MannenFraMars Skrevet 11. september 2023 #141 Del Skrevet 11. september 2023 Stonegiant skrev (2 timer siden): Typisk eksempel på kulturisme. Norge er det landet i Europa hvor flest folk mener at sin kultur er overlegen andre. Det er flaut. Tenker du at du selv har en kultur som er overlegen dem som har slike meninger? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stonegiant Skrevet 11. september 2023 #142 Del Skrevet 11. september 2023 2 minutter siden, MannenFraMars said: Tenker du at du selv har en kultur som er overlegen dem som har slike meninger? Nei, vi har da den samme norske kulturen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 11. september 2023 #143 Del Skrevet 11. september 2023 A new man skrev (15 minutter siden): Bad take! Hun skjønner ikke eller driter i hvordan hun oppfattes? Hijaben var opprinnelig et motstandsplagg mot vestlige verdier og for et politisk islamiststyre. Står hun for dette, så fortjener hun at noen tar til motmæle på lik linje med gutter som følger Andrew Tate. Grunnen til at denne tråden er interessant er at hijab kanskje har blitt eller er i fred med å bli et symbol på noe annet? Litt omvendt av solkorset? Det var og er et viktig symbol i sikhisme. Hitler gjorde det til nazistenes merke og nå er det skydd og forbudt i flere land. Kanskje hijab betyr noe bra nå, i motsetning til da den ble oppfunnet på 1970-tallet? Jeg hører gjerne om det. Som jeg sa! Dere mister jo helt hue. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 11. september 2023 #144 Del Skrevet 11. september 2023 23 minutter siden, Adobyen said: Hva slags språk er dette for en påstått religiøs person? Du er nok bare et lite nettroll, tenker jeg. Mistenker at du har rett, hun vil heller ikke vare på hva hennes religion sier at hun skal gjøre i en slik situasjon. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 12. september 2023 #145 Del Skrevet 12. september 2023 Tråden er ryddet for brukerdebatt, hatefulle innlegg og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøvott Skrevet 12. september 2023 #146 Del Skrevet 12. september 2023 bababbababbabb skrev (På 11.9.2023 den 16.32): blir det feil av meg å nekte å serve dem? -ts Så klart det blir feil. Du har jo selv valgt å bruke religiøse symboler på jobb, jeg hadde selv mislikt om noen satt i kassen med kors eller yarmulke, for eksempel. Hadde så klart ikke sagt noe, men religion er en privatsak. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 12. september 2023 #147 Del Skrevet 12. september 2023 Mange i Norge er kristne, da Norge fortsatt er et kristent land. Likevel ble det full ståhei over at Sylvi Listhaug hadde på seg et helt vanlig, enkelt kors-halssmykke. Et smykke som er vanlig å få å feks dåps og konfirmasjonsgave, og som mange bruker. Men det skulle andre kulturer som har bosatt seg i det kristne landet Norge med alle goder og velferdsordninger det innebærer https://www.aftenposten.no/norge/i/nomno/listhaug-i-full-korskrangel Samtidig som vi kristne norske ikke lengre kan bære et lite kors så er det full krenkefest hvis noen nevner sitt syn på det kvinneundertrykkende, symbolske plagget hijab. Et plagg skapt av menn. Et plagg som hvis det ikke bæres eller bæres feil gir menn rett til å voldta, torturere og drepe kvinnen. Samtidig bygges det moske på moske i dette lille, kristne landet. Men det er da vi som må føye oss og fjerne det lille halssmykket vi fikk i gave av mormor til konfirmasjonen. Er det også rasisme? Stygge og hetsende kommentarer mot et smykke som representerer vår tro på Gud? Og ts; siden du er norsk så bør du vite at det heter betjene, ikke «serve». Å serve gjør du i tennis eller volleyball 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bababbababbabb Skrevet 12. september 2023 Forfatter #148 Del Skrevet 12. september 2023 skruf skrev (4 timer siden): Mange i Norge er kristne, da Norge fortsatt er et kristent land. Likevel ble det full ståhei over at Sylvi Listhaug hadde på seg et helt vanlig, enkelt kors-halssmykke. Et smykke som er vanlig å få å feks dåps og konfirmasjonsgave, og som mange bruker. Men det skulle andre kulturer som har bosatt seg i det kristne landet Norge med alle goder og velferdsordninger det innebærer https://www.aftenposten.no/norge/i/nomno/listhaug-i-full-korskrangel Samtidig som vi kristne norske ikke lengre kan bære et lite kors så er det full krenkefest hvis noen nevner sitt syn på det kvinneundertrykkende, symbolske plagget hijab. Et plagg skapt av menn. Et plagg som hvis det ikke bæres eller bæres feil gir menn rett til å voldta, torturere og drepe kvinnen. Samtidig bygges det moske på moske i dette lille, kristne landet. Men det er da vi som må føye oss og fjerne det lille halssmykket vi fikk i gave av mormor til konfirmasjonen. Er det også rasisme? Stygge og hetsende kommentarer mot et smykke som representerer vår tro på Gud? Og ts; siden du er norsk så bør du vite at det heter betjene, ikke «serve». Å serve gjør du i tennis eller volleyball Det er ikke å "nevne sitt syn" når det er sagt for å være ekkel. Dette er altså av en voksen dame som ikke en gang gidder å gjenta seg etter å ha bevisst mumlet under kjeften for å deretter fortsette med å stirre og riste hodet men hun ventet på drikken sin. I koranen står det at troende menn må senke synet sitt dvs. ikke stirre på damer. Så den første hijaben er plassert på menn. Og automatisk så vet man at når menn ser på kvinner så får de tanker som ikke er særlig respektfulle, de fleste tankene menn har, hadde de slitet med å fortelle sine mødre eller søstre. Det er naturen til menn. Menn har den første hijaben. Koranen fortsetter med å fortelle kvinner at skal være heldekket. Så det er ansvar satt på både menn og kvinner. Det er hva hijab er. Flere kulturer har sagt/tvunget kvinner til å dekke seg selv og i disse landene er det "normalt" med voldtekt og overgrep. Det er betyr ikke at Islam er kilden som sier gjør det. Nei tvert imot. Det leste du til og med i forrige avsnitt hvor menn ikke skal se på kvinner, fordi tankene er såpass ekle. Kultur og egne normer er det som styrer land, men altfor mange sier at det er religion når det ikke er det. Religion oppfordrer ikke krig, ja til å slåss tilbake, men ikke å starte krigen. Det som skjedde med Listhaug vet jeg ikke nok om, så skal ikke kommentere på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bababbababbabb Skrevet 12. september 2023 Forfatter #149 Del Skrevet 12. september 2023 Tiuren skrev (På 11.9.2023 den 21.43): Hva sier din hellige bok, eller din imam, at du skal gjøre i en slik situasjon? ignorere det og fortsatt ha respekt for slike mennesker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bababbababbabb Skrevet 12. september 2023 Forfatter #150 Del Skrevet 12. september 2023 Adobyen skrev (På 11.9.2023 den 21.46): Jeg vil aldri krenke og plage noen av dere, men dere vil jo alltid bli sett på som fremmede, evt. fremmede utlendinger pga at dere absolutt må dekke dere med symboler på en fremmed religion. Symbolene er klær. Klær som er løse. Er ikke så ekstremt fremmed. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bababbababbabb Skrevet 12. september 2023 Forfatter #151 Del Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker 42 skrev (På 11.9.2023 den 19.43): Artig tråd. Hvordan vet du at personen som var "forvirret" "fortvilet" over hodeplagget ditt ikke var muslim da TS? edit Da hadde hun ikke stirret på meg for å så riste hodet sitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bababbababbabb Skrevet 12. september 2023 Forfatter #152 Del Skrevet 12. september 2023 Olsen skrev (På 11.9.2023 den 20.05): Denne dama mangler folkeskikk. Hun kommenterer sikkert folk på andre ting også når hun går i butikker. Rasismen i dette finner jeg ikke. En del eldre får et dårligere filter på hva man sier/ikke sier. Noen har aldri hatt slikt filter. Og muligens er hun oppriktig fortvilet over at unge jenter i Norge går rundt med hijab. Den fortvilelsen kunne hun selvsagt holdt for seg selv. Dere som går rundt med hijab kan ikke nekte oss som ikke bruker hijab å ha meninger om hodeplagget. Vi kan f. eks ha noen tanker om hvor frivillig det er. Og oppfatte at brukere av hijab tror de er overlegne dem som ikke bruker hijab. Skolebarn med hijab synes jeg er trist, samme hvor frivillig andre måtte hevde det er. Hvis det er slik stas å bruke hijab er det veldig rart at ikke menn også bruker det. I koranen står det at troende menn må senke synet sitt dvs. ikke stirre på damer. Så den første hijaben er plassert på menn. Og automatisk så vet man at når menn ser på kvinner så får de tanker som ikke er særlig respektfulle, de fleste tankene menn har, hadde de slitet med å fortelle sine mødre eller søstre. Det er naturen til menn. Menn har den første hijaben. Koranen fortsetter med å fortelle kvinner at skal være heldekket. Så det er ansvar satt på både menn og kvinner. Det er hva hijab er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bababbababbabb Skrevet 12. september 2023 Forfatter #153 Del Skrevet 12. september 2023 lekser skrev (På 11.9.2023 den 20.43): Dette er Norge. Selvfølgelig er dette ok. Hvem er du til å fortelle det norske folk hva som er ok i vårt land? Hvis jeg ikke er noen "til å fortelle det norske folk hva som er ok i vårt land?" hvem er hun til å kommentere på noen andres klesvalg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Toyah Skrevet 12. september 2023 #154 Del Skrevet 12. september 2023 Jeg hadde hevet meg over. Hva annet får du egentlig gjort. Dette var en kunde, en du ikke skal ha noe forhold til eller trenger noen annerkjennelse fra. Ja, det er dumt at folk kommenterer og oppfører seg sånn. Men du kan velge om du vil la det fare eller ta deg nær av det. Tar du deg nær av det, er det jo kun du som bærer tyngden av det. Kunden har gått videre. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lekser Skrevet 13. september 2023 #155 Del Skrevet 13. september 2023 bababbababbabb skrev (8 timer siden): Hvis jeg ikke er noen "til å fortelle det norske folk hva som er ok i vårt land?" hvem er hun til å kommentere på noen andres klesvalg? Hun er norsk. Hun er en del av et folk som ha skapt og bygd dette landet gjennom generasjoner. Det er bare et klesplagg sier du. Norge er vel og bare et bosted, så hvorfor kan ikke du da bo der hvor disse plaggene hører hjemme i stedet for å formørke hverdagen til det norske folk? Det det norske folk ser er at Norge som nasjon forvitrer og forsvinner, og norge som multikulturell stat oppstår. Ingen nordmann ønsker dette. Kun internasjonalister og fremmede. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Shady Skrevet 13. september 2023 #156 Del Skrevet 13. september 2023 Dere som snakker om frivillig : Vil straffe flere kvinner Denne sommeren har det iranske regimet intensivert jakten på kvinner og jenter som ikke bruker hijab. Det kommer frem i en rapport fra Amnesty. I et nytt lovforslag vil kvinner som ikke dekker seg godt nok til, få strengere straffer sammenlignet med tidligere. Fra før av risikerer man to måneder i fengsel. Nå vil justisdepartementet øke straffen til fem år. Og flere skal straffes med pisking. https://www.aftenposten.no/verden/i/VPBbR6/iranske-myndigheter-trapper-opp-jakten-paa-kvinner-uten-hijab-tre-aktivister-forbereder-seg-paa-blodbad 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gummibjørn Skrevet 13. september 2023 #157 Del Skrevet 13. september 2023 bababbababbabb skrev (9 timer siden): Da hadde hun ikke stirret på meg for å så riste hodet sitt. De sterkeste motstanderne av hijab er muslimske kvinner som selv er blitt tvunget til å gå med plagget. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HøyMørk45 Skrevet 13. september 2023 #158 Del Skrevet 13. september 2023 (endret) bababbababbabb skrev (På 11.9.2023 den 16.31): Jeg bærer hijab med stolthet. Det ikke et undertrykkende plagg. Jenter blir ikke tvunget til å bruke hijab i islam. JO,jenter blir faktisk tvunget til det,de vet det bare ikke eller så prøver de ofte å bortforklarer det.Mange muslimer vet veldig lite om sin egen tro.Og bare det at jeg skriver dette her ,fører nok til at jeg blir blokkert e.l : https://islamqa.info/en/answers/13998/verses-and-ahadith-about-hijab-in-islam Jeg kunne linket til noen hadither også,men gidder ikke... Endret 13. september 2023 av HøyMørk45 Rettelser 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HøyMørk45 Skrevet 13. september 2023 #159 Del Skrevet 13. september 2023 Duraton skrev (På 11.9.2023 den 16.38): Du sier at det ikke er ett undertrykkende plagg. Du skriver at jenter ikke blir tvunget til å bruke hijab i islam. Men så sier du at det er diverse kulturer som er undertrykkende? Og som tvinger jenter til å bruke hijab. Er ikke da hijab ment til til å undertrykke kvinnene ved å tvinge dem til å måtte bruke hijab i disse kulturene? Nettopp..Men problemet blant muslimer flest er jo at 80 prosent av muslimene ikke kan så mye om islam..De fleste har ikke engang lest Koranen på sitt eget språk (de bare redigerer og 'pugger' Koranen på arabisk som ikke er deres morsmål engang... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 13. september 2023 #160 Del Skrevet 13. september 2023 18 minutter siden, HøyMørk45 said: Nettopp..Men problemet blant muslimer flest er jo at 80 prosent av muslimene ikke kan så mye om islam..De fleste har ikke engang lest Koranen på sitt eget språk (de bare redigerer og 'pugger' Koranen på arabisk som ikke er deres morsmål engang... I islam, så er det Imamen som skal ta seg av «din» forståelse av koranen. Slikt var det for kristne og, da bibelen fortsatt var på latinsk. Man har heldigvis kommet litt lengre her i vesten. Men vedkommende påstår at selv om noe er obligatorisk, så er det ingen som kan tvinge vedkommende (regner med at vedkommende sikter til at hun ikke kan bli tvunget her i Norge). Så da burde det jo ikke være noe problem for vedkommende å sitte blant menn uten hijab i moskéen. Vil dog tro at vedkommende raskt oppdager at det var ikke helt valgfritt som hun trodde. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg