Gå til innhold

I 2026 er vi tilbake til boligprisene i 2016

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i Tønsberg og legger merke til at det legges ut enormt mange boliger for salg nå etter at sommeren er over. Det blir spennende å se hvordan dette kommer til å utvikle seg framover. Kommer det et krakk eller ikke? 

Anonymkode: 97105...a9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synd jeg ikke sa ja forrige uke da jeg fikk ett skyhøyt bud på huset da, minst 20% over markedsverdi, det er bare det at jeg ikke har noen planer om salg.

Anonymkode: 890ce...f6b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror skal tilbake til 1990.

Anonymkode: ac6c6...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Synd jeg ikke sa ja forrige uke da jeg fikk ett skyhøyt bud på huset da, minst 20% over markedsverdi, det er bare det at jeg ikke har noen planer om salg.

Hvordan ser du for deg at du kan du få «over markedsverdi»? Selve definisjonen på markedsverdi er den prisen noe kan selges for i markedet.

Anonymkode: c5410...3dd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Tror skal tilbake til 1990.

Anonymkode: ac6c6...4e7

Tror du et hus som i dag ville blitt solgt for 10 millioner skal få en verdi på 500.000? 

Anonymkode: 5a059...db6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Spørs hvordan man ser på det. Du tjener jo på det i den forstand at dersom alternativet hadde vært at du ikke var med på oppgangen, så hadde det vært enda verre for deg å kjøpe deg inn i markedet.

Vi har vært utenfor markedet frem til nå, og avkastningen på fond og aksjer har vært mye bedre enn det ville vært på en bolig.

Anonymkode: 57091...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 hours ago, AnonymBruker said:

Vi skal kjøpe bolig nå, men vi kjøper for å bo, ikke for å gå rundt og skryte av at vi har «tjent» penger på prisstigning.

Man tjener jo ikke et øre før man selger, og da må man jo kjøpe på nytt i samme marked🤷‍♀️

Målet til en del folk er ikke å finne et godt sted å bo, men å få høy status. Har man en nedbetalt bolig for 15 millioner som man kjøpte for 3, så kan man skryte over hvor rik man er og hvor god man er til å investere.

De får ikke dårligere levestandard av at priserne faller, men det vil redusere deres status, spesielt hvis de har akkurat lånt masse penger for å oppgradere til et enda flottere hus.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Joda, men det var vel ingen som trodde at man nærmest skulle få betalt for å låne penger for all fremtid. Man kunne jo ha bundet renta den gang til 2-3% hvis man var interessert i det

Det virker det som det var. En stor del av befolkningen sier de ikke vil klare dagens rentenivå mye lenger, og i alle fall ikke noe særlig høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Vi har vært utenfor markedet frem til nå, og avkastningen på fond og aksjer har vært mye bedre enn det ville vært på en bolig.

Du har bodd gratis? Eller har du betalt leie, men som du på fordummende vis holder utenfor regnestykket?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Du har bodd gratis? Eller har du betalt leie, men som du på fordummende vis holder utenfor regnestykket? Uansett godt gjort å få til det, med tanke på at skatt på aksjegevinsten din er 38%, mens skatten på boliggevinsten ville ha vært 0%.Du må ha tatt høy risiko

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Camlon said:

Målet til en del folk er ikke å finne et godt sted å bo, men å få høy status. Har man en nedbetalt bolig for 15 millioner som man kjøpte for 3, så kan man skryte over hvor rik man er og hvor god man er til å investere.

De får ikke dårligere levestandard av at priserne faller, men det vil redusere deres status, spesielt hvis de har akkurat lånt masse penger for å oppgradere til et enda flottere hus.

Det var det jeg også trodde... Jeg er nesten litt redd for å havne i samme kategori som disse menneskene. De er bare ekle.

5 hours ago, AnonymBruker said:

Du har bodd gratis? Eller har du betalt leie, men som du på fordummende vis holder utenfor regnestykket?

Spydighetene kan du spare deg. Vi betaler mindre i leie enn vi ville betalt i renter på et lån på det samme huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Du har bodd gratis? Eller har du betalt leie, men som du på fordummende vis holder utenfor regnestykket? Uansett godt gjort å få til det, med tanke på at skatt på aksjegevinsten din er 38%, mens skatten på boliggevinsten ville ha vært 0%.Du må ha tatt høy risiko

Man skatter ikke en krone av ASK før man tar ut gevinsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var det jeg også trodde... Jeg er nesten litt redd for å havne i samme kategori som disse menneskene. De er bare ekle.

Spydighetene kan du spare deg. Vi betaler mindre i leie enn vi ville betalt i renter på et lån på det samme huset.

Hvilken idiot leier du bolig av da? Det er jo isåfall et skikkelig minusprosjekt for eier, og da antagelig ikke den skarpeste skjeen i skuffen… 

Og ja, det høres fælt ut å ha penger. Ekle folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Man skatter ikke en krone av ASK før man tar ut gevinsten.

Jeg er usikker nå, forstår du ikke forskjellen på 38% skatt og 0% i skatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det handler ofte om manglende forståelse. I et normalt boligmarked, så er leieprisene høyere enn kostnadene for å kjøpe en bolig. Det er ikke tilfellet idag siden boligprisene har økt kraftig men leieprisene har økt med lønnsvekst.

F.eks. en 10 millioner kroner leilighet kan leies for 30,000, men det koster 45,000 i renter og faste utgifter å kjøpe den om du inkluderer rentefradrag og vanlig depositum. Dette er også hva som gjør det ugunstig å leie ut.

Tidligere så var det motsatt og da var det opplagt at man skulle kjøpe en bolig. Personlig så kjøpte jeg en bolig i København hvor det er mye billigere å kjøpe men ikke billigere å leie. Jeg hadde egentlig planer om å leie, men når jeg så leieprisene og boligprisene i området jeg planlegget å flytte til ble det opplagt at jeg burde kjøpe.

Hvis den boligen tredobler seg de neste 15 årene, så er det lett å tro at man var en god investor og unge bør gjøre det samme som meg, men i realiteten så valgte jeg å kjøpe, fordi jeg kan få mer bolig for pengene.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, newman01 said:

Hvilken idiot leier du bolig av da? Det er jo isåfall et skikkelig minusprosjekt for eier, og da antagelig ikke den skarpeste skjeen i skuffen… 

Og ja, det høres fælt ut å ha penger. Ekle folk. 

Hva er greia di? Hvorfor langer du ut etter meg (og min huseier, som forøvrig ikke er en idiot) bare fordi jeg ikke har kastet meg på boligjaget ennå?

Du er garantert en av dem som må nevne i hver eneste samtale "boligen min har steget med X antall millioner!" "Jeg kjøpte for 1 million, og nå er den verd 10!", "Herregud så dumme folk er som leier, eller som på noen måte velger annerledes enn meg", "Aksjer? Hva er det for noe tull? Det er jo bare for idioter!"

Jeg skal aldri bli sånn. Aldri.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 30.8.2024 den 17.02):

Vi skal kjøpe bolig nå, men vi kjøper for å bo, ikke for å gå rundt og skryte av at vi har «tjent» penger på prisstigning.

Man tjener jo ikke et øre før man selger, og da må man jo kjøpe på nytt i samme marked🤷‍♀️

Det er en underliggende utfordring her : Norsk boligpolitikk har gjordt boligeie til del av pensjonsparing, siden ingenting folk kan putte penger i, har hatt en mer funksjonell og trygg avkastning.

Det er mye av grunnlaget for en del av reguleringene i boligmarkedet som prioriterer eie og konstant prisøkning (TEK** kravene).

For min generasjon er ikke dette et stort problem, men for mine barn som ikke har en funksjonell offentlig pensjon, ikke har en funksjonell privat pensjon, og ikke har gode pensjonssparingstilbud, vil det at boligprisene synker være en siste spiker i kista.   

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg bor i Tønsberg og legger merke til at det legges ut enormt mange boliger for salg nå etter at sommeren er over. Det blir spennende å se hvordan dette kommer til å utvikle seg framover. Kommer det et krakk eller ikke? 

Anonymkode: 97105...a9b

Jeg bor i nærheten, og mange boliger ligger ute lenge før det blir solgt. Men det er ofte de som er priset altfor høyt, de som er priset mer fornuftig (men ikke for lavt) går med en gang. 

Jeg tviler sterkt på krakk, for folk har fortsatt arbeid og trenger sted å bo. 

Anonymkode: 2bf12...00d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan ser du for deg at du kan du få «over markedsverdi»? Selve definisjonen på markedsverdi er den prisen noe kan selges for i markedet.

Jeg vet hva kommunen regner som markedsverdi og som jeg blir lignet etter tilbudet er 20% over det beløpet, samtidig så viser tidligere salg i området at ingen får i nærheten av det kommunen betrakter som markedsverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bor i nærheten, og mange boliger ligger ute lenge før det blir solgt. Men det er ofte de som er priset altfor høyt, de som er priset mer fornuftig (men ikke for lavt) går med en gang. 

Jeg tviler sterkt på krakk, for folk har fortsatt arbeid og trenger sted å bo. 

Anonymkode: 2bf12...00d

Her, i en middels stor by ligger en del eneboliger ute lenge, mens leilighetene som regel går kjapt. Det gir jo mening i forhold til at eldrebølgen såvidt har begynt, mange har dårligere råd, og flere enn noen gang er single. 

Anonymkode: d8d0c...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...