Gå til innhold

Erna Solberg gift med daytrader

keops

Anbefalte innlegg

Frisk Frosk skrev (2 minutter siden):

De fleste vi har av landets professorer innen ulike relevante fagfelt og andre fagpersoner har uttalt seg klart og tydelig om hvor alvorlig denne saken er, både for Solberg og for demokratiet.

Så du er ganske ensom i dine meninger, kanskje med unntak av Finnes og Solberg og Høyres toppledelse, selvfølgelig. Resten av landet ser hva denne saken faktisk dreier seg om, selv om du ikke gjør det.

For du tror dem som har et fornuftig og  avbalansert forhold til saken roper like høyt som dere som ikke har det?

Det eneste som vil gjøre dette til en alvorlig sak er om Solberg går til legen og får en sykmelding nå.

Endret av Kokeplate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kokeplate skrev (1 time siden):

Jeg har fulgt med i saken.

Årsaken er at den ikke er alvorlig. 

Det er og blir storm i et vannglass, selv om noen som ønsker å "ta" Solberg mener det annerledes. For det er utelukkende målet. Og det er jo forsåvidt en bra ting, da kan forhåpentligvis Høyre med ny ledelse bli litt mer høyreorientert.

Du er ikke særlig fan av demokrati?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Brennas inhabile utnevnelser av styreverv. 

Jan Christian Vestre er nærinsminister og har derfor utnevnt mange styrverv i norsk næringsliv. Rart det ikke har kommet noen inhabile historier om han. Man så på mailen fra Sindre at Høyre ønsket å bruke næringsministeren til å utnevne mange høyrepolitikere til styreverv i norsk næringsliv . Trond Giske utnevnte venner til styreverv da han var næringsminister. 

Regner med at journalistene har gransket Vestres utnevnelser. Han er jo i tillegg nestleder sammen med Brenna.

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokeplate skrev (1 time siden):

For du tror dem som har et fornuftig og  avbalansert forhold til saken roper like høyt som dere som ikke har det?

Det eneste som vil gjøre dette til en alvorlig sak er om Solberg går til legen og får en sykmelding nå.

Så, SMK, som advarte Erna Solberg om hennes manns aksjehandel i 2013 mener du ikke var fornuftig eller avbalansert?

Alle professorer, alle fagfolk som advarte Erna Solberg helt tilbake til 2014 om at hennes manns aksjehandling var et problem og at det også reiste korrupsjonsspørsmål - de var heller ikke fornuftige eller avbalanserte?

Alle professor emeritus'er, alle professorer i juss, alle professorer i andre relevante fagfelt og andre fagpersoner som har uttalt seg i saken i 2023 er alle også ufornuftige og avbalanserte?

Ja, det forklarer jo hvordan du svarer.

Det er tydelig at du bare er ute etter å avspore og få fokus bort fra alvoret i Erna Solberg og Høyres tillitsbrudd, så jeg kommer ikke til å svare deg mer.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (10 minutter siden):

Du er ikke særlig fan av demokrati?

Er det jeg som mener politiske partier ikke skal bestemme hvem som skal være sine ledere selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokeplate skrev (2 timer siden):

Er det jeg som mener politiske partier ikke skal bestemme hvem som skal være sine ledere selv?

Mener du at lovbrudd ikke skal straffes, så lenge det er Erna som begår dem? Eller mener du at lover og regler ikke burde gjelde politikere? 

Som jeg har sagt tidligere; Jeg håper Høyre beholder Erna som leder - så mister de velgere. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vera skrev (23 minutter siden):

Mener du at lovbrudd ikke skal straffes, så lenge det er Erna som begår dem? Eller mener du at lover og regler ikke burde gjelde politikere? 

Som jeg har sagt tidligere; Jeg håper Høyre beholder Erna som leder - så mister de velgere. 

Har jeg skrevet det?

Da greier jo du å innse at det er opp til Høyre hvem som skal være deres leder, ikke media og alle andre. Det er bra. Dine politiske meningsfeller er imidlertid i stor grad uenige med deg.

Så er det jo ekstremt lite oppegående velgere som velger parti basert på noe annet enn åolitikk da, men det er en annen diskusjon. 

Endret av Kokeplate
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om Høyre og Solberg har endret taktikk igjen, eller kanskje de bare viderefører tidligere taktikk om å ikke gi nok informasjon.

Da Finnes drev med lobbyvirksomhet direkte mot SMK i 2020 varslet statssekretæren Erna Solberg om hennes manns lobbyvirksomhet.

Nå nekter Solberg å svare på flere spørsmål om saken mot henne:

https://e24.no/boers-og-finans/i/xg2MnX/solberg-vil-ikke-svare-paa-om-hun-tok-opp-lobbyarbeidet-med-ektemannen

"– Vi har ikke flere kommentarer til denne saken, skriver Solbergs pressesjef Cato Husabø Fossen."

Spinndoktor Fossen jobber videre, Erna Solberg skal ikke lenger assosieres med denne saken, den forsøkes trenert og tiet ihjel.

Heldigvis er Kontroll- og konstitusjonskomiteen på Stortinget interessert i dette.

Det som slår meg er at det nå er media som har tatt politiets rolle som etterforskere. Media etterforsker, media finner bevisene i saken. Politikere uten noen som helst formell kompetanse eller mulighet til å etterforske en sak, det er de som nå skal sitte og vurdere en sak hvor en av deres egne har skadet demokratiet og trolig brutt flere lover. Bukken og havresekken. Og imens sitter tilsynelatende både Økokrim og Riksrevisjonen og lar foreldelsesfrister gå fra seg mens de "følger med" hva medias gravejournalister greier å etterforske i saken. Det at det ikke er satt igang en formell etterforskning er dessverre også med på å svekke tilliten til både rettsstaten og demokratiet.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokeplate skrev (13 timer siden):

Har jeg skrevet det?

Da greier jo du å innse at det er opp til Høyre hvem som skal være deres leder, ikke media og alle andre. Det er bra. Dine politiske meningsfeller er imidlertid i stor grad uenige med deg.

Så er det jo ekstremt lite oppegående velgere som velger parti basert på noe annet enn åolitikk da, men det er en annen diskusjon. 

Ser du ikke hva du indirekte skriver her? Lovbrudd er ok så lenge det er politikere som begår dem. 
Det du prøver på er tåkelegging. 
Argumentene dine er sidespor, for å tåkelegge de virkelige problemene - at Norge har politikere som begår lovbrudd. 

Hvem Høyre har som leder er meg revnende likegyldig. Men det er ikke likegyldig for meg at de som sitter i politiske tillitsverv forholder seg til Norske lover og regler - slik som resten av samfunnet må. Jeg ønsker ikke diktatur i landet vårt. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (2 minutter siden):

Ser du ikke hva du indirekte skriver her? Lovbrudd er ok så lenge det er politikere som begår dem. 
Det du prøver på er tåkelegging. 
Argumentene dine er sidespor, for å tåkelegge de virkelige problemene - at Norge har politikere som begår lovbrudd. 

Hvem Høyre har som leder er meg revnende likegyldig. Men det er ikke likegyldig for meg at de som sitter i politiske tillitsverv forholder seg til Norske lover og regler - slik som resten av samfunnet må. Jeg ønsker ikke diktatur i landet vårt. 

Nei, det er du som da ser boe jeg ikke skriver.

Du skrev i et tidligere innlegg at det ikke var deg likegyldig. 

Hvordan skal dette føre til diktatur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokeplate skrev (3 minutter siden):

Nei, det er du som da ser boe jeg ikke skriver.

Du skrev i et tidligere innlegg at det ikke var deg likegyldig. 

Hvordan skal dette føre til diktatur?

Du skriver at dette er storm i et vannglass, og at vi hauser opp en ikke-sak - ergo skriver du at lovbrudd er ok om politikere gjør dem. 

Jo for meg er det revnende likegyldig hvem de politiske parti velger som ledere - men jeg har en forventning om at de klarer å forholde seg til norske lover og regler.

Det blir et diktatorisk styre når øverste ledere ikke trenger å forholde seg til lover og regler som resten av samfunnet må forholde seg til. 

Endret av Vera
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Kokeplate said:

Du stemmer ikke bare på parti, du stemmer også på personer. Jeg kan ikke stemme på personer jeg ikke har tillit til og som misbruker sin posisjon for egen vinning, det får konsekvenser for partivalg.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (Akkurat nå):

Du stemmer ikke bare på parti, du stemmer også på personer. Jeg kan ikke stemme på personer jeg ikke har tillit til og som misbruker sin posisjon for egen vinning, det får konsekvenser for partivalg.  

Man stemmer på politikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Kokeplate said:

Man stemmer på politikk. 

Deg om det. Jeg stemmer også på personer, jeg ønsker ikke å ha et storting (eller kommunestyre) fullt av tvilsomme personer som er der for egen vinning. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slo meg da jeg så Erna Solberg tale foran Stortinget om situasjonen i Israel og Palestina at jeg ikke klarer å tenke på annet enn aksjer og mannen hennes når jeg hører henne. Jeg er nok neppe alene, og det vil nok føre til at hun blir tvunget til å gå av på sikt. Spørsmålet er vel heller hvor store fall på meningsmålinger Høyre tåler før de innser dette.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest paprikaskrue
11 hours ago, Frisk Frosk said:

Ser ut som om Høyre og Solberg har endret taktikk igjen, eller kanskje de bare viderefører tidligere taktikk om å ikke gi nok informasjon.

Da Finnes drev med lobbyvirksomhet direkte mot SMK i 2020 varslet statssekretæren Erna Solberg om hennes manns lobbyvirksomhet.

Nå nekter Solberg å svare på flere spørsmål om saken mot henne:

https://e24.no/boers-og-finans/i/xg2MnX/solberg-vil-ikke-svare-paa-om-hun-tok-opp-lobbyarbeidet-med-ektemannen

"– Vi har ikke flere kommentarer til denne saken, skriver Solbergs pressesjef Cato Husabø Fossen."

Spinndoktor Fossen jobber videre, Erna Solberg skal ikke lenger assosieres med denne saken, den forsøkes trenert og tiet ihjel.

Heldigvis er Kontroll- og konstitusjonskomiteen på Stortinget interessert i dette.

Det som slår meg er at det nå er media som har tatt politiets rolle som etterforskere. Media etterforsker, media finner bevisene i saken. Politikere uten noen som helst formell kompetanse eller mulighet til å etterforske en sak, det er de som nå skal sitte og vurdere en sak hvor en av deres egne har skadet demokratiet og trolig brutt flere lover. Bukken og havresekken. Og imens sitter tilsynelatende både Økokrim og Riksrevisjonen og lar foreldelsesfrister gå fra seg mens de "følger med" hva medias gravejournalister greier å etterforske i saken. Det at det ikke er satt igang en formell etterforskning er dessverre også med på å svekke tilliten til både rettsstaten og demokratiet.

Finnes har altså drevet med lobbyvirksomhet mot SMK samtidig som han har sittet å spekulert på at ting skal gå dårlig i Norge fra statsministerboligen.

Verre blir det nesten ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg minner om at det er enkelte som har et ønske om å avspore denne debatten, får bort fokuset fra Erna Solberg og alle de bruddene på norsk lov hun begikk mens hun i åtte år var landets statsminster.

Noen ønsker å få fokuset bort fra det faktum at Erna Solberg har trenert å gi ut informasjon, bidratt til å gi ut feil informasjon og også at hun har løyet om fakta, og nå det siste - at hun ikke lenger vil svare media når media forsøker å få mer klarhet i de bruddene på norsk lov som Erna Solberg hadde det øveste ansvaret for.

Noen ønsker å få fokuset bort fra det faktum at Erna Solberg ble advart mange ganger før hun ble og i de åtte årene hun var statsminister - og få fokuset bort fra det faktum at det var Erna Solberg som valgte å ikke gjøre sin lovpålagte plikt. Det var Erna Solberg som valgte å bidra til reklamevideo for et firma hun var blitt advart om og som hennes mann hadde både aksjer i og hadde drevet lobbyvirksomhet mot Stortinget for. Det var Erna Solberg som hadde ansvar for at hennes manns henvendelser til SMK ble arkivert iflg. lovverket. Det var Erna Solberg som valgte  å ikke ha kontroll over det hun pliktet å ha kontroll på for å vurdere egen habilitet, og da var det også Erna Solberg som valgte å være inhabil i en rekke saker. Det var også Erna Solberg ansvar at hennes regjering valgte å ikke følge Stortingets pålegg til hennes regjering i 2014 om å opprette et register med alle aksjonærer i norske bedrifter - et register som tilfeldigvis ville avslørt hennes manns omfattende aksjehandel som gjorde også Erna Solberg rikere. I syv år valgte Erna Solberg å ikke følge opp Stortingets pålegg.

Noen ønsker å få bort fokuset på hvordan Erna Solberg, Høyre, Høyres toppledelse og Finnes i halvannen måned har trenert informasjon, og hvordan de ved å gjøre dette før valget 2023 også visste at de kunne påvirke valgresultatet.

Noen ønsker å bagatellisere det at Erna Solberg både i sine åtte år som statsminister og nå i ettertid, sammen med Høyre, Høyres ledelse og Høyres spinndoktorer har undergravd de demokratiske prosesser, og satt seg selv over norsk lov og på den måten skadet folkets tillit til politikerne og til Stortinget for kanskje tiår fremover. Og, Erna Solberg og Høyre-ledelsen med deres spinndoktorer viser forakt for demokratiet i måten de har opptrådd siste halvannen måneden, hvor de viser at personlig makt for Erna Solberg og makt til Høyre er langt viktigere for dem enn å sikre Norges demokrati.

Ikke bit på de som forsøker å avspore, da oppnår de bare at fokuset kommer bort fra det Erna Solberg, hennes regjeringer, Høyre, Høyres toppledelse og deres spinndoktorer og Sindre Finnes har gjort (selv om Finnes' handlinger er det minste problemet i dette).

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne_Toholt skrev (37 minutter siden):

Siste nytt: Erna sitter fremdeles godt 

Jeg håper av prinsipp det fortsetter, selv om jeg gjerne ville sett et mer høyreorientert Høyre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...