Gjest ti10 Skrevet 12. september 2023 #41 Del Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er fullstendig klar over forskjellen på et og ett, og jeg mente ett som i 1. Forøvrig har du glemt punktum bak siste setning 🥵 Anonymkode: c3664...671 Bruker (i likhet med deg) ikke punktum når jeg avslutter med emoji😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #42 Del Skrevet 12. september 2023 Paramount skrev (6 timer siden): Jeg synes det er greit at "i forhold til" ofte erstatter "angående", som er et knotete ord med mange stavelser. Jeg bruker det ofte om en andre eller tredje ting, ved oppramsing, for å unngå å si angående to eller flere ganger etter hverandre. "Med tanke på" er like enkelt å skrive som "i forhold til", og langt mer korrekt. Anonymkode: b09bf...796 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Paramount Skrevet 12. september 2023 #43 Del Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): "Med tanke på" er like enkelt å skrive som "i forhold til", og langt mer korrekt. Anonymkode: b09bf...796 Mht også. Men ikke langt mer korrekt etter mitt skjønn. Jeg synes ikke "i forhold til" er så ille språklig sett. Hvorfor er det egentlig så mye bedre med en tanke på framfor et forhold til? Er det ikke litt stivbeint å insistere på en stor forskjell her? Det er jo et tankemessig forhold, en mening det er snakk om, på samme måte som en tanke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #44 Del Skrevet 12. september 2023 Paramount skrev (12 minutter siden): Mht også. Men ikke langt mer korrekt etter mitt skjønn. Jeg synes ikke "i forhold til" er så ille språklig sett. Hvorfor er det egentlig så mye bedre med en tanke på framfor et forhold til? Er det ikke litt stivbeint å insistere på en stor forskjell her? Det er jo et tankemessig forhold, en mening det er snakk om, på samme måte som en tanke. Fordi "i forhold til" betyr "sammenlignet med". Enkelt og greit. Man kan jo ikke bare endre hva et uttrykk betyr. På samme måte som at bakdeler ikke betyr ulempe der betyr det vi sitter på. Man kan ikke bare endre innholdet i et uttrykk. Anonymkode: b09bf...796 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Paramount Skrevet 12. september 2023 #45 Del Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi "i forhold til" betyr "sammenlignet med". Enkelt og greit. Man kan jo ikke bare endre hva et uttrykk betyr. På samme måte som at bakdeler ikke betyr ulempe der betyr det vi sitter på. Man kan ikke bare endre innholdet i et uttrykk. Anonymkode: b09bf...796 Språk er dynamisk, betydning krymper, utvider seg, og endres. Været i dag er kaldt i forhold til hva det var i går, er en klassisk sammenligning. Snakker vi om noe abstrakt, meninger osv, høres det helt greit ut for meg å si feks: I forhold til langtidsvarsler fra meteorologene har jeg lært meg å være skeptisk. Noe som betyr at jeg forholder meg til værmeldinger med skepsis. Ikke store forskjellen synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 12. september 2023 #46 Del Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (På 10.9.2023 den 22.35): Hører det hver dag på TV og på kontoret, og det gjør fysisk vondt å ikke kunne rette på folk når de bruker det feil. "I forhold til" er kun greit å bruke om man kunne byttet det ut med "sammenlignet med", for det er det det betyr. Håper i det minste at noen her tar det til seg 🫠 Anonymkode: c3664...671 Ok, så det blir det vel også feil å si at jeg er i forhold til min kjære? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norja Skrevet 12. september 2023 #47 Del Skrevet 12. september 2023 22 minutter siden, I Grosny said: Ok, så det blir det vel også feil å si at jeg er i forhold til min kjære? Ja. Du kan si at du har et forhold til, eller at du er i et forhold med selv om begge deler høres...rart ut. Ellers kan du for eksempel være kverulant i forhold til din kjære... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 12. september 2023 #48 Del Skrevet 12. september 2023 (endret) Norja skrev (22 minutter siden): Ja. Du kan si at du har et forhold til, eller at du er i et forhold med selv om begge deler høres...rart ut. Ellers kan du for eksempel være kverulant i forhold til din kjære... Forholdsvis godt svar Jeg må innrømme at jeg er i det spøkefulle hjørnet og tuller litt med dere i dag. Endret 12. september 2023 av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #49 Del Skrevet 12. september 2023 43 minutter siden, I Grosny said: Ok, så det blir det vel også feil å si at jeg er i forhold til min kjære? Det må i beste fall være dialekt. Normert bokmål ville brukt "med", ikke til: "jeg er i et forhold med min kjære". I setningen presentert over mangler det et adjektiv. For eksempel "jeg er stor/lang/glad i forhold til min kjære". Først da gir setningen mening både grammatisk og idiomatisk. Anonymkode: c907e...156 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #50 Del Skrevet 12. september 2023 Jeg blir også helt gal av det. Det brukes utrolig mye, og når man først legger merke til det, er det overalt! Hører det på TV, i taler, på jobb, blant venner... Har til og med lest det på emballasje og sånt. Anonymkode: 29b61...664 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #51 Del Skrevet 12. september 2023 Refreng skrev (8 timer siden): Enig. Språk endrer seg, og noen ganger er det greit at ord og uttrykk blir brukt i andre sammenhenger enn før Det er som regel aldri greit i begynnelsen. Vi skal kjempe mot og bremse språkendringer, selv om de så klart skjer. Alle som bare unnskylder seg med å skylde på språkendringer er late. Anonymkode: 01f9b...856 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Refreng Skrevet 12. september 2023 #52 Del Skrevet 12. september 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Det er som regel aldri greit i begynnelsen. Vi skal kjempe mot og bremse språkendringer, selv om de så klart skjer. Alle som bare unnskylder seg med å skylde på språkendringer er late. Anonymkode: 01f9b...856 Da er jeg vel lat, da 😎 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olsen Skrevet 12. september 2023 #53 Del Skrevet 12. september 2023 (endret) Det er brukere av språk (oss) som endrer språket. Språket endrer seg ikke selv. Altså er det brukere av språket (oss) som må styre hvordan vi vil ha språket. Det som skjer nå med kj-lyden og feil bruk av "i forhold til" mener jeg bør bekjempes. Tekster som er fulle av "i forhold til" er tunge å lese. Det virker oppstyltet, flyter ikke. Det er da lett å se. Eller er det ikke det? Klarer man ikke å finne erstatning til "i forhold til", kan man skrive om hele setningen. Mulig det ikke tenkes så mye på mottaker av en tekst. "Jeg skriver sånn som jeg vil" Endret 31. oktober 2023 av Olsen en bokstav feil 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #54 Del Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (På 10.9.2023 den 22.37): Kan du gi et eksempel der det ofte brukes helt feil? Anonymkode: 3d25b...ab3 Jeg er ganske opptatt av politikk i forhold til Høyre. Dette blir da: "Jeg er ganske opptatt av politikk sammenlignet med Høyre". Ikke det man tror man sier, som sikkert er ment å være "Jeg er ganske opptatt av politikk når det kommer til Høyre" Anonymkode: 1f8f6...f0b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 12. september 2023 #55 Del Skrevet 12. september 2023 Paramount skrev (3 timer siden): Hvorfor er det egentlig så mye bedre med en tanke på framfor et forhold til? Er det ikke litt stivbeint å insistere på en stor forskjell her? Nja, hvis du er singel er det jo greit med et forhold til naboen. Hvis du er gift, er det best å nøye seg med tanken på ham. 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Paramount Skrevet 12. september 2023 #56 Del Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ganske opptatt av politikk i forhold til Høyre. Dette blir da: "Jeg er ganske opptatt av politikk sammenlignet med Høyre". Ikke det man tror man sier, som sikkert er ment å være "Jeg er ganske opptatt av politikk når det kommer til Høyre" Anonymkode: 1f8f6...f0b Dette sier vel ingen? I forhold til skal kunne erstattes med «angående». Da blir ditt eksempel: Jeg er ganske opptatt av politikk angående Høyre. Noe som er et merkelig utsagn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Paramount Skrevet 12. september 2023 #57 Del Skrevet 12. september 2023 Hedda-78 skrev (1 time siden): Nja, hvis du er singel er det jo greit med et forhold til naboen. Hvis du er gift, er det best å nøye seg med tanken på ham. 😅 Tror ikke jeg ville vært så nøye der heller😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #58 Del Skrevet 12. september 2023 Anonymbruker*** skrev (20 timer siden): "I forhold til" brukes likestilt med "når det gjelder" av meg selv og, jeg tror, tilnærmet alle jeg kjenner. Aldri blitt rettet på irl. Jeg liker ikke å begå språklige feil, og vil helst unngå denne også. Den er dog godt imprintet. Tror ikke jeg sier det overstadig mye, og bruker det ikke for å imponere eller fremstå smartere. Jeg bruker av og til en del uttrykk og formuleringer som er litt pesudointellektuelle. Et resultat av hva jeg leser og ser på tror jeg. "I forhold til" er bare en tillært uvane. Samme her! Jeg trodde "i forhold til" betydde det samme som "når det gjelder" eller "angående" 😬 Anonymkode: 72ba9...34d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 12. september 2023 #59 Del Skrevet 12. september 2023 7 minutter siden, Paramount said: Dette sier vel ingen? I forhold til skal kunne erstattes med «angående». Da blir ditt eksempel: Jeg er ganske opptatt av politikk angående Høyre. Noe som er et merkelig utsagn. Dette er langt ifra det verste eksemplet jeg har sett. Enkelte forstår ikke den opprinnelige betydningen av "i forhold til", og atter andre forstår ikke at det tydeligvis har oppstått en ny regel om at det betyr "angående", så da putter de det bare inn der de syns det høres ut som det passer. Som ifølge denne tråden er helt greit, det er jo bare språk i utvikling. Den gamle språkstudenten i meg er helt enig. Petimeteret i meg hater det, og jeg retter på folk stadig vekk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #60 Del Skrevet 12. september 2023 ti10 skrev (8 timer siden): Bruker (i likhet med deg) ikke punktum når jeg avslutter med emoji😊 Nei, der gikk det jaggu litt for fort i svingene med meg, men jeg vil tro at det korrekte er at en setning skal avsluttes med punktum om det er en emoji bak også. Anonymkode: c3664...671 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå