Gå til innhold

opplevde rasisme på jobb på grunn av hodeplagget mitt, hvordan skal man reagere?

bababbababbabb

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er dessverre slik det er å jobbe i et serviceyrke. Samfunnets mest ufordraglige mennesker må også handle mat, og kan finne på å spy ut drit.

Man skal ikke tåle alt, men samtidig er det ikke alle kamper man bør ta. Man må gjøre en avveining over når man skal si fra eller ikke.

Det kan være greit å melde fra til din leder dersom slikt skjer, men de vil nok ikke kunne hindre at det skjer igjen.

Jeg vil nok også hevde at dette er mer sjikane enn rasisme, for å være litt pirkete. Dette mennesket er nok også uhøflig mot andre også. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Thywjyr said:

Du må jo ikke tåle det, men det er vell en viss fare for at du kan miste jobben om du nekter å «serve» kundene, selv om de skulle vise seg å være rasistisk. Om du mister jobben, hva skal du gjøre da?

Minoriteter i Norge blir dessverre møtt med fordommer og forakt av enkeltpersoner som ikke innehar verken folkeskikk eller respekt for andre.

Jeg kan love deg at det ikke bare er minoriteter som blir møtt med fordommer og forakt i arbeidslivet. Det kan være tøft der ute. Folk må lære seg å «montere på seg» rustningen før man går ut i verden

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thywjyr skrev (1 minutt siden):

Du må jo ikke tåle det, men det er vell en viss fare for at du kan miste jobben om du nekter å «serve» kundene, selv om de skulle vise seg å være rasistisk. Om du mister jobben, hva skal du gjøre da?

Minoriteter i Norge blir dessverre møtt med fordommer og forakt av enkeltpersoner som ikke innehar verken folkeskikk eller respekt for andre.

Finne en annen jobb. En arbeidsgiver som ikke har arbeidstakerens rygg i møte med feks. rasisme eller annen type sjikane eller trakassering, er en utrygg og dårlig arbeidsgiver. Jeg vil anbefale å slutte dersom man ikke får sette gode grenser, nettopp fordi det finnes gode arbeidsgivere hvor man får sette dem. Arbeidstakere skal ikke være så redd for å miste jobben, at de lar seg overkjøre. Det er for tungt, og det skal ikke være sånn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Muskath said:

Og skal sjefen stenge butikken for folk som ikke liker hijab? Og som er uhøflige? Skal man da fylle ut et spørreskjema før man kan handle i den butikken? 

Ja så lenge de kommer med stygge og diskriminerende kommentarer så synes de bør utestenges, uavhengig om det er på grunn av klesplagg, hårfarge/style eller tatoveringer etc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Muskath said:

På utesteder er det greit. Men skjønner ikke hvordan man skal klare å sile ut de forskjellige kundene i f.eks. en dagligvarebutikk. Man trenger ikke være vennlig, man kan være helt nøytral ved kassa i butikken. 

Er vel ikke noe vanskeligere i en dagligvarebutikk enn på et utested?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik trakassering er totalt uakseptabel og motbydelig oppførsel.  Jeg er personlig ikke for hijab men ville aldri vært uhøflig mot noen fordi de går med hijab, det er totalt forkastelig. Den personen der manglet noe i hue. 🥴

Vet dessverre ikke hva du kan gjøre @bababbababbabb, du er som @Muskath sa i et serviceyrke og i sånne yrker har kunden stort sett alltid «rett» dessverre. 

Håper du ikke må tåle mye sånn fremover. Å ta igjen er ikke en løsning, da kan du få trøbbel med ledelsen. Men er det noen på jobben du kan snakke med? En HMS ansvarlig f.eks.?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mine meninger om hijab og islam, men det blir jo helt feil å gå på enkeltpersoner, og i den settingen der er det bare frekt. Det er ikke kjerringens business i det hele tatt, men det finnes så mange drittsekker.

Jeg hadde faktisk vært så barnslig at jeg hadde gitt henne fingeren og bedt henne gå videre. Og hadde nektet for at jeg gjorde det når hun skulle klage til min overordnede:) 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskath skrev (5 minutter siden):

Jeg kan love deg at det ikke bare er minoriteter som blir møtt med fordommer og forakt i arbeidslivet. Det kan være tøft der ute. Folk må lære seg å «montere på seg» rustningen før man går ut i verden

Det stemmer, man skal være heldig for å slippe dritt, særlig når man er ung og lavt på rangstigen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt frekt og si det ja, men det er jo helt normalt å danne seg et inntrykk av folk utfra deres klesstil.

Bare at de fleste har høflighet nok til å ikke si noe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frogger skrev (1 time siden):

Forskjellen er at ingen kommenterer dette, så hvorfor skal man kommentere når man ser noen med Hijab? Må folk kommentere alt de ser? Kan man ikke bare holde kjeft noen ganger?

Alt det andre er frivillig. Ts og andre må gjerne si at de benytter hijab frivillig, men det gjelder på langt nær alle som bruker religiøse ;hode)plagg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Brunello said:

Alt det andre er frivillig. Ts og andre må gjerne si at de benytter hijab frivillig, men det gjelder på langt nær alle som bruker religiøse ;hode)plagg. 

Man må vel ikke kommentere det for det??

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suss81 skrev (33 minutter siden):

Jeg er i mot religion. Jeg respekterer ikke religiøse mennesker. Jeg ser på de som litt mindre intelligente en resten. 

Jeg er spesielt i mot å dytte religionen sin på andre mennesker. Men så lenge ingen forventer at jeg skal ta hensyn til andres religion ved å behandle de annerledes, og de hverken forkynner sin tro eller lar den påvirke mitt liv, så behandler jeg de akkurat som andre mennesker.

Jeg driter i hvilket eventyr dere tilber, om det så hadde vært Donald Duck. Bare hold det unna meg. Vi er mennesker hele gjengen og man blir behandlet deretter. 

Empati betyr å kunne sette seg inn i andres følelser. 

Å omgås andre mennesker i respekt innebærer å vise hensyn på generelt grunnlag. Står man støtt i egen overbevisning, koster det ingenting av egen integritet å vise hensyn til andres livssyn. 
Å stå på kravene derimot tyder mer på at man føler seg truet av andres livssyn og det i seg selv sier sitt….

Generell folkeskikk er gull og i det ligger det å ta hensyn til andre og ikke se ned på folks intelligens bare fordi man er uenig. Man klarer ikke å skjule kroppspråket sitt tross alt  

Men det er litt av en bragd av deg å se ned på 84% av jordas befolkning. Det høres litt slitsomt ut…..

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Drizzt skrev (1 time siden):

Vi må alle bære konsekvensene for våre valg.

Når du velger å bruke et kvinneundertrykkende religiøst hodeplagg, så risikerer du å bli behandlet annerledes. Signalene du gir ved å bruke hijab er kanskje ikke de du selv ønsker, men folk bedømmer deg ut fra det. Det samme gjelder annen type påkledning som folk kan trekke konklusjoner om deg etter. For eksempel lærklær, piercing og tattoveringer pluss lilla hår vil skape et annet inntrykk hos folk flest enn hvis du bare har vanlige klær, vanlig hårfarge og er uten tattoveringer og piercing. 

Jeg skjønte ikke helt poenget med ''norsk'' i starten av innlegget ditt. Mener du at du har konvertert til islam? Da kan jeg forstå enda bedre reaksjonen til denne dama siden det er svært uvanlig for norske jenter å gå med hijab. 

Islamofob.  Du er akkurat det Norge ikke står for. Dra tilbake til hjemmelandet ditt der religionsfrihet ikke er lov, må være derfor du ikke har klart å integrere deg nok til å la andre praktisere religionen sin.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er religionsfrihet i Norge, vedtatt ved lov. Du skal kunne tro på spagettimonsteret om så, uten at noen har rett til å sjikanere deg. Folk har lov til å ha et kors-smykke rundt halsen også, uten å få kommentarer. Jeg er ikke religiøs, men respekterer fullt ut at andre erdet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 time siden):

Vi må alle bære konsekvensene for våre valg.

Når du velger å bruke et kvinneundertrykkende religiøst hodeplagg, så risikerer du å bli behandlet annerledes. Signalene du gir ved å bruke hijab er kanskje ikke de du selv ønsker, men folk bedømmer deg ut fra det. Det samme gjelder annen type påkledning som folk kan trekke konklusjoner om deg etter. For eksempel lærklær, piercing og tattoveringer pluss lilla hår vil skape et annet inntrykk hos folk flest enn hvis du bare har vanlige klær, vanlig hårfarge og er uten tattoveringer og piercing. 

Jeg skjønte ikke helt poenget med ''norsk'' i starten av innlegget ditt. Mener du at du har konvertert til islam? Da kan jeg forstå enda bedre reaksjonen til denne dama siden det er svært uvanlig for norske jenter å gå med hijab. 

Med denne tankegangen mener  du sikkert også at kvinner som går med lite klær ber selv om å bli voldtatt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bababbababbabb skrev (1 time siden):

hijab er undertrykkende vis kulturer tvinger folk til å bruke det som i f. eks iraq, MEN det er IKKE undertrykkende hvis man SELV velger å gjøre det på grunn av religion. Det er ikke det samme, men veldig mange ender opp med å blande dessverre

Men HVORFOR velger du å bruke et sånt plagg i Norge? Det er jo meningsløst hvis det stemmer at det er "kvinnenes eget frivillige valg". Vi er ikke en muslimsk nasjon i dette landet, og det er ingen norske som ville si noe på at du gikk uten hijab. Den eneste grunnen jeg kan komme på for at du bruker det, er at mennene i din egen religion behandler deg annerledes om du IKKE bruker hijab, og at de anser kvinner uten for å være litt "dårligere" kvinner. Er det noe i det?

Endret av Million
  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...