AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #1 Del Skrevet 13. september 2023 Har hatt en Skoda Roomster som ble kjøpt ny for 13 år siden og nå tror jeg ikke den er verdt å reparere noe mer. Mannen har en Toyota Yaris. Som dere skjønner er vi ikke en familie som er så opptatt av statusbiler. 'For oss er bil transport og sikkerhet, ønsker meg en driftssikker bil som ikke er for dyr. Har ikke råd til å kjøpe ny bil, men kan ved å selge aksjer og fond realisere et par hundre tusen om det er behov. Vi bor et sted der det er bratt og jeg ønsker egentlig en bil med firehjulstrekk for å kunne komme opp der jeg vil om vinteren. Er glad i vintersport. Hverken jeg eller mannen er særlig bilinteresserte så vi kan heller ikke ordne og fikse mye selv. Nå tenker jeg på eventuelle reparasjoner. Fordelen med Skodaen var at det var en garanti som det er på nye biler, så der var det svært lite utgifter de første årene. men vet ikke om jeg egentlig ønsker Skoda igjen. Hva med Toyota RAW? eller har noen tips? Anonymkode: c04b5...a46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #2 Del Skrevet 13. september 2023 Rav 4 hybrid? Bensin utgaven sluker bensin liten plass i bagasjen.Har hatt rav før god på vinteren. Anonymkode: c4e52...5fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #3 Del Skrevet 13. september 2023 Er det aktuelt med elbil? For utgiftene er forskjellen som natt og dag. Det er også utrolig sutalaust med elbil fordi det er så få deler og lite vedlikeholdsbehov. Svært lite service og driftskostnader. Ellers er det kanskje Toyota Urban Cruiser som er i deres størrelse da. RAV4 er egentlig ikke spesielt god på noe, men middelmådig på alt, noe som gjør den bedre enn mange konkurrenter som er litt dårlige her og der, hehe. Anonymkode: e776a...d7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #4 Del Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Er det aktuelt med elbil? For utgiftene er forskjellen som natt og dag. Det er også utrolig sutalaust med elbil fordi det er så få deler og lite vedlikeholdsbehov. Svært lite service og driftskostnader. Ellers er det kanskje Toyota Urban Cruiser som er i deres størrelse da. RAV4 er egentlig ikke spesielt god på noe, men middelmådig på alt, noe som gjør den bedre enn mange konkurrenter som er litt dårlige her og der, hehe. Anonymkode: e776a...d7f Ja Toyota UC er nok noe for oss, men det er lite av dem til salgs, vet ikke om de er sluttet å produsere dem. El bil kan og være noe ja, hva mener du med sutalaust, lettvindt? Jeg har ikke så mye preferanser, vil gjerne ha en bil som er god i bakker om vinteren. Anonymkode: c04b5...a46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Warg Skrevet 13. september 2023 #5 Del Skrevet 13. september 2023 En grei måte å sondere markedet på er å bruke søkefunksjon på Finn.no Jeg ville valgt bilmerker med lite fjas og elektronikk : Volvo, Kia, WV, Toyota kanskje Honda + årsmodell 2017 eller nyere + km under 80.000 + 4x4 + pris under 300.000 Ser med en gang at Toyota Prius, WV Caddy og WV Golf dekker kriteriene dine. Det snek seg også inn en 2018 WV T-roc 150tdi 2l som ser veldig spennende ut men som egentlig bare er en høy golf. Alle er trygge valg, men jeg hadde tatt en tur på bilforretningen og prøvekjørt før du tar noen valg. personlig så anbefaler jeg Volvo v70 eller Kia sportage. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #6 Del Skrevet 13. september 2023 Mercedes-Bens S 500. Anonymkode: 40ae7...dc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BMA Skrevet 13. september 2023 #7 Del Skrevet 13. september 2023 Kjøp nå for all del ikke en fossil utgiftsmaskin som blir verdiløs ila 3 år...elbil er 10 ggr biligere å drifte/ vedlikeholde og 50 ggr mer driftsikker en en utdatert fossilbil . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #8 Del Skrevet 13. september 2023 BMA skrev (1 minutt siden): Kjøp nå for all del ikke en fossil utgiftsmaskin som blir verdiløs ila 3 år...elbil er 10 ggr biligere å drifte/ vedlikeholde og 50 ggr mer driftsikker en en utdatert fossilbil . HAHAHAHAAA! Elbileiere kan å dra "fakta" ut av de sprengte rumpehullene sine ja! Det er ikke veldig billig å vedlikeholde en elbil lenger, det er ikke 2015. Anonymkode: 40ae7...dc0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #9 Del Skrevet 14. september 2023 Vi har en RAV4 (bensin) og en Prius (hytbrid). RAVen er helt overlegen på vinterføre, men bortsett fra det er det ikke så mye pent å si om den. Sluker bensin og dårlig kjørekomfort. Priusen er en helt fantastisk bil på alt annet annet enn vinterføre, bruker knapt nok bensin og ligger veldig godt på veien. Men noen god vinterbil er det ikke. Anonymkode: ae622...f2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #10 Del Skrevet 14. september 2023 BMA skrev (5 timer siden): Kjøp nå for all del ikke en fossil utgiftsmaskin som blir verdiløs ila 3 år...elbil er 10 ggr biligere å drifte/ vedlikeholde og 50 ggr mer driftsikker en en utdatert fossilbil . Hva er det med dere elbilentusiaster egentlig? Er dere fullstendig hjernevaska? Anonymkode: ae622...f2d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #11 Del Skrevet 14. september 2023 Vi har en skoda octavia stasjonsvogn fra 2019 med firhjulstrekk. Diesel da... men svært god å kjøre, god plass, og bra på vinterføre. Tung og seig lav bil som jeg liker godt. Har ikke funnet elbil som kan matche denne.... Anonymkode: cbc02...337 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #12 Del Skrevet 14. september 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: Hva er det med dere elbilentusiaster egentlig? Er dere fullstendig hjernevaska? Anonymkode: ae622...f2d Elbil med garanti = topp. Elbil uten garanti blir fort et mareritt. Har sett eiere som må bruke 200.000,- i vedlikehold når garantien er borte (ikke batteriet) Anonymkode: 3f4c8...044 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #13 Del Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Elbil med garanti = topp. Elbil uten garanti blir fort et mareritt. Har sett eiere som må bruke 200.000,- i vedlikehold når garantien er borte (ikke batteriet) Anonymkode: 3f4c8...044 En elbil koster uansett ufattelig mye mer enn det jeg har betalt totalt for fossilbilen min i innkjøp, vedlikehold og drift. Anonymkode: ae622...f2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #14 Del Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja Toyota UC er nok noe for oss, men det er lite av dem til salgs, vet ikke om de er sluttet å produsere dem. El bil kan og være noe ja, hva mener du med sutalaust, lettvindt? Jeg har ikke så mye preferanser, vil gjerne ha en bil som er god i bakker om vinteren. Anonymkode: c04b5...a46 Beklager at det alltid blir så mye støy her inne, mange er mentalt fanget på tidlig 2000-tall og kommer seg ikke videre. En svært rimelig elbil med firehjulstrekk er MG Marvel R. Også mye bedre/romsligere designa MG4 tror jeg skal komme med 4x4. De gjør det godt i markedet, selv om de er fra Kina. Den allerbeste elbilen på markedet nå er Kia EV6, men den er noe større enn dere er vant med. Veldig gøy å kjøre med firehjulsdrift. Så er det ikke å se bort fra Tesla. De har kvalitetsproblemer og jeg synes ergonomien er helt håpløs, men dette er rimelige biler som går langt per krone. Det lettvinte med elbil er at du slipper filter-, væskeskifte og diverse styr med motor og girkasse. En elbil har den simplest mulige motoren, uten girkasse, koblet til et batteri. Det er rett og slett ikke så mye som kan gå i stykker. Upålitelige merker slik som Jaguar, Opel og Volkswagen har nok klart å produsere elbil med feil de også, men generelt sett er bilholdet så mye enklere. Toyota UC er nok gått ut av produksjon. Men de som kjøpte denne ny er gjerne pensjonister på landet, og de har typisk tatt godt vare på bilen. Alle servicer fulgt osv. Om dere vil ha fossilbil, er det kanskje et av de beste valgene. Anonymkode: e776a...d7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BMA Skrevet 14. september 2023 #15 Del Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): HAHAHAHAAA! Elbileiere kan å dra "fakta" ut av de sprengte rumpehullene sine ja! Det er ikke veldig billig å vedlikeholde en elbil lenger, det er ikke 2015. Anonymkode: 40ae7...dc0 Tosk! Ingen elbil trenger egentlig service..ingen olje skal skiftes..ingen filter, reimer, plugger eller annet fjas..Har hatt elbil siden 2012 og aldri savnet den fossile utgiftsmaskina! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BMA Skrevet 14. september 2023 #16 Del Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er det med dere elbilentusiaster egentlig? Er dere fullstendig hjernevaska? Anonymkode: ae622...f2d Er vel mer dere fossilkamerater som lever i fortida..Av nybilsalget i norge så langt i år er 1,3% bensinbiler og 2,5% dieselbiler...🙈...og salget faller ennå jevnt og trutt mot 0.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #17 Del Skrevet 14. september 2023 BMA skrev (Akkurat nå): Er vel mer dere fossilkamerater som lever i fortida..Av nybilsalget i norge så langt i år er 1,3% bensinbiler og 2,5% dieselbiler...🙈...og salget faller ennå jevnt og trutt mot 0.. Du må jo nesten ta med brukbilsalget også hvis den statistikken skal gi noen mening. Anonymkode: ae622...f2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Exinferis Skrevet 14. september 2023 #18 Del Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Elbil med garanti = topp. Elbil uten garanti blir fort et mareritt. Har sett eiere som må bruke 200.000,- i vedlikehold når garantien er borte (ikke batteriet) Anonymkode: 3f4c8...044 Hei - har du mer informasjon angående disse 200.000 ? Hva var det som røyk siden det ikke var batteriet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BMA Skrevet 14. september 2023 #19 Del Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må jo nesten ta med brukbilsalget også hvis den statistikken skal gi noen mening. Anonymkode: ae622...f2d Bruktbilsalget er biler som allerede er på veiene våre og spiller null rolle for andelen av biltyper her i landet. Fossilbiler blir verdiløs veldig snart og de som sitter med de dyreste har svarteper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 14. september 2023 #20 Del Skrevet 14. september 2023 (endret) BMA skrev (9 timer siden): Kjøp nå for all del ikke en fossil utgiftsmaskin som blir verdiløs ila 3 år...elbil er 10 ggr biligere å drifte/ vedlikeholde og 50 ggr mer driftsikker en en utdatert fossilbil . BMA skrev (6 minutter siden): Bruktbilsalget er biler som allerede er på veiene våre og spiller null rolle for andelen av biltyper her i landet. Fossilbiler blir verdiløs veldig snart og de som sitter med de dyreste har svarteper. Du har mange påstander i svarene dine som du umulig kan ha dekning for men jeg vil gjerne se deg dokumentere at fossile biler faller raskere i verdi enn elbiler for eksempel, og hvilke merker du da snakker om? Den ene av våre "gamle" biler er en 4wd bmw og den har faktisk "steget i verdi" de siste årene om man ser på hva de selges for i dag kontra da, og den er ettertraktet da det ikke er så mange av denne på markedet, vi lekte med tanken om å bytte den inn for tre år siden men gjorde det ikke, i år fikk vi nøyaktig samme innbytte tilbud som den gang og eneste forskjell er at bilen er tre år eldre og har gått mye lengre.. Endret 14. september 2023 av Carrot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå