Gå til innhold

Erna Solberg gift med daytrader

keops

Anbefalte innlegg

Lawyam skrev (7 minutter siden):

AH virker mer troverdig enn Erna også, for Erna gjør en ting: skylder ALT på Sindre i håp om å beholde jobben og bli statsminister igjen; det - for meg - gjør at jeg tenker at den dama gjør ALT for makt.

AH hadde en mann som sviktet hun også, men valgte ikke strategien å gråte og skylde alt på mannen, Erna dro den så langt ut hun kan med å få folket til å ta mannen og ikke SEG SELV og det gjør resten av Høyre også for å beholde makten. Grusomt.

Enig. Heftig å lese om korleis både Erna og resten av Høgre virkelig går inn for å ofre mannern hennar. Dei risikerer faktisk at han får sympati i folket etterkvart. Tvilar på den taktikken der.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, Samfunnsdebatt said:

Tenk om vi levde i et samfunn der alle borgere hadde tilgang til ekspertkometanse når de var involvert i en rettsak for noe. Rettsikkerheten her til lands hadde vært magisk.

Det er jo fint at vi får se hvem som er venner og like korrupte i samfunnet. Like barn leker best

Endret av Refreng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (4 minutter siden):

AH virker mer troverdig enn Erna også, for Erna gjør en ting: skylder ALT på Sindre i håp om å beholde jobben og bli statsminister igjen; det - for meg - gjør at jeg tenker at den dama gjør ALT for makt.

AH hadde en mann som sviktet hun også, men valgte ikke strategien å gråte og skylde alt på mannen, Erna dro den så langt ut hun kan med å få folket til å ta mannen og ikke SEG SELV og det gjør resten av Høyre også for å beholde makten. Grusomt.

Enig i det du skriver.

Det at Erna Solberg skylder alt på sin mann, det er forferdelig ufint og kynisk av henne.

Hun hadde et personlig ansvar og en plikt for å sikre seg at hun hadde nok og sikker kunnskap til å vurdere egen habilitet.

I ÅTTE ÅR - tross advarsler fra SMK, landets største ekspert på korrupsjonssaker og gjentatte oppslag i norsk media om mannens aksjehandel - valgte Erna Solberg konsekvent å IKKE skaffe seg den informasjonen som var avgjørende for at hun skulle kunne vurdere egen habilitet.

Dette kan Erna Solberg IKKE skylde på Sindre for! For dette var ene og alene hennes ansvar og hennes pliktforsømmelse. Og denne pliktforsømmelsen gjorde hun i ÅTTE ÅR som landets øverste leder og Statsminister.

Av det jeg har fått med meg av saken om AH så var hun uvitende inhabil, om man kan kalle det det. Men hun har innrømmet at dette var hennes ansvar å vite.

Erna Solberg kan ikke hevde å være "uvitende inhabil", da hun hadde fått gjentatte advarsler, både fra SMK, fra landets ledende fagfolk innen korrupsjonssaker og gjentatte saker i media som også tok opp mannens handel.

Erna Solberg VALGTE å være "uvitende inhabil", det var et bevisst valg hun tok i åtte år, å ikke skaffe seg full oversikt over mannens aksjehandel. Og da VALGTE hun også å sjanse med sin habilitet. Det er ikke holdbart iflg. norsk lov.

Se videoen fra dagen etter årets valg, 12.09.2023: https://www.nrk.no/norge/dette-er-hoyres-tidslinje-i-aksjekjop-saken-1.16563690

"Tusen takk for innsatsen!

Det er lov å hvile.

Men ikke så lenge.

Vi har mye å gjøre,

både der vi får makt.

Og vi må sørge for at vi får mer makt

om to år. Skål!"

Ikke et ord om at de nå er i en posisjon hvor de kan jobbe mot det beste for landet, for kommunene, i fylkene. Ikke noe om det at dette er en tillit og et ansvar de skal forvalte til det beste for folket og landet.

Bare en understrekelse av at nå har de fått makt.

Og forter seg å legge til at de må sørge for at vi (Høyre) får enda mer makt om to år.

Og midt i dette hadde Erna visst i ca. to uker at det var store spørsmål om hennes manns aksjehandel, at hun ikke hadde oversikt over hverken mannens aksjehandling mens hun var landets Statsminister i åtte år, og at hun derfor ikke visste om hun hadde vært inhabil i saker disse årene. Hun visste at hun hadde unnlatt å følge lovverket - og står der og sier at hun og Høyre har fått makt og må få mer makt...

Dette går rett inn i typisk korrupsjonstankegang og -adferd.

Måten Erna Solberg og Høyre fremstår på nå er en skam! En skam for henne selv og partiet.

Det aller største sviket i denne saken har Erna Solberg gjort, ikke Sindre Finnes, enda så ille det han har gjort er. For Erna Solberg har sviktet eget parti, Stortinget, folket, landet.

Man undergraver ikke demokratiet så bevisst som dette og tror man bare kan gå videre som om ingenting har skjedd, Erna Solberg!

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreng skrev (1 minutt siden):

Tenk om vi levde i et samfunn der alle borgere hadde tilgang til ekspertkometanse når de var involvert i en rettsak for noe. Rettsikkerheten her til lands hadde vært magisk.

Det er jo fint at vi får se hvem som er venner og like korrupte i samfunnet. Like barn leker best

Jeg synes det er ille at en tidligere nestleder i Økokrim nå skal representere Finnes.

Men siden både Erna Solberg og Høyre nå ofrer han så til de grader, helt uten selvinnsikt eller selvkritikk for hvordan Erna Solberg i åtte år håndterte dette som daværende Statsminister, og hvordan hun og Høyre har trenert å legge frem fakta i denne saken... så tenker jeg at Sindre Finnes fortjener de beste han kan finne. For den måten Erna Solberg nå tar null selvkritikk for det hun har unnlatt å gjøre, som faktisk kan være straffbare med år i fengsel, og nå er så udelt kynisk mot sin mann, det viser både Ernas og Høyres virkelige "sjel".

Men, Erna Solberg viser i hvert fall at hun ikke er til å stole på, at hun er villig til å tråkke på hvem som helst for å beholde makt selv, og at ledelsen i Høyre er likedan.

Jeg håper Sindre Finnes har gode støttespillere rundt seg som gjør at han kommer seg gjennom dette. Han har gjort alvorlige feil. Men de aller største og alvorligste feilene, de har Erna Solberg selv begått - mot land og folk!

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lawyam skrev (7 minutter siden):

Og nederst i artikkelen troner den kyniske og kalkulerende tåkefyrsten Henrik Asheim og sier:

"Det er viktig for folk å vite at det både var bevissthet rundt utfordringene med aksjehandler og etablerte rutiner for å håndtere dette da Erna Solberg var statsminister. Problemet er at disse ble brutt og bruddene ble skjult av Finnes. Det er ikke strategi, det er det som har skjedd, fortsetter Asheim."

Men det at det var Erna Solberg som hadde personlig ansvar og plikt for å sjekke at mannens aksjehandel ikke gikk utover hennes habilitet - det sier kynikeren Henrik Asheim ingenting om.

Det er strategi fra Erna Solheim, Høyre, Henrik Asheim.

For det som har skjedd er at Erna Solberg i åtte år som Statsminister forsømte sin plikt og dermed også var inhabil i flere saker uten å erklære seg inhabil.

Jeg tror Erna Solberg hadde gjort klokt i å minne seg selv på hvem som har tatt hovedansvar hjemme og med familien slik at hun kunne få drive sin karriere dit hun ville. Og kanskje se litt på hvordan hun ikke bare sviktet land og folk da hun ikke sørget for å gjøre sin plikt med å sikre at hun hadde oversikt over mannens aksjehandel... men at hun egentlig også sviktet sin mann. Hadde hun gjort sin plikt så hadde ikke hun og de vært i dagens situasjon, for da hadde alt blitt avdekket rett etter hun ble statsminister. Så jeg tror Erna Solberg bør gå i seg selv før hun gjør enda mer for å legge egen skyld på ektemannen!

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan Høyres velgere nå føler seg, når selv AP er bedre på å ta ansvar når de driter seg ut en o hellige Erna?

Asheim forsvinner snart ned i dragsuget, der hvor han rett og slett er så pass arrogant at han ber folk stole på hans tidslinje som flere medier allerede har funnet flere hull i.

Høyre tar stadig steg mot et totalitært Trump-inspirert parti. Bare gjenta løgnen nok ganger.

Man burde vel innsett dette når Erna skjøv Sindre foran seg når hun holdt familiesamling under corona. Hun foretrekker å kaste folk under bussen, istedenfor å vise litt moral.

Jo lenger høyre holder på med denne seigpiningen jo verre blir neste valg for dem.

Endret av Anonio
  • Liker 3
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (1 time siden):

Man undergraver ikke demokratiet så bevisst som dette og tror man bare kan gå videre som om ingenting har skjedd, Erna Solberg!

Du graver så bredt og skriver så godt at hadde du sammenfattet innleggene dine på KG om Erna Solberg & Sindre Finnes og gitt ut bok, så hadde boka blitt en bestseller. Applaus til deg for innsatsen i tråden! :applaus:

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ironiske med det hele er at det er Cato Fossen som nå driver spinnet rundt Erna, også kjent som en skrev en kritisk artikkel i hans jobb i NRK om at Støre hadde 175kr av sin totale formue på 80 millioner kr et et DnB-aksjefond som hadde investert noe i en privat bedrift som bedrev eldreomsorg.

Fossen vet hvordan man påvirker valg, for å si det sånn.

Han hoppet av jobben i NRK og tok jobben hos Erna når folk begynte å kritisere han.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VG avdekket mandag at Sindre Finnes hadde «veddet» på at Oslo Børs skulle falle dagen før regjeringen varslet at de vurderte coronainnstramminger september 2020.

svar fra finnes:

– Jeg hadde ingen innsideinformasjon om at regjeringen 10. september 2020 skulle varsle mulige coronainnstramminger, skriver han. 

https://www.vg.no/nyheter/i/VPwpOd/sindre-finnes-jeg-hadde-mye-tid-til-raadighet

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg var ikke på noe tidspunkt i denne perioden blitt gjort kjent med informasjon om regjeringens beslutninger, som kan betegnes som innsideinformasjon. Det er ikke noe sammenfall mellom oljeskattepakken og mine handler, og jeg hadde ikke på noe tidspunkt kjennskap til sensitiv informasjon relatert til dette. Jeg hadde ingen innsidenformasjon om at regjeringen 10. september 2020 skulle varsle mulige koronainnstramminger. Jeg har ikke på noe tidpunkt hatt tilgang på kurssensitiv informasjon gjennom jobben, som min arbeidsgiver har bekreftet i mediene."

https://www.elden.no/aktuelt/uttalelse-fra-sindre-finnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gugglo skrev (14 timer siden):

Det er ikke så veldig komplisert. Ikke kjøp aksjer så stilles det heller ikke tvil ved ektefellens habilitet.

Så enkelt er det! Det er lang enklere enn den enkleste økonomi!

Enig.

Her i huset er det jeg (kvinnen) som kjøper og selger aksjer. Ikke like hyppig som Sindre, selvsagt, det skal litt til. Mannen min har ikke oversikt. Men det hadde vært enkelt å holde ham fortløpende orientert hvis han hadde ønsket det. Det kunne Sindre ha gjort også. Det er overhode ikke vanskelig. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (54 minutter siden):

Du graver så bredt og skriver så godt at hadde du sammenfattet innleggene dine på KG om Erna Solberg & Sindre Finnes og gitt ut bok, så hadde boka blitt en bestseller. Applaus til deg for innsatsen i tråden! :applaus:

Takk for det og takk det samme!

Jeg er blitt klokere av mange av svarene i tråden, og det er helheten i tråden som er virkelig god! :)

Denne tråden tror jeg er en av de mest saklige og kanskje viktige trådene jeg har lest på forumet! Her drar (nesten) alle lasset sammen!

Det er så viktig at så mange engasjerer seg, og så mange skriver godt og saklig om saken.

For dette handler om landets fremtid, hvilke politikere vi vil ha... og hvilke politikere vi fortjener.

De holdningene som mange av politikerne i dag viser skader landet, og at Erna Solberg som tidligere Statsminister har vært så naiv og nærmest likegyldig til at mannens handlinger kunne påvirke hennes habilitet - det kan skade demokratiet varig. Vi er tydeligvis mange som reagerer på dette, både her på forumet og ellers. Det er et sunnhetstrekk blant folk. Heldigvis!

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er Sindre Finnes sin uttalelse om saken i kveld:

https://www.elden.no/aktuelt/uttalelse-fra-sindre-finnes

Dette sier egentlig ikke så mye annet enn hva han må si i sin situasjon.

Vi ser i denne teksten ganske tydelige konturer av hvordan hans forsvar vil bli lagt opp fremover.

Ser ut som om de også forsøker å redde Erna fremdeles. Men hennes unnlatelser kan ikke Finnes redde henne fra.

Siden Solberg selv har sagt at hun ikke kan garantere at mannen ikke har fått med seg informasjon, så tenker jeg at det er mye mulig at mer er diskutert mellom de to enn noen av dem vil innrømme. Begge to har jo enormt å tape på det. Spørsmålet er hva aksjekjøpene sier om den saken...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir kvalm av høyre og deres higen etter diktatorer. De kjørte i gang "Erna er stjerna", og har nærmest dyrket henne som en slags sjef over partiet. Et parti som er avhengige av partilederen sin for å fungere hører hjemme i land som Russland, Nord Korea og Kina. Partiet dytter ukritisk mannen til Erna under bussen i håp om å beholde henne i Führer-setet.

I likhet med saken om Huitfeldt vet vi ikke 100% sikkert hva disse damene har visst. Vi kan ikke ta det de sier for god fisk. Enten må Erna gå nå eller så håper jeg folk får øynene opp for hva slags folk som er med i Høyre- den type mennesker som gjør alt for makt, og som strengt tatt ikke bør få gå fritt ute blant vanlige hederlige mennesker. Jeg vil si det verste med denne saken hverken er Erna eller Finnsnes, men resten av partiet som støtter ukritisk.

Endret av Majer
  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...