AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #21 Del Skrevet 11. september 2023 I forhold til denne feilen, så må jeg si meg litt enig, det høres jo feil ut! Forøvrig kan jeg ikke huske å ha hørt noen gjøre en slik feil Anonymkode: 01f9b...856 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #22 Del Skrevet 11. september 2023 Anonymbruker*** skrev (52 minutter siden): "I forhold til" brukes likestilt med "når det gjelder" av meg selv og, jeg tror, tilnærmet alle jeg kjenner. Aldri blitt rettet på irl. Jeg liker ikke å begå språklige feil, og vil helst unngå denne også. Den er dog godt imprintet. Tror ikke jeg sier det overstadig mye, og bruker det ikke for å imponere eller fremstå smartere. Jeg bruker av og til en del uttrykk og formuleringer som er litt pesudointellektuelle. Et resultat av hva jeg leser og ser på tror jeg. "I forhold til" er bare en tillært uvane. Da er dette en god mulighet til å bestemme seg for å aldri si i forhold til igjen 😄 Anonymkode: c3664...671 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norja Skrevet 12. september 2023 #23 Del Skrevet 12. september 2023 7 hours ago, Anonymbruker*** said: "I forhold til" brukes likestilt med "når det gjelder" av meg selv og, jeg tror, tilnærmet alle jeg kjenner. Aldri blitt rettet på irl. Jeg liker ikke å begå språklige feil, og vil helst unngå denne også. Den er dog godt imprintet. Tror ikke jeg sier det overstadig mye, og bruker det ikke for å imponere eller fremstå smartere. Jeg bruker av og til en del uttrykk og formuleringer som er litt pesudointellektuelle. Et resultat av hva jeg leser og ser på tror jeg. "I forhold til" er bare en tillært uvane. Prøv å ta deg i det. Se på det som vokabulartrening. Jeg tror på deg! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #24 Del Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ha ha. Min leder (offentlig etat) vil ha et bredt fokus i forhold til et tema. Anonymkode: 50376...0ce Hjelp! 😭😭💀 Anonymkode: c3664...671 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 12. september 2023 #25 Del Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (På 10.9.2023 den 22.44): Ja, jeg hadde ett eksempel i hodet da jeg skrev innlegget. Tenkte på en video av Siv Jensen som holdt på å ramse opp noen politiske greier, og da sa hun noe sånt: "I forhold til skole, i forhold til jobb, i forhold til samferdsel, i forhold til lekser..." Eksempelet er på ingen måte ordrett for jeg finner ikke igjen videoen, men her mente hun "når det gjelder", men valgte heller å bruke "i forhold til", som er totalt feil. For hun drev ikke og sammenlignet ting, hun bare ramset opp. Anonymkode: c3664...671 Vi har alle noe vi irriterer oss over. Kommafeil og manglende mellomrom før ellipse er noe jeg irriterer meg over. For ikke å snakke om forskjellen på "et" og "ett" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #26 Del Skrevet 12. september 2023 Jeg var en slik en, helt til en god venninne tok det opp med meg. Da bestemte jeg meg for å slutte, og nå bruker jeg ikke det uttrykket lengre. Nå er det åtte år siden, og jeg tror jeg er en av få statlig ansatte som ikke tar det uttrykket i min munn. Anonymkode: 5553a...590 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Paramount Skrevet 12. september 2023 #27 Del Skrevet 12. september 2023 Jeg synes det er greit at "i forhold til" ofte erstatter "angående", som er et knotete ord med mange stavelser. Jeg bruker det ofte om en andre eller tredje ting, ved oppramsing, for å unngå å si angående to eller flere ganger etter hverandre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 12. september 2023 #28 Del Skrevet 12. september 2023 Jeg har ikke tenkt sånn over det. Interessant og vil nå tenke over å bruke det riktig. Men å irritere meg over at andre snakker feil, gidder jeg ikke å bry meg med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #29 Del Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ha ha. Min leder (offentlig etat) vil ha et bredt fokus i forhold til et tema. Anonymkode: 50376...0ce Omg. Leder-nytale pluss rævva norsk. Jeg blir gal! Anonymkode: 0ca2e...61c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #30 Del Skrevet 12. september 2023 Jeg hadde en pensumbok som var så stappfull av misbruk av «i forhold til», at jeg sendte forlaget en mail og påpekte det. De svarte at de skulle se på saken. 😎 Anonymkode: 0ca2e...61c 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 12. september 2023 #31 Del Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (På 10.9.2023 den 22.37): Kan du gi et eksempel der det ofte brukes helt feil? Anonymkode: 3d25b...ab3 Det er nesten enklere å gi ett eksempel på riktig bruk, da feil bruk av dette begrepet er over alt. Kort sagt skal det brukes i en sammenlikning. «Mitt hus er lite i forhold til ditt.» «I forhold til gjennomsnittlig inntekt, tjener jeg bra». I dag blir det imidlertid brukt i plassen for ord som «når det gjelder …» «angående ….» 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #32 Del Skrevet 12. september 2023 ti10 skrev (43 minutter siden): Vi har alle noe vi irriterer oss over. Kommafeil og manglende mellomrom før ellipse er noe jeg irriterer meg over. For ikke å snakke om forskjellen på "et" og "ett" Jeg er fullstendig klar over forskjellen på et og ett, og jeg mente ett som i 1. Forøvrig har du glemt punktum bak siste setning 🥵 Anonymkode: c3664...671 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #33 Del Skrevet 12. september 2023 Paramount skrev (24 minutter siden): Jeg synes det er greit at "i forhold til" ofte erstatter "angående", som er et knotete ord med mange stavelser. Jeg bruker det ofte om en andre eller tredje ting, ved oppramsing, for å unngå å si angående to eller flere ganger etter hverandre. Men det er jo helt feil, for det betyr ikke det folk tror det betyr. Anonymkode: c3664...671 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knutemora Skrevet 12. september 2023 #34 Del Skrevet 12. september 2023 Det er lissom litt irriterende, på en måte, når folk sier sånn "i forhold til" om så masse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 12. september 2023 #35 Del Skrevet 12. september 2023 Tja, enig i at det med fordel kan byttes ut med «når det gjelder» eller det litt mer gammelmodige «angående». Men er det ikke slik at språk endrer seg? Jeg tror det dere anser som feilbruk av «i forhold til» er så innarbeidet at det har satt seg i det norske språk. En tapt sak, med andre ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #36 Del Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (På 10.9.2023 den 22.35): Hører det hver dag på TV og på kontoret, og det gjør fysisk vondt å ikke kunne rette på folk når de bruker det feil. "I forhold til" er kun greit å bruke om man kunne byttet det ut med "sammenlignet med", for det er det det betyr. Håper i det minste at noen her tar det til seg 🫠 Anonymkode: c3664...671 I forhold til det temaet du tar opp så er jeg bare sånn middels engasjert Anonymkode: e6994...b04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Refreng Skrevet 12. september 2023 #37 Del Skrevet 12. september 2023 42 minutter siden, Paramount said: Jeg synes det er greit at "i forhold til" ofte erstatter "angående", som er et knotete ord med mange stavelser. Jeg bruker det ofte om en andre eller tredje ting, ved oppramsing, for å unngå å si angående to eller flere ganger etter hverandre. Enig. Språk endrer seg, og noen ganger er det greit at ord og uttrykk blir brukt i andre sammenhenger enn før Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #38 Del Skrevet 12. september 2023 Ja der er slitsomt. Folk sier noe annet enn det de mener å si. Også skurrer det med konteksten, og man må gå en runde i hodet for å finne ut hva vedkommende forsøkte å si. Det gjør det hele veldig tungt for den andre. Så er man "pirkete og vanskelig" hvis man har disse tankene virker det som. Jeg mener likevel at den som forsøker å kommunisere noe har et ansvar for å gjøre seg forstått uten for mye om og men. Anonymkode: c907e...156 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #39 Del Skrevet 12. september 2023 Refreng skrev (9 minutter siden): Enig. Språk endrer seg, og noen ganger er det greit at ord og uttrykk blir brukt i andre sammenhenger enn før Men er dette ett av tilfellene hvor det bør være greit? Jeg stemmer imot. Anonymkode: c3664...671 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Refreng Skrevet 12. september 2023 #40 Del Skrevet 12. september 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Men er dette ett av tilfellene hvor det bør være greit? Jeg stemmer imot. Anonymkode: c3664...671 Et spørsmål med potensiale til å splitte befolkningen Jeg stemmer for Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå