AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #1 Del Skrevet 11. september 2023 Spør av nysgjerrighet. Har det selv, og ene barnet mitt skal utredes for det. Kjente det stakk å få høre at barnet mitt har symptomer på ADHD. Føler meg så mislykket selv. Hører jo som regel bare negativ omtale av folk med ADHD også. Anonymkode: 70d8b...e03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inverto Skrevet 11. september 2023 #2 Del Skrevet 11. september 2023 Tull! Ikke føl det slik. Jeg har autisme, dere har ingenting å klage over XD Vi lever i andre tider nå og i et av de mest utviklede vestlige land. Med andre ord: de som sier dette er en "lavklasse" diagnose eller whatever, er mennesker du ikke skal høre på. Det er de som er unclassy og stokk dumme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #3 Del Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Spør av nysgjerrighet. Har det selv, og ene barnet mitt skal utredes for det. Kjente det stakk å få høre at barnet mitt har symptomer på ADHD. Føler meg så mislykket selv. Hører jo som regel bare negativ omtale av folk med ADHD også. Anonymkode: 70d8b...e03 Ja, det vil jeg si Anonymkode: ead85...6ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #4 Del Skrevet 11. september 2023 En del gründere har ADHD, energien kan komme til nytte senere i livet dersom man bruker den rett. Anonymkode: 452f4...195 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #5 Del Skrevet 11. september 2023 Lavstatus? Det bør ikke være noe status om man har en diagnose. På samme måte som det ikke bør være status å ikke ha en diagnose. Særlig i omtale av barn🤨 Anonymkode: 5e1f9...ec4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 11. september 2023 #6 Del Skrevet 11. september 2023 Det er vel ingen diagnoser som er status. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inverto Skrevet 11. september 2023 #7 Del Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det vil jeg si Anonymkode: ead85...6ff Hvorfor mener du det? Du synes ikke det er usmart å si slik til en forelder som føler seg engstelig for sitt barn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #8 Del Skrevet 11. september 2023 Mulig det er litt lavstatus, men tenk på hvor mye verre det kunne vært. Må vel være en av de minst stigmatiserte av de store, alvorlige diagnosene. Sammenlign med schizofreni, bipolar, autisme, diverse personlighetsforstyrrelser, ADHD er den klart minst stigmatiserte av disse. Anonymkode: 4d80b...0ed 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #9 Del Skrevet 11. september 2023 Jeg vil tenke man kan ha et enormt potensialet hvis energi blir brukt riktig!! Jeg har en venninne som jobber som 10 personer med diagnosen. Hun jobbet i flere år beinhardt for å huske ting, skrev lapper og lister daglig og ukentlig , lagde systemer og fikk til slutt stålkontroll! Det hun sliter med er å finne en god balanse for å slappe av når det ikke skjer noe. En annen jeg kjenner bruker diagnosen som en unnskyldning. Hun kommer for sent til alt, barna får fravær fordi hun surrer med tid og møter, glemmer viktige ting og er kaotisk. Jeg er ganske sikker på også hun kunne lært hvis hun lot være å skylde på Adhd. Anonymkode: c14c7...412 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #10 Del Skrevet 12. september 2023 Jeg vet ikke hvorfor, men det sies at det er færre med ADHD blant middelklassen enn i arbeiderklassen. Aner ikke hvorfor det er sånn. Anonymkode: 9e386...294 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #11 Del Skrevet 12. september 2023 Bruker man den rett er ADHD en styrke. Jeg hadde aldri villet fjerne ADHD'n til ungdommen min. Anonymkode: 330b9...297 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #12 Del Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg vet ikke hvorfor, men det sies at det er færre med ADHD blant middelklassen enn i arbeiderklassen. Aner ikke hvorfor det er sånn. Anonymkode: 9e386...294 ADHD er arvelig. Mange med ADHD sliter med skole og teoretiske fag, enten de vet de har diagnosen eller ikke. Da er det ikke ulogisk at det vil være en overrepresentasjon blant arbeiderklassen. Anonymkode: 4ac9c...59e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. september 2023 #13 Del Skrevet 12. september 2023 Grüner skrev (16 timer siden): Det er vel ingen diagnoser som er status. Det er i alle fall diagnoser som er mer stigmatiserte enn andre. Jeg vil si ADHD er forholdsvis stigmatisert, men ikke så mye som f.eks. schizofreni eller ME. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #14 Del Skrevet 12. september 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: ADHD er arvelig. Mange med ADHD sliter med skole og teoretiske fag, enten de vet de har diagnosen eller ikke. Da er det ikke ulogisk at det vil være en overrepresentasjon blant arbeiderklassen. Anonymkode: 4ac9c...59e Skjønner ikke hva du mener. At arbeiderklassen er teoretisk svak (røpet jeg arbeiderklassenakgrunnen min nå;) Anonymkode: 9e386...294 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #15 Del Skrevet 12. september 2023 Grüner skrev (17 timer siden): Det er vel ingen diagnoser som er status. I mange miljøer er det blitt slik. Anonymkode: 17c37...cb2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #16 Del Skrevet 12. september 2023 Diagnoser og sykdom kan ramme hvem som helst, uavhengig hvilken sjikt man er på i samfunnet Jeg fikk påvist ADHD i voksen alder (noe som er typisk for jenter da ADHD tidligere var en «gutte-diagnose der de bare gikk ut fra symptomer som utagering, motorisk uro, sinne, konsentrasjonsvansker). Heldigvis har det blitt merke fokus på at jenter har andre symptomer da jenter ofte blir oppdratt til å være flinke piker, arbeidsomme og skoleflinke Fordelen med å oppdage det i ung alder er at barnet har krav på en rekke tiltak som gjør skolegangen lettere, det lærer seg teknikker for å håndtere situasjoner som er vanskelige, og ikke minst utløser det forståelse. Sjansen for at barnet får skolevegring, dropper ut og til stadig havner i konflikter blir mye mindre mår det, og dere voksne, får knagger til å mestre og hjelpe ADHD har en arvelig komponent, så vi var veldig obs da jeg kjente igjen mye av meg selv i ene datteren vår, og vi fikk henne tidlig utredet og med det kom vi problemene i forkjøpet. Mange barn med ADHD blir feks mobbet pga de sliter med å lese og forstå sosiale koder og havner derfor utenfor klassemiljøet. Når lærere vet at barnet har ADHD så blir ikke barnet bare sett på som en uromaker eller skolesak pga ting glemmes, mister lett fokus, kan bli veldig sint eller veldig lei seg Vi har før hvert år med ny skoleoppstart hatt møte med kontaktlærer, rådgiver, trinnleder, en representant fra Bup, barnet selv og vi foreldre. Der har vi gått igjennom tiltak, som feks; barnet har rett på å få sitte på et grupperom under prøver for å unngå å miste fokus som følge av uro rundt, har rett på ekstra tid på prøver og oppgaver, hvis barnet føler seg overstimulert så har det rett til å enten sette seg på gangen eller evt et ledig grupperom, evt det kan ha musikk på ørene (kjøpte AirPods med støydemping), to sett skolebøker (ett sett hjemme og ett på skolen for å unngå at bøker blir avglemt), alle beskjeder skal skje skriftlig, tett kontakt mellom skole og hjemme Vi har to barn, det andre har ikke ADHD, og det var mye enklere skolegang med barnet uten. Og jeg skal innrømme at jeg har mang en gant vært sliten av å hele tiden være i forkant og følge opp. Men; det var det som måtte til. Barnet med ADHD er yngst og var ferdig med Vgs i vår, og begge barna har gode og sterke vitnemål. Eldste gikk rett på høyere utdanning og avsluttet i vår. Master med høyeste karakter. Yngste valgte vi, såklart etter også ønske fra ungdommen selv, ett år på folkehøyskole for en mildere overgang til voksenlivet. Men siste året på Vgs modnet barnet veldig og tok mere og mere ansvar selv. Jeg forstår ikke helt hva du mener med lavstatus. Vi er i allefall ikke lavstatus-familie. Jeg har høyere utdanning og en god jobb, mannen min tok doktorgrad/PhD for noen år siden og jobber som overlege på et universitetssykehus. Vi har vært gift i over 20 år, bodd i samme eneboligen i et bra strøk i 18 år, har en stabil omgangskrets og er aktive i lokalsamfunnet med verv og frivillig arbeid (meg) Hvis du leser deg opp om ADHD så finner du ut at mange faktorer spiller inn, ikke bare arvelighet. Yngste vår var født ganske prematur ved ett katastrofesnitt pga morkaken løsnet. Både prematur og komplikasjoner under svangerskap kan være utløsende faktorer pga barnet er umodent ved fødsel. Ikke se negativt på det at barnet har fått en diagnose, se heller på det som en styrke at det ble oppdaget tidlig sånn at du vet hva du/dere har å jobbe med. Ikke vær redd for å be om hjelp. Meld dere gjerne inn i den lokale ADHD-foreningen og få støtte der. Anonymkode: 1c260...b3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #17 Del Skrevet 12. september 2023 Mange med adhd faller utenfor. Og er da lett å tenke seg at de ikke gjør så nytte for seg som andre. Anonymkode: 84302...554 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #18 Del Skrevet 12. september 2023 Kommer ikke på en eneste kronisk diagnose som ikke er «lavstatus». Men akkurat ADHD går det an å leve godt med, og det kan tilogmed være en styrke i enkelte tilfeller. De fleste diagnoser er bare dritt, uten oppsider. Anonymkode: 17ef6...d12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 12. september 2023 #19 Del Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Spør av nysgjerrighet. Har det selv, og ene barnet mitt skal utredes for det. Kjente det stakk å få høre at barnet mitt har symptomer på ADHD. Føler meg så mislykket selv. Hører jo som regel bare negativ omtale av folk med ADHD også. Anonymkode: 70d8b...e03 Finnes det høystatus-diagnoser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #20 Del Skrevet 12. september 2023 Diagnoser er jo alltid kjipe, MEN; ADHD er vel den eneste diagnosen man kan få som (med riktig hjelp) kan gi superkraft. ADHD udiagnostisert kan skape mye problemer. ADHD diagnostisert og behandlet kan skape uante muligheter. Det kan være vanskelig på skolen hvor former skal trykkes inn i en firkantet boks- men SÅ begynner mulighetene for å virkelig blomstre. Anonymkode: ed8a1...592 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå