AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #1 Del Skrevet 10. september 2023 Hører det hver dag på TV og på kontoret, og det gjør fysisk vondt å ikke kunne rette på folk når de bruker det feil. "I forhold til" er kun greit å bruke om man kunne byttet det ut med "sammenlignet med", for det er det det betyr. Håper i det minste at noen her tar det til seg 🫠 Anonymkode: c3664...671 13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mannor Skrevet 10. september 2023 #2 Del Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hører det hver dag på TV og på kontoret, og det gjør fysisk vondt å ikke kunne rette på folk når de bruker det feil. "I forhold til" er kun greit å bruke om man kunne byttet det ut med "sammenlignet med", for det er det det betyr. Håper i det minste at noen her tar det til seg 🫠 Anonymkode: c3664...671 Da er vi to. Til å bli gal av 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #3 Del Skrevet 10. september 2023 Kan du gi et eksempel der det ofte brukes helt feil? Anonymkode: 3d25b...ab3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #4 Del Skrevet 10. september 2023 Jeg er helt enig! Tror det blir lettere å endre meningen på begrepet enn alle som bruker det feil. Enkelte starter annehver setning medi forhold til.. Anonymkode: cdad0...078 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #5 Del Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan du gi et eksempel der det ofte brukes helt feil? Anonymkode: 3d25b...ab3 Ja, jeg hadde ett eksempel i hodet da jeg skrev innlegget. Tenkte på en video av Siv Jensen som holdt på å ramse opp noen politiske greier, og da sa hun noe sånt: "I forhold til skole, i forhold til jobb, i forhold til samferdsel, i forhold til lekser..." Eksempelet er på ingen måte ordrett for jeg finner ikke igjen videoen, men her mente hun "når det gjelder", men valgte heller å bruke "i forhold til", som er totalt feil. For hun drev ikke og sammenlignet ting, hun bare ramset opp. Anonymkode: c3664...671 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #6 Del Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er helt enig! Tror det blir lettere å endre meningen på begrepet enn alle som bruker det feil. Enkelte starter annehver setning medi forhold til.. Anonymkode: cdad0...078 Ja, sjefen min gjør det! Det er til å grine av. Anonymkode: c3664...671 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArielSofie Skrevet 10. september 2023 #7 Del Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan du gi et eksempel der det ofte brukes helt feil? Anonymkode: 3d25b...ab3 Jeg er ikke ts, men jeg kan gi noen eksempler. For å kunne si i forhold til, så er det minst to ting som må stå i forhold til hverandre, feks norske alkoholvaner i forhold til italienske alkoholvaner, matprisene nå i forhold til matripsene for ett år siden eller ti år siden, epler i forhold til pærer... De som sier fet feil sier feks: I forhold til krigen i Ukraina så blir jeg lei meg når jeg ser på nyhetene. Da må man sammenligne krigen i Ukraina med en annen krig/ ting for at man bruker begrepet riktig. Man burde heller si Vedrørende/ når det kommer til ol. I forhold til betyr sammenlignet med, så om man må kunne byttet ut i forhold til med sammenlignet med og stetningen blir korrekt, så har man brukt det riktig. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chupacabra Skrevet 10. september 2023 #8 Del Skrevet 10. september 2023 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #9 Del Skrevet 10. september 2023 Chupacabra skrev (1 minutt siden): Orket ikke å se hele videoen engang 😭 Anonymkode: c3664...671 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #10 Del Skrevet 10. september 2023 Enig. Det er så rart at folk ikke klarer å bruke veldig enkle uttrykk korrekt. Anonymkode: c0031...833 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #11 Del Skrevet 10. september 2023 Da bruker jeg det feil hele tiden! Anonymkode: 3d25b...ab3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #12 Del Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da bruker jeg det feil hele tiden! Anonymkode: 3d25b...ab3 Den enkleste måten å bryte vanen er å tenke at man aldri skal si "i forhold til" igjen, men enten "sammenlignet med" eller "med tanke på". Da ender man ofte opp med å si "med tanke på" hele tiden i stedet, men det er i det minste riktig😅 Anonymkode: 8ecfd...85d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #13 Del Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Da bruker jeg det feil hele tiden! Anonymkode: 3d25b...ab3 Men nå er du opplyst! 🤩 Anonymkode: c3664...671 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norja Skrevet 11. september 2023 #14 Del Skrevet 11. september 2023 I blant tenker jeg ærlig og oppriktig at noe av det beste ved å bo utenlands er å slippe unna feilbruk av "i forhold til" 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olsen Skrevet 11. september 2023 #15 Del Skrevet 11. september 2023 Det som er litt synd, er at de som burde ha justert bruken av "i forhold til" ikke nødvendigvis har forståelse for feilbruken. Noen tror at når en setning begynner med "I forhold til" blir det litt viktigere, og at det virker mer gjennomtenkt. Undrer meg hva som gjør at vi har så mye av denne feilbruken. Det var ikke slik for 10-20 år siden. Kan språkfølelsen ha blitt dårligere? Her er tips til hva som kan sies/skrives i stedet for "i forhold til" Når det gjelder Med tanke på Angående Hva med? Hvordan gjør vi det med....? Hva gjør vi med? Siden (Siden det er lørdag i morgen- ikke "i forhold til at det er lørdag i morgen") I forhold til er det samme som sammenlignet med. Og ingenting annet. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #16 Del Skrevet 11. september 2023 Alle bruker det feil på jobben min (offentlig etat). En gang holdt jeg tellingen, og nærmeste leder brukte det feil 30 ganger på 20 minutter. Det var omtrent det eneste jeg fikk ut av det møtet. Han fremstår stolt og selvtilfreds når han bruker uttrykket, og jeg må anstrenge meg for å ikke si noe. Han strør også om seg med misforstå meg rett, sette mer fokus på, per dags dato. Jeg forstår ikke hva folk tenker når de sier helt banale ting, på oppstyltete og tåpelige måter. Tror de at vi andre blir imponert? Anonymkode: 9f7ad...28c 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #17 Del Skrevet 11. september 2023 Olsen skrev (10 timer siden): Det som er litt synd, er at de som burde ha justert bruken av "i forhold til" ikke nødvendigvis har forståelse for feilbruken. Noen tror at når en setning begynner med "I forhold til" blir det litt viktigere, og at det virker mer gjennomtenkt. Undrer meg hva som gjør at vi har så mye av denne feilbruken. Det var ikke slik for 10-20 år siden. Kan språkfølelsen ha blitt dårligere? Her er tips til hva som kan sies/skrives i stedet for "i forhold til" Når det gjelder Med tanke på Angående Hva med? Hvordan gjør vi det med....? Hva gjør vi med? Siden (Siden det er lørdag i morgen- ikke "i forhold til at det er lørdag i morgen") I forhold til er det samme som sammenlignet med. Og ingenting annet. I forhold til at det er lørdag i morgen 😭😭😭😂 Er som å høre sjefen. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Alle bruker det feil på jobben min (offentlig etat). En gang holdt jeg tellingen, og nærmeste leder brukte det feil 30 ganger på 20 minutter. Det var omtrent det eneste jeg fikk ut av det møtet. Han fremstår stolt og selvtilfreds når han bruker uttrykket, og jeg må anstrenge meg for å ikke si noe. Han strør også om seg med misforstå meg rett, sette mer fokus på, per dags dato. Jeg forstår ikke hva folk tenker når de sier helt banale ting, på oppstyltete og tåpelige måter. Tror de at vi andre blir imponert? Anonymkode: 9f7ad...28c GRØSS! 😭😂😭 Verste er at det er vanskelig å få med seg hva folk faktisk sier når de holder på sånn. Anonymkode: c3664...671 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #18 Del Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Alle bruker det feil på jobben min (offentlig etat). En gang holdt jeg tellingen, og nærmeste leder brukte det feil 30 ganger på 20 minutter. Det var omtrent det eneste jeg fikk ut av det møtet. Han fremstår stolt og selvtilfreds når han bruker uttrykket, og jeg må anstrenge meg for å ikke si noe. Han strør også om seg med misforstå meg rett, sette mer fokus på, per dags dato. Jeg forstår ikke hva folk tenker når de sier helt banale ting, på oppstyltete og tåpelige måter. Tror de at vi andre blir imponert? Anonymkode: 9f7ad...28c Det er på tide med en anonym epost med link til denne tråden, til alles beste. 😭 Anonymkode: e4aa5...d03 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 11. september 2023 #19 Del Skrevet 11. september 2023 "I forhold til" brukes likestilt med "når det gjelder" av meg selv og, jeg tror, tilnærmet alle jeg kjenner. Aldri blitt rettet på irl. Jeg liker ikke å begå språklige feil, og vil helst unngå denne også. Den er dog godt imprintet. Tror ikke jeg sier det overstadig mye, og bruker det ikke for å imponere eller fremstå smartere. Jeg bruker av og til en del uttrykk og formuleringer som er litt pesudointellektuelle. Et resultat av hva jeg leser og ser på tror jeg. "I forhold til" er bare en tillært uvane. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #20 Del Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Alle bruker det feil på jobben min (offentlig etat). En gang holdt jeg tellingen, og nærmeste leder brukte det feil 30 ganger på 20 minutter. Det var omtrent det eneste jeg fikk ut av det møtet. Han fremstår stolt og selvtilfreds når han bruker uttrykket, og jeg må anstrenge meg for å ikke si noe. Han strør også om seg med misforstå meg rett, sette mer fokus på, per dags dato. Jeg forstår ikke hva folk tenker når de sier helt banale ting, på oppstyltete og tåpelige måter. Tror de at vi andre blir imponert? Anonymkode: 9f7ad...28c Ha ha. Min leder (offentlig etat) vil ha et bredt fokus i forhold til et tema. Anonymkode: 50376...0ce 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå