Gå til innhold

Ber meg lade teslaen hennes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som er ute på reise i 3 uker. jeg bor nær flyplassen, og bilen hennes står i min garasje til hun kommer hjem.

Teslaen er sånn at batteriet synker på energi, selv når den står stille. 

Nå er det gått snart 3 uker og hun har bedt meg om å lade den i min garasje i stikk kontakten. Vil ikke det bli ganske dyrt? Er ikke det litt frekt å spørre om det uten å si at hun vil betale for det? Gjør det ingenting at bilen hennes lader i min vanlige tikk kontakt?

Anonymkode: 6371f...060

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det koster deg en hundrings. Tror du overlever det

Anonymkode: 0474c...a99

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det koster deg en hundrings. Tror du overlever det

Anonymkode: 0474c...a99

Nå synes jeg du overdriver, maks en femtilapp 🤪

Anonymkode: 7cd1b...d2b

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

IKKE lad fra vanlig stikkontakt!

Hvis det skulle skje noe risikerer du avkortning i forsikringen! Og det kan du bare si til henne, at du ikke tar risikoen på dette! Argumenterer hun på det så viser hun sin sanne side.

Hun får kjøre til nærmeste ladestasjon når hun kommer hjem og lade der. Har hun kjøpt en bil som ikke tåler å ikke bli brukt på tre uker så er det kanskje på tide å vurdere en annen bil ;)

https://www.nrk.no/trondelag/nye-regler-for-el-bil-lading-fra-nyttar-_-ikke-lenger-lov-a-legge-opp-til-lading-i-stikkontakt-1.16234565

Anonymkode: 2dedd...816

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er ikke snakk om å lade masse, bare holde batteriet ved like slik at hun kommer seg til Supercharger når hun kommer hjem. Koster deg ikke mange kronene.

Selv om det ikke er anbefalt å lade i vanlig stikkontakt fast gpr det helt greit å gjøre det denne ene gangen. Er ikke sånn at alt begynner å brenne idet du plugger den i, jeg lada i stikkontakt daglig i mange år.

Ev. kan du jo kjøre den til en Supercharger og lade litt hvis du vil.

Anonymkode: fb4ba...472

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette er vell strengt tatt noe hun selv burde tenkt på før hun kjøpte tesla og skulle ha den hos venner.

Hadde ikke gjort det, ikke mitt problem.

• Liker 4
Skrevet

Det ville vært helt uproblematisk for meg. 

Anonymkode: d6520...a00

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

I det minste ble du spurt. Min kom og puttet den i lader og dro av sted. 

Anonymkode: 2ef71...3ad

• Liker 1
Skrevet

Nei det blir ikke dyrt i det hele tatt.  

Lad teslaen til venninnen din mens hun er bortreist. Sånt gode venner gjør for hverandre. Lade hverandres Teslaer og gjør hverandre tjenester uansett hva det skulle være❤️

Enda bedre å kjøre den til en supercharger å få ladet den der eller en ladestasjon hvis du får lov å kjøre den. 

Skrevet

Du har egentlig ikke lov til å plugge den i vanlig stikkontakt.

Anonymkode: 788d8...82e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Ryzorman skrev (6 minutter siden):

Dette er vell strengt tatt noe hun selv burde tenkt på før hun kjøpte tesla og skulle ha den hos venner.

Ikke mitt problem heller. Men for meg går dette som enkle tjenester man gjør for hverandre. Venner som hjelper venner nå og da.

Anonymkode: fb4ba...472

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har tesla og lader den ofte på stikkontakt i garasjen. Det er ganske viktig for batteriet at det ikke blir utladet.. hadde vært helt uproblematisk for min del! Vi hadde vår tesla på verksted kjempelenge fordi de ikke klarte å skaffe delene de trengte og den ble helt utladet. Batteriet ble ødelagt og prislappen for det ble 103 000kr fikk det heldigvis på garantien 

• Liker 4
Skrevet

Ville nok kjørt den til en ladeplass og ladet den opp, det er jo bare hyggelig å gjøre for en venn. 

Skrevet

Bra bil da😂

Anonymkode: 7d129...459

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar. 

Interessant å lese link.

Men hvordan kan dere si at det er så billig at den står i laderen? Ca 2 dager

Skrevet
Ryzorman skrev (18 minutter siden):

For et snilt menneske du er

Anonymkode: cd323...5a9

• Liker 4
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

IKKE lad fra vanlig stikkontakt!

Hvis det skulle skje noe risikerer du avkortning i forsikringen! Og det kan du bare si til henne, at du ikke tar risikoen på dette! Argumenterer hun på det så viser hun sin sanne side.

Hun får kjøre til nærmeste ladestasjon når hun kommer hjem og lade der. Har hun kjøpt en bil som ikke tåler å ikke bli brukt på tre uker så er det kanskje på tide å vurdere en annen bil ;)

https://www.nrk.no/trondelag/nye-regler-for-el-bil-lading-fra-nyttar-_-ikke-lenger-lov-a-legge-opp-til-lading-i-stikkontakt-1.16234565

Anonymkode: 2dedd...816

Du får ikke avkorting på enkeltlading som dette tilfellet omhandler 

Anonymkode: 88f03...d2a

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

For et snilt menneske du er

Anonymkode: cd323...5a9

Handler ikke om det..

Handler om at denne personen er snill nok til å la henne ha teslaen i garasjen for og passe på den.. Da synes jeg det blir for dumt og komme og spørre om flere tjenester som å skal begynne å lade bilen hennes.

Å i tilegg så er det faktisk ikke lov å ladde gjennom stikk-kontakt, noe eieren av teslaen burde vist og sagt til henne.

Det er helt greit å spørre om tjenester.. Men jeg mener det begynner å bli frekt å spørre om flere tjenster når personen faktisk lar bilen hennes stå der i månder..  Og uten å spørre om dem skal betale for det eller ikke.

Jeg er nu faktisk spent på om den personen blir å gjøre tjenester for henne i ettertid, så man skal være litt forsiktig med hvor mye man gjør før en person.

Jeg gjør gjerne tjenester, men jeg forventer ikke å bli spurt om flere når jeg allerede holder på med en tjeneste fra før av.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar. 

Interessant å lese link.

Men hvordan kan dere si at det er så billig at den står i laderen? Ca 2 dager

Om du lader den i stikkontakt så vil den på 10A kurs lade nok til 10km pr time, 13A kurs vil lade 14km pr time, så du trenger absolutt ikke lade den i 2 dager for at hun skal ha nok til å komme seg hjem.

Hvor mye det koster deg kommer an på hvor mye strømmen koster der du bor. Her er prisen 22øre pr kw/t, veldig grovt oppganget så vil lading i 12 timer koste 7kr + nettleie pr.døgn på 17kr så tviler sterkt på at du blakkes helt, men om du nå er på et lavt nettleietrinn så er det lurt å ikke bruke tørketrommel samtidig som en lader bilen.

Skrevet (endret)
Ryzorman skrev (1 time siden):

Handler ikke om det..

Handler om at denne personen er snill nok til å la henne ha teslaen i garasjen for og passe på den.. Da synes jeg det blir for dumt og komme og spørre om flere tjenester som å skal begynne å lade bilen hennes.

Å i tilegg så er det faktisk ikke lov å ladde gjennom stikk-kontakt, noe eieren av teslaen burde vist og sagt til henne.

Det er helt greit å spørre om tjenester.. Men jeg mener det begynner å bli frekt å spørre om flere tjenster når personen faktisk lar bilen hennes stå der i månder..  Og uten å spørre om dem skal betale for det eller ikke.

Jeg er nu faktisk spent på om den personen blir å gjøre tjenester for henne i ettertid, så man skal være litt forsiktig med hvor mye man gjør før en person.

Jeg gjør gjerne tjenester, men jeg forventer ikke å bli spurt om flere når jeg allerede holder på med en tjeneste fra før av.

Stå der i måneder? 3 uker står det i HI. Ikke flere måneder.

Er ingen stor tjeneste å ha ei venninnes bil i en garasje. Å være snill å lade den en gang, er ikke for mye å be om.

Når jeg gjør venner en tjeneste så forventer jeg ikke noen tjeneste tilbake, men det er slikt som går automatisk. Venner gjør ting for hverandre.

Endret av Elooon
Rettet skrivefeil!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...