AnonymBruker Skrevet 31. august #41 Del Skrevet 31. august 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er usikker nå, forstår du ikke forskjellen på 38% skatt og 0% i skatt? Anonymkode: c5410...3dd Jeg har betalt 0% skatt på min ASK. Hva betaler du i renter? Anonymkode: 57091...5c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 31. august #42 Del Skrevet 31. august 8 minutter siden, Druid said: Det er en underliggende utfordring her : Norsk boligpolitikk har gjordt boligeie til del av pensjonsparing, siden ingenting folk kan putte penger i, har hatt en mer funksjonell og trygg avkastning. Det er mye av grunnlaget for en del av reguleringene i boligmarkedet som prioriterer eie og konstant prisøkning (TEK** kravene). For min generasjon er ikke dette et stort problem, men for mine barn som ikke har en funksjonell offentlig pensjon, ikke har en funksjonell privat pensjon, og ikke har gode pensjonssparingstilbud, vil det at boligprisene synker være en siste spiker i kista. Det er ikke siste siste spiker i kista, fordi det er få som bruker opp all kapitalen i sin bolig når de pensjonerer seg. De fleste beholder verdien til sitt hus og gir det til arv til sine barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 31. august #43 Del Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva er greia di? Hvorfor langer du ut etter meg (og min huseier, som forøvrig ikke er en idiot) bare fordi jeg ikke har kastet meg på boligjaget ennå? Du misforstår : Din huseier ER idiot, og du er ekstremt heldig på grunn av det. Din husleie har ingenting med virkeligheten å gjøre, så din huseier tar en bunke tusenlapper og gir dem til deg hver måned. Hvilket forklarere hvorfor du ikke kaster deg på boligjaget : det er økonomisk lønnsomt for deg. Din huseier MÅ ha forrenting av hva din boenhet er verdt pr måned som overstiger hva den samme summen hadde returnert i et fondsmarked. I tillegg må han kalkulere inn svinn og vedlikehold av din boenhet, og alle servicetimer han har knyttet til det. På topp må han kalkulere inn all skatt knyttet til disse utgiftene. Hvis hva han får inn av leieintekter ikke dekker inn dette, er han idiot, og gir deg penger, fordi det er akkurat de samme hensynene DU måtte tatt i DIN vurdering av hvor DU skal putte DINE penger. (Du får trøste deg med at flertallet av norske utleiere er private utleiere som ikke har noen som helst forståelse av penger, så din huseier er ikke så veldig mye dummere enn flesteparten. Og et annet poeng er at vi har hatt endel spektakulært innkompetente regjeringer som faktisk har rævpult private huseiere, så de faktisk har vært nødt til å ta høyere kostnader enn de har kalkulert med, uten å kunne øke leie. ) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #44 Del Skrevet 31. august 14 minutter siden, Druid said: Det er en underliggende utfordring her : Norsk boligpolitikk har gjordt boligeie til del av pensjonsparing, siden ingenting folk kan putte penger i, har hatt en mer funksjonell og trygg avkastning. Det er mye av grunnlaget for en del av reguleringene i boligmarkedet som prioriterer eie og konstant prisøkning (TEK** kravene). For min generasjon er ikke dette et stort problem, men for mine barn som ikke har en funksjonell offentlig pensjon, ikke har en funksjonell privat pensjon, og ikke har gode pensjonssparingstilbud, vil det at boligprisene synker være en siste spiker i kista. Nei, sant... Pensjonen som den er nå er jo langt ifra bærekraftig, og vi er jo fullt klar over det og går inn i det med åpne øyne 😐... Håper for ungdommens skyld at det ikke blir noe krakk. Vi som er 40+ i dag klarer oss uansett. Jeg er i alle tilfeller forberedt på å jobbe 100% til jeg blir 70, men jeg vet at mange er ikke der. Anonymkode: 57091...5c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #45 Del Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg vet hva kommunen regner som markedsverdi og som jeg blir lignet etter tilbudet er 20% over det beløpet, samtidig så viser tidligere salg i området at ingen får i nærheten av det kommunen betrakter som markedsverdi. Anonymkode: 890ce...f6b Men du forstår at hva «kommunen betrakter som markedsverdi» åpenbart ikke er markedsverdi når noen i markedet er villig til å betale mer enn denne summen, ikke sant? Anonymkode: c5410...3dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 31. august #46 Del Skrevet 31. august Camlon skrev (2 minutter siden): Det er ikke siste siste spiker i kista, fordi det er få som bruker opp all kapitalen i sin bolig når de pensjonerer seg. De fleste beholder verdien til sitt hus og gir det til arv til sine barn. Det fungerer kun for min generasjon, og ikke alle av dem en gang : Min far går i grava med relativt mye gjeld (det var planlagt). Det var hele poenget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #47 Del Skrevet 31. august 4 minutter siden, Druid said: Du misforstår : Din huseier ER idiot, og du er ekstremt heldig på grunn av det. Din husleie har ingenting med virkeligheten å gjøre, så din huseier tar en bunke tusenlapper og gir dem til deg hver måned. Hvilket forklarere hvorfor du ikke kaster deg på boligjaget : det er økonomisk lønnsomt for deg. Din huseier MÅ ha forrenting av hva din boenhet er verdt pr måned som overstiger hva den samme summen hadde returnert i et fondsmarked. I tillegg må han kalkulere inn svinn og vedlikehold av din boenhet, og alle servicetimer han har knyttet til det. På topp må han kalkulere inn all skatt knyttet til disse utgiftene. Hvis hva han får inn av leieintekter ikke dekker inn dette, er han idiot, og gir deg penger, fordi det er akkurat de samme hensynene DU måtte tatt i DIN vurdering av hvor DU skal putte DINE penger. (Du får trøste deg med at flertallet av norske utleiere er private utleiere som ikke har noen som helst forståelse av penger, så din huseier er ikke så veldig mye dummere enn flesteparten. Og et annet poeng er at vi har hatt endel spektakulært innkompetente regjeringer som faktisk har rævpult private huseiere, så de faktisk har vært nødt til å ta høyere kostnader enn de har kalkulert med, uten å kunne øke leie. ) Ehm... Nei. Du mangler veldig mye informasjon som jeg (med vilje) ikke oppgir på et tilfeldig nettforum. Det er uansett irrelevant for trådens tema. Jeg tipper boligprisene skal NED i nærmeste fremtid, men det spiller ingen rolle for meg personlig. Jeg er ikke av typen som liker å gå rundt og skryte over hvor mye verdier jeg har. Anonymkode: 57091...5c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 31. august #48 Del Skrevet 31. august (endret) 7 minutter siden, Druid said: Det fungerer kun for min generasjon, og ikke alle av dem en gang : Min far går i grava med relativt mye gjeld (det var planlagt). Det var hele poenget. De ynge er de som må betale de ekstremt høye boligprisene. Selv om boligprisene skulle falle etter at de har kjøpt så vil det gjøre det lettere å oppgradere boligen senere, noe de fleste gjør. Jeg tror du overtenker dette litt. Dette handler ikke om pensjon, men om status og investorer. De som eier bolig idag vil ikke at boligprisene skal falle fordi da kan de ikke lenger skryte over hvor god de er til å investere og de som investerer ønsker ikke å tape masse penger og staten er beskymret for at det kan føre til en finanskrise. Endret 31. august av Camlon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #49 Del Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tror du et hus som i dag ville blitt solgt for 10 millioner skal få en verdi på 500.000? Anonymkode: 5a059...db6 Ja, og at det følger med en leaf eller tesla Anonymkode: ac6c6...4e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 31. august #50 Del Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ehm... Nei. Du mangler veldig mye informasjon som jeg (med vilje) ikke oppgir på et tilfeldig nettforum. Det er uansett irrelevant for trådens tema. Jeg tipper boligprisene skal NED i nærmeste fremtid, men det spiller ingen rolle for meg personlig. Jeg er ikke av typen som liker å gå rundt og skryte over hvor mye verdier jeg har. Trådens tema er nyttig, fordi man forstår at markedsverdi og realverdi ikke er det samme, og at bildet om at markedsverdien er å på vei til å bli et samfunnsproblem, er noe overdrevet. Det at du ikke liker å skryte av hvor mye verdier du har , er irrelevant i diskusjonen : Det at du gambler på at husprisene skal ned er litt mere interesant. Det forklarer i så fall HVORFOR du disponerer penger på den måten du gjør. Men diskusjonen om idioti: enten er du idiot, eller er huseier idiot : EN av dere tjener på din situasjon, En av dere tar hjem overskuddet. Dette er ikke et scenario der begge kommer ut på topp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #51 Del Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har betalt 0% skatt på min ASK. Hva betaler du i renter? Anonymkode: 57091...5c4 Hva vet du om hvorvidt jeg har lånt penger? Og hvorfor er det relevant å sammenligne med, med mindre du selv har lånt penger for å gire din investering? Virker som du mangler grunnleggende økonomikunnskap Anonymkode: c5410...3dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 31. august #52 Del Skrevet 31. august 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har betalt 0% skatt på min ASK. Hva betaler du i renter? Anonymkode: 57091...5c4 Jeg vil tro at han betalte mindre i renter enn du betalte i leie. Han tok også mye mindre risiko enn du gjorde. Det er ingen tvil om at boligkjøp var en fantastisk deal for de som kjøpte for 30 år siden, siden boligprisene økte kraftig sammenlignet med inntekt. Det kommer aldri til å skje igjen, så de som kjøper nå for å tjene penger vil bli skuffet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trøndere1 Skrevet 31. august #53 Del Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (På 30.8.2024 den 17.02): Vi skal kjøpe bolig nå, men vi kjøper for å bo, ikke for å gå rundt og skryte av at vi har «tjent» penger på prisstigning. Man tjener jo ikke et øre før man selger, og da må man jo kjøpe på nytt i samme marked🤷♀️ Anonymkode: 57091...5c4 Ja eller gjøre som noen. Selge bolig etter at man har tjent godt på prisstigning og kjøpe bolig i litt mere landlige strøk. Noen har gjennomført dette og hatt noen mill på konto. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #54 Del Skrevet 31. august 1 hour ago, Druid said: Trådens tema er nyttig, fordi man forstår at markedsverdi og realverdi ikke er det samme, og at bildet om at markedsverdien er å på vei til å bli et samfunnsproblem, er noe overdrevet. Det at du ikke liker å skryte av hvor mye verdier du har , er irrelevant i diskusjonen : Det at du gambler på at husprisene skal ned er litt mere interesant. Det forklarer i så fall HVORFOR du disponerer penger på den måten du gjør. Men diskusjonen om idioti: enten er du idiot, eller er huseier idiot : EN av dere tjener på din situasjon, En av dere tar hjem overskuddet. Dette er ikke et scenario der begge kommer ut på topp. Du hopper til konklusjoner uten å lese innlegg skikkelig, og uten å besitte et minimum av informasjon. Hadde jeg gamblet på at boligprisene skal ned, så hadde jeg jo ikke kjøpt bolig nå, mens prisene fortsatt er høye (dog flatet ut).. Jeg sier jo det stikk motsatte: At det ikke spiller noen rolle for meg om prisene går ned eller opp. Anonymkode: 57091...5c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #55 Del Skrevet 31. august 20 minutter siden, Trøndere1 said: Ja eller gjøre som noen. Selge bolig etter at man har tjent godt på prisstigning og kjøpe bolig i litt mere landlige strøk. Noen har gjennomført dette og hatt noen mill på konto. Å flytte til landligere strøk kan man jo gjøre når som helst i livet og spare masse penger på det. Noen mill på konto trenger jeg ikke. Anonymkode: 57091...5c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #56 Del Skrevet 31. august 36 minutter siden, Camlon said: Jeg vil tro at han betalte mindre i renter enn du betalte i leie. Han tok også mye mindre risiko enn du gjorde. Det er ingen tvil om at boligkjøp var en fantastisk deal for de som kjøpte for 30 år siden, siden boligprisene økte kraftig sammenlignet med inntekt. Det kommer aldri til å skje igjen, så de som kjøper nå for å tjene penger vil bli skuffet. Nei, nei, og ja, helt riktig. Anonymkode: 57091...5c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trøndere1 Skrevet 31. august #57 Del Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Å flytte til landligere strøk kan man jo gjøre når som helst i livet og spare masse penger på det. Noen mill på konto trenger jeg ikke. Anonymkode: 57091...5c4 Ditt utsagn var at man må kjøpe i samme marked. Det må man ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #58 Del Skrevet 31. august 8 minutter siden, Trøndere1 said: Ditt utsagn var at man må kjøpe i samme marked. Det må man ikke. Om man vil bo på samme sted. Noe de fleste vil når de blir eldre. Anonymkode: 57091...5c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå