Gå til innhold

Erna Solberg gift med daytrader

keops

Anbefalte innlegg

MorTil2 skrev (1 minutt siden):

Men de fleste har enklere økonomi enn Solberg og Finnes. Og det er ikke katastrofe om man glemmer det. Får krav om tilbakebetaling.

Jeg er enslig ufør,og for min del får jeg et brev i Digipost hvis Nav får melding fra skatteetaten om at min inntekt nærmer seg en grense som krever handling fra min side. Om det samme gjelder for ektefelle/partner som man er registrert boende sammen med,vet jeg ikke. Men lik det eller ikke, systemet passer på oss,og følger vi bare sånn normalt med,lar det seg fint gjøre å melde ifra i tide.

Så mulig det er der problemet ligger: systemet passer veldig godt på at jeg ikke får mer enn jeg skal. Men i toppene er det tydeligvis ikke like gjennomskuelig og systemet tillater dermed bevisst eller ubevisst snusk.

Du er enslig og ufør. Da gjelder jo ikke dette deg. Gifter du deg, må du holde styr på din ektefelles inntekt. Du får ingen melding i digipost om at din partner har fått bonus. 

• Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MissHannigan skrev (24 minutter siden):

Uføre og de på andre stønader må følge med på ektefellers inntekt. De må melde fra til NAV hver gang ektefellen får mer penger, som julebonus. Da blir man trekt i ytelser. Melder man ikke inn får man straff. Dette er jo Erna sin politikk. 

Jeg er ikke nødvendigvis enig i denne overvåkningen og ansvaret for andre sine handlinger. Det er ikke slik at alt Erna sier og står for er jeg automatisk enig i. Det er egentlig mye jeg er uenig med henne i, men her er det ikke snakk om hennes politiske ståsted, men om henne som person, ektefelle og hvilket ansvar hun har for hva hennes mann har gjort bak hennes rygg. 

Jeg mener at alle har et selvstendig ansvar for egne handlinger og at ingen kan belastes å ikke ha visst noe som har skjedd bak egen rygg og har vært utført av en annen. 

Slik systemet er utformet i dag, forutsettes det at man er ærlig med andre. Når man ikke er det, noe som ofte skjer i mellommenneskelige forhold, så rakner alt sammen. 

Jeg ser at mange er for strenge mot Erna fordi de hater henne, er politisk uenige med henne eller bare fordi hun er kvinne og de koser seg at hun lider. Det er ikke noen gyldige argumenter. Få argumenterer saklig her. Mange forutsetter at Erna har telepatiske evner og kan lese Sindres tanker. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 minutt siden):

Hvordan kan hun vite om han gjør det bak hennes rygg slik han gjorde det over flere år?

Hvordan kan en stortingspolitiker vite at venner vedkommende byr inn på Stortinget ikke har våpen på seg? Tillit. Hvis en har så dårlige venner at de drar med seg våpen inn på Stortinget trass at de vet de ikke skal det så er dette personer en Stortingspolitiker ikke kan stole på.

Hvis en statsråd har så pass dårlige ektefeller at det å kommunisere om noe så bagatellmessig som aksjer ikke lar seg gjøre, hvis en statsråd erfarer at en ektefeller ikke er til å stole på, så går det ut over statsråden også. Akkurat som det å by inn venner som en stortingspolitiker ikke kan stole på går ut over den stortingspolitikeren.

Du kan ikke vite hva andre gjør til en hver tid. Det skal du heller ikke kunne vite. Det er der tillit kommer inn. Vi kan ikke vite hva stortingspolitikere og statsråder gjør til en hver tid. Det skal vi heller ikke vite. Men vi skal ha tillit til dem, akkurat som at de skal gjøre seg tilliten verdig. Det er trass alt snakk om en tillittsstilling.

Derfor er det også viktig at tilliten mellom deres ektefeller fungerer. Gjør den ikke det så er det noe de må finne ut av lenge før de blir statsråder! Er det urettferdig at det ikke går ut over Kari og Ola nordmann i andre situasjoner? Kanskje. Men i andre situasjoner er det sjelden slik at mange andre er avhengige av tillit til dem. Da går det kun og bare ut over dem selv om den tilliten ødelegges dem i mellom.

Som statsråd kan det gå ut over hele nasjonen hvis den tilliten ødelegges. Som det nå gjør. Folk mister tilliten til politikere. Færre som opplever at det nytter å stemme.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (3 minutter siden):

Hvordan kan hun vite om han gjør det bak hennes rygg slik han gjorde det over flere år? Han fikk jo beskjed fra SMK også, men ignorerte det. Han kan fint si ''OK'' og så gjøre det likevel. På hvilken måte kan Erna vite hva han driver med når de ikke er fysisk sammen?

Dette handler om politikk og ikke om konemor og konefar.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Drizzt said:

Hvordan kan hun vite om han gjør det bak hennes rygg slik han gjorde det over flere år? Han fikk jo beskjed fra SMK også, men ignorerte det. Han kan fint si ''OK'' og så gjøre det likevel. På hvilken måte kan Erna vite hva han driver med når de ikke er fysisk sammen?

Samtidig har flere medier spurt Erna om dette flere ganger igjennom hennes to perioder. Det er for slapphendt å skylde helt og holdent på Sindre her.

Erna må gå nå, etter disse BEAR og legemiddel-investeringene mystisk rett før Erna tok viktige valg om vår håndtering av korona er bare alt for sammenfallende for at hun kan bortforklare det.

Hun har satt seg selv sjakk-matt. Enten har hun delt taushetsbelagt informasjon (straffbart), ikke fulgt opp habilitetsregelverket (straffbart), eller så lyver hun (straffbart).

Man må slutte å forsvare en dame som helt klart ikke har rent mel i posen, vårt demokrati tåler ikke disse sakene (Huitfelt & Erna). Kutymen er at folk med makt trekker seg når disse sakene ruller opp, ikke tviholder på makt og stilling.

Endret av Anonio
  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

floken skrev (9 timer siden):

En person burde få kunne gjøre karriere og ha viktige samfunnsstillinger uavhengig av hva en ektefelle måtte finne på.

Selvfølgelig går ikke dette an. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å ha denne holdningen.

De fleste ektefeller til noen som klatrer såpass høyt på stigen er jo normalt oppegående, men vi så jo at i justisminister Wara sitt tilfelle hvor ille situasjonen kan bli.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gugglo skrev (1 time siden):

For forsiden til Aftenposten nå. Lurer på hva det kom av at de ikke ønsket å registrere ektefellers aksjer? Lurer på hvordan det hadde seg? 🤔

Artikkelen: https://www.aftenposten.no/norge/i/rlj54m/stortinget-og-regjeringen-ble-advart-i-mange-aar-men-ektefellers-aksjer-blir-fortsatt-ikke-registrert

Ja, dette ville vært en god løsning. Enig med Greco. Man kan ikke basere seg utelukkende på tillit. Det må balanseres med åpenhet fordi vi vet at tilliten svikter altfor ofte. 

Endret av Drizzt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asheims forsvar for å påvirke valget virker å være at "Erna og høyre var for opptatt til å se på listen, vi var tross alt i partilederdebatt, og så var det valg!". Norges største parti, dere. Stor applaus.

Kyss meg bak. 

Høyre og AP driver storstilt selvskading. Kan de ikke bare ta seg sammen og gjøre det som er rett? (Ut med alle som bryter regelverk, ikke vri og vende på ting og håpe at folk glemmer det!).

Endret av Anonio
  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (12 minutter siden):

Samtidig har flere medier spurt Erna om dette flere ganger igjennom hennes to perioder. Det er for slapphendt å skylde helt og holdent på Sindre her.

Erna må gå nå, etter disse BEAR og legemiddel-investeringene mystisk rett før Erna tok viktige valg om vår håndtering av korona er bare alt for sammenfallende for at hun kan bortforklare det.

Og hver gang kunne hun og SMK forlangt en oversikt. De har bare avfeid spm hver gang og sagt alt har vært i orden uten å sjekke - eller sjekket og håpt at det aldri kom frem. Det er en selvfølge at hun ikke hadde kommet frem med dette HUN hvis hun ikke hadde måttet.

Endret av Lawyam
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Drizzt said:

Slik systemet er utformet i dag, forutsettes det at man er ærlig med andre. Når man ikke er det, noe som ofte skjer i mellommenneskelige forhold, så rakner alt sammen. 

Det stemmer, men det er jo også politikerne som har bestemt at det skal være et tillitsbasert system og ikke et system basert på et system hvor ektefellen har opplysningsplikt eller forbud mot å handle aksjer.  Dette var jo også systemet Erna ønsket og som hun mente var godt nok til å ivareta habilitetsreglene. 

Er  absolutt enig med deg i at i utgangspunktet så er det urettferdig at man skal være ansvarlig når man har blitt løyet til av ens ektefelle.  Men akkurat Erna kunne jo satt opp et annet system da hun var statsminister og krevd at aksjekjøp og salg ble registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva jeg ville gjort om jeg så at en av mine underordnede satt på hjemmekontor og utførte 3600 aksjehandler mens han egentlig skulle jobbet, i arbeidstiden.

Nei, jeg lurer egentlig ikke. De ville fått advarsler og mistet jobben. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å se hvordan hun skal klare å forbli sentral i politikken uten å skille seg. Hadde hun gjort det, ville hun sendt et tydelig signal om at hun virkelig har blitt ført bak lyset. 

Når hun i media planlegger for hvordan man skal ha innsyn i Sindres aksjehandel dersom hun blir statsminister på ny, mister folk sympatien de fikk for henne etter det «alvorlige tillitsbruddet». 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Daisy_B said:

Det er vanskelig å se hvordan hun skal klare å forbli sentral i politikken uten å skille seg. Hadde hun gjort det, ville hun sendt et tydelig signal om at hun virkelig har blitt ført bak lyset. 

Når hun i media planlegger for hvordan man skal ha innsyn i Sindres aksjehandel dersom hun blir statsminister på ny, mister folk sympatien de fikk for henne etter det «alvorlige tillitsbruddet». 

Det er jo også en innrømmelse av at man heller ikke kan stole på mannen i fremtiden.  Vanskelig å skjønne hvordan hun kan være statsminister med Sindre som ektemann når hun selv er enig i at man ikke kan stole på han.

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy_B skrev (1 minutt siden):

Hun satset hardt på å ta en AH, men til forskjell fra AH så satset hun mer på 'jeg ble sviktet-kortet (sympatikortet) enn AH som konstaterte det. Sviktet ble begge av mennene sine, men det er Erna som tok offerrollen helt ut. 'Det smerter meg å være så hard mot Sindre...hulk hulk'...? Vær sint, ikke synd synd på han om han sviktet deg, Erna! Jeg tror dermed ikke helt på henne.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (5 minutter siden):

Jeg lurer på hva jeg ville gjort om jeg så at en av mine underordnede satt på hjemmekontor og utførte 3600 aksjehandler mens han egentlig skulle jobbet, i arbeidstiden.

Nei, jeg lurer egentlig ikke. De ville fått advarsler og mistet jobben. 

Akkurat det kommer vel litt an på hvilken stilling man har? Det er en del som har stillinger hvor de forholder seg til oppgaver og ikke arbeidstid. Det sagt - jeg vet absolutt ikke hva som stod i Finnes sin kontrakt.

Ellers er jeg helt enig i at Erna Solberg har hatt et eget ansvar hun ikke har tatt alvorlig, og at hun dømmer andre i svakere posisjoner veldig hardt. Her er det mye grums som må belyses.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høyre bør kvikt ta seg sammen her. Nå innrømmer de rett og slett at de ikke så på listen fra et samlet medienorge fordi de var 'for opptatt' i 6 dager til å se på dette.

Jeg håper PST og Forsvaret følger med her. Vi nærmer oss ulovlig valgpåvirkning. Hvor dumme tror de folk er, egentlig?

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

politisk ansvar ? Sindre er privatperson som har lurt Erna og gjort det slik at hun ikke kunne vurdere sin habilitet... venstresidens soldater , journalistene , prøver å sammenligne det med en departementsjef som har ansvaret for ansattes handlinger vitende eller ikke.. Erna er ikke politisk ansvarlig for at privatpersoner lurer henne. Forøvrig har ikke Sindre gjort noe ulovlig , han har lurt statstministeren og SMK, han forsøkte også å lyve om seg selv i en bok som skulle skrives om han..

Vi vet ikke om han kan ha overhørt og fått inside-info...denne  " vet ikke " vil det være mangen embetsfolk som vil ryke på, de har nå vel ektefeller , samboere eller barn som er på børsen , embetsverket har informsjonene om vedtak tiltenkt fra regjeringen. dessuten så har børsen egne varsellamper for mistanke om inside hvis det blir foretatt handlinger like før markedet blir kjent med en endring ved et selskap..og det tar børsen på alvor , de som blir tatt for slikt lukter på 10-tallet i antall år i fengsel.

nei , jeg tror nok  det piskes på høygir i rørt vann i håp om å få fjerne Erna, slik at tjangsene til Ap blir større i 2025.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (14 timer siden):

Ikke enig. Hutifeldt sin mann løy ikke gjentatte ganger og omfanget var langt mindre, så både mannen og Huitfeldt selv har noe større troverdighet. Hun var dessuten utenriksminister og inhabil i noen av regjeringens saker, en statsminister er inhabil i alle regjeringens saker. Solbergs mann har null troverdighet, og Solbergs skranter også mer enn Huitfeldts siden dette kom bare dager etter valget.

Enig i at saken er litt mindre alvorlig, men den er mer en alvorlig nok til at hun ikke kan bli sittende. Jeg mener både Solberg og Huitfeldt må gå av. Det handler om tilliten til demokratiet, og vi kan ikke leve med denne typen mistillit til våre folkevalgte.

Huitfeldt løy også før hun til slutt la alle kortene på bordet, ikke glem det.

For meg går dette langt forbi partitilhørighet. Det er noe svineri som nå må fjernes en gang for alle. Jeg støtter forslagene om at samtlige politikere må granskes, minst 10 år tilbake i tid, og det må selvsagt innføres totalforbut for regjeringsmedlemmer og deres nærmest å omsette en eneste aksje så lenge de sitter i regjering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus skrev (Akkurat nå):

politisk ansvar ? Sindre er privatperson som har lurt Erna og gjort det slik at hun ikke kunne vurdere sin habilitet... venstresidens soldater , journalistene , prøver å sammenligne det med en departementsjef som har ansvaret for ansattes handlinger vitende eller ikke.. Erna er ikke politisk ansvarlig for at privatpersoner lurer henne. Forøvrig har ikke Sindre gjort noe ulovlig , han har lurt statstministeren og SMK, han forsøkte også å lyve om seg selv i en bok som skulle skrives om han..

Vi vet ikke om han kan ha overhørt og fått inside-info...denne  " vet ikke " vil det være mangen embetsfolk som vil ryke på, de har nå vel ektefeller , samboere eller barn som er på børsen , embetsverket har informsjonene om vedtak tiltenkt fra regjeringen. dessuten så har børsen egne varsellamper for mistanke om inside hvis det blir foretatt handlinger like før markedet blir kjent med en endring ved et selskap..og det tar børsen på alvor , de som blir tatt for slikt lukter på 10-tallet i antall år i fengsel.

nei , jeg tror nok  det piskes på høygir i rørt vann i håp om å få fjerne Erna, slik at tjangsene til Ap blir større i 2025.

Du får gi henne en sympatistemme da...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...