Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi får vårt første barn rett for jul og har bestemt oss for å feire julaften hjemme bare vi tre. Det blir første julen vi ikke kommer til dekket bord, men må stelle i stand selv, og en perfekt mulighet til å teste ut noe nytt.

Så. Hva er jul for deg? Hvordan blir det jul? Hva er en tradisjon du MÅ ha hvert år for å komme i riktig stemning?

Anonymkode: 7bfe5...e5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jul er absolutt ingenting for meg, jeg feirer ikke. 

Anonymkode: 40047...5de

• Liker 1
Skrevet

Jul er i forandring hele tiden i livets faser; det er EN ting når du er barn og du kan nyte stemning , mat og gaver uten å bidra så mye selv, en annen ting når du blir forelder selv og noe helt annet når barna flytter ut og foreldre og andre eldre dør. 

Man må selv finne sin måte, hva som er viktig for seg selv. Ikke la seg påvirke av folk på SoMe hvertfall .Ikke la seg påvirke av det nymotens tøyset om å begynne jula 1. desember og kaste den ut såfort julenissen går ut døra. 

Jeg sliter selv med å finne min jul i denne fasen av livet jeg er. 

Anonymkode: e7379...342

Skrevet

Jul for meg er et nødvendig onde jeg må gjennom fordi jeg har barn. Gleder meg til å slippe. Når barna er ute av redet, blir det vel redusert til et felles måltid med familien min.

Anonymkode: 46b40...1b1

• Liker 1
Skrevet

Jul for meg? Dårlig samvittighet. Vi fråtser i kaker og fet mat, drikker øl og akevit. Så pakker vi opp gaver fra folk vi ikke liker med ting vi ikke trenger, imens karbonavtrykket øker i takt med fettet som renner ned halsen. Så jul for meg? Julestemning? Dårlig samvittighet.

Her i huset ser vi sølvguttene mens lukta av ribbe sprer seg i rommet, da kjenner jeg kanskje julevarmen bre seg litt i brystet.

Anonymkode: 8a06e...a89

• Nyttig 1
Skrevet

Jul for meg er tente lykter som lyser på kirkegården. Og lys som skinner i vinduene her. Ellers er det ulike julesanger og god mat. I år blir det neppe noen julekonserter på meg, men kommer til å gå på førjulssøndag på museet her.

Det er å pynte juletreet sammen med min datter som nå er voksen, det er baking og laging av godteri. Vi har pyntet treet sammen siden hun var liten.

Anonymkode: 86b88...16a

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jul for meg er julebord god mat og lekre kjoler det jeg liker.

Anonymkode: 1e636...e0d

Skrevet

Faste tradisjoner men med rom for endring om nødvendig.

Vi har alltid: Adventkalender, adventslys og stjerner i vinduene.

Vi lager visse typer kaker og mat.

Vi pynter hus og juletre lille julaften og ser grevinnen og hovmesteren.

Julaften morgen får barna ny julepysj og julesteømpe. Vi har en fin frokost.

Vi har noen besøk og går i noen, det varierer litt men er stort sett faste dager.

Skrevet

Jul er stemningen 🤩 Etter vi begynte med jul for oss selv plukket jeg ut små men sterke minner som vi gjorde til vårt. Julepysj på morgenen. Barnetv med juletema på i bakgrunnen, eller bare musikk. Varm sjokolade til frokost. Selve maten blir det vi har tid til. Jeg er vant med å dra på kirkegården, men mye av den turen handlet også om å se på pyntede hus og fine lys langs veien. Dette kan også gjøres ved å trille tur. Rett og slett bare gjøre dagen rolig men med stemningen. 

Anonymkode: 248b7...c88

• Liker 2
Skrevet

Jul er verdens beste tid for meg, familie, gaver og julemat 🎄

• Liker 2
Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet

Jul er årets beste tid. Pynte med lys ute og i vinduer. Deilig mat, kaker, drikke osv som man ellers ikke har. Pynte og gjøre en forskjell. Planlegge gaver og mat , besøke graver med lys, høre på deilig musikk. Men for meg er det viktig å gjøre ting tidlig så jeg kan ha omtrent hele desember som førjulstid uten stress og bare kan nyte 🎄

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.9.2023 den 7.28):

Så. Hva er jul for deg? Hvordan blir det jul? Hva er en tradisjon du MÅ ha hvert år for å komme i riktig stemning?

Anonymkode: 7bfe5...e5c

Jeg vet ikke lenger.  Bortsett fra maten var alle tradisjonene våre som ga julestemning knyttet til aktiviteter og mennesker.  Nå er både aktivitetene og menneskene borte, og da må jeg finne ut av det på nytt :)

Jeg har funnet ut av at det handler ikke om enkeltelementer.
Det hjelper ikke om maten, musikken, og julepynten er på plass, så lenge noe annet mangler.  Det handler mer om helheten og stemningen. 

Og hvis helheten og stemningen er på plass trenger jeg ikke den rette maten, den spesifikke musikken og den tradisjonelle julepynten for å få julefølelsen.

Anonymkode: c58f0...667

• Hjerte 2
Skrevet

Stemningen ❤️🎄

Picsart_23-09-12_09-49-04-407.jpg

Anonymkode: b933b...0e1

• Liker 3
  • Hjerte 5
Skrevet

Jul gir blandede følelser. Splittet familie. Ingen å feire med.  Ikke vite hvem jeg skal feire med i år. Glad når jula er over. 

Anonymkode: 04afb...327

Skrevet

Betyr absolutt ingen ting, og har vel strengt tatt ikke betydd noe siste 20-25 år. Er bare en greie som kommer. Har derfor tatt bevisst valg siste åra å droppe tradisjonell jul bare for å gjøre det og tar en rolig kveld alene hjemme. 

Skrevet

Jul for meg er adventslys, adventsstake og andre julelys i vinduene, pinnekjøtt, julebrus, pepperkaker og andre julekaker, pynting av juletreet lille julaften, gleden av å gi noen en julegave de har ønsket seg, julemusikk og sist men ikke minst stemningen. 

• Hjerte 1
Skrevet

Julefilmer, pepperkaker, gløgg og å sitte under pledd i sofaen og se film. Vanligvis helt alene. 

Anonymkode: 13190...844

• Hjerte 2
Skrevet

Reint hus, god mat, fri, stillhet, anledning til å gå på ski og pusle med ting jeg ellers forsømmer.

• Liker 1
Skrevet

Jul er ferie,god mat og kos. Men også som flere skriver, en tid for savn.. Jeg savner julen i "gamle dager". Uten stress og stri,og sammen med alle man var glad i. Nå har vi jul på andre steder,med andre mennesker, og det mangler noen rundt bordet. Det er jeg som har julaften hjemme i år,med alt det innebærer. Da barna var små synes jeg det var litt masete med julaften,nå er de større,og vi har det roligere,men da savner man litt de stjernene i øynene til ungene... Tenåringer er ikke helt der....

Så julen forandrer seg med årene,etter hvor man er i livet...

Mitt tips: prøv å ikke stress og stri alt for mye.. Man må ikke ha sju slag kaker om det er bare to som blir spist. Og man må ikke shine hele huset,det er vel stort sett i stuen man oppholder seg. Deleger oppgaver, får du gjester kan de ta med seg feks dessert. 

Anonymkode: 2bf72...538

• Liker 2
Skrevet

Jul er for meg også mye stemningen. Og den formes, lages og hentes frem igjen av tradisjoner. Den samme julepynten, "reglene" om å ikke høre på julemusikk eller spise julekaker før 1. desember, se alle fine julelysene ute, se juleprogrammer pÅ TV, pinnekjøtt/ribbe som jeg ellers i året ikke spiser og sparer til juletiden... 

Anonymkode: 74c4f...cf5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...