Gå til innhold

Erna Solberg gift med daytrader

keops

Anbefalte innlegg

Kokeplate skrev (11 minutter siden):

Saken er utrolig overdrevet. Den har en alvorlighetsgrad langt under simpelt tyveri.

Erna Solberg og hennes regjeringer har unnlatt å følge det Stortinget i 2014 påla Solberg å gjøre innen senest utgangen på 2015 - å opprette et register som viste hvem som eier aksjer i norske bedrifter. Det å unnlate å utføre det Stortinget pålegger en regjering kvalifiserer for riksrett og fengselsstraff.

Så har du inhabilitetssakene - kan også kvalifisere for flere år i fengsel. Og kan også føre til riksrett.

Selv informasjon som ikke bevisst er gitt, men som har gitt andre innsideinformasjon, kan kvalifisere for fengselsstraff. Og i denne sammenhengen er faktisk tidspunktene for Finnes' aksjehandel viktig, så ikke så rart de nekter å gi den ut. Og dette har også en strafferamme som kan føre til fengselsstraff.

Videre har du alle bruddene på arkiveringsloven, som faktisk også kan gi fengselsstraff.

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frisk Frosk skrev (19 minutter siden):

Erna Solberg og hennes regjeringer har unnlatt å følge det Stortinget i 2014 påla Solberg å gjøre innen senest utgangen på 2015 - å opprette et register som viste hvem som eier aksjer i norske bedrifter. Det å unnlate å utføre det Stortinget pålegger en regjering kvalifiserer for riksrett og fengselsstraff.

Så har du inhabilitetssakene - kan også kvalifisere for flere år i fengsel. Og kan også føre til riksrett.

Selv informasjon som ikke bevisst er gitt, men som har gitt andre innsideinformasjon, kan kvalifisere for fengselsstraff. Og i denne sammenhengen er faktisk tidspunktene for Finnes' aksjehandel viktig, så ikke så rart de nekter å gi den ut. Og dette har også en strafferamme som kan føre til fengselsstraff.

Videre har du alle bruddene på arkiveringsloven, som faktisk også kan gi fengselsstraff.

Nettopp @Kokeplate skjønner kanskje at alle disse summert opp ( til og med hver enkelt av disse) gir en større straff en simpelt tyveri og derfor regnes som mer alvorlig enn nasking av rettssystemet . 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (44 minutter siden):

Eh nei. Finnes har jo tjent mye mer økonomisk på det han har gjort enn hva for eks. Moxnes gjorde på å stjele solbriller. Begge deler er ugreit selvfølgelig men jeg vil si dette er mer alvorlig da det kan være snakk om info på avveie og misbruk av makt  for å tjene hvertfall 1.8 mill

Finnes har tapt på aksjehandelen sammenlignet med helt ordibære spareprodukter.

En ganske ordinær hobbyvirksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokeplate skrev (1 time siden):

Finnes har tapt på aksjehandelen sammenlignet med helt ordibære spareprodukter.

En ganske ordinær hobbyvirksomhet.

Insidehandel er ikke ordinær hobbyvirksomhet. Å handle aksjer når du vet du ikke har lov til det er heller ikke vanlig håper jeg.

Endret av FruR
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (23 minutter siden):

Insidehandel er ikke ordinær hobbyvirksomhet. Å handle aksjer når du vet du ikke har lov til det er heller ikke vanlig håper jeg.

Hvilken innsideinformasjon hadde Finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
Kokeplate skrev (1 time siden):

Hvilken innsideinformasjon hadde Finnes?

Det blir jo bare spekulasjoner, for jeg vet ikke hva som skjedde, men det var litt sært med de derivatene da han veddet mot staten, og at han handlet aksjer rett før nye koronarestriksjoner. Det kommer stadig så mye ny informasjon at jeg ikke klarer å få med meg alt sammen. Det er vel lite trolig at han blir tatt for noe. Toppene beskytter hverandre og har støttespillere over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adobyen skrev (1 time siden):

Det blir jo bare spekulasjoner, for jeg vet ikke hva som skjedde, men det var litt sært med de derivatene da han veddet mot staten, og at han handlet aksjer rett før nye koronarestriksjoner. Det kommer stadig så mye ny informasjon at jeg ikke klarer å få med meg alt sammen. Det er vel lite trolig at han blir tatt for noe. Toppene beskytter hverandre og har støttespillere over alt.

Hadde Finnes, Solberg og Høyre valgt å legge ut klokkeslett på første listen, så tror jeg vi hadde hatt et svar. Unnskyldningene for å ikke legge ut klokkeslettene er blitt for mange. Først var det privat informasjon, så var det det at de ikke har klokkeslett for absolutt alle og derfor valgte å ikke oppgi klokkeslett de hadde heller. Tilfeldigvis er de klokkeslettene de har tilgang til de som trolig tydeligst kan "bevise" ev. innsidehandel (bl.a. det i pandemien, nedstengning av landet - den tror jeg kan være veldig avslørende).

Jo flere narrativer Høyre, Solberg og Finnes kreerer i denne saken, jo mindre troverdige fremstår de. Så det er tydelig at det å bygge opp tillit igjen ikke står på hverken Solbergs eller Høyres liste i høst...

Selv om han ev. ikke blir tatt for noe, så kan jeg ikke forstå det hvis Solberg ikke må ta sin straff for alle bruddene hun begikk i sine statsministerperioder. Om hun slipper ustraffet fra dette har vi kommet til en ny tidsregning i Norge, hvor vi vil falle langt ned på listene over land med ekte demokrati. Manglende vilje blant toppene til å straffe lederne som bryter norsk lov gir fritt frem for langt mørkere krefter.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (1 time siden):

Dette gjør jo også svært mange hobbytradere, uten noen politiske forbindelser.

Det hjelper ikke å anklage noen, man må kunne bevise det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Kokeplate said:

Dette gjør jo også svært mange hobbytradere, uten noen politiske forbindelser.

Det hjelper ikke å anklage noen, man må kunne bevise det også. 

Det finnes ingen hobbytradere som er gift med statsministeren fordi det er ulovlig, alt annet du skriver er det samme søm høyre kommer med, bare støy og tåkelegging.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (1 time siden):

Det finnes ingen hobbytradere som er gift med statsministeren fordi det er ulovlig, alt annet du skriver er det samme søm høyre kommer med, bare støy og tåkelegging.

Hvilken lov sier det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (På 5.10.2023 den 16.35):

Jeg skjønner ikke hvor mange regelbrudd som skal til før Erna stilles for riksrett. Hun dikter jo opp diverse helt uten bevis, sier ting som "vi vurderte at jeg var habil", mens SMK sier noe helt annet og at man finner null spor etter denne korrespondansen.

Her må man begynne å sette inn litt hardere språk fra folk som faktisk kan straffe Erna. Hadde menigmann gjort dette hadde Økokrim vært på banen sporenstreks. 

Hvordan skulle det gå til å stille en som ikke sitter i posisjon for riksrett, altså hvilke konsekvenser skulle det hatt?

Endret av Kokeplate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kilder-til-tv-2-brenna-har-bedt-om-a-bli-arbeidsminister-store-vurderer-a-vrake-huitfeldt/16123276/

Okei, så nå vurderer Støre å avsette/"sparke" Huitfeldt fra regjeringen. Isåfall så er det et stikk mot Erna også. For Huitfeldt må vel anses å være en erfaren person med stort navn som Støre "burde" ha i regjeringskabalen sin i en "optimal" verden. Så dette er vel en innrømmelse rundt habilitetssaken til Huitfeldt. 

Ironisk nok er det Brenna med sitt rykte som lanseres som arbeidsminister i den nye regjeringen. Hun har virkelig grodd godt på Ap og Støre med tiden. At Brenna blir arbeidsminister er et dårlig tegn ovenfor syke og svake i samfunnet, for hun står på for en Høyre-politikk med at det "skal lønne seg å jobbe" / "skal straffe seg å være syk", men det er en annen debatt. 

Uansett åpner en Huitfeldt-avgang døren for at Solbergs karriere i politikken er over. Et steg videre...

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (9 minutter siden):

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kilder-til-tv-2-brenna-har-bedt-om-a-bli-arbeidsminister-store-vurderer-a-vrake-huitfeldt/16123276/

Okei, så nå vurderer Støre å avsette/"sparke" Huitfeldt fra regjeringen. Isåfall så er det et stikk mot Erna også. For Huitfeldt må vel anses å være en erfaren person med stort navn som Støre "burde" ha i regjeringskabalen sin i en "optimal" verden. Så dette er vel en innrømmelse rundt habilitetssaken til Huitfeldt. 

Ironisk nok er det Brenna med sitt rykte som lanseres som arbeidsminister i den nye regjeringen. Hun har virkelig grodd godt på Ap og Støre med tiden. At Brenna blir arbeidsminister er et dårlig tegn ovenfor syke og svake i samfunnet, for hun står på for en Høyre-politikk med at det "skal lønne seg å jobbe" / "skal straffe seg å være syk", men det er en annen debatt. 

Uansett åpner en Huitfeldt-avgang døren for at Solbergs karriere i politikken er over. Et steg videre...

Leste denne også om saken

https://www.dagbladet.no/nyheter/ofres-full-isfront/80331908

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, Bombasi said:

Hvorfor må Huitfeldt gå og ikke Brenna? Huitfeldt var jo inhabil fordi mannen hennes i hemmelighet kjøpte aksjer. Brenna derimot var jo inhabil i utnevnelser hun selv gjorde og hvor hun i tillegg ble advart om at hun kunne være inhabil av personen hun utnevnte.  Hun virker jo å ha mer skyld enn Huitfeldt. 

I tillegg virker det spesielt å be Huitfeldt gå av nå ETTER Støre for flere måneder siden sa han hadde tillit til henne selv om hun hadde vært "uvitende inhabil".  Nå virker det jo som om Støre kun avsetter Huitfeldt i et politisk spill fordi Solberg har opplevd noe lignende det Huitfeldt har opplevd.  

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (6 minutter siden):

Så denne, og ja - ett steg videre. Personlig forstår jeg ikke hvorfor det har vært så viktig for regjeringen å holde på Huitfeldt og Brenna og disse burde vært avsatt tidligere og selvfølgelig også Erna. Hvis alle tre blir degradert vil det øke tilliten til politikerne bittelitt. Helt til neste skandale kommer, for det kommer helt sikkert noe på andre også. I en eller annen form. Høyre har vært og vil alltid være et stort parti. Problemet for de vil være å finne en ny leder som ikke allerede har svin på skogen som Søreide og Bru. Regjeringen burde med letthet finne arvtagere etter Huitfeldt og Brenna. Helst noen tillitvekkende som ikke har politikk som eneste karrierevei.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Justlooking said:

Så denne, og ja - ett steg videre. Personlig forstår jeg ikke hvorfor det har vært så viktig for regjeringen å holde på Huitfeldt og Brenna og disse burde vært avsatt tidligere og selvfølgelig også Erna. Hvis alle tre blir degradert vil det øke tilliten til politikerne bittelitt. Helt til neste skandale kommer, for det kommer helt sikkert noe på andre også. I en eller annen form. Høyre har vært og vil alltid være et stort parti. Problemet for de vil være å finne en ny leder som ikke allerede har svin på skogen som Søreide og Bru. Regjeringen burde med letthet finne arvtagere etter Huitfeldt og Brenna. Helst noen tillitvekkende som ikke har politikk som eneste karrierevei.

Står litt om det her. https://www.dagbladet.no/nyheter/ofres-full-isfront/80331908   Tror det handler om at de har store maktbaser/nettverk og at Støre derfor hittil ikke har turt å sparke dem.  Om man må gå av som statsråd handler ikke kun om hvor gal handling man har gjort. Men også om hvor sterk maktbase man har i partiet. Desto sterkere maktbase desto mer kan man slippe unna med.  Det er i hvert fall slik jeg har tolket det. Men jeg er ingen politikerekspert. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
SVK skrev (6 minutter siden):

Står litt om det her. https://www.dagbladet.no/nyheter/ofres-full-isfront/80331908   Tror det handler om at de har store maktbaser/nettverk og at Støre derfor hittil ikke har turt å sparke dem.  Om man må gå av som statsråd handler ikke kun om hvor gal handling man har gjort. Men også om hvor sterk maktbase man har i partiet. Desto sterkere maktbase desto mer kan man slippe unna med.  Det er i hvert fall slik jeg har tolket det. Men jeg er ingen politikerekspert. 

Men så er det sikkert ikke bare å skifte ut f.eks utenriksministre heller. De jobber jo med tunge saker og det er vel ikke bare bare å skli inn i en slik jobb.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (3 minutter siden):

Står litt om det her. https://www.dagbladet.no/nyheter/ofres-full-isfront/80331908   Tror det handler om at de har store maktbaser og at Støre derfor hittil ikke har turt å sparke dem.  Om man må gå av som statsråd handler ikke kun om hvor gal handling man har gjort. Men også om hvor sterk maktbase man har i partiet. Desto sterkere maktbase desto mer kan man slippe unna med.  Det er i hvert fall slik jeg har tolket det. Men jeg er ingen politikerekspert. 

Det høres riktig ut. Klart, etter mange år i systemet jobber de seg nok bevisst opp til mange mektige venner og støttespillere (fløyer). AP har alltid hatt flust av maktkamper hvor flere har kommet til overflaten gjennom årene … (Godt mulig Høyre og andre partier har noe tilsvarende men de er ikke så synlige på den måten).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (14 minutter siden):

Partiet fra utsiden ser ut som det styres av til dels sekt-mentalitet og fryktkultur. Hun har vel "tillit" i Høyre hun kan gjemme seg bak. I tillegg har vi tidenes mest upopulære regjering, så utslagene av skandalen blir ikke så synlig. Hun der blir nok ikke enkel å få ut...

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (2 minutter siden):

Men så er det sikkert ikke bare å skifte ut f.eks utenriksministre heller. De jobber jo med tunge saker og det er vel ikke bare bare å skli inn i en slik jobb.

Akkurat den utenriksministeren vi har nå synes å være lett å erstatte 😅De har et stort embetsverk som gjør den egentlige jobben. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...