selv ble skuffet over at økningen bare var på 13,5%, og at han forventet mer. Mye mer. På en annen side er 23 800,- en meget god netto månedslønn for en NAV-bruker som Finnes grabbet til seg nesten uten risiko utifra "ingenting" fordi han kunne. Ok skjønner. Så man må også ha en liste over handlene i tillegg, hadde håpet på en fin grafisk framstilling av handlene + kursen Ja dessverre mangler man en del viktige opplysninger. Det hadde vært interessant å vite når han kjøpte de 1190 aksjene, om det var rundt 30 oktober (?) da kursen var på bunn og han solgte igjen omtrent når de nådde den første toppen så er jo gevinsten vesentlig større. Og om han da kjøper igjen når de har falt litt og så selger rundt den neste toppen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 29. september 2023 #1179 Del Skrevet 29. september 2023 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eJL5Wl/nho-topp-innroemmer-sindre-finnes-fikk-jobbe-politisk-mens-kona-var-statsminister 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 29. september 2023 #1180 Del Skrevet 29. september 2023 Frisk Frosk skrev (10 timer siden): Man kan ikke det fullt ut. Og siden de har brukt så mye ressurser på å skjule den vesentligste informasjonen så må man anta at de har en grunn til å ønske å skjule hva enn den informasjonen ville fortalt. Du kan lese litt om det her: https://borsen.dagbladet.no/nyheter/nytt-anslag-over-90-000-hull/80257585 Når Solberg nå plutselig går ut og sier at denne informasjonen er Sindres private informasjon, så er det bare enda en nytt narrativ for å trenere denne saken lengst mulig, i et håp om at folket skal bli lei og glemme. Den var jo litt clickbait den tittelen på artikkelen da, 90 000 hull De fleste av opplysningene er vel egentlig ikke så interessante for almennheten... Men det groveste er jo som nevnt der at de utelater beløpene, det vil jeg si er ganske vesentlig... Dessverre ser det ikke ut til at klokkeslett er en tilgjengelig opplysning. Om Sindre handler klokka 8, Erna kunngjør en nyhet klokka 12 og resten av bølingen handler som respons på denne nyheten resten av dagen, så går det jo ikke fram at Sindre da hadde et forsprang på resten av spekulantene, det ser bare ut som han følger flokken. Om han derimot handler etter klokka 12 så ser det jo ikke fullt så ille ut for den godeste Finnes. Men uansett. at de er så opptatt av å skjule mest mulig er jo ikke akkurat tillitvekkende. At Finnes har handlet aksjer kan de ikke nekte for på dette tidspunktet, så å legge resten av kortene på bordet for å vise at det ikke var snakk om innsidehandel skulle man jo tro var i deres interesse, om så var tilfelle. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå