Rotemor Skrevet 11. september 2023 #101 Del Skrevet 11. september 2023 frogger skrev (34 minutter siden): Rasisme og diskriminering har samme paragraf Ord har ikke en paragraf. Ord har forskjellig vekt og betydning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 11. september 2023 #102 Del Skrevet 11. september 2023 Tråden er ryddet for latterliggjøring og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lekser Skrevet 11. september 2023 #103 Del Skrevet 11. september 2023 bababbababbabb skrev (4 timer siden): Jeg bærer hijab med stolthet. Det ikke et undertrykkende plagg, det er diverse kulturer som er det og tvinger jenter til å bruke det. Jenter blir ikke tvunget til å bruke hijab i islam. Husk forskjellen. Jeg skjønner at jeg åpner meg selv mer enn andre, men dette betyr selvsagt ikke at slike kommentarer er ok. Skrev norsk for å unngå kommentarer som "vel da for du gå tilbake til landet ditt" osv. Dette er Norge. Selvfølgelig er dette ok. Hvem er du til å fortelle det norske folk hva som er ok i vårt land? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suss81 Skrevet 11. september 2023 #104 Del Skrevet 11. september 2023 Carmen67 skrev (2 timer siden): Empati betyr å kunne sette seg inn i andres følelser. Å omgås andre mennesker i respekt innebærer å vise hensyn på generelt grunnlag. Står man støtt i egen overbevisning, koster det ingenting av egen integritet å vise hensyn til andres livssyn. Å stå på kravene derimot tyder mer på at man føler seg truet av andres livssyn og det i seg selv sier sitt…. Generell folkeskikk er gull og i det ligger det å ta hensyn til andre og ikke se ned på folks intelligens bare fordi man er uenig. Man klarer ikke å skjule kroppspråket sitt tross alt Men det er litt av en bragd av deg å se ned på 84% av jordas befolkning. Det høres litt slitsomt ut….. Jeg behandler alle mennesker godt. Men jeg behandler de likt. Jeg driter i hvilket eventyr de tilber. De får tro på den dragen de vil. Bare ikke forvent at jeg skal la det gå utover mitt liv eller ta det inn i mitt liv. 63 vitenskapelige studier har ført forskere til denne konklusjonen: Lavere intelligens og tro henger sammen. Dette er altså ikke bare en mening jeg har. 17% av jordens befolkning er analfabeter, de er også religiøse. De 84% du så fint har googlet deg frem til er fra 2017 og inkluderer også de spirituelle som tror på energi fra krystaller, naturkreftene, forfedre, wicca o.s.v. Fra 2017 til 2023 er religion på full fart bakover så de tallene er nok noe annerledes i dag, selv om spiritualitet er på fremmarsj (altså Gudrun med krystaller, healing osv) Religion er ikke ensbetydende med å tilbe en gud sett i definisjon og statistikker. Men jeg må si at jeg har mer respekt for Olga som leker med krystaller enn en som tilber en eventyrfigur som hevder at alle andre mennesker som tror på en annen figur fortjener å bli torturert i evigheten. Det er noe med å ønske andre mennesker vondt siden de ikke er som deg som ikke er så appellerende. Og det respekterer jeg ikke litt engang. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A new man Skrevet 11. september 2023 #105 Del Skrevet 11. september 2023 Dette er nok verken rasistisk eller krenkende etter straffeloven. Det som ikke er ulovlig å si, er lovlig å si. Lover baseres på normer og normene tilsier at dette ikke skal straffes. Hun sa sine følelser ut høyt. For en latterlig krenkefest det skal være om en gammel dames følelser skal krenke, medføre straff eller en sjuk privatrettslig avvisning. Herregud ass! Videre, i Norge er det faktisk lov å se på hva man vil, tenke hva man vil. Det kan ikke og bør ikke innføres regler mot det. Vi kan følge former for slør for kvinner tilbake til assyrisk tid, altså gjennom mer enn 3500 år. Senere ble ulike former for slør inkorporert i jødedom, kristendom, og til slutt islam. Noe religionsspesifikt slør fikk vi ikke før det nye sløret, eller hijaben, ble utformet i Midtøsten på 1970-tallet. imperialisme, og for en autentisk (nasjonal)identitet. Den islamske revitaliseringen bunnet også i en motstand mot vestligvendte og korrupte styrer, og kulminerte blant annet i den iranske revolusjonen i 1979. Hijaben skulle symbolisere moderne og utdannede kvinner som samtidig var ærbare og gudfryktige muslimer. Samtidig var plagget et symbolsk oppgjør med den vestlige materialismen, manifestert gjennom et skjønnhetsideal som fokuserte på kvinnens kropp og former, klestrender og liknende. I demonstrasjonene opp mot den iranske revolusjonen tok tildekkede kvinner til gatene og viste slik sin motstand mot imperialismen, en sekularisme som ble oppfattet som påtvunget. Rett og slett et opprør mot våre vestlige verdier med sekularisme, religionsfrihet osv. Kan hende hun gamle dama husker dette? Det er ikke helt som å fly rundt med hakekors. Men jeg skulle likt å høre hva Mahsa Amini tenker om dette. Nei, det er sant! Hun ble gjengvoldtatt og myrdet for å ikke gå med den riktig… 5 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 11. september 2023 #106 Del Skrevet 11. september 2023 frogger skrev (1 time siden): Ikke alle meninger Nesten alle meninger. Denne meningen er helt innenfor det som er lov å si. 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 11. september 2023 #107 Del Skrevet 11. september 2023 Stonegiant skrev (56 minutter siden): Det er kulturisme, rasismens moderne fetter. Nordmenn lider av kulturoverlegenhet. Finnes ikke noe som heter kulturisme. Det faktum at vår kultur er overlegen mange andre kulturer er ikke noe vi lider av akkurat, heller motsatt. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 11. september 2023 #108 Del Skrevet 11. september 2023 Hun spør bare hva hun kan svare til dette! Men dere tar jo helt av! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 11. september 2023 #109 Del Skrevet 11. september 2023 Entern skrev (2 minutter siden): Finnes ikke noe som heter kulturisme. Det faktum at vår kultur er overlegen mange andre kulturer er ikke noe vi lider av akkurat, heller motsatt. Jo, kulturisme er et ord Det er et sammensatt ord av kultur og turisme. Folk som reiser verden rundt for å oppleve andre kulturer driver med kulturisme. Også kulturist er et ord. En offentlig ansatt som har som sitt ansvarsområde kultur. Men de to ordene har ingenting med rasisme å gjøre og det er ganske morsomt når folk bruker ord feil når de ikke kan betydningen av 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 11. september 2023 #110 Del Skrevet 11. september 2023 bababbababbabb skrev (5 timer siden): Jeg er en norsk 20 åring og bruker hijab fordi jeg selv ønsker det. Jeg går ikke til andre og preacher om min tro og er ikke på noen måte frekk om andres levemåter. Bakhistorien er vel at jeg sto i kassen og en eldre dame kom sa "oi jeg ble bare fortvilet over hodeplagget ditt". Jeg ignorerte det, men hun fortsatte, denne gangen mumlet hun under kjeften sin og da jeg ba henne gjenta seg så sa hun "nei jeg vil ikke si det nå". Både kollegaen min og jeg ble sjokkert over maken oppførsel og begge skjønte at hun sa noe negativt, men jeg lot det gå. Det gjorde jeg fordi jeg ikke visste hvordan jeg skulle reagere/si? Hva skal man si til sånt og plis ikke oppmuntre rasisme i denne tråden. det kommer til å bli rapportert. takk for svar Du fikk vel akkurat den reaksjonen du fisker etter? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lekser Skrevet 11. september 2023 #111 Del Skrevet 11. september 2023 Avispapir skrev (1 time siden): Jeg har fått kommentarer på at jeg er dum og tror på fantasifigurer fordi jeg brukte kors. Dette var av ukjente. På jobb velger jeg helt bevisst å ikke kle meg eller bære smykker eller andre private ting som kan avsløre noe om min tro, politisk ståsted, seksualitet eller annet som egentlig ikke er relevant for min utførelse av arbeidet mitt. Det betyr ikke at jeg mener andre bør gjøre som meg. Det er bare noe jeg gjør for å kunne skille mest mulig mellom jobb og privatliv og sørge for at uvedkommende ikke vet noe om meg. Dette er den nordiske ånd. Et klokhet og fornuftsom kan reflektere og løse problemer på gode måter. Det er dette mange ønsker at skal gå tapt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NenehGoji Skrevet 11. september 2023 #112 Del Skrevet 11. september 2023 Suss81 skrev (3 timer siden): Jeg er i mot religion. Jeg respekterer ikke religiøse mennesker. Jeg ser på de som litt mindre intelligente en resten. Jeg er spesielt i mot å dytte religionen sin på andre mennesker. Men så lenge ingen forventer at jeg skal ta hensyn til andres religion ved å behandle de annerledes, og de hverken forkynner sin tro eller lar den påvirke mitt liv, så behandler jeg de akkurat som andre mennesker. Jeg driter i hvilket eventyr dere tilber, om det så hadde vært Donald Duck. Bare hold det unna meg. Vi er mennesker hele gjengen og man blir behandlet deretter. Men dytter man sin religion på andre om man selv bærer på religiøse symboler? Uten å si noe eller forkynne? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A new man Skrevet 11. september 2023 #113 Del Skrevet 11. september 2023 visp skrev (8 minutter siden): Hun spør bare hva hun kan svare til dette! Men dere tar jo helt av! Godt poeng. Hun sier hun velger å gå med det selv. Da må hun jo ha tatt standpunkt, det er jo et politisk plagg? Nei til vestlige verdier, ja til sharia og prestestyre? Det er litt oppoverbakke å si bruken betyr noe annet nå, men bevares det kan ha endret seg. Men det er en viss risiko for at gamle damer ikke har fått med seg. Det blir som å gå med en AP T-skjorte? Står man for partiprogrammet, eller er den bare fin og rød? Et godt og velbegrunnet svar på hvorfor hun bruker den er vel best. 2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TacoTore Skrevet 11. september 2023 #114 Del Skrevet 11. september 2023 (endret) bababbababbabb skrev (4 timer siden): selv om stirrer stygt i lange evigheter?? Hvorfor er dette noe jeg må tåle? kun fordi jeg bruke hijab? Slutt å dra rasismekortet, som tidligere nevnt er dette også ting folk med unormal klesstil, masse piercinger, tatoveringer, osv opplever. Folk tar disse valgene selv og må derfor skjønne at folk vil se rart på dem, sånn er det bare uansett hvor i verden du drar. Ser du annerledes ut så vil folk se på deg annerledes. Endret 11. september 2023 av TacoTore Skriveleif 5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 11. september 2023 #115 Del Skrevet 11. september 2023 visp skrev (12 minutter siden): Hun spør bare hva hun kan svare til dette! Men dere tar jo helt av! Ja, dette er KG. De mener selv de verken er rasistiske eller islamofobe, men når en jente på tyve spør hva hun skal svare en dame som mangler folkeskikk, og som sjikanerer henne for et religiøst plagg, så kaster de opp i tråden hennes, på samme måte som denne dama kastet opp i kassa hennes. Dette skjer alltid på kg, mens folk heller vil diskutere at rasisme og islamofobi er utvannede ord. Ganske forstemmende å se dem holde på. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 11. september 2023 #116 Del Skrevet 11. september 2023 A new man skrev (6 minutter siden): Godt poeng. Hun sier hun velger å gå med det selv. Da må hun jo ha tatt standpunkt, det er jo et politisk plagg? Nei til vestlige verdier, ja til sharia og prestestyre? Det er litt oppoverbakke å si bruken betyr noe annet nå, men bevares det kan ha endret seg. Men det er en viss risiko for at gamle damer ikke har fått med seg. Det blir som å gå med en AP T-skjorte? Står man for partiprogrammet, eller er den bare fin og rød? Et godt og velbegrunnet svar på hvorfor hun bruker den er vel best. Du, jeg er faktisk enig med deg om kløen som kommer når man ser plagget, men saken er at hun skal slippe å gi et velbegrunnet svar på dette om hun ikke oppfordrer til diskusjon rundt det. Diskusjonen hører hjemme på et annet nivå. Man går ikke etter en enkeltperson som sitter og gjør jobben sin. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suss81 Skrevet 11. september 2023 #117 Del Skrevet 11. september 2023 NenehGoji skrev (14 minutter siden): Men dytter man sin religion på andre om man selv bærer på religiøse symboler? Uten å si noe eller forkynne? Jeg driter i om du har på deg hijab, kors eller svømmeføtter. Kle deg i hva du vil. Så nei. Om en vil ha på seg hijab eller en trompet bryr jeg meg lite om. For meg er det bare en snodig motegreie. Folk får kle seg som de vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 11. september 2023 #118 Del Skrevet 11. september 2023 Drizzt skrev (5 timer siden): Vi må alle bære konsekvensene for våre valg. Når du velger å bruke et kvinneundertrykkende religiøst hodeplagg, så risikerer du å bli behandlet annerledes. Signalene du gir ved å bruke hijab er kanskje ikke de du selv ønsker, men folk bedømmer deg ut fra det. Det samme gjelder annen type påkledning som folk kan trekke konklusjoner om deg etter. For eksempel lærklær, piercing og tattoveringer pluss lilla hår vil skape et annet inntrykk hos folk flest enn hvis du bare har vanlige klær, vanlig hårfarge og er uten tattoveringer og piercing. Jeg skjønte ikke helt poenget med ''norsk'' i starten av innlegget ditt. Mener du at du har konvertert til islam? Da kan jeg forstå enda bedre reaksjonen til denne dama siden det er svært uvanlig for norske jenter å gå med hijab. Fra bibelen (2011 års oversettelse): "Hvis en kvinne ikke vil ha noe på hodet, kan hun like godt klippe av seg håret! Men når det nå er en skam for en kvinne å klippe eller barbere av seg håret, da må hun ha noe på hodet. 7 Mannen skal ikke dekke hodet, for han er Guds bilde og ære. Men kvinnen er mannens ære. 8 For mannen ble ikke til av kvinnen, men kvinnen av mannen. 9 Mannen ble heller ikke skapt for kvinnens skyld, men kvinnen for mannens." Er ikke vanskelig å lage en fortelling om at symboler på kristen tro er misogyniske symboler. Dette med å dekke hodet for kvinner, har et felles arv i kristendommen og Islam. Jeg ser på folk som velger å synlig merkere sin religiøse identitet med symboler som for eksempel klær, som at dem ønsker å markere akkurat dette, men jeg vet at i modern religiøsitet så er det et meget stort spenn hvilke holdninger og verdier som den religiøse bærer på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bababbababbabb Skrevet 11. september 2023 Forfatter #119 Del Skrevet 11. september 2023 visp skrev (3 timer siden): Jeg har mine meninger om hijab og islam, men det blir jo helt feil å gå på enkeltpersoner, og i den settingen der er det bare frekt. Det er ikke kjerringens business i det hele tatt, men det finnes så mange drittsekker. Jeg hadde faktisk vært så barnslig at jeg hadde gitt henne fingeren og bedt henne gå videre. Og hadde nektet for at jeg gjorde det når hun skulle klage til min overordnede:) Ja, men hvis jeg viser henne fingeren så kommer det til å representere andre muslimer dårlig, fordi i mange hoder så snakker en for alle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 11. september 2023 #120 Del Skrevet 11. september 2023 bababbababbabb skrev (5 minutter siden): Ja, men hvis jeg viser henne fingeren så kommer det til å representere andre muslimer dårlig, fordi i mange hoder så snakker en for alle Nå sa jeg bare hva jeg var barnslig nok til å gjøre. Representer deg selv; det er stor nok jobb det:) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg