Gå til innhold

Skjønner ikke dette med makspuls under trening

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva sier denne om hva? 
Er det bra eller dårlig å ha høy /lav makspuls?

Hvordan skal man bruke makspulsen under treningen?

Anonymkode: ab974...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Makspuls er ikke noe man kan trene endre (men kan synke noe med alder) Så den sier ingenting om hvor godt trent du er. Hvilepulsen derimot vil bli lavere jo bedre trent du er.

Ved å få registrert makspuls ved en makspulstest eller finn hva den høyeste pulsregistreringen du har hatt har vært og legge på et par slag, så vil du kunne legge opp treningen ut i fra det.

Det man bruker makspuls til ift. trening er å trene etter % av  makspuls. Normalt deler man inn i 5 soner.

Sone 1, 2, 3, 4 og 5. Hvor 1 er typ heeelt lav puls mens sone 5 er noe du maks skal greie å holde i kort tid (fordi du er så nærme makspuls)

Så hvis du f.eks skal ha en rolig løpetur, så bør du ligge i sone 1 og 2. Skal du ha litt lengre intervaller (typ 4*4 eller 1000 m) så vil du gjerne være oppe i sone 3 og 4. Kortere intervaller som 45/15 bør du være oppe i sone 4 og 5.

Anonymkode: 2bede...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Makspuls er ikke noe man kan trene endre (men kan synke noe med alder) Så den sier ingenting om hvor godt trent du er. Hvilepulsen derimot vil bli lavere jo bedre trent du er.

Ved å få registrert makspuls ved en makspulstest eller finn hva den høyeste pulsregistreringen du har hatt har vært og legge på et par slag, så vil du kunne legge opp treningen ut i fra det.

Det man bruker makspuls til ift. trening er å trene etter % av  makspuls. Normalt deler man inn i 5 soner.

Sone 1, 2, 3, 4 og 5. Hvor 1 er typ heeelt lav puls mens sone 5 er noe du maks skal greie å holde i kort tid (fordi du er så nærme makspuls)

Så hvis du f.eks skal ha en rolig løpetur, så bør du ligge i sone 1 og 2. Skal du ha litt lengre intervaller (typ 4*4 eller 1000 m) så vil du gjerne være oppe i sone 3 og 4. Kortere intervaller som 45/15 bør du være oppe i sone 4 og 5.

Anonymkode: 2bede...4d0

Dette stemmer. Makspulsen sier ikke noe om hvor godt trent du er. Det var et juniorlag i roing (husker ikke landet) der den ene utøveren hadde makspuls på 155 og en annen på omtrent samme nivå hadde 230.

Men jeg er litt usikker på sonene du skisserer her. Mitt inntrykk var at 4x4 gjerne gjøres i sone 5? Eller i alle fall på en intensitet der du når sone 5 etter ca. 2 - 2,5 minutter selv om du holder samme fart. Så da en "sone-5-fart".

Sone 3 hørtes litt lavt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (På 11.9.2023 den 15.20):

Dette stemmer. Makspulsen sier ikke noe om hvor godt trent du er. Det var et juniorlag i roing (husker ikke landet) der den ene utøveren hadde makspuls på 155 og en annen på omtrent samme nivå hadde 230.

Men jeg er litt usikker på sonene du skisserer her. Mitt inntrykk var at 4x4 gjerne gjøres i sone 5? Eller i alle fall på en intensitet der du når sone 5 etter ca. 2 - 2,5 minutter selv om du holder samme fart. Så da en "sone-5-fart".

Sone 3 hørtes litt lavt ut?

Jeg har høy terskel og derfor er sone 4 definert for meg på rundt 90% av makspuls. Jeg tror det i sone 4 bør være nokk  futt i 4x4 for meg, men mange har lavere terskel og da ligger  også sone 4 lavere. Gir jeg alt jeg har i en 13 minutter lang oppoverbakke så ligger pulsen midt i sone 4. Har aldri klart mer i år på mer enn 4 forsøk. Men på kortere bakker, 8-minutters, så kan jeg komme opp i sone 5 på slutten.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på dette med soner. Når jeg er på joggetur ser jeg makspulsen min er 195 på det høyeste, men med en snittpuls på 170. Er i dårlig form, nettopp startet med løpingen etter en lengre pause. Jogger 30 min 2-3 ganger i uka.

ts

Anonymkode: ab974...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...