Gå til innhold

Erna Solberg gift med daytrader

keops

Anbefalte innlegg

Drizzt skrev (21 timer siden):

Jeg er ikke nødvendigvis enig i denne overvåkningen og ansvaret for andre sine handlinger. Det er ikke slik at alt Erna sier og står for er jeg automatisk enig i. Det er egentlig mye jeg er uenig med henne i, men her er det ikke snakk om hennes politiske ståsted, men om henne som person, ektefelle og hvilket ansvar hun har for hva hennes mann har gjort bak hennes rygg. 

Jeg mener at alle har et selvstendig ansvar for egne handlinger og at ingen kan belastes å ikke ha visst noe som har skjedd bak egen rygg og har vært utført av en annen. 

Slik systemet er utformet i dag, forutsettes det at man er ærlig med andre. Når man ikke er det, noe som ofte skjer i mellommenneskelige forhold, så rakner alt sammen. 

Jeg ser at mange er for strenge mot Erna fordi de hater henne, er politisk uenige med henne eller bare fordi hun er kvinne og de koser seg at hun lider. Det er ikke noen gyldige argumenter. Få argumenterer saklig her. Mange forutsetter at Erna har telepatiske evner og kan lese Sindres tanker. 

Er det ikke sånn at du glemmer bort at vi kan bli ansvarlige gjennom flere ulike veier:

Forsett. Enkelt og greit. Hvis Erna har gitt sin mann informasjon med hensikt at han skal kunne tjene mer penger til familieækonomien. Kun hvis ekteparet har vært direkte dumme så er dette mulig å bevise.

Uaktsomhet. Hun har snakket om eller gjort det mulig for mannen å lese informasjon som vil kunne påvirke aksjekurser. Nå viste Erna at mannen har drevet og er interessert i aksjespekulasjoner, slik at det er rimelig å stille høyere krav til henne om aktsomhet enn hvis mannen hadde vært en bildekunstner som generelt sett var uinteressert i penger og i hvert fall i aksjer. Dette er litt mer mulig å bevise, men fortsatt meget vanskelig å bevise.

Objektivt ansvar. Hun hadde ansvar for å sikre at mannen ikke brukte informasjon som kom via hennes rolle som statsminister til å tjene penger til henne og han ved aksjespekulasjoner. Dette er det som går å bevise noenlunde greit.

Syns det blir litt vanskelig å si at en statsminister ikke skal ha et objektivt ansvar i en slik sak som dette. Hvis ikke så betyr det i praksis frislipp på å bruke en mellommann til å tjene penger på kunnskap som man erverver i embetet. Dette på grunn av at det er så vanskelig å bevise både ansvar på grunn av forsett og uaktsomhet.

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

No går media for langt, dette kan lett verta ei ny Tønne-sak. Lat Økokrim arbeida med saka i fred og ro. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattens rytter skrev (1 minutt siden):

No går media for langt, dette kan lett verta ei ny Tønne-sak. Lat Økokrim arbeida med saka i fred og ro. 

?? Det der var bare usmakelig. Tore Tønne hadde ikke gjort noe galt.

Erna har satt seg i denne situasjonen helt på egen hånd.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan folk fortsatt se på dette som uskyldig - etter Debatten på NRK i går?
SMK advarte Erna om aksjekjøpene allerede FØR hun ble statsminister. 

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyre fortsetter å grave sin egen og Ernas grav, ser jeg. Hva annet har de utelatt fra listen de kom med? Tror de virkelig at det ikke kommer frem?

"Aftenposten ba om å få hele aksjelisten til Sindre Finnes allerede 4. september. Høyre ble også opplyst om hvordan listen kunne hentes ut. Samtalen er utelatt i Høyres nye tidslinje."

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/onaeyB/hoeyre-har-lagt-frem-en-tidslinje-som-skal-renvaske-erna-solberg-dette-er-hendelsene-partiet-utelater

Endret av iliah
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (12 timer siden):

AH virker mer troverdig enn Erna også, for Erna gjør en ting: skylder ALT på Sindre i håp om å beholde jobben og bli statsminister igjen; det - for meg - gjør at jeg tenker at den dama gjør ALT for makt.

AH hadde en mann som sviktet hun også, men valgte ikke strategien å gråte og skylde alt på mannen, Erna dro den så langt ut hun kan med å få folket til å ta mannen og ikke SEG SELV og det gjør resten av Høyre også for å beholde makten. Grusomt.

Men det er Sindre som har valgt å kjøre sine egne stier på tross av advarsler. Han har tatt et informert valg, velvitende at han ikke burde valgt slik han gjorde og at det vil skade hans kones politiske karrière når dette kommer ut en dag. Hvorfor skal han spares for berettiget kritikk? 

Det er en mye verre sak enn AH sin fordi mens mannen til AH kan sies å ikke ha visst hva han (ikke) burde gjort, så var Sindre i løpende kontakt med SMK og ble både godt informert, og har gitt uriktige opplysninger til alle. 

Litt som forskjellen mellom forsettlig og uaktsomt i jussen. Det ene er mer alvorlig enn det andre. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svaret til Erna om at det er 'for mange handler' til å gå igjennom egen habilitet oser av arroganse og nepotisme. Hvorfor skal hun ikke gå igjennom dette? 

Hun kan jo heller la et samlet pressekorps presse henne opp i et hjørne, høyres håndtering i denne saken er ikke annen en katastrofal.

• Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonio said:

Svaret til Erna om at det er 'for mange handler' til å gå igjennom egen habilitet oser av arroganse og nepotisme. Hvorfor skal hun ikke gå igjennom dette? 

Hun kan jo heller la et samlet pressekorps presse henne opp i et hjørne, høyres håndtering i denne saken er ikke annen en katastrofal.

Enig. Jeg bare venter på at hun skal si "Ærlig talt. Noen er likere enn andre. Det får være forklaring nok".

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Majer said:

Kjenner jeg blir kvalm av høyre og deres higen etter diktatorer. De kjørte i gang "Erna er stjerna", og har nærmest dyrket henne som en slags sjef over partiet. Et parti som er avhengige av partilederen sin for å fungere hører hjemme i land som Russland, Nord Korea og Kina. Partiet dytter ukritisk mannen til Erna under bussen i håp om å beholde henne i Führer-setet. I likhet med saken om Huitfeldt vet vi ikke 100% sikkert hva disse damene har visst. Vi kan ikke ta det de sier for god fisk. Enten må Erna gå nå eller så håper jeg folk får øynene opp for hva slags folk som er med i Høyre- den type mennesker som gjør alt for makt, og som strengt tatt ikke bør få gå fritt ute blant vanlige hederlige mennesker.

Ja, vi har forstått du hater Høyre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Helgekarjol said:

Ja, vi har forstått du hater Høyre.

Sånn som høyre holder på om dagen øker antallet som gjør det massivt hver dag. 20% av høyres velgere ved kommunevalget innrømmer nå at de ville ha stemt annerledes om dette ble lagt fram når høyre visste dette onsdagen før valget, i følge kantar.

Det går ikke an å like et parti som driver med valgpåvirkning i et demokrati, da er man ikke demokrat.

Tenk at det tok Erna og Asheim to uker på å ødelegge Norges største parti som vi kjenner det. De kunne lagt seg flate og Erna kunne trukket seg. Men hun velger å kjempe med Sindre og Høyre som kollateral kapital.

Endret av Anonio
  • Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man mister i hvert fall tillitten til det norske demokratiske systemet om misstillitt rettes i mot de dyktigste og klokeste politikerne vi har, på en slik måte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (42 minutter siden):

Sånn som høyre holder på om dagen øker antallet som gjør det massivt hver dag. 20% av høyres velgere ved kommunevalget innrømmer nå at de ville ha stemt annerledes om dette ble lagt fram når høyre visste dette onsdagen før valget, i følge kantar.

Det går ikke an å like et parti som driver med valgpåvirkning i et demokrati, da er man ikke demokrat.

Tenk at det tok Erna og Asheim to uker på å ødelegge Norges største parti som vi kjenner det. De kunne lagt seg flate og Erna kunne trukket seg. Men hun velger å kjempe med Sindre og Høyre som kollateral kapital.

Dette var et kommune- og fylkestingsvalg...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, floken said:

Dette var et kommune- og fylkestingsvalg...

Og?

Kantar spør spesifikt om effekten av Ernas forhold.

Tror du virkelig ikke rikspolitikk påvirker lokalpolitikk? 

Forsvaret av Erna fra en del høyre-supportere i denne saken viser at man ikke liker demokrati og fri presse. Det forklarer vel hvorfor Erna ville opprette et "sannhetsministerium". Det er ubekvemt med så mange gravende journalister.

Endret av Anonio
  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, floken said:

Man mister i hvert fall tillitten til det norske demokratiske systemet om misstillitt rettes i mot de dyktigste og klokeste politikerne vi har, på en slik måte.

Jaha. Du tenkte vel dette når Borten Moe/Trettebergstuen/Brenna og Huitfeldt ble tatt også?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at Sindre Finnes har dummet seg ut. Jeg og omverdenen har imidlertid ikke noe med hva han har gjort, det er eventuelt en sak for rettsvesenet. Sindre har sviktet kona si, og ikke det norske folk. Derfor bør dette være en sak som tas dem imellom. Som saken synes utenfra, har det her vært snakk om noe man kan sammenligne med «spillegalskap». Jeg får vondt av ham, men det endrer ingen ting. 

Jeg har full forståelse for at Erna har valgt å stole på ektemannen sin. Hun har hatt mye å drive med annet enn å overvåke hans økonomiske valg. Bakdelen med det, er at hun blir med skipet ned når det synker. Det har det dessverre gjort, og da handler det ikke om hvorvidt Erna bevisst har gjort noe galt. På samme måte som en minister ryker hvis hans undersåtter har gjort noe galt, ryker Erna fordi hun automatisk ble «delaktig» når ektemannen handlet som han gjorde.

Jeg synes det er ufint av Erna og Høyre å ofre Finnes i den grad de gjør i forsøket på å berge Erna. Bare glem det! Erna kan ikke bli statsminister. Og jeg håper Ap også skjønner at de har minst en minister som bør gå. Velgerne er i ferd med å miste troen på politikerne, og det bør være nulltoleranse for snusk, enten det handler om inhabilitet, aksjer, solbriller eller feil boligopplysninger.

Bare det at aksjekjøp har blitt så vanlig blant politikerne og deres nærmeste viser jo at de ikke lenger representerer den vanlige mann, som i stor grad har andre ting å bruke pengene på.

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne saken belyser at man bør stramme regelverket kraftig inn for politikere. De bør ha samme regelverk som ansatte i ledende stillinger i finansindustrien.

Det er bare tull at man ikke klarer å forstå regelverket som det er nå, men siden så mange høyre, SP og AP folk ikke forstår må man tydeligvis begynne med barnehage.

Man bør også innføre åremål på politikken og karantene for folk som går til lobbynæringen etter endt periode, og lobbyregister. Politikere klarer tydeligvis ikke å følge noe slags form for normer og etikette lengre.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sindre fremstår for meg som en kynisk fyr. Til og med når han får et spørsmål av den trivielle typen. Som da han ble spurt om hva som er verst med å være gift med statsministeren, svarer han at det er at han ikke kan handle aksjer. Han velger å nevne noe som folk flest ikke tenker over. Han kunne svart mange andre ting som folk kan forstå. Mye fra hverandre, lite privatliv etc.. Men han velger bevisst skyggelegging der han faktisk ikke trenger det engang. Han forsøker å villede folket som har stemt på konen og hennes parti. Det er ikke bra spør du meg. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fjollefyr said:

Sindre fremstår for meg som en kynisk fyr. Til og med når han får et spørsmål av den trivielle typen. Som da han ble spurt om hva som er verst med å være gift med statsministeren, svarer han at det er at han ikke kan handle aksjer. Han velger å nevne noe som folk flest ikke tenker over. Han kunne svart mange andre ting som folk kan forstå. Mye fra hverandre, lite privatliv etc.. Men han velger bevisst skyggelegging der han faktisk ikke trenger det engang. Han forsøker å villede folket som har stemt på konen og hennes parti. Det er ikke bra spør du meg. 

Ja, Sindre har skyld. 

Men for ente gang. 

Erna har ansvaret.

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjollefyr skrev (1 minutt siden):

En får ikke akkurat så mye sympati for Finnes. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...