Gå til innhold

Arbeiderpartiet fikk som fortjent

sigrid106

Anbefalte innlegg

Når en ser hva Arbeiderpartiet har stelt i stand med de statsrådene de har/hadde, og ikke minst hvordan de behandlet Trond Giske og Nidaros sosialdemokratisk forum så er det godt forstårlig hvorfor valget 2023 gikk.

Jeg tror at nå må det ryddes opp hele toppetasjen på Arbeiderpartiet, også må det slippes inn nye folk som ikke har grodd seg fast der.

Håper de kan forstå såpass, og ikke være så egoistkiske og si at dette var/er ikke noe problem....

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har nettopp sett debatten på nrk nå, hvor temaet var årsakene til de dårlige valgresultatene for Ap og Sp.  
Mye skyldes at en mindretallsregjering må samarbeide og forhandle slik at rikspolitikken ikke kan bli nøyaktig som det de enkelte partier har i sine programmer.  Velgerne stemmer på én politikk og får en annen. Så har det vært skandaler og statsråder som måtte gå.

Disse sakene fra rikspolitikken fører til at velgerne forlater partiene lokalt.  Lundteigen forklarte nedgangen for Sp med strømpriser, for senterpartiet hadde dette som en av sine viktigste saker i valgkampen før siste stortingsvalg. Det var også skuffelser lokalt pga lovnaden om å reversere kommunesammenslåinger, som ikke er gjennomført.

Jeg tenker at det er vanskelig å gjennomføre regjeringspolitikk når det blir for mange kokker som kjemper for egen meny, som alle skal krydre samme sausen. Resultatet kan bli uspiselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du tar fra folk alle pengene deres og innfører tulleting som gjør livet enda noen hakk vanskeligere så gjør det noe med stemningen.

Rare greier. Umulig å forstå.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har politikere som er utydelige og i utakt med folket. Hvem de egentlig jobber for kan en begynne å undres på. -Uansett. Høyresiden er ikke noe bedre. Hadde Erna vært statsminister fortsatt så hadde oppslutningen hennes også vært rimelig stusselig nå. Bra vi har noen nye partier som faktisk kan hevde seg allerede første gangen de stiller til valg. Det betyr vel at folk begynner å gå lei de gamle traverne, og kanskje er mer åpne for å få inn noe nytt "blod". 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (2 timer siden):

Jeg har nettopp sett debatten på nrk nå, hvor temaet var årsakene til de dårlige valgresultatene for Ap og Sp.  
Mye skyldes at en mindretallsregjering må samarbeide og forhandle slik at rikspolitikken ikke kan bli nøyaktig som det de enkelte partier har i sine programmer.  Velgerne stemmer på én politikk og får en annen. Så har det vært skandaler og statsråder som måtte gå.

Disse sakene fra rikspolitikken fører til at velgerne forlater partiene lokalt.  Lundteigen forklarte nedgangen for Sp med strømpriser, for senterpartiet hadde dette som en av sine viktigste saker i valgkampen før siste stortingsvalg. Det var også skuffelser lokalt pga lovnaden om å reversere kommunesammenslåinger, som ikke er gjennomført.

Jeg tenker at det er vanskelig å gjennomføre regjeringspolitikk når det blir for mange kokker som kjemper for egen meny, som alle skal krydre samme sausen. Resultatet kan bli uspiselig.

Tja. Der er ikke uten grunn de kalles reverseringskameratene. Bruke penger på tull mens strømprisene er høye gjør at folk, ned god grunn, føler seg ikke prioritert 

Endret av Topsi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sigrid106 skrev (4 timer siden):

Når en ser hva Arbeiderpartiet har stelt i stand med de statsrådene de har/hadde, og ikke minst hvordan de behandlet Trond Giske og Nidaros sosialdemokratisk forum så er det godt forstårlig hvorfor valget 2023 gikk.

Jeg tror at nå må det ryddes opp hele toppetasjen på Arbeiderpartiet, også må det slippes inn nye folk som ikke har grodd seg fast der.

Håper de kan forstå såpass, og ikke være så egoistkiske og si at dette var/er ikke noe problem....

Ja det var et selvpåført og varslet nederlag.

Skatteflyktningene koser seg med valgresultatet:

Jens Rugseth på sin facebook side for eksempel oppsummerer det godt:

https://www.facebook.com/jens.rugseth

Endret av Drizzt
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topsi skrev (1 time siden):

Tja. Der er ikke uten cruise n de kalles reverseringskameratene. Bruke penger på tull mens strømprisene er høye gjør at folk, ned god grunn, føler seg ikke prioritert 

Tenker du på tull og vås i lokalpolitikken?  Eller rikspolitikken?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (1 minutt siden):

Tenker du på tull og vås i lokalpolitikken?  Eller rikspolitikken?  

Tenker i rikspolitikken,  og det får selvsagt konsekvenser for lokalvalget. Nå skal det da sies at ap har gjort sin del av tabber lokalt også 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 minutt siden):

Tenker i rikspolitikken,  og det får selvsagt konsekvenser for lokalvalget. Nå skal det da sies at ap har gjort sin del av tabber lokalt også 

Ja, selvfølgelig, men jeg er spent på hva høyrebølgen får av betydning for industrifylket Telemark, hvor en del kommuner nå blir blå.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (Akkurat nå):

Ja, selvfølgelig, men jeg er spent på hva høyrebølgen får av betydning for industrifylket Telemark, hvor en del kommuner nå blir blå.. 

Forhåpentligvis fører det til at regjeringen fører en mer næringsvennlig strømpolitikk. Ellers taper de neste valg også, noe som er helt greit for meg. Men det står jo massive arbeidsplasser på spill da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fatte og begripe alle de som enda slår ring om Giske etter hva som har kommet frem om oppførselen hans. Han burde vært helt ferdig og trukket seg tilbake til skyggene. Blir han partileder kan de glemme min stemme.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hører vestre snakke om at vi har de laveste strømprisene i Europa blir jeg matt, ap fortjener å tape hver eneste kommune i NO2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Adobyen said:

Det jeg ikke forstår, er hvordan Hedda Five og Robin Kåss kan med et helt seriøst ansikt stå å skylde helt og holdent på AP sentralt for Grenlands fattigdom (høyest i Norge) når de to selv har regjert i Skien og Porsgrunn i minst 8 år, og AP har hatt makt i begge kommuner i en mannsalder. Det blir som når kjelen kaller kaller stekepanna svart.

Skjønner de ikke hvor ironisk det er å skylde på sentrale krefter når de selv har hatt styring og makt i kommunene til å gjøre noe med dette? 

AP er et døende parti, folkene der har NULL livserfaring og har kun vært i AFU og diverse AP-organer (LO), og da forstår man ikke sin oppgave som politiker, da blir hele ens arbeid en oppgave i å styrke seg selv og AP, ikke hjelpe folk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 hours ago, sigrid106 said:

Det er en grunn til at Giske klorer seg fast i politikken til tross for at han har integritet på nivå med en potet. Maktsirkelen er ganske tett knyttet sammen og støtter hverandre. De vet at dersom en av de blir tatt i snusk, så har de sikkerhetsnett. De vil ikke bli utestengt. Kanskje på overflaten må man spille sjokkert og indignert, men under overflaten har de hverandres rygger og politikere har alltid en jobb å gå til selv når de blir tatt. Det finnes også diverse organisasjoner som politikere får jobb i, dersom de ikke lenger kan jobbe i politikken. De er altså garantert et sikkerhetsnett uanset hva

Det er også mulig at Giske vet ting som hadde vært problematisk om han varslet om. Det er enklere la han være i politikken slik Giske selv ønsker (siden han er en maktsyk).

Toppene kommer aldri til å forsvinne. Det ville vært umulig for partiet å fjerne noen som sitter på så mye makt og innflytelse. Sannsynligvis har de "venner" som ville trekt sin partistøtte (pengedonasjon) om noen forsøkte fjerne dem. Disse vennene får sine interesser gjennom politikere, så de ønsker å ha dem i sentrale posisjoner. Dersom de merker at ledelsen blir byttet ut med noen som er mer pro folk flest og mindre pro dem, så hadde de tatt med pengene sine til et annet parti. Og det er ikke umulig å blåse opp partier som har vært mindre om du har mye penger. Vi så hvordan Rødt vokste da de ble omtalt oftere i media. Har du mye penger og innflytelse kan du få ditt favorittparti omtalt oftere i media. Du kan bidra med penger på alle områder som gir mer omtale og eksponering.

Sannsynligvis er det noen rikiinger som liker INP mtp hvor kjente de ble så raskt. For hvorfor hører vi om meningene til INP og ikke pensjonistpartiet eller partiet sentrum? Er det fordi de ikke har meninger og aldri sender innlegg til aviser eller ber om å få saker omtalt? Eller kan det være at noen aviser ikke ønsker å publisere det de leverer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rarm skrev (20 timer siden):

Den eneste som kan redde AP er Støre. 

Ved å gå av. 

Den eneste som kan redde AP er Kari Nessa Northun, og det håper jeg hun ikke gjør, for jeg liker ikke ap

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Adobyen skrev (På 12.9.2023 den 21.19):

Ja, jeg så samme debatten. Jeg tenker jo litt at de leter i sin egen navlelo her- hvis de spør ordførere som nettopp har mistet mange velgere hvorfor AP sliter, eller spør lederne hvorfor AP sliter. De bør jo kanskje heller spørre ordfører i Stavanger- fram til nå, som tapte, men som er veldig populær. Det er jo en grunn til at hun er populær, og det er at hun går mot partiet i viktige saker. 

De bør spørre tidligere AP-velgere hvorfor de ikke stemmer AP lenger. Men de kan altså ikke spørre seg selv og forvente et fornuftig svar. De vil kun gi svar som ganger seg selv. De har ikke forstått ting i utgangspunktet, og de forstår det enda ikke. 

Men jeg synes som alltid Lundteigen var klar og god. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (6 minutter siden):

Den eneste som kan redde AP er Kari Nessa Northun, og det håper jeg hun ikke gjør, for jeg liker ikke ap

Hun er veldig god! Hun har min store respekt. Det hadde vært en fantastisk AP-leder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...