Gå til innhold

Hjelp, jeg blir gal av feilbruken av "i forhold til"!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Paramount skrev (4 timer siden):

Språk er dynamisk, betydning krymper, utvider seg, og endres. Været i dag er kaldt i forhold til hva det var i går, er en klassisk sammenligning. Snakker vi om noe abstrakt, meninger osv, høres det helt greit ut for meg å si feks: I forhold til langtidsvarsler fra meteorologene har jeg lært meg å være skeptisk. Noe som betyr at jeg forholder meg til værmeldinger med skepsis. Ikke store forskjellen synes jeg. 

Neeeei, vær så snill, det siste eksempelet brenner i øynene mine!! Det er GRUSOMT! Hvorfor kan du ikke bare si "angående" eller "når det gjelder" 😭 "I forhold til" er hundre prosent feil her.

Anonymkode: c3664...671

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror forøvrig det er nøyaktig de samme menneskene som sier "forhåndsregel".

Anonymkode: 42b0d...2aa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nesten det er enda verre med feil bruk av "stikke under stol" - for det er faktisk DET det heter, og ikke "stikke under EN stol". Dette er en feil som er så vanlig at det har blitt en helt normal ting å si. Det er altså ikke snakk om en fysisk stol, men heller som "stol" som i "å ha lit til", som i "å stole på". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17.11 skrev (4 timer siden):

Dette er langt ifra det verste eksemplet jeg har sett. Enkelte forstår ikke den opprinnelige betydningen av "i forhold til", og atter andre forstår ikke at det tydeligvis har oppstått en ny regel om at det betyr "angående", så da putter de det bare inn der de syns det høres ut som det passer. 

Som ifølge denne tråden er helt greit, det er jo bare språk i utvikling.

Den gamle språkstudenten i meg er helt enig. Petimeteret i meg hater det, og jeg retter på folk stadig vekk.

Andre eksempler:

Hva tenker du i forhold til middag på fredag?

I forhold til møtet i morgen, jeg blir kanskje litt forsinket

Kan du kommunisere med henne i forhold til denne saken?

Anonymkode: 9f7ad...28c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (16 timer siden):

Ok, så det blir det vel også feil å si at jeg er i forhold til min kjære?

Dette kan du si og det blir rett, hvis det du vil fortelle er at du lever og din kjære er dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig at det er grusomt å høre på. Noen bruker det hele tiden. Jeg har problemer med å få med meg hva slike personer snakker om.

I min jobb (offentlig etat) så er det for tiden fokus på klart og riktig språk, og med jevne mellomrom får vi små kurs/infopakker med språklige tema som vi må bli mer bevisst på. Et av temaene som ble tatt opp nylig var nettopp dette med feil bruk av i forhold til.

Anonymkode: 405c2...04c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lill3My skrev (11 timer siden):

Synes nesten det er enda verre med feil bruk av "stikke under stol" - for det er faktisk DET det heter, og ikke "stikke under EN stol". Dette er en feil som er så vanlig at det har blitt en helt normal ting å si. Det er altså ikke snakk om en fysisk stol, men heller som "stol" som i "å ha lit til", som i "å stole på". 

Interressant. Jeg kjente ikke til dette opprinnelige uttrykket i det hele tatt, og kunne lett ha sagt at det ikke er til å stikke under en stol at her er noe feid under teppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg også over at nå sier ALLE politikerne "både - men også".

Det heter både - og!

Vi skal både fokusere på eldrepolitikk og samferdsel.

Men nå for tiden sier de "Vi skal både fokusere på eldreploitikk, men også samferdsel."

DET er irriterende, det.

Anonymkode: 068a6...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det heter både - og!

Vi skal både fokusere på eldrepolitikk og samferdsel.

Men nå for tiden sier de "Vi skal både fokusere på eldreploitikk, men også samferdsel."

Anonymkode: 068a6...c47

Ja dette, og advare om/advare mot. Dette klarer ikke journalister. Til og med Dagsrevyen får seg til å advare mot dårlig vær av og til.

Anonymkode: c907e...156

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet å bli gal av feilbruken av "i forhold til". Jeg tror det er en tapt sak. Senest i dag var jeg på kurs, hvor den ellers velformulerte, inspirerende, faglig sterke og høyt utdannede kurslederen brukte det feil. Lederen min gjør det også, hele tiden.

Og jeg tror nesten de gjør det med vilje. Eller på trass. Jeg mistenker at de har bestemt seg for at dette begrepet nå er så innarbeidet i de nye sammenhengene at det er fritt fram for alle. Språket er jo som kjent i endring.  

Det virker dessuten som en del bruker det både her og der av uvane. Litt som at jeg har en lei tendens til å slenge inn "på en måte" til stadighet, selv om jeg prøver å slutte. Jeg syns det er irriterende. Men jeg kan ikke klage på det når jeg er like ille selv (på en måte). 

Anonymkode: c7e26...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...