Leeloo Skrevet 13. september 2023 #41 Del Skrevet 13. september 2023 Har aldri trengt å tenke på det, eksen bor et busstopp unna, men er det virkelig slik at den ene forelderen først kan flytte langt unna, for så å kreve at reisekostnadene deles? Høres fryktelig urimelig ut. Kan ikke tenke meg at noen vil anbefale dette, han må i så fall reise. Jeg slutter aldri å la meg overraske over hvordan enkelte skalter og valter med barna etter et brudd. De er ikke en forlengelse av foreldrene, de er små mennesker med egne følelser og meninger! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #42 Del Skrevet 13. september 2023 Jeg anbefaler deg å kontakte advokat Wulvik som holder til i advokatfirmaet Nicolaisen. De holder til flere steder blant annet Skjetten og Jessheim. Utrolig dyktig advokat i barnesaker. Anonymkode: 13262...330 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #43 Del Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Har aldri hørt om noen som betaler halve bensinprisen til far. Anonymkode: 68075...80d At du ikke har hørt om det betyr ikke at det ikke skjer, men man står selvsagt fritt til å avtale noe annet enn det reglene sier. Reglene sier at reisekostnader skal deles, det gjelder også bensin. Anonymkode: 0cf8d...283 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #44 Del Skrevet 13. september 2023 Mitt barn har hatt samvær med fly over noen år, men hun var litt eldre (fra 8 til 11 år, nå er hun 12). Vi betalte hver vår billett, en den ene veien og den andre den andre veien. Prisen var fast 900,- per strekning inkludert tillegget for å reise alene. Dette var med Widerøe og 1 times flyreise. Samværet var hver 6. uke. Noen ganger ble det hoppet over f.eks pga dårlig vær, da gikk det 12 uker i mellom. Det funket helt greit. Men nå virker det ikke som eksen din ser etter de gode løsningene. De kan nok finnes. Jeg kjenner flere med barn langt unna som fortsatt har fin kontakt. De bruker videosamtaler ofte og de besøker hverandre, noen ganger reiser mor/far til barnet, noen ganger reiser barnet til mor/far. De er ikke så opptatt av fastsatt samvær men bruker mulighetene som finnes. Anonymkode: 2ac8a...778 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #45 Del Skrevet 13. september 2023 https://www.bufdir.no/familie/samlivsbrudd/nar-en-av-foreldrene-vil-flytte/ snakk med en advokat for rådføring, og snakk åpent med barnet hva barnet tenker? Ikke legg føringer for eller prøv å påvirke barnet, men snakk åpent om at pappa skal flytte til hjemstedet sitt og at barnet skal reise med fly for å besøke pappa der. (Hva tenker du om det?) Prøv det noen helger så ser du fort hvordan barnet takler det hele 🫣 Jeg tenker at barnet selv også kan bli med på fvk for en samtale for å kartlegge barnets ønske og tanker i det her. En 5 åring forstår mye, og jeg tror at barnet fort blir veldig sliten av den reisingen (forstår egentlig ikke hvordan det skal gå til å reise tur/retur på en helg etter barnehage/skole fredag og hjem igjen til dugelig tid søndag for å legge seg å være opplagt til ny uke) Her burde jo far forstå at det blir trøblete og at det kanskje er bedre at barnet kommer på besøk i ferier, langhelger og at far kan reise til barnet på besøk noen ganger ? Greit å ha noen som kan veilede og hjelpe dere på riktig vei hvertfall … Far tenker jo tydeligvis mest på seg selv her Anonymkode: be1bb...612 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~ Ada ~ Skrevet 13. september 2023 #46 Del Skrevet 13. september 2023 (endret) Bare tull og noe som kun skjer i hans fantasihode. Du kan ta det helt med ro, kommer aldri til å skje. Barnets beste er det førende. Endret 13. september 2023 av ~ Ada ~ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #47 Del Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): I min kommune er det iallefall ulovligt å flytte vekk i fra fylket. Jeg skulle trodd dette er ulovligt iallefall. Det er lovpålagt at 50/50 skal bo i samme fylke nærme nok til å kjøre bil iallefall Anonymkode: 68075...80d Det er bare tull. Ingen kan gjøre det ulovlig (straffbart) å flytte på seg. Det strider mot grunnleggende menneskerettigheter, vi bor ikke i Nord-Korea. Det som derimot ER tilfellet, er at foreldre som flytter slik at samværet endres, ikke kan ta med seg barnet uten videre. De må varsle den andre forelderen i god tid, og den andre forelderen kan gå til rettssak for å endre samværet slik at barnet blir der det var fra før. Anonymkode: e46a1...2bc 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #48 Del Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har aldri hørt om noen som betaler halve bensinprisen til far. Anonymkode: 68075...80d Men selv om du aldri har hørt om det, er dette regelverket. Det er bare sikkert enkelte fedre som enten ikke vet om det, eller ikke gidder å kreve det. I tillegg kan foreldrene avtale en annen ordning. Regelverket er helt klart - samværsforelder har ansvar for å hente og bringe, og utgiftene ved reise skal deles i forhold til inntekt: https://www.foreldretvist.no/hvem-skal-betale-reiseutgifter-ved-samvaer/ Anonymkode: e46a1...2bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #49 Del Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Man skal også ta hensyn til hva som er best for barnet og hva barnet ønsker. Kan hende barnet ikke orker den reisingen så veldig lenge 🫣 Merkelig tankegang av han å flytte bort fra barnet og forvente at barnet skal ta støyten for alt… Anonymkode: be1bb...612 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja jeg syns også det er merkelig tankegang og utrolig egoistisk! Anonymkode: 91c82...34f I mange tilfeller kan det være gode grunner til at den ene av foreldrene må flytte, f eks jobb, sykdom eller omsorg for egne foreldre. Om vi snur litt på saken. Hva om barnemor bestemmer seg for å flytte pga jobb eller ny samboer. Hadde barnefar kunnet nekte henne? Uansett har barnet krav på å få ha samvær med sin far. Foreldrene må i fellesskap finne en løsning på det. Anonymkode: 98677...121 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #50 Del Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg og barnefar har gått fra hverandre, vi har et felles barn på 5 år og jeg har to på 11 og 13 fra før av som bor hos meg 100%. Han skal nå flytte tilbake til Bergen der han er fra (vi bor på Østlandet) og han mener han skal ha samvær annenhver helg med barnet og vi skal fly frem og tilbake med barnet. Kan han kreve dette? Og må jeg isåfall dekke halve kostnadene slik han påstår? Det blir jo en kjempe belastning for alle, barnet, mine andre barn og meg selv. Og ikke minst den økonomiske belastningen oppi det hele. Anonymkode: 91c82...34f Min personlige erfaring er at den som flytter lengst unna må selv stå for reiseutgifter. Annen hver helg går så lenge man kan kjøre bil. Anonymkode: d06a6...106 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #51 Del Skrevet 14. september 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Fikk han barn med ei som allerede hadde gått fra tidligere barnefar? Hoho.. Anonymkode: 3b0bc...519 Ja, man kan jo ikke annet enn å synes synd på stakkaren. Mon tro hvorfor han måtte flytte. Var det frivillig mon tro? Vanligvis når det er mannen som har gått fra dama så poengtere de det ganske kraftig for sympatiens del og fordi man skal rakke litt ned på menn. Her skriver kun bare at de har gått fra hverandre. Jeg leser det egentlig som at hun har dumpa han eller gjort noe som gjør at han bryter ut. Anonymkode: 4cbc2...082 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #52 Del Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): I mange tilfeller kan det være gode grunner til at den ene av foreldrene må flytte, f eks jobb, sykdom eller omsorg for egne foreldre. Om vi snur litt på saken. Hva om barnemor bestemmer seg for å flytte pga jobb eller ny samboer. Hadde barnefar kunnet nekte henne? Uansett har barnet krav på å få ha samvær med sin far. Foreldrene må i fellesskap finne en løsning på det. Anonymkode: 98677...121 Man flytter da ikke unna en forelder for å flytte inn med en ny samboer når man har små barn…. Barna først. Anonymkode: be1bb...612 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #53 Del Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, man kan jo ikke annet enn å synes synd på stakkaren. Mon tro hvorfor han måtte flytte. Var det frivillig mon tro? Vanligvis når det er mannen som har gått fra dama så poengtere de det ganske kraftig for sympatiens del og fordi man skal rakke litt ned på menn. Her skriver kun bare at de har gått fra hverandre. Jeg leser det egentlig som at hun har dumpa han eller gjort noe som gjør at han bryter ut. Anonymkode: 4cbc2...082 Barnefar nr 1 døde av sykdom. Faen så dømmende dere er. Anonymkode: be1bb...612 11 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #54 Del Skrevet 14. september 2023 Er ikke automatisk sånn, man kan ikke flytte til hvor som helst også må den andre bare dekke halvparten av reisekostnaden. Her må jo dere også reise tur retur med fly siden barnet er så lite. Foreslår at han kan komme x antall ganger i mnd å ha samvær med barnet der dere bor. Dette må han selvfølgelig betale for selv. Dere burde bestille time på familievernkontoret. Og jeg ville kontaktet en god advokat i tilfelle rettssak Anonymkode: 41922...128 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #55 Del Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er bare tull. Ingen kan gjøre det ulovlig (straffbart) å flytte på seg. Det strider mot grunnleggende menneskerettigheter, vi bor ikke i Nord-Korea. Det som derimot ER tilfellet, er at foreldre som flytter slik at samværet endres, ikke kan ta med seg barnet uten videre. De må varsle den andre forelderen i god tid, og den andre forelderen kan gå til rettssak for å endre samværet slik at barnet blir der det var fra før. Anonymkode: e46a1...2bc Hmm... men helsesøster sa til meg at jeg ikke har lov å flytte ut av rogaland... lyger hun da? Kjenner jeg blir litt irritert på henne nå ...😳 Anonymkode: 68075...80d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #56 Del Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hmm... men helsesøster sa til meg at jeg ikke har lov å flytte ut av rogaland... lyger hun da? Kjenner jeg blir litt irritert på henne nå ...😳 Anonymkode: 68075...80d helseesøster? Hvilken juridisk kompetanse tror du virkelig hun har?? Anonymkode: ab3c7...514 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #57 Del Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hmm... men helsesøster sa til meg at jeg ikke har lov å flytte ut av rogaland... lyger hun da? Kjenner jeg blir litt irritert på henne nå ...😳 Anonymkode: 68075...80d Hint: Les barneloven §42 § 42 a.Varsel og mekling før flytting Dersom ein av foreldra vil flytte i Noreg eller ut av landet, og det er avtale eller avgjerd om samvær, skal den som vil flytte, varsle den andre seinast tre månader før flyttinga. Er ikkje foreldra samde om flytting, må den av foreldra som vil flytte med barnet krevje mekling etter § 51. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7/KAPITTEL_7#KAPITTEL_7 Aldri stol på noen, dobbeltsjekk alltid med regelverket! Anonymkode: ab3c7...514 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #58 Del Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): helseesøster? Hvilken juridisk kompetanse tror du virkelig hun har?? Anonymkode: ab3c7...514 Vel. Jeg stoler eller stolte på at dem visste sånt etter så mangen år i yrket. Hadde ikke trodd hun bare fant det opp liksom. Anonymkode: 68075...80d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 14. september 2023 #59 Del Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Fikk han barn med ei som allerede hadde gått fra tidligere barnefar? Hoho.. Anonymkode: 3b0bc...519 Ta en kikk i nederste høyre hjørne på PC-en din. På min står det i hvert fall dagens dato der: 14.09.2023. Så kan du ta deg en stund og tenke over om du synes holdningene dine hører hjemme i dette året, eller om de hadde passet bedre for 70 år siden. Og en ting til, hvis du faktisk endrer holdningene dine, er sjansen større for å få en ok tilværelse der du har bedre ting å gjøre enn å sitte å slenge dritt på et kvinneforum en helt vanlig torsdag formiddag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #60 Del Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vel. Jeg stoler eller stolte på at dem visste sånt etter så mangen år i yrket. Hadde ikke trodd hun bare fant det opp liksom. Anonymkode: 68075...80d Dem vet ikke engang symptomer på melkeallergi eller stille reflux 😂 Stoler 0 på helsestasjonen etter min erfaring vet dem lite om alt. De har ingenting med regler ift omsorg for barnet å gjøre, det er det familievernkontoret og Bufdir som kan. Anonymkode: be1bb...612 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå