AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #81 Del Skrevet 15. september 2023 Stakkars barn om hn må reise så langt på en helg annenhver uke. Det kommer til å bli slitsomt. Blir så provosert over foreldre som KUN tenker på seg selv, og overhodet ikke klarer å sette seg inn i hvordan det blir for barnet. Anonymkode: 0711e...e85 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #82 Del Skrevet 15. september 2023 On 9/13/2023 at 8:30 PM, AnonymBruker said: Han har god råd ja, men forventer jo at jeg skal betale halvparten også. Så belager seg vel også på det. Jeg har ikke lån på huset mitt, noe som stadig har blitt brukt mot meg etter vi har gjort det slutt. Han mener han bør slippe å betale bidrag siden jeg ikke utgifter til huslån, jeg bor «gratis», jeg bør betale slik han se barnet når han flytter++ Som om man ikke har nok utgifter uansett med 3 barn i hus, bil, strømprisene og alt som er nå. Jeg håper fanilievernkontoret kan snakke litt fornuft til han, å drive å reise så mye kan umulig være bra for et lite barn. Anonymkode: 91c82...34f Han kan mene akkurat hva han vil, men det spiller ingen rolle egentlig. Det er lover og regler rundt dette og ved reise til og fra samvær så skal dere dele reisekostnader etter en prosentvis fordeling etter inntekten til hver av dere. Som ett eksempel hvis han tjener 1 million og du tjener 500000 kr så må han stå for 66 % av reisekostnadene. I tillegg er det den som skal ha samvær (han) som har ansvaret for å hente og levere, men ofte velger foreldre å ta en vei hver. Han vil også måtte betale en del i barnebidrag da han vil få en bidragsklasse som er ganske høy ettersom han kommer til å ha barnet lite, og hvis han tjener bedre enn deg så skal han stå for en større del av forsørgelsen av barnet enn hva du skal. Jeg har lagt inn i bidragskalkulatoren ved at han tjener 1 million og du 500000 kr (bare ett eksempel), og at han har barnet 4,99 -8,99 dager i måneden (ferie er tatt hensyn til), og da skal han betale 5260 i måneden i bidrag. Dette gitt at du har utgifter til barnehage og mottar utvidet barnetrygd. Mine beregninger er bare eksempler, men det er ingen tvil om at han skal betale bidra, og når han er så vanskelig som han er nå rundt bidrag ville jeg bedt NAV om å beregne bidrag og ikke minst å kreve inn bidrag. Når det kommer til å reise annenhver helg så er det krevende for ett barn og man burde kanskje vurdere om det kunne være en gang i måneden og da heller la samværet være fra f.eks torsdag til søndag. Jeg vet at i klassen til mitt barn så er det ett barn som har en slik løsning, og skolen er veldig positive til å gi fri en fredag i måneden. I utgangspunktet prøvde de samme løsningen som din eks vil, men det ble altfor krevende for barnet og barnet var 9 år da det ble skilsmisse. Håper at far er lydhør ovenfor familievernkontoret slik at dere klarer å finne en løsning som fungerer for barnet, men som også sikrer at barnet var se sin far regelmessig. Anonymkode: 85017...663 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #83 Del Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (På 13.9.2023 den 20.11): Fikk han barn med ei som allerede hadde gått fra tidligere barnefar? Hoho.. Anonymkode: 3b0bc...519 Hoho? Du har aldri hørt om skilte som finner seg ny partner? Det er veldig vanlig. Anonymkode: 728b8...3da 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tantemor Skrevet 15. september 2023 #84 Del Skrevet 15. september 2023 Annenhver uke er det som blir feil her. Hva med å la ungen reise til far på langhelg knyttet til sesongfri? Far må jo muligens ta seg litt fri fra jobb da, men jeg tenker på at dette samværet kan bli fire ganger i året. Man har jo jul, påske og sommerferie. Og etterhvert også høst og vinterferie. Man har også pinse. Husk at du skal også få feire ting med barnet, så IKKE lov bort alle sesongferier, ta enten annenhver eller halve tiden på dem. Og far kan godt bestille flybillettene altså, og så koster du på reisen til og fra flyplass. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #85 Del Skrevet 15. september 2023 Far kan jo ta den reisen selv, annenhver helg, istedenfor at barnet må gjøre det. Anonymkode: 3ceae...567 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KariTam Skrevet 15. september 2023 #86 Del Skrevet 15. september 2023 (endret) Her hadde jeg pustet helt rolig inn og ut og sagt at det får dere diskutere på Familievernkontoret. Der sier du tydelig at det synes du ikke er best for barna, han kan fly til Østlandet hver andre helg. 1 voksen som har valgt å flytte reiser, sammenlignet med 1 voksen og 1 barn. Du skriver ikke under på noe som helst og sier at han kan gjerne ta det i retten. Familievernkontoret går dessverre etter min erfaring på å finne en «løsning» fort, selv om det går på bekostning av en part som er «snillere», les: redd, orker ikke, deppa, osv. I mellomtiden kan du kanskje høre med en advokat, JURK være en god start. Jeg fikk strålende info fra dem da jeg trengte. Jeg gjorde det tydelig at jeg konsulterer advokater og har også en advokatvenninna. Det var ikke noe tull etterpå. «Show your guns», mange roer seg ned når de vet at du ikke kan dyttes hit og dit som de vil. Endret 15. september 2023 av KariTam 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå