AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #61 Del Skrevet 14. september 2023 Han kan kreve så mye han vil, men du må også godkjenne det. Om du ikke godkjenner det må far ta det til retten, lite sannsynlig at far får mer enn annen hver ferie. Barnet har rett på ferie med deg og søsken også, samt skolegang, fritidsaktiviteter, etc etc. Far flytter så far må ta konsekvensen av det Anonymkode: 392fa...fb6 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #62 Del Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Fikk han barn med ei som allerede hadde gått fra tidligere barnefar? Hoho.. Anonymkode: 3b0bc...519 du gikk glipp at at HAN er den som vil avslutte forholdet sant fordi du var så glad for å finne noen å disse på nett?? Anonymkode: 090fa...7fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #63 Del Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dem vet ikke engang symptomer på melkeallergi eller stille reflux 😂 Stoler 0 på helsestasjonen etter min erfaring vet dem lite om alt. De har ingenting med regler ift omsorg for barnet å gjøre, det er det familievernkontoret og Bufdir som kan. Anonymkode: be1bb...612 Vet du, familievernkontoret kan sannelig ikke barneloven de heller! Har hatt mange møter hos de, og det er skremmende hvor lite de kan. De er kun ute etter at foreldre kommer fram til en avtale, for det ser bra ut på statestikken deres. Verken loven eller barnets beste er det de tenker på. Anonymkode: ab3c7...514 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #64 Del Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vet du, familievernkontoret kan sannelig ikke barneloven de heller! Har hatt mange møter hos de, og det er skremmende hvor lite de kan. De er kun ute etter at foreldre kommer fram til en avtale, for det ser bra ut på statestikken deres. Verken loven eller barnets beste er det de tenker på. Anonymkode: ab3c7...514 De har vel heller ingen makt så merkelig at det er påkrevd å mekle med de😅 Beste er vel å forholde seg til en advokat🫣 Anonymkode: be1bb...612 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #65 Del Skrevet 14. september 2023 Det er vel kommet noen nye regler såvidt jeg har skjønt om at nor ikke får lov å flytte lenger vekk enn så og så langt fra barnefar. Den regelen burde vel gjelde for barnefar også om han skal ha samvær? Anonymkode: aa865...b34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #66 Del Skrevet 14. september 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: De har vel heller ingen makt så merkelig at det er påkrevd å mekle med de😅 Beste er vel å forholde seg til en advokat🫣 Anonymkode: be1bb...612 Det er ikke rart i det hele tatt. De aller fleste klarer nemlig helt fint å komme til enighet. Så familievernkontoret hjelper til med formalisering Anonymkode: 57690...333 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #67 Del Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg og barnefar har gått fra hverandre, vi har et felles barn på 5 år og jeg har to på 11 og 13 fra før av som bor hos meg 100%. Han skal nå flytte tilbake til Bergen der han er fra (vi bor på Østlandet) og han mener han skal ha samvær annenhver helg med barnet og vi skal fly frem og tilbake med barnet. Kan han kreve dette? Og må jeg isåfall dekke halve kostnadene slik han påstår? Det blir jo en kjempe belastning for alle, barnet, mine andre barn og meg selv. Og ikke minst den økonomiske belastningen oppi det hele. Anonymkode: 91c82...34f I forhold til regelverket, så sier det at det er full avtalefrihet. https://www.regjeringen.no/no/dokumentarkiv/stoltenberg-ii/andre-dokumenter/bld/2010/foreldreansvar-og-samvarsrett/id611487/ Sitat Foreldrene kan fritt avtale hva slags samværsordning de ønsker å ha. Utgangspunktet er at samværet skal skje ut fra hva som vil være best for barnet. Barn har rett til å bli hørt om hva slags samværsordning han eller hun ønsker. Om man ikke blir enige: - Regelverket sier at utgangspunktet er at samværsforeldre er den som er ansvarlig for henting og levering når det kommer til samvær. Link til regjeringens brosjyre som lastes ned: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiZksuy2qmBAxUXQPEDHV2yCVgQFnoECCYQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.regjeringen.no%2Fglobalassets%2Fupload%2Fbld%2Freisekostnader%2Freisekostnader.pdf&usg=AOvVaw11PM9ZeoaalKNPHFUCaTme&opi=89978449 Sitat Foreldrene kan selv avtale hvem som skal hente og bringe barnet til samvær, og hvor barnet skal hentes og bringes, for eksempel i barnehagen eller på skolen. Er de ikke blitt enige om noe annet, er det samværsforelderen som henter og bringer barnet. Altså han selv som må hente og levere dersom dere ikke blir enige, ikke du som han nå krever. https://www.nav.no/fordele-reisekostnader Ang deling av reisekostnader: https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/bosted-og-samvar/samvar/samvar1/id2009757/ Sitat Reglene om deling av reisekostnader ved samvær står i barneloven § 44. Foreldre som ikke avtaler noe annet skal dele på kostnadene til samværsreiser. Fordelingen skal skje i forhold til størrelsen på inntektene deres. Hovedregelen kan unntaksvis fravikes dersom det foreligger særlige grunner som gjør en annen fordeling rimelig. Dersom en av partene mener at det foreligger særlige grunner, kan han eller hun be Arbeids- og velferdsetaten fastsette fordelingen av reisekostnader eller reise sak for forliksrådet. Særlige grunner betyr at det skal mye til for å få fastsatt en annen fordeling, f. eks. at det foreligger store inntektsforskjeller mellom partene samtidig som reisekostnadene er høye. Men jeg ville sagt at han må komme til barnet for samvær. (hans evt kost- og losjiutgifter er ikke en del av reiseeutgifter og noe han selv må stå for, se linken til nav) Det er ingen som kan kreve noe som helst. Anonymkode: ab3c7...514 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #68 Del Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel kommet noen nye regler såvidt jeg har skjønt om at nor ikke får lov å flytte lenger vekk enn så og så langt fra barnefar. Den regelen burde vel gjelde for barnefar også om han skal ha samvær? Anonymkode: aa865...b34 Nei, det stemmer ikke. Det nyeste er at det er 3 mnd meldeplikt for begge parter om en flytting påvirker samværet. Anonymkode: ab3c7...514 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #69 Del Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De har vel heller ingen makt så merkelig at det er påkrevd å mekle med de😅 Beste er vel å forholde seg til en advokat🫣 Anonymkode: be1bb...612 Stemmer at de har null makt. Det eneste de SKAL gjøre, er å skrive ut meklingsattest. Anonymkode: ab3c7...514 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 14. september 2023 #70 Del Skrevet 14. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg og barnefar har gått fra hverandre, vi har et felles barn på 5 år og jeg har to på 11 og 13 fra før av som bor hos meg 100%. Han skal nå flytte tilbake til Bergen der han er fra (vi bor på Østlandet) og han mener han skal ha samvær annenhver helg med barnet og vi skal fly frem og tilbake med barnet. Kan han kreve dette? Og må jeg isåfall dekke halve kostnadene slik han påstår? Det blir jo en kjempe belastning for alle, barnet, mine andre barn og meg selv. Og ikke minst den økonomiske belastningen oppi det hele. Anonymkode: 91c82...34f huff det går jo ikke. Da må jo samvøret legges opp annerledes. Da må det heller bli lengre samvær med lengre mellomrom mellom reiser isåfall. Blir alt for mye dette. Så egoistisk av han. Da er det isåfall han som skulle flydd frem og tilbake selv, siden det er han som velger å flytte. Ikke et stakkars barn som skal sendes hit og dit som en pakke Endret 14. september 2023 av Maleficenta 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #71 Del Skrevet 14. september 2023 Takker for alle som har svart på en saklig og hyggelig måte, de andre har blitt glatt oversett. Jeg kommer til å forhøre meg med advokat, men ikke blande inn noen advokat i saken enda hvertfall. Tenker det kan gjøre saken verre og mer betent, vil løse ting så fredelig som overhode mulig. Jeg er jo absolutt ikke imot at barnet skal ha samvær med far, men syns ikke å reise annenhver helg med fly er det beste for BARNET. Syns heller ikke det at han skal flytte er det beste, barnet fortjener å ha begge foreldrene i nærheten og se begge to mest mulig. Men jeg kan jo ikke tvinge et voksent menneske til å bli boende i nærheten. Ringte familievernkontoret og har fått fremskyndet timen vår, håper vi også kan få gå til flere samtaler vedrørende foreldresamarbeid. Tror det trengs i den situasjonen vi står i. Kommer også til å be NAV regne ut alt som har med bidrag og eventuelle reiseutgifter å gjøre, så takk for tips. Anonymkode: 91c82...34f 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #72 Del Skrevet 14. september 2023 Pass på å ikke inngå skiftlig avtale om deling av reisekostnader. Hvis det ikke finnes har han ingen mulighet til å få innkrevd pengene. Når han flytter fra barnet sitt så syns jeg jaggu men han skal dekke flyturene selv. Han får fly og bo i deres by på hotell i helgene så får barnet heller komme til han i ferier. Anonymkode: 30f34...7ee 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #73 Del Skrevet 14. september 2023 Huff for et mareritt at faren krever at en liten femåring skal reise med fly så ofte! Hadde aldri orket å reise så mye selv! Dette kan umulig godkjennes. Helt utenkelig at en femåring skal reise alene i fly også. For et stress. Hvis han velger å flytte vekk er eneste alternativ at han lager en plan for å reise og bo nær barnet når han skal ha samvær. Stakkars unge! Anonymkode: 5615d...35f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dansemamma Skrevet 14. september 2023 #74 Del Skrevet 14. september 2023 Han høres litt virkelighetsfjern ut. Dette vil jo ikke fungere eller være til barnets beste. Jeg regner med barnet går i barnehage. Der er hn til kl 16-17? Etter å ha blitt hentet der trenger barnet å få mat. Og så reise til flyplassen, oppmøte der en god stund før, selve flyreisen tar tid… og barnet skal være i seng til kl 19 (som er anbefalt leggetid for en 5åring). Hvordan i all verden tenker han dette skal fungere? På familievernkontoret bør du fokusere på barnets beste - hele tiden. Hvis far mener han er så viktig så får han prioritere sitt nærvær. Når det kommer til økonomi og bidrag så ikke gå inn på noe diskusjon. Bruk kalkulatoren på nav ift barnebidrag. Det er kun lønn/inntekt som tas mer i beregningen, og kun fratrekk for antall samværsdøgn og utgifter til barnepass (bhg/sfo). Hva man betaler å lån er ulelevant. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #75 Del Skrevet 14. september 2023 Jeg fløy til pappa hver 4. uke i mange år. Det var slitsomt, og mange ting burde vært gjort annerledes. Pappa burde ha kommet til meg annen hver gang, og jeg burde blitt spurt mer aktivt om det var greit for meg å fly alene såpass ofte. Faktum er at jeg både ble sliten av det, og jeg syns det var skummelt da jeg var liten. Jeg ville aldri utsatt mine barn for det selv. Anonymkode: 8ee19...8d5 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 14. september 2023 #76 Del Skrevet 14. september 2023 https://lovdata.no/nav/rundskriv/r55-01-44 Grundig rundskriv om det aktuelle. TS, høres lurt ut å prøve å snakke sammen å finne en fornuftig løsning. Mer sjeldent samvær med lengre varighet? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fiske Skrevet 14. september 2023 #77 Del Skrevet 14. september 2023 Jeg måtte reise 3,5 time hver vei, med tog og buss, for å ha samvær med min far annahver helg. Jeg var 12 når det begynte, og det var ikke greit i det heletatt. Enda mindre greit på enda yngre barn. Aldri gå med på dette! For barnets skyld! 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #78 Del Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (På 13.9.2023 den 20.05): Jeg og barnefar har gått fra hverandre, vi har et felles barn på 5 år og jeg har to på 11 og 13 fra før av som bor hos meg 100%. Han skal nå flytte tilbake til Bergen der han er fra (vi bor på Østlandet) og han mener han skal ha samvær annenhver helg med barnet og vi skal fly frem og tilbake med barnet. Kan han kreve dette? Og må jeg isåfall dekke halve kostnadene slik han påstår? Det blir jo en kjempe belastning for alle, barnet, mine andre barn og meg selv. Og ikke minst den økonomiske belastningen oppi det hele. Anonymkode: 91c82...34f Men det er jo flott at han vil ha samvær med barnet og prøver å få det til. Annenhver helg er kanskje litt slitsomt men går nok fint. Ang pris så går det sikkert å bestille biletter i god tid og barnet trenger neppe noe mer enn håndbagasje. Far kan kjøpe noen pakker på finn(er nok billigere enn med bagasje i lengden). Ang fordeling for flybilletter så må dere ta det opp og se på reglene. Men jeg tviler at i flybilletter i måneden, kjøpt i god tid skal velte økonomien helt, isåfall får du nok en saga stønad etterhvert eller må avtale med faren at han betaler met enn halvparten Anonymkode: b2b47...e72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #79 Del Skrevet 15. september 2023 Er selv et barn som pendlet med fly mellom mor og far, og jeg likte det ikke som barn. Husker at foreldrene mine skrev jeg var eldre enn jeg var, sånn at jeg kunne reise alene. Var ganske skummelt i starten, men så ble jeg veldig vant med å reise etterhvert. Anonymkode: b7736...70e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #80 Del Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg fløy til pappa hver 4. uke i mange år. Det var slitsomt, og mange ting burde vært gjort annerledes. Pappa burde ha kommet til meg annen hver gang, og jeg burde blitt spurt mer aktivt om det var greit for meg å fly alene såpass ofte. Faktum er at jeg både ble sliten av det, og jeg syns det var skummelt da jeg var liten. Jeg ville aldri utsatt mine barn for det selv. Anonymkode: 8ee19...8d5 Selvfølgelig er det skummelt! Mange voksne har flyskrekk, noe som anses som reell sykdom. Det kan oppstå turbulens, nødlanding, kanselleringer og masse annet som til og med voksne blir stresset av. En far som forlanger at et lite barn flyr til ham annenhver helg, driter i barnet. Anonymkode: e46a1...2bc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå