Gå til innhold

Erna Solberg gift med daytrader

keops

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Lawyam said:

Hun 'visste det jo ikke' da heller...

For å være en landets øverste ledere virker Erna å være veldig subjektivt uviss om sine egne regler. Det er jo godt å ha en slik egenskap at man plutselig kan stikke hodet i sanden, når man selv gjør feil, og så skylde på ektemannen.

Endret av Anonio
  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonio skrev (Akkurat nå):

For å være landets øverste leder virker Erna å være veldig subjektivt uviss om sine egne regler. Det er jo godt å ha en slik egenskap at man plutselig kan stikke hodet i sanden, når man selv gjør feil, og så skylde på ektemannen.

Hva ellers kan hun gjøre nå enn å bruke 'visste ikke' for alt det er verdt? Innrømme noe? Nei, opptre 'dum og uvitende' lærte vi at lønnet seg fra vi var små. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lawyam said:

Hva ellers kan hun gjøre nå enn å bruke 'visste ikke' for alt det er verdt? Innrømme noe? Nei, opptre 'dum og uvitende' lærte vi at lønnet seg fra vi var små. 

Samtidig forventes det at ministere trekker seg om deres departement gjør feil, selv om de ikke visste.

Erna virker jo som tidenes 'Do as I say, not as I do'-rytter. Boris Johnson ville vært stolt.

Endret av Anonio
  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne_Toholt skrev (På 16.9.2023 den 9.02):

Dere som mente 100% at Erna kom til å måtte gå, hvor er dere nå? Skjønner dere ikke at politikere i Norge kommer unna med hva som helst? 

Tok tid før Moxnes gikk av.

Anniken Huitfeldt sitter fortsatt, samme med Brenna. 

Og disse pendlersakene ble det ikke mye ut av heller.

Men tipper Erna går innen september er over.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gallup fra Kantar:

46% mener Erna må gå av. 

31% mener Erna bør fortsette.

23% vet ikke.

Blant Høyrevelgerne mener 31% at Erna må gå av.
15% av Høyrevelgerne ville stemt annerledes i årets kommunevalg om saken var kjent før valget, mens 4% vet ikke.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/halvparten-mener-solberg-bor-ga-av/16056925/

Her ser vi mer av omfanget av tilliten. 

Mens Høyre selv fortsatt mener at hennes tillit er urokkelig, og at folket må skjønne hennes uskyld...

Og Ine Søreide seiler selvfølgelig fram som den største kandidaten til å overta etter Erna. Tross for at Ine er symbolet over den gale maktbalansen som er i politikken.

Men man kan ikke forvente mer av Høyre. Likevel greit å ha i minnet at 45% svarte "vet ikke" til ny kandidat.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/flest-vil-ha-henne-som-ny-hoyre-leder/16057342/

Endret av Bombasi
  • Liker 4
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Gugglo said:

For forsiden til Aftenposten nå. Lurer på hva det kom av at de ikke ønsket å registrere ektefellers aksjer? Lurer på hvordan det hadde seg? 🤔

image.thumb.png.5a4bbfe63f61141ffe074d2c79c974ff.png

Artikkelen: https://www.aftenposten.no/norge/i/rlj54m/stortinget-og-regjeringen-ble-advart-i-mange-aar-men-ektefellers-aksjer-blir-fortsatt-ikke-registrert

Samtidig som politikerne har bestemt at ektefeller av enkelte i finansbransjen ikke kan investere i enkeltaksjer.  Rart hvordan politikerne bestemmer regler som er mye strengere for andre enn de er villig til å godta skal gjelde dem selv. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjærbakst
Bombasi skrev (1 time siden):

Og Ine Søreide seiler selvfølgelig fram som den største kandidaten til å overta etter Erna. Tross for at Ine er symbolet over den gale maktbalansen som er i politikken.

Genuit nysgjerrig: Hvorfor mener du at Ine er "symbolet over den gale maktbalansen som er i politikken"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjærbakst skrev (3 timer siden):

Genuit nysgjerrig: Hvorfor mener du at Ine er "symbolet over den gale maktbalansen som er i politikken"?

Takk for spørsmålet. Jeg mener med det at:

Søreide har 22 års ansiennitet innenfor rikspolitikken. Hun har gått fra ministerpost til ministerpost til verv til komitèer til leder til you name it innenfor Stortinget og regjering. Hun er Erna 2.0.

Symbolet ved dette er at det er fullstendig galt at enkeltpersoner skal sementeres innenfor nasjonale maktbaser med tanke på kameraderi, konformitet, selvhøytidelighet og tunnelsyn, der personene har dette mer som en karrièrejobb foran et tillitsverv. 

Faren er at man gror seg fast innenfor sine verdier, får mindre sympatisk politikk, blir mer egosentrert, distanserer seg fra folk, tenker "meg og vårt" foran dere, opptrer mer uærlig, utnytter nettverket og blir høy på pæra. I tillegg øker sjansene for at man finner smutthull og utnytter posisjonene for egen vinning. Eller andre næres vinning.

Man føler seg uerstattelig, og tilliten fra folk og parti blir tatt for gitt. Finnes-gate har vist at Erna er et prakteksempel på dette.

Vi burde ha åremål i rikspolitikken for å unngå at enkeltpersoner gror fast i maktbasene på denne måten. Det er ikke gunstig på noen måter for demokratiet at folk uten arbeidserfaring skal få runde Stortinget fra de går ut fra Høyskolen til de er pensjonister. Joda, det er fint og flott med erfaring, men det er ingen fordeler ved "livslang" erfaring. 

Akkurat samme problemstilling om inngroddhet har vi innenfor verv innenfor helse og akademia. Det er liksom de samme som stemmer på hverandre, og istedenfor å få inn nytt, frisk blod så bytter de samme folka på vervene til de er 70-75 år og pensjonisttilværelsen tvinger dem til å gå av.

Fornying, nye tanker og flere perspektiver er nødvendig, og grasrota må få plass til å kunne representeres. Bakkekontakten må være genuin. Og Norge er full av gode, oppriktige og saklige grasrotpolitikere fra alle partier og fra hele landet. Men det er vanskelig for grasrotpolitikerne å nå opp når politikere som Erna og Søreide har tatt karrierelang eierskap til vervene i sentralmaktbasen.

Den historisk beste statsministeren har vi gått glipp av. Vedkommende klarte aldri å komme igjennom det sentralpolitiske kameraderiskapet som har blokkert gangene i makta. 

Endret av Bombasi
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (3 timer siden):

Du er enslig og ufør. Da gjelder jo ikke dette deg. Gifter du deg, må du holde styr på din ektefelles inntekt. Du får ingen melding i digipost om at din partner har fått bonus. 

Utover at jeg mener at denne diskusjonen om hva som gjelder for uføretrygdede i beste fall er av marginal interesse når det er snakk om forholdet mellom Solberg og Finnes, så er det du skriver feil. Hvis jeg var gift, ville ikke min ektefelles inntekt hatt noen som helst betydning for min uføretrygd. Når jeg så ble alderspensjonist, ville den ha betydning. Som for alle andre alderspensjonister.

Hvis jeg hadde barn, og fikk barnetillegg, ville den hatt interesse. Men det å ikke melde ifra er ikke å snyte på trygden eller å underslå informasjon. Mange får ikke med seg at de skal det eller har kapasitet til slikt. Men i motsetning til tilfelle Solberg/Finnes, får NAV helt automatisk tilgang til både mitt og min evnt ektefelles skatteoppgjør, og vil ta en avregning og kreve pengene tilbake. Om så med tvangsinndrivelse.

Som sagt, det er systemet det er noe galt med. Jeg med en inntekt på knapt 350 000 blir kontrollert, men ekteparet Solberg/Finnes med millioninntekter, de klarer altså å komme seg under radaren. I likhet med flere andre politikere som snusker på de ulike godene de selv har innvilget seg.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (3 timer siden):

Det kan hun selvfølgelig ikke være.

Hvis hun tilgir ham og trekker seg fra toppolitikken, blir det tidenes avslutning av en politisk karrière. Jeg håper dette ikke styrker Ap og venstresiden.

Jeg vet ikke om jeg vil ha Erna som statsminister. Men jeg vet at jeg ikke vil ha Støre, Ap, SV, Sp, Rødt og MDG i regjering. 

Ingenting styrker AP etter at Huitfelt fikk bli. Støre har også gravd sin egen grav i to år.

Dette styrker foreløpig FRP, Rødt, og INP. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullsyrevann skrev (19 timer siden):

Og hvem er det som ikke har et viss innsyn inn i økonomien til partneren sin? Har ikke de vært gift siden Berlinmuren falt?

Mannen min vet ikke hva jeg bruker penger på, og jeg vet ikke hva han bruke på.

Jeg har ingen tilgang til hans konto, og han ikke til min. Hvor mye han har på konto aner jeg absolutt ikke noe om, og heller ikke motsatt. 

Så lenge vi får betalt de felles regningene, så bruker vi penger på hvert vårt hold, sålart. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daisy_B skrev (5 timer siden):

Det er vanskelig å se hvordan hun skal klare å forbli sentral i politikken uten å skille seg. Hadde hun gjort det, ville hun sendt et tydelig signal om at hun virkelig har blitt ført bak lyset. 

Når hun i media planlegger for hvordan man skal ha innsyn i Sindres aksjehandel dersom hun blir statsminister på ny, mister folk sympatien de fikk for henne etter det «alvorlige tillitsbruddet». 

Tilliten til Erna Solberg vil ikke gjenopprettes selv om hun skiller seg, for det var hennes unnlatesler og arroganse som har skapt denne saken for henne.

Det finnes ingen unnskyldninger for Solberg. I 2014 advarte landets fremste ekspert på korrupsjonssaker om at Solbergs aksjehandel var/kunne bli et stort problem. Likevel  valgte Erna Solberg å ikke gjøre noe med det, ikke kreve fullstendig innsyn... ikke melde seg inhabil pga. manglende kontroll på faktorer hun hadde ansvar for å ha kontroll på.

Å skille seg vil ikke endre dette, for Erna Solberg vil være Erna Solberg også etter skillsmissen, og det er ingen grunn til å tro at naiviteten på selekterte områder og arrogansen på andre blir mindre av at hun ev. skiller seg.

Og med den uforbeholdne støtten landets rikinger kom med offentlig - før de hadde nok fakta til å foreta en slik informativ vurdering - det gir en del ubehagelige signaler om hvor tett forholdet er mellom disse og Solberg som person og maktperson.

Og ja, da hun stod og offentlig planla hvordan hun og Sindre skulle gjøre ting neste gang hun skulle bli statsminister - da viste Erna Solberg to ting. Ene er at hun og Sindre fremdeles er en enhet (bra for dem!) og har tenkt å fortsette å være det (igjen, bra for dem!). Det andre er at hun tydelig mener at denne saken ikke er mer enn et lite bølgeskvulp en stille sommerdag i hennes karriere. For hun mener tydeligvis at denne saken ikke bør få følger hverken for henne selv eller mannen.

Det er en enorm arroganse, og det viser nærmest forakt for velgerne og demokratiet.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erna fikk beskjed i god tid før valget om at mannen hennes hadde kjøpt og solgt aksjer mens hun hadde vært statsråd noe som gjorde at hennes habilitet som statsråd i denne perioden kunne stilles i tvil.

God tid før valget.

Det er her tillitsbruddet er. Samme hva en måtte mene om lover og regler, om hvor vanskelig det er å ha kontroll på ektefelle, at ektefelle kan stå opp midt på natten og gjøre ting en aldri finner ut av.

Hun visste. Hun fikk beskjed i god tid før valget.

Hun kunne tatt det til etterretning og trått av som partileder. Eller skilt seg og ofret mannen for politikken, for å vise at hun setter sin rolle som statsråd og nasjonens beste foran egne ønsker ellers.

Men hun valgte å tie, rent av å late som om der ikke var noe som hun hadde uavklart.

Men hun visste.

Det er det som er det store tillitsbruddet oppå alt annet.

.......

Erna Solberg fikk liste med ukjente aksjehandler uken før valget
En aksjeliste Erna Solberg (H) mottok uken før valget, viste at forklaringen hun hadde gitt til velgerne om ektemannens aksjekjøp var feil. Det fortalte hun ikke før etter valget.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/15pVzl/erna-solberg-fikk-liste-med-ukjente-aksjehandler-uken-foer-valget

Endret av Gugglo
  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsdebatt skrev (4 timer siden):

Robert Næss (Nordea-direktør) konstaterer at Finnes må ha brukt mye tid på å følge med på markedet, for å greie å tjene penger på dette.

- Disse bull- og bear-transaksjonene krever mye mer ressurser enn å kjøpe en aksje og sitte på den. Her har han trodd, av en eller annen grunn, at han vet mer enn markedet, og at aksjen skal opp eller ned de neste timene.

Sår tvil om Finnes-tall 

Mister munn og mæle her

Og, da koronaen kom så fikk både Finnes og Solberg hjemmekontor i statsministerboligen...

Og Finnes doblet sin aksjehandel...

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/76ARbw/korona-kom-og-norge-stengte-ned-da-doblet-sindre-finnes-aksjehandelen-fra-statsministerboligen

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Motelvibes skrev (6 timer siden):

Litt komisk med «å nei, vi kan ikke ha sigar på Stortinget, da blir vi kastet ut og det blir oppslag i VG» og så bedrives mye alvorligere saker bak kulissene i hjemmet…  Hun spiller så uskyldig.

og alle de uttalelsene med «jeg har hatt mensen i x antall år og alltid gått på jobb så da må alle andre klare det og» (hun har tydeligvis aldri hørt om endometriose) 

«jeg vet ikke om det hjelper, men jeg spiser mye blåbær» (uttalelse om covid) 

Uttalelsene hennes tyder på at det er ikke den skarpeste kniven… Mister iq av å høre på henne, det blir for dumt. 

Mer enn blåbær hun inntar for å si det sånn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (4 timer siden):

Om Erna går kommer også Støre til å gi plass til nye krefter.

Jeg kan garantere at Støre kun sitter fordi de ikke vil ha en ny leder opp mot Norges sterkeste debattant, Erna. Om Erna går er det godt for hele våres system, og vi får kanskje inn noen som er mindre broiler i posisjon. (Ja, alle disse avsløringene viser jo at Erna er en broiler, hun også.)

Erna Solberg er definitivt en broiler. Det er ikke rart at hun har mistet så totalt begrep på vanlige folks liv som det hun de siste årene har gitt inntrykk av å ha gjort.

Erna Solbergs "yrke" står på Stortingets egne sider:

"Sekretær Operasjon Dagsverk 1983-1985"

https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representant/?perid=es

Ellers har hun kun hatt politiske jobber/verv. Og har nå nesten 34 års ansiennitet på Stortinget.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyre prøver å få oss til å tro at Sindre Finnes først bestemte seg for å skjule omfanget, men at han rett etter valget plutselig fikk det for seg å være ærlig.

Selvfølgelig bare bullshit. Han har nok lagt alle kortene på bordet ovenfor Erna med en gang media fikk nyss på saken.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (2 timer siden):

Takk for spørsmålet. Jeg mener med det at:

Søreide har 22 års ansiennitet innenfor rikspolitikken. Hun har gått fra ministerpost til ministerpost til verv til komitèer til leder til you name it innenfor Stortinget og regjering. Hun er Erna 2.0.

Symbolet ved dette er at det er fullstendig galt at enkeltpersoner skal sementeres innenfor nasjonale maktbaser med tanke på kameraderi, konformitet, selvhøytidelighet og tunnelsyn, der personene har dette mer som en karrièrejobb foran et tillitsverv. 

Faren er at man gror seg fast innenfor sine verdier, får mindre sympatisk politikk, blir mer egosentrert, distanserer seg fra folk, tenker "meg og vårt" foran dere, opptrer mer uærlig, utnytter nettverket og blir høy på pæra. I tillegg øker sjansene for at man finner smutthull og utnytter posisjonene for egen vinning. Eller andre næres vinning.

Man føler seg uerstattelig, og tilliten fra folk og parti blir tatt for gitt. Finnes-gate har vist at Erna er et prakteksempel på dette.

Vi burde ha åremål i rikspolitikken for å unngå at enkeltpersoner gror fast i maktbasene på denne måten. Det er ikke gunstig på noen måter for demokratiet at folk uten arbeidserfaring skal få runde Stortinget fra de går ut fra Høyskolen til de er pensjonister. Joda, det er fint og flott med erfaring, men det er ingen fordeler ved "livslang" erfaring. 

Akkurat samme problemstilling om inngroddhet har vi innenfor verv innenfor helse og akademia. Det er liksom de samme som stemmer på hverandre, og istedenfor å få inn nytt, frisk blod så bytter de samme folka på vervene til de er 70-75 år og pensjonisttilværelsen tvinger dem til å gå av.

Fornying, nye tanker og flere perspektiver er nødvendig, og grasrota må få plass til å kunne representeres. Bakkekontakten må være genuin. Og Norge er full av gode, oppriktige og saklige grasrotpolitikere fra alle partier og fra hele landet. Men det er vanskelig for grasrotpolitikerne å nå opp når politikere som Erna og Søreide har tatt karrierelang eierskap til vervene i sentralmaktbasen.

Er så enig i det du skriver her!

Ine Eriksen Søreides CV:

https://www.stortinget.no/no/Representanter-og-komiteer/Representantene/Representant/?perid=IME

10 år som sommer- og ferievikar i en blomsterbutikk.

En sommerjobb en sommer hos et advokatfirma.

Programleder i Metropol TV 2001, men står ingenting om det var hele året, stillingsprosent eller lignende.

Ellers er resten av yrkeserfaringen politisk.

Vi trenger erfarne politiker også. Men det er et alvorlig problem når vi i dag har så mange karrierepolitikere som ikke har ordentlig yrkeserfaring over tid i fulltidsstillinger.

I tillegg vet vi at politikere på Stortinget i dag innrømmer at fakta, fagpersoners vurderinger og forskning ofte ikke legges til grunn når de tar viktige beslutninger i Stortinget. Derimot vektes makt, partiinteresse og allianser høyt. Og vi ser det samme hos mange av byråkratene som skal gi politikerne fakta/forskning i saker for å gjøre politikerne i stand til å ta riktige beslutninger for landet. 80 % av byråkratene velger google som sitt hovedverktøy (skremmende når vi vet hvor enkelt det er å manipulere hva noen får opp når de googler... dessuten, Erna Solberg avsluttet kontrakt Norge hadde for å sikre befolkningen fri tilgang til en rekke fagbibliotek, forskerbaser, medisinske tidsskrift m.m., så nå er alle avskåret fra store deler av seriøs og nyere forskning... også byråkratene!). Direkte kontakt med fagpersoner, lese fagartikler og forskning ligger et godt stykke ned på lista for hvor byråkrater skaffer seg kunnskap for å råde politikerne i viktige saker. Og disse byråkratene har folket svært lite informasjon om, hvordan de jobber, hvorfor de gjør som de gjør osv...

Om vi nå ikke får ryddet opp i dette og får inn folk som har både kunnskap og erfaring fra folkets liv, ikke bare politikerlivet, så vil vi om ikke lenge få en fullstendig kollaps av tilliten.

Om politikerne ønsker å opprettholde et demokrati, da må de inn og regulere krav til stortingspolitikeres yrkeserfaring, dokumentasjon og ansvarliggjøring. Vi kan ikke ha det slik at de har privilegier og slipper ustraffet fra ting andre straffes for. Og vi kan ikke ha politikere som tar beslutninger som de vet ikke er til landets beste - bare egen, partiets og partimaktens beste!

Men det hele starter nå med å ta et riktig oppgjør med tidligere Statsminister Erna Solbergs valg helt fra hun ble statsminister i 2013 og frem til i dag. Slike politikere kan vi ikke ha lenger!

(Og Asheim med flere i Høyre har også vist siste dagene at de ikke er egnet som ledere i Høyre, da de kommer med uttalelser som ikke er troverdige, at de setter partiet og partiets posisjon foran landets beste.)

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...