Gå til innhold

Hjelp! Jeg forstår ikke symaskinen min🤯😂

Silje Tønnessen

Anbefalte innlegg

Jeg er helt nybegynner på sying. Har forstått mange teknikker, sliter derimot veldig med å forstå hva som går feil på symaskinen min (singer simple). Nåværende problem er at sømmen blir for stram og plutselig er det noen sting som løsner midt i sømmen. Har prøvd å endre trådspenning på overtråd og undertråd. Problemet er der fortsatt. Sømmen blir kanskje bedre noen centimeter, før den fusker igjen. Av og til som den kjører den seg helt fast og det kommer flere tråder ut av underspolen. Er det noe galt med symaskinen min? Eller har dere noen gode tips til hvordan jeg kan få til en god og stødig søm? Vil så gjerne ikke gi opp, før jeg er kommet ordentlig i gang!😬

Lurer også på om noen har erfaringer med denne symaskinen? Er den stødig og fin for en nybegynner? Eller skjer det mye feil, eller problemer som er vanskelig for nybegynnere å forstå😅

på forhånd takk😃

Spoiler
Sitat

Endret av Silje Tønnessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange ganger, og sjekket spole og gått gjennom bruksanvisning flere ganger. Opplevde ikke dette når jeg sydde i tykkere stoff. Problemet oppstå når jeg syr i litt tynnere stoff. Men har byttet til generell nål, som kan brukes til det meste. Men kan det være stofftypen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg er her. Så forstod ikke hvordan jeg kunne legge til bilder fra kamerarull. Fant bare er sted man kunne legge inn ei lenke😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silje Tønnessen skrev (3 minutter siden):

Mange ganger, og sjekket spole og gått gjennom bruksanvisning flere ganger. Opplevde ikke dette når jeg sydde i tykkere stoff. Problemet oppstå når jeg syr i litt tynnere stoff. Men har byttet til generell nål, som kan brukes til det meste. Men kan det være stofftypen?

Ja, det kan være stoffet som lager krøll fordi det sklir feks eller setter seg fast på undersiden, da kan det lønne seg og ha ett litt tykkere stoff på undersiden når du syr, så kan du heller klippe vekk det som stikker ut når du har sydd. 

Anonymkode: febf8...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angående spørsmål om maskinen, jeg hadde også først en billig maskin, og opplevde sying som veldig tungvint, nettopp fordi det ofte ble krøll, pluss at jeg sleit med å sy rett fordi stoffet sklei. Investerte i en litt dyrere maskin, og plutselig var sying mye enklere, men det er jo individuelt 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det kan være stoffet som lager krøll fordi det sklir feks eller setter seg fast på undersiden, da kan det lønne seg og ha ett litt tykkere stoff på undersiden når du syr, så kan du heller klippe vekk det som stikker ut når du har sydd. 

Hva mener du med et tykkere stoff på undersiden? Vil ikke dette bli sydd sammen med stoffet jeg jobber med? Eller skal jeg legge det akkurat på kanten, sånn at det ikle blir sydd sammen? 

Beklager på forhånd hvis dette er et dumt spørsmål😂 Jeg så det bare ikke helt for meg, men vil gjerne forstå og lære alle gode tips🤩🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Angående spørsmål om maskinen, jeg hadde også først en billig maskin, og opplevde sying som veldig tungvint, nettopp fordi det ofte ble krøll, pluss at jeg sleit med å sy rett fordi stoffet sklei. Investerte i en litt dyrere maskin, og plutselig var sying mye enklere, men det er jo individuelt 😉

Jeg har hørt flere si dette. Tanken var at jeg skulle kjøpe en billig modell, for å se om jeg likte å sy. Og nå vet jeg at jeg elsker å sy og få til et hjemmelaget produkt! Burde jeg bare investere i en ny da? Er bare redd for å ende opp med en komplisert maskin som jeg ikke forstår. Hvilken maskin har du?😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt nål! Hadde det samme problemet, tok en liten tur innom Selfmade/Stoff og Stil. Der forklarte ei at nåler skal byttes ofte, forskjellige nåler til forskjellige stoff osv.. Jeg har samme maskin, følg bruksanvisningen slavisk ift trådspenning osv.. Men 99% sikkert at det er nåla som kødder med deg! ✌️ 

Lykke til!! 

Anonymkode: cea66...fea

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bytt nål! Hadde det samme problemet, tok en liten tur innom Selfmade/Stoff og Stil. Der forklarte ei at nåler skal byttes ofte, forskjellige nåler til forskjellige stoff osv.. Jeg har samme maskin, følg bruksanvisningen slavisk ift trådspenning osv.. Men 99% sikkert at det er nåla som kødder med deg! ✌️ 

Lykke til!! 

Takk!! Da skal jeg ta turen til selfmade og få meg noen flere nåler🥳 Håper det løser problemene👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg leste overskriften så jeg for meg deg og symaskinen hos samliveterapeut

Anonymkode: 8a6d5...851

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da jeg leste overskriften så jeg for meg deg og symaskinen hos samliveterapeut

Anonymkode: 8a6d5...851

Det er neste steg😂😂🤫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Silje Tønnessen skrev (5 minutter siden):

Takk!! Da skal jeg ta turen til selfmade og få meg noen flere nåler🥳 Håper det løser problemene👏🏻

Det var natt og dag, for min del! Skal oppgradere maskinen etterhvert, men den får duge inntil videre 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var natt og dag, for min del! Skal oppgradere maskinen etterhvert, men den får duge inntil videre 😁

Jeg håper på det samme🤞🏻 Selv om jeg har sykt lyst på Fæbrik sin symaskin😂 Snaaaaaart jul🤫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silje Tønnessen skrev (3 minutter siden):

Bruk nåler etter type stoff! Dongeri/jeans= jeansnål, jersey = jerseynål, tynt stoff som damask og lignende= microtexnål, vanlig bomull = vanlig nål osv. osv.

Noen maskiner også veldig kresne på tråd! Anbefaler Güterman sin tråd! Stoff&stil sin tråd er elsket og hatet, er mange som mener at denne tråden ødelegger maskinene og har elendig kvalitet. Min gamle maskin taklet ikke tråden og bare floket seg, så jeg bruker kun kvalitetstråd.

Anonymkode: 39ab1...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og bytt nål ofte! Mener de skal byttes etter hver åttende eller tiende sytime!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silje Tønnessen skrev (1 minutt siden):

Jeg håper på det samme🤞🏻 Selv om jeg har sykt lyst på Fæbrik sin symaskin😂 Snaaaaaart jul🤫

Jeg og!! Hehe… Får være ekstra snille og ønske oss ekstra hardt 😅 Har hørt rykter om at Nissen er raus i år 🤪

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bytt nål ofte! Mener de skal byttes etter hver åttende eller tiende sytime!

Ja! Nettopp! Det er det jeg fikk beskjed om også! Snakker om åpenbaring, ass! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk nåler etter type stoff! Dongeri/jeans= jeansnål, jersey = jerseynål, tynt stoff som damask og lignende= microtexnål, vanlig bomull = vanlig nål osv. osv.

Noen maskiner også veldig kresne på tråd! Anbefaler Güterman sin tråd! Stoff&stil sin tråd er elsket og hatet, er mange som mener at denne tråden ødelegger maskinene og har elendig kvalitet. Min gamle maskin taklet ikke tråden og bare floket seg, så jeg bruker kun kvalitetstråd.

Oi! Det var veldig nyttig! Da skal jeg kjøpe inn de ulike for å ha de liggende. Tusen takk! Og skal endre tråd til Güterman! Det er helt sikkert som med alle andre ting, at det lønner seg å kjøpe litt bedre kvalitet. Er jo ikke gøy å sy, når man bruker halve tiden på å fikse problemer🥲

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...