Lawyam Skrevet 17. september 2023 #321 Del Skrevet 17. september 2023 Majer skrev (9 minutter siden): Rart hvordan de som angrep Huitfeldt er stille i denne tråden. I et demokrati må det være de amme spillereglene uavhengig av politisk tilhørighet. Det synes jeg ikke er spesielt rart siden denne tråden handler om Erna og mannen og ikke om Huitfeldt og mannen. Så forøvrig denne nå https://borsen.dagbladet.no/nyheter/bryter-med-monsteret/80208649 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keops Skrevet 17. september 2023 Forfatter #322 Del Skrevet 17. september 2023 likestilling skrev (4 timer siden): Omtrent 15% av handlene hans er NHY ser jeg, og i ukene før ble det kjøpt OG solgt tusenvis av aksjer. Netto aksjekjøp er ikke store, det var mest daytrading. Dette er ikke engang noe jeg sier for å forsvare ham. F.eks. solgte han 2000 aksjer både 13.10 og 14.10 i NHY. "Sell on news" er noe de fleste som trader aksjer har hørt. Jeg håper økokrim ser på ting, men når han har handlet i NHY omtrent hver dag i snitt, skal det noe til å ikke treffe en gang. Jeg husker godkjenningen av Engebø, og hadde også aksjer i Nordic Mining. "Alle" var "sikre" på at Engebø ville bli godkjent, og det var klare signaler om det i forkant. Det var ingen kjempenyhet. Ellers finner jeg bare disse fra NOM? Engebø ble ikke godkjent før 2016 tror jeg, hva skjedde i -13? Jeg håper dette blir grundig gjennomgått, men jeg har ikke sett noe som gir meg grunn til å tro at han og Erna har konspirert her... At han har ført folk for lyset virker derimot ganske klart. "Alle" er ikke gift med statsministeren, derfor er det i dette caset ikke interessant hva "Alle" gjør. Det er derimot interessant hva Sindre Finnes gjør. Han har andre rammer for hvordan han kan opptre enn hva "Alle" har. Du kan snakke om."sell on news" og henvise til egen portefølje og dine vurderinger alt du orker, det danner seg et mønster her som kan se ut som gammeldags innsidehandel. Etterforskningen vil vise hva som har skjedd, forhåpentligvis Det som er udiskutabelt er at Finnes har opptrådt uklokt, ulovlig og løyet. Jeg tenker at i et så langt ekteskap som han og Erna har hatt, med en felles interesse for økonomi så er det rart om hun ikke har noe innsikt i dette. 17 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Granita Skrevet 17. september 2023 #323 Del Skrevet 17. september 2023 Eva-Lena skrev (18 timer siden): Syns du synd på de som er syke eller skadde som mister inntekten sin ett helt år fordi de ikke er avklart til hverken jobb eller ufør også? Det var Erna & co som innførte karensåret for de på AAP. Den skal hun gjeninnføre den dagen hun blir statsminister igjen. Synes du Erna virker som en empatisk person? Nei, det er hun definitivt ikke. Det er ikke uten grunn hun fikk kallenavnet JernErna og den fortjener hun i aller høyeste grad fremdeles. Jeg synes oppriktig synd på de som gikk ett helt år uten inntekt og som måtte leve på sosialen. Det har vært nok av oppslag om hva disse menneskene har fått som svar fra NAV ved avslag på sosial stønad. Flere har måttet bruke sparepengene til barna sine for å klare seg, andre har fått beskjed om at siden det er varmt i været kan de bo i telt. Andre igjen mister AAP fordi de nekter å gjennomføre en operasjon som i bunn og grunn ikke vil endre helsen deres, feks tvinge ei på 23 til å fjerne livmor fordi NAV da ser det som en inngang til jobb. Ei på 23 som ennå ikke har fått barn er faen meg helt sykt å kreve at fjerner livmoren. Listen er lang og flere av disse tilfellene har også vært i media. Jeg synes ikke synd på Erna, ei heller AH. Så lenge de har felles økonomi så vet de om der ektefellen driver med. De skulle mistet jobben umiddelbart, for det ville nemlig skjedd i andre yrker. At Erna ikke tok opp dette før etter valget er så utspekulert og kynisk at jeg har ikke ord. Politikere er faen meg en gjeng slu og utspekulerte jævler som kun meler sin egen kake. Du trenger bel ilke angripe meg for hvem jeg syns synd på. Det spiller neppe noen rolle i den store sammenhengen. Jeez. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athod Skrevet 17. september 2023 #324 Del Skrevet 17. september 2023 Lawyam skrev (13 minutter siden): Det synes jeg ikke er spesielt rart siden denne tråden handler om Erna og mannen og ikke om Huitfeldt og mannen. Så forøvrig denne nå https://borsen.dagbladet.no/nyheter/bryter-med-monsteret/80208649 Det er mulig han bare hadde flaks der, men også mulig han benyttet seg av innsideinformasjon. Umulig for oss på utsiden å vite. Han har jo selv innrømmet at de diskuterte næringslivpolitikk til både frokost og middag. Med tanke på hvordan i tillegg har prøve å skjule at han handler syns jeg denne saken stinker mer og mer. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keops Skrevet 17. september 2023 Forfatter #325 Del Skrevet 17. september 2023 Juliv skrev (3 timer siden): Dette er ikke akkurat «wolf of wallstreet» han har tjent under 20 tusen kr i mnd på aksjehandel men hun var statsminister. Ikke så veldig bra «innside handel» spør du du meg. Siviløkonom er han også… Er ikke sikkert han er den smarteste. Men han skal ikke trade på denne måten når han er gift med statsministeren. Det er ikke nødvendig at han setter omsetningsrekord eller har kjempegevinst for at dette bryter med reglene. Hvis du får med deg dårlig utbytte fra et innbrudd fordi du glemte å ta med ryggsekk, så blir du likevel dømt for innbrudd. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gugglo Skrevet 17. september 2023 #326 Del Skrevet 17. september 2023 keops skrev (2 minutter siden): "Alle" er ikke gift med statsministeren, derfor er det i dette caset ikke interessant hva "Alle" gjør. Det er derimot interessant hva Sindre Finnes gjør. Han har andre rammer for hvordan han kan opptre enn hva "Alle" har. Du kan snakke om."sell on news" og henvise til egen portefølje og dine vurderinger alt du orker, det danner seg et mønster her som kan se ut som gammeldags innsidehandel. Etterforskningen vil vise hva som har skjedd, forhåpentligvis Det som er udiskutabelt er at Finnes har opptrådt uklokt, ulovlig og løyet. Jeg tenker at i et så langt ekteskap som han og Erna har hatt, med en felles interesse for økonomi så er det rart om hun ikke har noe innsikt i dette. Husk på, han har ikke skrevet dette for å forsvare Sindre. likestilling skrev (4 timer siden): Dette er ikke engang noe jeg sier for å forsvare ham. Ikke i det hele tatt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 17. september 2023 #327 Del Skrevet 17. september 2023 2 hours ago, keops said: "Alle" er ikke gift med statsministeren, derfor er det i dette caset ikke interessant hva "Alle" gjør. Det er derimot interessant hva Sindre Finnes gjør. Han har andre rammer for hvordan han kan opptre enn hva "Alle" har. Du kan snakke om."sell on news" og henvise til egen portefølje og dine vurderinger alt du orker, det danner seg et mønster her som kan se ut som gammeldags innsidehandel. Etterforskningen vil vise hva som har skjedd, forhåpentligvis Det som er udiskutabelt er at Finnes har opptrådt uklokt, ulovlig og løyet. Jeg tenker at i et så langt ekteskap som han og Erna har hatt, med en felles interesse for økonomi så er det rart om hun ikke har noe innsikt i dette. Har du lest innlegget til @likestilling? Det er ikke snakk om å vise til egne porteføljer og vurderinger. Fakta er at Sindre Finnes i årevis hadde kjøpt og solgt aksjer i Norsk Hydro. Det var en aksje han tradet aktivt. Du må utdype hvordan det kan danne et mønster på "gammeldags innsidehandel" når han da traff med kjøp noen dager før en kontakt. Igjen, dette var en aksje Sindre Finnes i perioder nesten daglig gjorde kjøp eller salg. Da skal det faktisk litt til å ikke treffe på en kontrakt før eller siden.. Det er frustrerende å se hvor mye det skrikes om innsidehandel her inne når det så langt ikke har kommet frem indikasjoner på det. Alle aksjehandlene til Finnes ligger åpent ute, så om det faktisk skulle finnes handler der som kan diskuteres, så vil det komme frem i lyset. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athod Skrevet 17. september 2023 #328 Del Skrevet 17. september 2023 Svava skrev (13 minutter siden): Har du lest innlegget til @likestilling? Det er ikke snakk om å vise til egne porteføljer og vurderinger. Fakta er at Sindre Finnes i årevis hadde kjøpt og solgt aksjer i Norsk Hydro. Det var en aksje han tradet aktivt. Du må utdype hvordan det kan danne et mønster på "gammeldags innsidehandel" når han da traff med kjøp noen dager før en kontakt. Igjen, dette var en aksje Sindre Finnes i perioder nesten daglig gjorde kjøp eller salg. Da skal det faktisk litt til å ikke treffe på en kontrakt før eller siden.. Det er frustrerende å se hvor mye det skrikes om innsidehandel her inne når det så langt ikke har kommet frem indikasjoner på det. Alle aksjehandlene til Finnes ligger åpent ute, så om det faktisk skulle finnes handler der som kan diskuteres, så vil det komme frem i lyset. Du har tydeligvis ikke lest om handelen i Nordic Mining? Norsk Hydro er et såpass stort selskap der folk sjeldent har innsideinformasjon som kan vesentlig påvirke kursen, så enig i at det sikkert ikke ligger noe der. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keops Skrevet 17. september 2023 Forfatter #329 Del Skrevet 17. september 2023 Svava skrev (51 minutter siden): Har du lest innlegget til @likestilling? Det er ikke snakk om å vise til egne porteføljer og vurderinger. Fakta er at Sindre Finnes i årevis hadde kjøpt og solgt aksjer i Norsk Hydro. Det var en aksje han tradet aktivt. Du må utdype hvordan det kan danne et mønster på "gammeldags innsidehandel" når han da traff med kjøp noen dager før en kontakt. Igjen, dette var en aksje Sindre Finnes i perioder nesten daglig gjorde kjøp eller salg. Da skal det faktisk litt til å ikke treffe på en kontrakt før eller siden.. Det er frustrerende å se hvor mye det skrikes om innsidehandel her inne når det så langt ikke har kommet frem indikasjoner på det. Alle aksjehandlene til Finnes ligger åpent ute, så om det faktisk skulle finnes handler der som kan diskuteres, så vil det komme frem i lyset. Ja, det er frustrerende at det blir så mye uro og mistanke om innsidehandel rundt statsministerens nærmeste. Nettopp av denne grunn så SKAL IKKE statsministerens ektefelle drive med denne type trading i disse selskapene. Hvis du virkelig ikke forstår problematikken rundt at han trader aktivt med feks Norsk Hydro så får du nesten bare bære over med at jeg forstår, og har et problem med det. Hvis du heller ikke ser problemet med at det for mange vil være lett å mistenke at både ministeren og nærstående driver i gråsonen og godt over den, så skjønner jeg at du reagerer som du gjør. Jeg har selv både truffet og feilet med aksjekjøp, dette er da ikke et problem ettersom verken jeg eller min ektefelle har verv som tilsier at jeg ikke kan handle fritt. Jeg skjønner ikke behovet for og trangen til å bagatellisere Finnes handlinger. Politikerforakten vokser i rekordfart og hele samfunnet blir gjennomsyret av mistro hvis dette får eskalere 5 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 17. september 2023 #330 Del Skrevet 17. september 2023 Svava skrev (1 time siden): Har du lest innlegget til @likestilling? Det er ikke snakk om å vise til egne porteføljer og vurderinger. Fakta er at Sindre Finnes i årevis hadde kjøpt og solgt aksjer i Norsk Hydro. Det var en aksje han tradet aktivt. Du må utdype hvordan det kan danne et mønster på "gammeldags innsidehandel" når han da traff med kjøp noen dager før en kontakt. Igjen, dette var en aksje Sindre Finnes i perioder nesten daglig gjorde kjøp eller salg. Da skal det faktisk litt til å ikke treffe på en kontrakt før eller siden.. Det er frustrerende å se hvor mye det skrikes om innsidehandel her inne når det så langt ikke har kommet frem indikasjoner på det. Alle aksjehandlene til Finnes ligger åpent ute, så om det faktisk skulle finnes handler der som kan diskuteres, så vil det komme frem i lyset. Så at Erna selv gråter på pressekonferanse og sier at dette er et alvorlig tillitsbrudd - det har ingen betydning? Eller sender det et signal om alvoret i situasjonen? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 17. september 2023 #331 Del Skrevet 17. september 2023 (endret) O Rakel skrev (19 timer siden): Skatt: Sindre Finnes sørget for at behoædnlngene var de samme ved indgang og udgang av året, slik at selvangivelsen ikke avsløret noe. Overvåking: Her virker det som du blander kortene. Du sier informasjon som krysser grensene, så sier du nettrafikk som krysser grensene. Men ikke all informasjon er nettrafikk og ikke alle data krysser grenser. Ikke alt går i skyen, finnes fortsatt mye onprem, særlig transaksjonsdata. PST har selvsagt lov til å bruke åpne kilder, men det kommer an på formålet. En nettside består av ulike script, disse trekker alt frem og tilbake over grensene. Crowdfire content delivery network, wordpress, google, yahoo, youtube, hvor er avisene hosted etc. Jeg sjekket nå i lovdata, og jeg finner ikke uttrykket som sto sitert i den andre nettsiden jeg så. Jeg lastet til og med ned noe? Merkelig. Men kapittel syv i loven bruker "Etterretningstjenesten kan for etterretningsformål innhente elektronisk kommunikasjon som transporteres over den norske grensen når grunnvilkårene etter kapittel 5 er oppfylt, bestemmelsene i kapittel 7 og 8 følges, og innhenting ikke strider mot loven for øvrig." Og her står det uttrykket jeg synes er vås. Nå står det at det er grunnvilkår som skal oppfylles. Men det er et faktum at alt krysser landegrenser. La meg ta et eksempel. En bok blir skrevet om en offentlig person, som inneholder kontroversielle påstander. Den sendes da til baltikum for trykk via epost. Den blir da snappet opp. Så begrepet er egentlig overflødig. Men det er nødvendig for å beskytte utelandske borgere fra å bli overvåket på sitt territorium, antagelig. Men det beskytter IKKE norske borgere i Norge. Så det er ikke en begrensing på det nordmenn utsettes for. Den begresningen står i de andre paragrafene. Det er ikke jeg som snakker om åpne kilder, det er jo pst i avisene? Det var i debatten angående London skyteren. Men du har et poeng, for jeg kjenner ikke igjen lovteksten fra det jeg så på en annen statlig side. Det ser ut som det jeg så utelot vesentlig ting. Det vil si at de siterte bare deler, men utelot resten. Det sto ingen definisjon av metadata i det jeg så, her står det at det er bulk og at det skal sjekkes av eos-utvalget. Jeg må bare beklage. Det å få ufullstendig informasjon er også på mange måter et slags overgrep, dessverre Endret 17. september 2023 av Michaelhe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
- Brian Skrevet 17. september 2023 #332 Del Skrevet 17. september 2023 (endret) Bombasi skrev (15 timer siden): Å være partileder for Høyre og statsminister/statsministerkandidat er egentlig ikke en jobb. Det er et verv. Det er ofte et midlertidig verv folk blir valgt eller vraket til. At hun har gjort det til fulltidsjobb viser at noe er fundamentalt galt med demokratiet, og at åremål bør innføres slik at ikke enkeltmennesker sementeres i maktposisjoner. Så vervene hun sitter med er ikke hennes jobb selv om hun kanskje tror det. Og det er ingen grunn til å synes synd på Erna og hennes karriere. Hun kommer til å bli nedringt av toppjobber med enorme lønninger. For hun har nettverket, kontaktene og kameraderiet i solid intakt uansett. Det er dog et annet problem igjen. Men livet vil altså fosse videre for henne. Påfallende at Høyre, som ellers er svært glade i å snakke om frihet, på dette punktet har mye til felles med Kina, Russland og regimer som ikke akkurat er demokratiets fyrtårn, der Putin eller andre tror at de er uunnværlige for landet. Så med mindre man skifter ut ledelsen, tror jeg Høyre raskt får en brutal realitetsorientering ved å se på meningsmålingene; hadde jeg stemt Høyre, ville partiet definitivt vært usmakelig nå; det er ingenting demokratisk med et politisk parti med en leder som krampaktig fortsetter å klamre seg til makten selv om all sunn fornuft tilsier at man burde kjenne sin besøkstid, og gå av. Vi lever tross alt i Norge, ikke i Russland. Endret 17. september 2023 av - Brian 9 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iliah Skrevet 17. september 2023 #333 Del Skrevet 17. september 2023 - Brian skrev (1 time siden): Påfallende at Høyre, som ellers er svært glade i å snakke om frihet, på dette punktet har mye til felles med Kina, Russland og regimer som ikke akkurat er demokratiets fyrtårn, der Putin eller andre tror at de er uunnværlige for landet. Så med mindre man skifter ut ledelsen, tror jeg Høyre raskt får en brutal realitetsorientering ved å se på meningsmålingene; hadde jeg stemt Høyre, ville partiet definitivt vært usmakelig nå; det er ingenting demokratisk med et politisk parti med en leder som krampaktig fortsetter å klamre seg til makten selv om all sunn fornuft tilsier at man burde kjenne sin besøkstid, og gå av. Vi lever tross alt i Norge, ikke i Russland. På en annen side er det nok flere av oss som nå håper at Erna klamrer seg til makten med de halmstråene hun har, slik at partiet mister popularitet. Det er på tide at andre enn AP og Høyre får styre landet vårt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 17. september 2023 #334 Del Skrevet 17. september 2023 Svava skrev (3 timer siden): Har du lest innlegget til @likestilling? Det er ikke snakk om å vise til egne porteføljer og vurderinger. Fakta er at Sindre Finnes i årevis hadde kjøpt og solgt aksjer i Norsk Hydro. Det var en aksje han tradet aktivt. Du må utdype hvordan det kan danne et mønster på "gammeldags innsidehandel" når han da traff med kjøp noen dager før en kontakt. Igjen, dette var en aksje Sindre Finnes i perioder nesten daglig gjorde kjøp eller salg. Da skal det faktisk litt til å ikke treffe på en kontrakt før eller siden.. Det er frustrerende å se hvor mye det skrikes om innsidehandel her inne når det så langt ikke har kommet frem indikasjoner på det. Alle aksjehandlene til Finnes ligger åpent ute, så om det faktisk skulle finnes handler der som kan diskuteres, så vil det komme frem i lyset. Det er lynsjestemning her. Jeg skjønner ikke hva jeg skriver som er så vondt for folk å lese. Jeg syntes påstanden om NHY-handlene var interessant og bestemte meg for å sjekke. Jeg fant ut at det ikke var så ille når man ser på det store bildet der han handler denne nesten hver dag. Det er ikke noen "smoking gun" som viser innsidehandel. NOM dras også frem, men det eneste jeg ser er at de ble solgt i 2013, lenge før NOM fikk noen godkjenning, og de ble kjøpt før Ernas regjering. Jeg har hele tiden sagt at jeg er mot aksjehandel for regjeringsmedlemmer++, og det er nettopp fordi mulighetene for innsidehandel er der og man kan mistenke at slikt skjer. Det er viktig for tilliten til de som styrer at de er så nøytrale som mulig. Jeg håper dette ryddes opp i av noen med kompetanse. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 17. september 2023 #335 Del Skrevet 17. september 2023 https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-er-en-menneskelig-tragedie/o/5-95-1335503 Han HAR rett. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 17. september 2023 #336 Del Skrevet 17. september 2023 Frisk Frosk skrev (16 timer siden): Er det forresten noen som vet noe om dette... Hvis det bevises at Erna Solberg før valget visste nok om mannens aksjehandel til at hun burde varslet, men valgte å ikke gjøre det før etter valget - kan det få konsekvenser for valget? Da har jo hun som Høyre-leder og partiets statsministerkandidat holdt tilbake informasjon som garantert har påvirket valgresultater. Har vi hatt en lignende sak i Norge før? Og vil det ev. få konsekvenser for Solberg eller valget om det viser seg at hun holdt tilbake avgjørende informasjon? Du finner en fin meningspool om dette her: https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/2023/09/15/statsviter-om-aksjehandelen-ville-endret-flertallet-i-stavanger/ Her ser vi konsekvensene av kynismen til Erna. Bare det å holde tilbake informasjonen til etter valget er mistillitsskapende. Hun har beleiliget Høyre på bekostning av rødgrønn fløy, og har skapt en ripe i lakken i demokratiet. For å bruke Dag Mossiges ord: Hun har kastet en mørk, langsiktig skygge over hele valgresultatet 2023. Det vil dog bare være hypotetisk, og det vil ikke få konsekvenser. Så hva det egentlige valgresultatet hadde blitt med informasjonen vil vi aldri få vite, men flere vippesteder hadde nok blitt enda tettere eller vippet rødgrønn vei. For slike saker rører folket som stemmer, og slike saker hører ikke til i politikken. Jeg er villig til å gi Høyre ut neste uke på å få henne avsatt, men forventer egentlig hennes avgang i morgen formiddag under en pressekonferanse. Det går dog ikke an at hun fortsetter som partileder for Høyre og statsministerkandidat. Det er umulig. 5 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 17. september 2023 #337 Del Skrevet 17. september 2023 (endret) Topsi skrev (På 15.9.2023 den 10.26): Dette kan sammenlignes med huitfeld, ikke Borten moe. Borten moe gjorde det selv, her var det en partner. Saken er alvorlig,.Men jeg tror på Erna Ja, det er samme sak som Huitfeldt egentlig. Ektefelle som går bak ryggen til den i posisjon og gjør ting de vet de ikke har lov til. Her har Sindre også løyet gjentatte ganger til flere enn Erna. Han har dolket henne i ryggen og ødelagt hennes politisk karriere og troverdighet. Jeg er ingen Erna-fan, men skal jeg velge mellom 2 onder, velger jeg H framfor Ap hver gang. Denne saken er mest tragisk for ekteskapet mellom Erna og Sindre. Tillitsbruddet som kan sidestilles med utroskap. Kan deres ekteskap overleve dette? Jeg tror Erna blir snart nødt til å velge - politisk karriere eller ekteskap. For jeg tror ikke hun kan få begge. Prøver hun å velge begge, taper hun i politikken og sitter igjen med en mann som har løyet til henne i flere år velvitende at han ødelegger for henne. Hun kan ikke bo i statsminsiterboligen med Sindre på slepp. Han må være helt ute av bildet hvis hun skal ha troverdighet neste valg som statsministerkandidat. En annen løsning er å beholde Sindre, gå til valg som partileder, men uten statsministermabisjoner. Ikke optimalt egentlig, partiet kommer til å tape på det. Men hun kan delvis redde situasjonen ved å si fra seg statsministerposten og da får vi Listhaug, Melby eller Bollestad som statsminister skulle det bli borgerlig flertall. Det naturlige blir å gå av som partileder og velge ekteskapet eller å skille seg og ta helt avstand fra Sindre for å beholde makten. Jeg vet at hadde jeg vært henne, ville noe sånt vært en klar skillsmissegrunn. P.S. For å ikke nevne at folkets tillit til politikerne er helt på havbunnen. Fra Ropstad og første skandale med hans pendlerbolig og fram til nå har de klart det umulige - å få tilliten til dem selv på nivå med land Norge ikke vil sammenligne seg med. Endret 17. september 2023 av Drizzt 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blakecarrington Skrevet 17. september 2023 #338 Del Skrevet 17. september 2023 Råd til Erna hvis jun vil fortsette å være med i politikken på øverste nivå: - ofre ekteskapet sitt. Ta fullstendig avstand at hun forakter løgn i politikken. Hun må « vaske av seg løgnskitten». Og må gjøre det så tydelig at hun kan bevare tilsynelatende integritet( noe hun ikke har, men kan late som det). fullt innsyn i alle papirer. og bidra i etterforskningen. la aasheim få vervet som partipolitisk leder en stund og dermed signalisere at høyre ikke er tjent med en leder som er i en skjør situasjon, mens Økokrim etterforsker. - si feks rett ut, min feil at jeg har vært slapp og ikke hatt oversikt, for den « jeg har hatt en dårlig følelse» sier bare at hun har visst endel , men ikke handlet på den konkret. Beholde de dyktige og enda mer dyktige folk rundt seg til å jobbe de neste to årene for at hun kan flytte inn i smk sin bolig uten ektemannen. gå i bresjen for at det ikke kan handles med aksjer og fond så lenge du bor sammen med en minister. Gå i bresjen for lovverk som tillater at full overvåking av økonomi hos både partner og folkevalgt gjelder. ministre som er gift med folk i samme feldt går ikke. en justisminister kan ikke bo sammen med en høyesterettsjustitiarius eller høyerettsdommer Helseminister kan ikke bo sammen med sykehusdirektører eller sjefer i Folkehelseinstituttet. utdanningsministeren kan ikke bo sammen med ledelse ved Universitetet i Oslo . Finnes har fått med seg mye via bare å bo i boligen, han hører jo henne i telefonen, ser hvem hun møter, når hun har ekstraordinære møter, krisehåndtering, møter med oljefondfolk pg nasjonalbanken osv. Hvis han har gjort noe ulovlig, har han handlet på insideinfo. Da har hun vært slapp, og indirekte gitt ham den. Hun kan bli anmeldt for uaktsom handling som setter demokratiet og nasjonen i fare. Jeg tror det må et mirakel til før hun kan være i nærheten av den ligaen hun har vært i. Et politisk fall av dimensjoner. man kan ikke ha en statsminister som trenger barnevakt , enten pga manglende styring av private forbindelser og økonomi, eller av en som ikke setter demokratiets sikkerhet øverst. - - 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 17. september 2023 #339 Del Skrevet 17. september 2023 4 hours ago, keops said: Ja, det er frustrerende at det blir så mye uro og mistanke om innsidehandel rundt statsministerens nærmeste. Nettopp av denne grunn så SKAL IKKE statsministerens ektefelle drive med denne type trading i disse selskapene. Hvis du virkelig ikke forstår problematikken rundt at han trader aktivt med feks Norsk Hydro så får du nesten bare bære over med at jeg forstår, og har et problem med det. Hvis du heller ikke ser problemet med at det for mange vil være lett å mistenke at både ministeren og nærstående driver i gråsonen og godt over den, så skjønner jeg at du reagerer som du gjør. Jeg har selv både truffet og feilet med aksjekjøp, dette er da ikke et problem ettersom verken jeg eller min ektefelle har verv som tilsier at jeg ikke kan handle fritt. Jeg skjønner ikke behovet for og trangen til å bagatellisere Finnes handlinger. Politikerforakten vokser i rekordfart og hele samfunnet blir gjennomsyret av mistro hvis dette får eskalere Nå tillegger du meg meninger jeg ikke har ytret, endrer argumentasjon og hopper glatt over det jeg faktisk uttalte meg om. Det finnes da vel ikke en bruker her inne som har hevdet at aksjekjøpene var uproblematiske? Det er jo klare brudd på retningslinjene. Det jeg har rettet kritikk mot er at det i innlegg etter innlegg her hevdes at Sindre Finnes har beriket seg ved innsidehandel. Det er ren spekulasjon. Aksjehandlene ligger åpent ute, og tror du ikke hver journalist nå saumfarer listen for å se om det er koblinger? Det har foreløpig ikke kommet noe informasjon om at det foreligger innsidehandel. Jeg trekker meg fra denne diskusjonen da det som @likestilling peker på har bikket over i en lynsjestemning her inne. Det har ingen verdi å diskutere når fakta ser ut til å være sekundært. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viren Skrevet 17. september 2023 #340 Del Skrevet 17. september 2023 Jeg ser at økokrim har valgt ikke å etterforske Huitfeldt og mannen. Det blir interessant å se om de havner på samme konklusjon når det gjelder Solberg og hennes mann. Så vidt jeg kan bedømme det er det grunnlag for etterforskning. Spørmålet er jo også: Dersom det ikke blir en etterforskning : kan Erna Solberg overleve politisk? Blir det etterforskning og hun frikjennes - kan hun overleve politisk? Blir hun funnet skyldig kan det umulig bli noen annen konklusjon enn at hun må gå. Jeg mener Erna Solberg er en bunnsolid politiker og jeg håper hun snakker sant, og at hun da fortsetter som toppolitiker. Men mer enn det håper jeg sannheten kommer frem (med hvilke konsekvenser det måtte få) og at vi får enda tydligere regler og innstramminger av hva politikere og deres familie kan gjøre og ikke gjøre og at det blir økt kontroll med dette. Dette om det gjelder aksjehandel, lyve om reiseregninger eller pendlerboliger. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå