Michaelhe Skrevet 12. september 2023 #1 Del Skrevet 12. september 2023 (endret) De siste tiårene har sett Ap synke fra maktens tinder til en relativt svak posisjon, langt under 39,6 % oppslutning. Samtidig ser jeg ingen substans på den andre siden. Det jeg ser der er hat og trusler mot samfunnet svakeste og en tro på at at mennesker ikke jobber fordi de er late. Men det er faktisk slik at når diagnosene er stilt av helsepersonell, så har de rett på ytelser. En annen rar ting er at høyresiden også gjør det vanskelig å kombinere trygd og arbeid, slik at de som kunne tatt skrittet tilbake fikk et fotfeste i arbeidslivet. Og man kunne også brukt skatteincentiver til å gjøre arbeid hos denne gruppen lønnsomt og dermed oppmuntre trygdede til arbeid. Men dette gjøres ikke hos høyresiden, selv om det ikke strider mot teorier om personlig ansvar eller mindre stat. Videre har høyresiden en lang bisarr historie med rare administrative reformer som ingen ønsker. Så jeg ser ikke at årsakene til Aps dårlige valgresultat ligger hos andre enn Ap selv? Hvordan vil du forklare APs skjebne? Endret 12. september 2023 av Michaelhe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TacoTore Skrevet 12. september 2023 #2 Del Skrevet 12. september 2023 Du ser akkurat det du vil se. Hvis du ikke liker høyresiden så vil du såklart ikke se noe positivt, og hvis du liker venstresiden så vil du såklart ikke se noe negativt. 11 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 12. september 2023 #3 Del Skrevet 12. september 2023 Årsaken? Politikken deres. 13 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 12. september 2023 Forfatter #4 Del Skrevet 12. september 2023 Drizzt skrev (3 minutter siden): Årsaken? Politikken deres. OK, men HVILKEN del av politikken er det du mener er forklaringen? Skatter? Utenriks? Miljøvern?...etc etc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 12. september 2023 Forfatter #5 Del Skrevet 12. september 2023 (endret) TacoTore skrev (8 minutter siden): Du ser akkurat det du vil se. Hvis du ikke liker høyresiden så vil du såklart ikke se noe positivt, og hvis du liker venstresiden så vil du såklart ikke se noe negativt. Mener du at hvis man ikke liker Støre som person, så er alle de politiske løsningene han foreslår også feil? Eller at hvis man synes Erna er dum, så er det samme tilfelle for henne? Men du nevner jo ikke personer...? Så det du sier er at hvis man ikke liker eggedosis, så klarer man ikke se noe godt ved den samme eggedosisen? Endret 12. september 2023 av Michaelhe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TacoTore Skrevet 12. september 2023 #6 Del Skrevet 12. september 2023 Michaelhe skrev (Akkurat nå): Mener du at hvis man ikke liker Støre som person, så er alle de politiske løsningene også feil? Eller at hvis man synes Erna er dum, så er det samme tilfelle for henne? Men du nevner jo ikke personer...? Så det du sier er at hvis man ikke liker eggedosis, så klarer man ikke se noe godt ved den samme eggedosisen? Nå drar du den litt langt, du skjønner godt hva jeg mener. 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 12. september 2023 Forfatter #7 Del Skrevet 12. september 2023 (endret) TacoTore skrev (4 minutter siden): Nå drar du den litt langt, du skjønner godt hva jeg mener. Nei, det gjør jeg ikke. Jeg skjønner overhodet ikke hva du mener. Mener du at valget mellom borgerlig og sosialistisk fløy er som å støtte et lokalt fotball lag? Så der ingenting man kan gjøre? Politikken er irrelevant? Endret 12. september 2023 av Michaelhe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 12. september 2023 #8 Del Skrevet 12. september 2023 AP fremstår jo mer og mer korrupte og nepotiske. Og selv dersom du ser bort fra dét, så er de en gjeng karrierepolitikere, broilere og rikfolk, akkurat som Høyre. Tilknytningen til arbeiderklassen er det bare 1. Mai floskler igjen av. De fleste under 70 vil nok ikke se store forskjeller mellom AP og Høyre. AP: partiet for mellomledere i det offentlige Høyre: partiet for mellomledere i det private Sånn omtrent. 22 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 12. september 2023 #9 Del Skrevet 12. september 2023 Michaelhe skrev (16 minutter siden): OK, men HVILKEN del av politikken er det du mener er forklaringen? Skatter? Utenriks? Miljøvern?...etc etc Helheten. Skatter - absolutt. Nekter å gjøre det lettere for folk flest i økonomiske dyrtider - absolutt. Nekter å sette fastpris på strøm og istedet gir ''støtte'' som er brødsmuler - absolutt. Nekter å gjøre adekvate grep i en krisesituasjon - absolutt. Skylder på Putin og krigen i Ukraina om egen mangel på kompetanse - absolutt. Husk hvor høy tillit Ap og Sp startet med da de vant valget for 2 år siden. Omtrent i løpet av de første få månedene ble oppslutningen halvert og har blitt bare verre og verre. Det virker som om alt Ap og Sp gjør i regjering blir feil. Hvis vi skal ta et lokalt eksempel så er Oslo et godt eksempel på hvordan styre en by på en uforsvarlig måte og der fikk både Ap, Sp og MDG svi for. 10 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 12. september 2023 #10 Del Skrevet 12. september 2023 Michaelhe skrev (13 minutter siden): Nei, det gjør jeg ikke. Jeg skjønner overhodet ikke hva du mener. Mener du at valget mellom borgerlig og sosialistisk fløy er som å støtte et lokalt fotball lag? Så der ingenting man kan gjøre? Politikken er irrelevant? For de gode gamle menneskene jeg kjenner som stemmer AP er det nok omtrent som et fotball lag ja. Nevnte tar fotball meget alvorlig da. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 12. september 2023 Forfatter #11 Del Skrevet 12. september 2023 Entern skrev (2 minutter siden): AP fremstår jo mer og mer korrupte og nepotiske. Og selv dersom du ser bort fra dét, så er de en gjeng karrierepolitikere, broilere og rikfolk, akkurat som Høyre. Tilknytningen til arbeiderklassen er det bare 1. Mai floskler igjen av. De fleste under 70 vil nok ikke se store forskjeller mellom AP og Høyre. AP: partiet for mellomledere i det offentlige Høyre: partiet for mellomledere i det private Sånn omtrent. Det er klart arbeiderklassen, dvs grasrota på fabrikken, fyrstikpikene etc, er borte. Men dette er faktisk veldig bra, fordi da ap ble opprettet var jo skillene helt forferdelige. Og Ap var med på endringen bort fra det samfunnet hvor man satt med lua i hånden og så ned i gulvet hver gang direktøren snakket. Men hvorfor taper Ap stemmer? Er behovet for dem borte? Eller mener du at mange synes Høyre sine løsninger er gode? Hvilke? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 12. september 2023 Forfatter #12 Del Skrevet 12. september 2023 (endret) Drizzt skrev (6 minutter siden): Helheten. Skatter - absolutt. Nekter å gjøre det lettere for folk flest i økonomiske dyrtider - absolutt. Nekter å sette fastpris på strøm og istedet gir ''støtte'' som er brødsmuler - absolutt. Nekter å gjøre adekvate grep i en krisesituasjon - absolutt. Skylder på Putin og krigen i Ukraina om egen mangel på kompetanse - absolutt. Husk hvor høy tillit Ap og Sp startet med da de vant valget for 2 år siden. Omtrent i løpet av de første få månedene ble oppslutningen halvert og har blitt bare verre og verre. Det virker som om alt Ap og Sp gjør i regjering blir feil. Hvis vi skal ta et lokalt eksempel så er Oslo et godt eksempel på hvordan styre en by på en uforsvarlig måte og der fikk både Ap, Sp og MDG svi for. Jeg synes ikke støre har klart seg godt som ap leder. Men hvis vi ser på fakta, så var inflasjonen i Norge under krisa lavere enn i sverige og i UK, og norge klarte seg omtrent som frankrike, en av de beste i eurosonen. Bare Sveits ble egentlig spart, og det fordi de tiltrakk seg kapitalflytkninger, dvs rike som ikke ville hjelpe resten av sine egne samfunn. Det du sier om strømprisen derimot er jeg enig i. Der gjorde ap regjeringen mye dumt. Men Ukraina krigen HAR jo skapt en økonomisk krise, har den ikke? Gass etc? Selv om Støre har vært en dårlig ap leder har han altså IKKE invadert Ukraina? Endret 12. september 2023 av Michaelhe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 12. september 2023 #13 Del Skrevet 12. september 2023 Michaelhe skrev (1 minutt siden): Det er klart arbeiderklassen, dvs grasrota på fabrikken, fyrstikpikene etc, er borte. Men dette er faktisk veldig bra, fordi da ap ble opprettet var jo skillene helt forferdelige. Og Ap var med på endringen bort fra det samfunnet hvor man satt med lua i hånden og så ned i gulvet hver gang direktøren snakket. Men hvorfor taper Ap stemmer? Er behovet for dem borte? Eller mener du at mange synes Høyre sine løsninger er gode? Hvilke? Historisk har du helt rett.👍 Men husk at Venstre også var et veldig viktig parti en gang, som bl.a. skaffet oss demokrati og selvstendighet, pluss en haug andre ting (som «uekte» barns rett til arv, osv osv osv, målsaken osv osv). Hvor viktige er Venstre nå?🫥 AP var et viktig parti som gjorde mye bra for 50-80 år siden, akkurat slik Venstre var et viktig parti som gjorde mye bra for 110-130 år siden, men nå? PS.: liker ikke og stemmer ikke Høyre 😅 PS 2: arbeiderklassen er ikke borte, den har bare tatt andre former. Den moderne arbeideren er ikke fabrikkarbeider men jobber i service, eller som lavtlønnet hvitsnipparbeider og da gjerne som en del av Prekariatet - de som ikke får fast jobb men blir sittende fast i engasjementer, vikariater og midlertidige ansettelser og derfor aldri får trygg økonomi. Ikke at det ikke fortsatt finnes oldschool blåsnipparbeidere i håndverk osv, de kan også ha det temmelig krevende og vanskelig særlig i bygg & anlegg. 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 12. september 2023 Forfatter #14 Del Skrevet 12. september 2023 Entern skrev (Akkurat nå): Historisk har du helt rett.👍 Men husk at Venstre også var et veldig viktig parti en gang, som bl.a. skaffet oss demokrati og selvstendighet, pluss en haug andre ting (som «uekte» barns rett til arv, osv osv osv, målsaken osv osv). Hvor viktige er Venstre nå?🫥 AP var et viktig parti som gjorde mye bra for 50-80 år siden, akkurat slik Venstre var et viktig parti som gjorde mye bra for 110-130 år siden, men nå? PS.: liker ikke og stemmer ikke Høyre 😅 PS 2: arbeiderklassen er ikke borte, den har bare tatt andre former. Den moderne arbeideren er ikke fabrikkarbeider men jobber i service, eller som lavtlønnet hvitsnipparbeider og da gjerne som en del av Prekariatet - de som ikke får fast jobb men blir sittende fast i engasjementer, vikariater og midlertidige ansettelser og derfor aldri får trygg økonomi. Ikke at det ikke fortsatt finnes oldschool blåsnipparbeidere i håndverk osv, de kan også ha det temmelig krevende og vanskelig særlig i bygg & anlegg. Jo, men folk kjenner seg ikke igjen i Martin Tranmæl, eller fyrstikk-piker. De har en yrkesidentitet i forhold til sin yrkesgruppe, men de kan være lærere, designere , freelansere, egentlig hva som helst. Spørsmålet er da om de forenes lønnmessig og om dette kan overskygge den yrkesidentiteten de har. En webdesigner sitter vel og ser på dokumentarer om elon musk og steve jobs, og mindre på filmer om nittenhundretallets industriarbeidere. Men hvis vi går til den motsatte ytterligheten, dvs USA, så ser vi at eierskap i USA er kolossalt ujevnt fordelt og at et økonomisk adelskap tenker mye på å flytte til mars eller bygge månebaser for sine private formuer, mens andre har tre jobber og donerer blod for å betale husleien. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 12. september 2023 #15 Del Skrevet 12. september 2023 Michaelhe skrev (2 minutter siden): Jo, men folk kjenner seg ikke igjen i Martin Tranmæl, eller fyrstikk-piker. De har en yrkesidentitet i forhold til sin yrkesgruppe, men de kan være lærere, designere , freelansere, egentlig hva som helst. Spørsmålet er da om de forenes lønnmessig og om dette kan overskygge den yrkesidentiteten de har. En webdesigner sitter vel og ser på dokumentarer om elon musk og steve jobs, og mindre på filmer om nittenhundretallets industriarbeidere. Men hvis vi går til den motsatte ytterligheten, dvs USA, så ser vi at eierskap i USA er kolossalt ujevnt fordelt og at et økonomisk adelskap tenker mye på å flytte til mars eller bygge månebaser for sine private formuer, mens andre har tre jobber og donerer blod for å betale husleien. Jeg hører det du sier, det er ikke feil. Nei jeg tror ikke folk er gode nok til å skjønne at lønnsnivå & status (som henger svært tett sammen) = klasse, ikke jobb eller utdanning eller foreldrene dine. Har ikke noe å si om du har Master og foreldrene dine har hus og hund om du sitter der som midlertidig lavtlønnet. Men folk sitter igjen i gamle syn på hva som er hva. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stonegiant Skrevet 12. september 2023 #16 Del Skrevet 12. september 2023 Veldig mange skifter blokk når de er misfornøyde. Økonomien vår har vokst litt saktere enn normalt de siste årene. Få politikere overlever det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stonegiant Skrevet 12. september 2023 #17 Del Skrevet 12. september 2023 40 minutter siden, Michaelhe said: Nei, det gjør jeg ikke. Jeg skjønner overhodet ikke hva du mener. Mener du at valget mellom borgerlig og sosialistisk fløy er som å støtte et lokalt fotball lag? Så der ingenting man kan gjøre? Politikken er irrelevant? Jeg trur de færreste stemmer på et parti av idépolitiske grunner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 12. september 2023 Forfatter #18 Del Skrevet 12. september 2023 (endret) Entern skrev (9 minutter siden): Jeg hører det du sier, det er ikke feil. Nei jeg tror ikke folk er gode nok til å skjønne at lønnsnivå & status (som henger svært tett sammen) = klasse, ikke jobb eller utdanning eller foreldrene dine. Har ikke noe å si om du har Master og foreldrene dine har hus og hund om du sitter der som midlertidig lavtlønnet. Men folk sitter igjen i gamle syn på hva som er hva. Jeg er jo skoleeksemplet på det du sier. jeg er trygdet, men meget godt utdannet og med betydelig kulturell kompetanse, men den har gitt null utslag på min økonomisk situasjon i livet. Da jeg ble trygdet begynte jeg med nettarbeid. jeg orket ikke være lærer og gikk på upwork og ansatte en inder til 6 dollar timen til å hjelpe meg bygge en liten litterær søkemotor som jeg drev som en hobby. jeg mistet kontakten med inderen, og ti år senere-midt under pandemien mens likbålene brant i india på tv- sendte jeg en liten melding til ham. Jeg fikk et svar, og fant ut at han hadde steget til direktør i et IT firma i Bangalore. Og gikk i dress! Han kunne fortelle meg at jeg ville blitt en god direktør siden jeg som arbeidsgiver "var så snill". Det han IKKE vet er at hans lønn ble betalt av norsk uføretrygd. Endret 12. september 2023 av Michaelhe 1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 12. september 2023 Forfatter #19 Del Skrevet 12. september 2023 Stonegiant skrev (3 minutter siden): Jeg trur de færreste stemmer på et parti av idépolitiske grunner. Ok, hvilke årsaker har de i stedet mener du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 12. september 2023 #20 Del Skrevet 12. september 2023 Enig med Thorbjørn Berntsen, de er blitt for uklare og burde vært tydeligere på hvilken side av den politiske aksen de tilhører, tydeligere på at naturlige samarbeidspartnere er SV og Rødt og ikke SP og KrF. https://www.dagbladet.no/nyheter/ber-store-droppe-vedum/80171118 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå