AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #41 Skrevet 10. september 2023 Som tesla eier blir jeg litt i stuss over at hun må det. Har hun passet på å skru av sentry mode etc? Min egen sto i garasjen i 3,5uker i sommer (nesten fulladet når vi dro på ferie), men trengte ikke lade engang før jeg dro på jobb neste dag. Den tapper seg veldig lite, med mindre man har på «alle» funksjoner og ikke setter den i dvale (hun kan gjøre det på appen). Når det er sagt, og det sikkert er litt for sent for etterpåklokskap. Det er da vel ikke noe problem å lade den til akkurat nok til at hun kommer seg til nærmeste hurtiglader. Koster deg maks 50kr. -Evt kjør til en hurtiglader så trekkes det rett av hennes konto. Å lade fra stikkontakt tar ganske lang tid, og man burde være i nærheten og følge med, så å forvente at du skal lade den full er litt vel å forvente av noen syntes jeg. Anonymkode: d179d...ec0 1
tulla23 Skrevet 10. september 2023 #42 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok, men da burde jo venninnen evt ha sagt fra om dette FØR hun spurte om å få ha teslaen stående der.. og for en drittbil som ikke kan stå uten å bli brukt mer enn 3 uker 😂 Anonymkode: b8571...47b Ja, det er vel en annen diskusjon.. kanskje hun glemte det, kanskje hun tenkte det skulle holde men så ser hun i appen at det begynner å bli lite prosent.. Er vel fordeler og ulemper med alle biler diesel eller batteri 😏 Jeg har begge deler og siden jeg bruker diesel bilen min så lite og korte strekninger så går partikkelfilteret tett til slutt.. det gjør det ikke på elbilen ☺️
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #43 Skrevet 10. september 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Har en venninne som er ute på reise i 3 uker. jeg bor nær flyplassen, og bilen hennes står i min garasje til hun kommer hjem. Teslaen er sånn at batteriet synker på energi, selv når den står stille. Nå er det gått snart 3 uker og hun har bedt meg om å lade den i min garasje i stikk kontakten. Vil ikke det bli ganske dyrt? Er ikke det litt frekt å spørre om det uten å si at hun vil betale for det? Gjør det ingenting at bilen hennes lader i min vanlige tikk kontakt? Anonymkode: 6371f...060 Dette er jo et selvskapt problem der du er redd for konfrontasjon. Du spør hvor mye strøm ladingen bruker og om det er problemer med å lade rett fra stikkontakt. Hvis det er sånn at stikkontakt ikke er et problem og at det koster totalt 20kr så er jo saken enkel og du gjør henne den tjenesten. Hvis det er et problem med stikkontakt og det koster 500kr, så ber du om penger via vipps også kjører du til en ladestasjon. Ikke vanskelig. Anonymkode: 0a06d...79b
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #44 Skrevet 11. september 2023 Din venninne spør om en enkel tjeneste. Og så blir du opprørt og synes det er frekt. Er dere egentlig venner? Jeg synes det er trist at samfunnet vårt i større og større grad dreier mot at vi ikke skal stille opp for hverandre! Anonymkode: e7804...28d 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #45 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Er Tesla virkelig så dårlig at batteriet tappes flerfoldige prosent på å stå inaktiv i TRE UKER? Mine elbiler har stått i to måneder med kun 1-2 prosent reduksjon på batterinivå. Anonymkode: 6080c...060 Ja, det vil jeg si Teslaen er. Men noen mener nok at det er fordeler. For den viser på en app på mobilen når du er borte hvor mye ladning den har på nåværende tidspunkt, du kan visst åpne bilen, følge med og få varsel om noen andre kjører den, mm. Ja, mye. Og alt dette når den står i ro. Da bruker jo batteriet også strøm på dette? Vanlige el biler tømmes ikke så fort, bare den står i ro. Men også litt da, er det ikke? Blizz1 skrev (15 timer siden): Å lade fra batteriet koster maks en 100-lapp om det er helt tomt, noe det aldri er. Det må det da gjøre? Det koster jo nesten 1000 kr på ladestasjoner og fylle batteriet opp. Anonymkode: 6371f...060
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #46 Skrevet 11. september 2023 Hadde ikke sett noe problem med det, hadde selvsagt ladet Anonymkode: 8a1ed...049 2
Snublefot62 Skrevet 11. september 2023 #47 Skrevet 11. september 2023 Så lenge det elektriske annlegget ditt er ok og hurtigladeren er i noelunde ok tilstand så er det ikke noen stor risiko å lade bilen litt opp. Det jeg stusser på er at den tapper så mye strøm på å stå i ro i 3-4 uker. Jeg tror enten hun har misforstått og TROR den blir tappet så mye, eller så var den nesten tom når hun parkerte hos deg og tenkte å spørre deg om å lade uansett. Dette burde vært avklart på forhånd. Jeg hadde sendt melding tilbake til henne og sagt "selvsagt! tar den med til nærmeste lader når jeg skal på butikken senere i dag. ligger ladebrikken i bilen?". Hun har allerede spart mye penger på å stå hos deg og avskåret deg fra å bruke garasjen i snart fire uker? Da synes jeg det er frekt å komme med dette i tillegg uten å avklare det i forkant. Pleier man å forvente at det fylles diesel/bensin på bilene mens de står hos venner og i lang tid? 2 1
FantasDick Skrevet 11. september 2023 #48 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det må det da gjøre? Det koster jo nesten 1000 kr på ladestasjoner og fylle batteriet opp. Anonymkode: 6371f...060 Wtf?? Vi lader mest hjemme, men ser på forbruk at Superchargere har kostet oss ca 100-150,- 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #49 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det må det da gjøre? Det koster jo nesten 1000 kr på ladestasjoner og fylle batteriet opp. Det er dyrer å betaløe for lading ute, men 1000 koster det ikke. Men nå kan du ike sammenligne offentlige hurtigladere som skal tjene seg rike på dette, og hjemmelading. Det er som å si at all mat koster det samme som på en Michelin restaurant. Anonymkode: fb4ba...472 4
absinthia Skrevet 11. september 2023 #50 Skrevet 11. september 2023 Be henne følge med på appen og si i fra når det er på tide å lade den. Vår tesla sto stille i en måned, var ikke fulladet da vi parkerte den og brukte forbausende lite strøm, selv om det var vinter. Dersom hun har sånn omtrent halvfullt batteri og har slått av sentry mode, burde det være lite grunn til bekymring. Du trenger uansett ikke å lade det helt opp, bare slik at hun kommer seg til supercharger, eller eventuelt hjem. 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #51 Skrevet 11. september 2023 Hun burde jo understreket at hun selvsagt skulle betale for ladingen, da hun spurte deg. Og så bør hun selvsagt kjøpe med en takk-for- hjelpen-gave. Hvis du ikke har el-billader, så er det jo bare å si det. «Dessverre, jeg har ikke el-billader, så lading er ikke mulig her». Anonymkode: 8b755...b2f
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #52 Skrevet 11. september 2023 Dette kan du trygt gjøre. Min elbil (ikke tesla) mister litt over en halv prosent pr dag når den står ubrukt. Så etter tre uker har hun da kanskje mistet 10-15%. Det kan redusere batteriet på lang sikt om den står lenge utenfor område 20-80%. Da kan bilen få dårligere rekkevidde og blir mindre verdt. Men hun burde sørget for å ha 60-70% på den da hun satte den fra seg. For å erstatte tapet, som noen kaller phantom drain (spøkelsestap), etter tre uker holder det med ca 3-4 timers lading hvis vi antar ca 2kW+ fra din stikkontakt. En elektriker jeg snakket med sa man godt kan lade i vanlige stikkontakter av og til i nødsfall, om det er noen få timer, men at ingen bør basere seg på slik lading hele tiden. Da bør man enten montere egen lader i garasjen eller bruke offentlige ladere. Å lade opp ca 5-10 kW vil koste ca 10-20 kr. Altså ganske billig. Siden du allerede har gjort henne en tjeneste ved å låne bort parkering og nå også lade litt, så kan du jo be om å få låne bilen? Ganske gøy om du aldri har kjørt en Tesla/kraftig elbil før! 🙂 Anonymkode: 4ffdf...208
Petra200 Skrevet 11. september 2023 #53 Skrevet 11. september 2023 Det koster deg kanskje 50 kr, ærlig talt, hva slags venn er du? 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #54 Skrevet 11. september 2023 Petra200 skrev (2 minutter siden): Det koster deg kanskje 50 kr, ærlig talt, hva slags venn er du? Det koster ikke så mye engang. Anonymkode: fb4ba...472 3
Petra200 Skrevet 11. september 2023 #55 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det koster ikke så mye engang. Anonymkode: fb4ba...472 Nettopp!
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #56 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det koster ikke så mye engang. Anonymkode: fb4ba...472 Ok, forsto det. Jeg har tenkt helt feil Anonymkode: 6371f...060
-jk- Skrevet 11. september 2023 #57 Skrevet 11. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det koster ikke så mye engang. Anonymkode: fb4ba...472 Nei, ikke i NO1 i hvert fall. Min strømpris var i snitt 67 øre i august, inkl. alle variable kostnader (strøm, nettleie, påslag). Ang. lovligheten så er det 100% lovlig å benytte enhver jordet stikkontakt til tilfeldig lading. Om TS kjøper elbil selv må det installeres ladestasjon for at det skal være lov å lade hjemme, men gjester kan bruke eksisterende kontakter. Endret 11. september 2023 av -jk- 1 1
-jk- Skrevet 11. september 2023 #58 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Som tesla eier blir jeg litt i stuss over at hun må det. Har hun passet på å skru av sentry mode etc? Min egen sto i garasjen i 3,5uker i sommer (nesten fulladet når vi dro på ferie), men trengte ikke lade engang før jeg dro på jobb neste dag. Den tapper seg veldig lite, med mindre man har på «alle» funksjoner og ikke setter den i dvale (hun kan gjøre det på appen). Anonymkode: d179d...ec0 Sentry mode skrur seg uansett av når batteriet når 20%, etter det synker kapasiteten svært sakte. Selv med 10% igjen burde det være null problem å komme seg til en hurtiglader. Men klart, det er vel ikke det man har lyst til når man kommer hjem fra ferie, mye bedre å komme til nesten fulladet bil.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #59 Skrevet 11. september 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det koster ikke så mye engang. Anonymkode: fb4ba...472 Nei, det er vel bare å lade litt det er snakk om, fire timer max. Ikke lad til 100%, det vil også være galt hvis bilen fortsatt skal stå ubrukt. Anonymkode: 4ffdf...208
Gjest Sirah Skrevet 11. september 2023 #60 Skrevet 11. september 2023 Du trenger jo ikke å ha den stående i veggen i dagevis TS, bare så hun kommer seg til en hurtiglader når hun kommer hjem. Om du er bekymret for brann så tar du det en dag du uansett skal styre litt i hagen så du kan følge med. Jeg hadde ikke vært bekymret for å lade 3-4 timer i en stikk kontakt en gang. Jeg har jo skikkelig EL-anlegg i huset mitt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå