Gå til innhold

Ber meg lade teslaen hennes

Fremhevede innlegg

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er dyrer å betaløe for lading ute, men 1000 koster det ikke. Men nå kan du ike sammenligne offentlige hurtigladere som skal tjene seg rike på dette, og hjemmelading. Det er som å si at all mat koster det samme som på en Michelin restaurant.

Anonymkode: fb4ba...472

På nærmeste Tesla hurtiglader der jeg bor koster det nå 2,45 kr pr kWh for Tesla-eiere og andre abonenter som betaler fast månedsabonnement (Tesla-eiere trenger ikke betale det). Teslaer har vel en batterikapasitet på alt mellom 50-100 kWh så da vil det koste mellom 123 og 245 kr å lade fra 0 til 100% og da har man vel 300-600km å kjøre med. Hjemmelading og kommunal saktelading er mye billigere nå for tiden.

Anonymkode: 4ffdf...208

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ryzorman skrev (20 timer siden):

Dette er vell strengt tatt noe hun selv burde tenkt på før hun kjøpte tesla og skulle ha den hos venner.

Hadde ikke gjort det, ikke mitt problem.

Om du har venner med den holdningen der blir jeg overrasket altså... 

Anonymkode: 475a1...78b

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Om du har venner med den holdningen der blir jeg overrasket altså... 

Anonymkode: 475a1...78b

Har absolutt ingenting med det å gjøre.. 

At folk ikke forstår det selv, at jeg må mate dette inn med en t-skje..

Hun spør ikke om hun kan lade, hun spør ikke om en tjeneste.. Denne venninen hennes, kommanderer henne rundt.. 

Det er iallefall det som er formulert i hennes post.

Det er fult mulig å spør "Heia, er det noe muligheter om du kunne vært så snill ladet bilen min litt, for et par ekstra kroner?"

Istedent for og "Lad bilen min før jeg kommer".

Anonymkode: 62c53...420

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Teslaen er sånn at batteriet synker på energi, selv når den står stille. 

Anonymkode: 6371f...060

Dersom dette er riktig så skal jeg i alle fall ikke ha Tesla. Har selv vært borte i 2 uker midt på vinteren.

Var gått ned med et par km

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dette!!! Ikke gjør det, det er sinnsykt idiotisk dersom det faktisk GÅR galt - noe som selvfølgelig kan skje, er en grunn til at anbefalingene er som de er 

Anonymkode: b8571...47b

For noe tull.

Det er lov å bruke vanlig schuko kontakt ved annet enn regelmessig lading

Skrevet

om jeg ikke hadde stikkontakt for billading så hadde jeg sagt nei. risikerer ikke forsikringen og brann pga dette. burde hun tenkt på før.  folk er så freidige at jeg får mark. men jeg ville sagt ifra om dette FØR  hun kom med bilen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ts får nesten bare ta sjansen dersom de føler det er vits. Flertallet hadde sagt nei til en tjeneste av den typen, og du lagrer allerede bilen for vennen, så det er jo ikke vits å gjøre enda mer for dem, tenker jeg. Enten sender du en melding der du sier nei til dette, eller så får du ta risikoen. Det velger du selv, men hører jo på ordlyden din at du ikke akkurat er så veldig interessert i å gjøre dette. Ikke la folk tråkke på deg for å få deg til å gjøre ting du ikke ønsker, du har LOV å si nei. Helt rimelig å ikke ville ta risken, og ikke ville bruke dine egne penger på dette.

Anonymkode: b8571...47b

Flertallet hadde nok sagt ja.

Å spandere kanskje en 40-50 kroner for en venn hadde vært helt innafor og den risikoen du snakker om er kun om det elektriske anlegget bilen kobler til er mangelfullt. 

• Liker 2
Skrevet

Her var dert mye overdrevet redsel. At man innfører strengere regler for å gjøre ting sikrere betyr ikke at det som var vanlig før plutselig blir kjempefarlig! En enkelt ladning av og til er ingen stor fare og ikke noe forsikringsselskapet vil henge seg opp i.

Jeg hadde selvfølgelig ladet uten noe problem. Kostnaden er godt innenfor hva man gjør blant venner.

Anonymkode: 7dc74...96e

• Liker 3
Skrevet

Jeg har allerede gjort det. En dag bare. Reagerte litt på måten hun sa det på at hun tok det som en selvfølge.  Men greit.

Illuminatum skrev (11 minutter siden):

Dersom dette er riktig så skal jeg i alle fall ikke ha Tesla. Har selv vært borte i 2 uker midt på vinteren.

Enig

Hun hadde satt ned energi inntaket/mengden til et eller annet. Så det var ikke noe problem, sa hun.

Har ikke mye peiling selv på dette. 

Takk for svar

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har absolutt ingenting med det å gjøre.. 

At folk ikke forstår det selv, at jeg må mate dette inn med en t-skje..

Hun spør ikke om hun kan lade, hun spør ikke om en tjeneste.. Denne venninen hennes, kommanderer henne rundt.. 

Det er iallefall det som er formulert i hennes post.

Det er fult mulig å spør "Heia, er det noe muligheter om du kunne vært så snill ladet bilen min litt, for et par ekstra kroner?"

Istedent for og "Lad bilen min før jeg kommer".

Heia?

Jeg er helt sikker på at venninnen spurte om hun kunne lade den for henne, ikke «lad bilen min». Ingen skriver sånt.

Anonymkode: e3bcf...a61

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Heia?

Jeg er helt sikker på at venninnen spurte om hun kunne lade den for henne, ikke «lad bilen min». Ingen skriver sånt.

Anonymkode: e3bcf...a61

Hva du tror har absolutt null betydning for meg.

Jeg forholder meg til TS sin historie, og hun beskrev det på en måte der venninen ba henne om å gjøre det, ikke som en tjeneste. 

Selv TS syntes det var frekt.

Så forhold deg til hva som blir sagt, ikke hva du tror.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, det vil jeg si Teslaen er. Men noen mener nok at det er fordeler. For den viser på en app på mobilen når du er borte hvor mye ladning den har på nåværende tidspunkt, du kan visst åpne bilen, følge med og få varsel om noen andre kjører den, mm. Ja, mye. Og alt dette når den står i ro. Da bruker jo batteriet også strøm på dette?

Vanlige el biler tømmes ikke så fort, bare den står i ro. Men også litt da, er det ikke?

Det må det da gjøre? Det koster jo nesten 1000 kr på ladestasjoner og fylle batteriet opp.

Hvorfor uttaler du deg om noe du overhodet ikke har peiling på?

• Liker 2
Skrevet
Illuminatum skrev (14 timer siden):

Batteriet synker ca. en halv prosent pr. dag når bilen går i "dvale ". Så to uker er ikke noe problem. Skal man være borte 2-3 måneder bør dog lader være tilkoblet.

For de fleste er det nok også ganske uvanlig å måtte reise bort i ukesvis uten å ha mulighet til å sette bilen på lading.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...