Gå til innhold

Hjelp til å finne riktig trening for sykt samboerpar

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer er endel dårlig, å har vært det en god stund. Men har gode dager av og til også. Vi har forskjellige diagnoser, og er ufør. Før vi ble syk, trente samboeren min Kickboxing, kampsport og forskjellige veldig aktive treningsformer. Jeg var selvfølgelig også "sprekere" før jeg ble syk. Men, samboeren min sliter mer med "formen" en meg for øyeblikket, han liker ikke å gå turer, slik som jeg kan gjøre. Og vi måtte avlive hunden vår, så de turene min samboer gikk tidligere, har nå stoppet helt opp. Gå med hund liker han, men ikke uten. Jeg tenker nå på å finne en treningsform som ikke koster skjorta, men som vi begge to kan starte med, sammens. Jeg tenker litt på Kickboxing, men er veldig redd for at vi faktisk er for dårlig trent til i det hele tatt å starte med det? Dansing har jeg også tenkt litt på. Vi er ikke typen til å dra på et treningssenter. Noen som har noen gode råd å komme med? Vi bor i en liten by, men det er ganske mye forskjellig å velge fra når det gjelder forskjellig treningsformer. Vi begynner å bli "voksne" mennesker, litt over 40, så jeg tenker mer og mer på helsa vår. Men, hvor skal vi starte? Noen som har vært i samme situasjon? Og har noen tips? Ideer

Anonymkode: 7dd8b...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi er ikke typen til å dra på et treningssenter.

Hvorfor ikke? Man må ikke være en spesiell type for å gå der, og jeg tror dere hadde hatt stor nytte av å trene sammen på et senter, gjerne under veiledning av en personlig trener de første gangene.

Anonymkode: 5c51c...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Paryoga

Anonymkode: 50464...cae

Tusen takk for svar 😁 jeg har faktisk kjempe lyst å starte med yoga, men samboeren min er stiv som en stokk, jeg tuller ikke altså, er det mulig for han da trur du 😁 😁 😁?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar 😁 jeg har faktisk kjempe lyst å starte med yoga, men samboeren min er stiv som en stokk, jeg tuller ikke altså, er det mulig for han da trur du 😁 😁 😁?

Er youtube-video'r av alt - prøv dere ut! Evt pilates er også en enkel men effektiv treningsform dere kan gjøre hjemmefra.

Anonymkode: 50464...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelturer?

Selv om dere ikke er glad i treningssenter vil jeg slå et slag for styrke.

Anonymkode: 01554...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fullt mulig, er man stiv så er yoga ypperlig trening. Når man etter hvert blir mykere i kroppen kan man lettere gå over til feks kickboksing hvis det er det han helst vil drive med.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

De som er stive som stokker trenger yoga mer enn andre :) Klart han kan begynne! Jeg ville undersøkt om noen yogasenter i nærheten hadde introtilbud.

Anonymkode: 0f5ea...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke? Man må ikke være en spesiell type for å gå der, og jeg tror dere hadde hatt stor nytte av å trene sammen på et senter, gjerne under veiledning av en personlig trener de første gangene.

Anonymkode: 5c51c...654

Tusen takk for svar. Vi er usosiale, rett og slett. Liker ikke så mange folk rundt oss😁 liker ikke å være på "display(?) ", selv om jeg skjønner at man egentlig ikke er det.. vi liker godt å være alene. Jeg vet ikke, det blir så mange folk, for mye speil, og for ikke å snakke om, for mange folk og for mange speil 😂Så jeg tror ikke det er en ting for hverken han eller meg dessverre..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også foreslå yoga. Også er det jo mulig å tilby seg å gå tur med hunder i nabolaget, mange som er i jobb som gjerne skulle fått luftet hunden en ekstra runde pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vanskelig å komme med tips, når du fremhever veldig at dere er syke begge to, at samboer har vært aktiv før han ble syk, og likevel sier du ingenting om hvilke begrensinger dere har.

De aller fleste idretter kan man starte med uten å være i god form, de fleste legger opp til at man skal bli i bedre form.
Så da kommer det an på hvor dårlig form dere er.

Både yoga og dans er fine treningsformer, og passer fint for par! Men min erfaring er at det ikke er mange menn som er veldig gira på det.

Anonymkode: 94db9...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Sykkelturer?

Selv om dere ikke er glad i treningssenter vil jeg slå et slag for styrke.

Anonymkode: 01554...687

Tusen takk for svar 😁 Sykkelturer hadde kanskje vært noe, men det er dyrt med sykkel. Å nå går vi mot vinter å glatte veier, så det er litt vanskelig synes jeg. Men, absolutt noe vi kanskje kunne gjort i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for svar. Vi er usosiale, rett og slett. Liker ikke så mange folk rundt oss😁 liker ikke å være på "display(?) ", selv om jeg skjønner at man egentlig ikke er det.. vi liker godt å være alene. Jeg vet ikke, det blir så mange folk, for mye speil, og for ikke å snakke om, for mange folk og for mange speil 😂Så jeg tror ikke det er en ting for hverken han eller meg dessverre..

Da ville jeg lagt fra meg alt av dans, yoga, kickboxing og andre gruppeaktiviteter, og heller faktisk gått på treningssenter.
Treningssenter er jo der dere er MINST på display, der dere er MINST sosiale, der dere har MINST folk rundt dere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Mt3 said:

Vil også foreslå yoga. Også er det jo mulig å tilby seg å gå tur med hunder i nabolaget, mange som er i jobb som gjerne skulle fått luftet hunden en ekstra runde pr dag.

Vi skal ha en hund igjen, etterhvert. Men, vi kjenner ikke så godt naboene våre, vi er ganske usosiale mennesker. Så, jeg ser mørkt på å kontakte folk og høre om det 😔😔 jeg vet ikke, høres jo helt snål ut jeg.. 🤔 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Da ville jeg lagt fra meg alt av dans, yoga, kickboxing og andre gruppeaktiviteter, og heller faktisk gått på treningssenter.
Treningssenter er jo der dere er MINST på display, der dere er MINST sosiale, der dere har MINST folk rundt dere...

Ja, kanskje det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi skal ha en hund igjen, etterhvert. Men, vi kjenner ikke så godt naboene våre, vi er ganske usosiale mennesker. Så, jeg ser mørkt på å kontakte folk og høre om det 😔😔 jeg vet ikke, høres jo helt snål ut jeg.. 🤔 🤔

Dere kan jo henge opp lapp ang hundelufting i nærområdet der dere selv bruker å gå med hunden.

Zumba kan også være en fin trening, dere kan kjøpe videotilgang og trene hjemme, det er en treningsform som blir mer slitsom desto bedre en får til bevegelsene dermed så er den ikke så krevende til å begynne med. Yoga kan også gjøres hjemme, alt en trenger er treningsmatte og rettledning via video.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Squash, padle, gruppetimer på treningssenter, svømming (kjempe bra for alle uansett form) eller sykling😊 

Anonymkode: 9614d...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømming er en fantastisk og skånsom treningsform.

Men virker nesten som om du har bestemt deg for ikke å trene, for det ser ut som om du har unnskyldninger for ikke å prøve det meste som blir foreslått her…. 🙄

Uansett hva dere velger så er kontinuitet viktig, det dere vil prøve ut bør gjennomføres 3 ganger i uka i minimum 12 uker.

Da vil dere (mest sannsynlig) ha stor fremgang, bli vesentlig bedre form og det er mye enklere å fortsette med aktivitet.

De fleste nye ting er skummelt/slitsomt etc første gangen, men det er ikke farlig å bli svett/anpusten eller støl…

Anonymkode: ca093...c58

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2023 den 11.26):

Sjekk ut Rover og Pawshake, da kan dere få betalt noen kroner for å passe andre sine hunder! :) I tillegg så gjør dere de en tjeneste ved å passe hundene da, det er ikke dere som ber om å få låne hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...