Gå til innhold

Er det blasfemisk å voksendøpe seg, når man gjør det kun for å bli konfirmert og få gaver?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er døpt og konfirmert fordi alle gjorde det i bygda mi, og ingen gadd å styre med humanistisk konfirmasjon i nærmeste by for det var noe vi ikke hadde noe formening om.

Jeg gikk på søndagsskolen da jeg vokste opp og var på kristen leir men ble ikke noe mer kristen for det, men tror at det finnes noe større enn meg selv og ber til Gud når ting blir vanskelig eller takker for det som går bra.

Nå hører jeg om flere konfirmanter som ikke er døpt men som plutselig vil døpe seg i kirken for å kunne bli konfirmert og få dyr bunad, og i tillegg masse penger til konfirmasjonen.

Jeg blir kvalm og synes det er blasfemisk.

Hadde tenåringene gjort det for troen hadde det vært greit, men når de har vokst opp i et ateistisk/agnostisk  hjem er det merkelig at de tilfeldigvis vil døpe seg før konfirmasjonen.

Hva synes dere?

Anonymkode: a066a...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det samme om det som folk som gifter seg i kirka uten å være kristne…

Anonymkode: 79f2b...f83

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart, men like blasfemisk å konfirmere seg som ikke troende om man er døpt som barn.

Personlig er jeg tilhenger av blasfemi, da, og tenker kjør på.

Anonymkode: 51383...7c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er så tragisk. 

Anonymkode: a56aa...777

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er vel ikke noe bedre eller verre enn ungdom som blindt følger opplegget i statskirken uten å være kristen. 

Anonymkode: c33e8...6a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal de kristne ha monopol på vakre kirkebygg betalt av folket?

Anonymkode: 095be...b28

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal de kristne ha monopol på vakre kirkebygg betalt av folket?

Anonymkode: 095be...b28

De må jo gjerne gå i kirken på konserter osv. Men å gjennomføre kirkelige ritualer uten å være kristen blir jo litt merkelig. Altså dåp, bryllup, nattverd, konfirmasjon.

Anonymkode: 4cd5e...8aa

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange gjelder dette egentlig? De fleste jeg kjenner som ikke er døpt, konfirmerer seg borgerlig - eller har evt stor 15-årsdagsfeiring med slekta. Konfirmasjonsgaver er ikke belønning for å gå i kirken - men en gave fra slekt og venner for å markere overgang til «voksen». 

Anonymkode: 0bfbf...834

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

eg blir kvalm og synes det er blasfemisk.

Enig, blasfemisk og hyklerisk.  Hadde boikottet om det var noen i min fam./slekt

Anonymkode: 47014...3cd

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og de som døper barna sine uten å være troende.

Anonymkode: 6b22c...cd9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du konfirmerte deg fordi alle i bygda di gjorde det sa du. Det samme gjorde jeg. 
Tenker at mange av dagens ungdom gjør det nok av samme grunn - fordi alle andre de kjenner gjør det. 
Når vi ikke satt «krav» til oss selv om at vi skulle døpe oss pga troen, hvorfor er det verre at dagens ungdom konfirmerer seg av andre grunner enn troen? At de da må døpes først er det vel kirken som krever, de kan jo ikke lastes for foreldrenes valg om ikke å døpe dem da de var babyer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

De må jo gjerne gå i kirken på konserter osv. Men å gjennomføre kirkelige ritualer uten å være kristen blir jo litt merkelig. Altså dåp, bryllup, nattverd, konfirmasjon.

Anonymkode: 4cd5e...8aa

Hvorfor er det merkelig? Folk giftet seg lenge før kristendommen ble oppfunnet

Anonymkode: 7cad3...989

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg er døpt og konfirmert fordi alle gjorde det i bygda mi, og ingen gadd å styre med humanistisk konfirmasjon i nærmeste by for det var noe vi ikke hadde noe formening om.

Jeg gikk på søndagsskolen da jeg vokste opp og var på kristen leir men ble ikke noe mer kristen for det, men tror at det finnes noe større enn meg selv og ber til Gud når ting blir vanskelig eller takker for det som går bra.

Nå hører jeg om flere konfirmanter som ikke er døpt men som plutselig vil døpe seg i kirken for å kunne bli konfirmert og få dyr bunad, og i tillegg masse penger til konfirmasjonen.

Hadde tenåringene gjort det for troen hadde det vært greit, men når de har vokst opp i et ateistisk/agnostisk  hjem er det merkelig at de tilfeldigvis vil døpe seg før konfirmasjonen.

Hva synes dere?

Hvorfor er det blasfemisk? Det enkleste for dem hvis de bare ønsker festen og gavene er jo å bare velge borgerlig konfirmasjon. Jeg mener tvert imot at de som velger å døpes og konfirmeres i nesten voksen alder er de som må ta det mest aktive valget og dermed er de minst blasfemiske/hykleriske. De fleste ble jo døpt som babyer og da var det foreldrene som tok valget for dem; ikke de selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grüner skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det blasfemisk? Det enkleste for dem hvis de bare ønsker festen og gavene er jo å bare velge borgerlig konfirmasjon. Jeg mener tvert imot at de som velger å døpes og konfirmeres i nesten voksen alder er de som må ta det mest aktive valget og dermed er de minst blasfemiske/hykleriske. De fleste ble jo døpt som babyer og da var det foreldrene som tok valget for dem; ikke de selv. 

De to jeg kjenner gjør det fordi vennene gjør det, og fordi de vet at de får bunad av besteforeldrene.

De har knapt hørt om Jesus.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De to jeg kjenner gjør det fordi vennene gjør det, og fordi de vet at de får bunad av besteforeldrene.

Ts

Er det ikke bra at de får mulighet til å lære om Gud da? Kanskje det faktisk har en positiv innvirkning. Kanskje de endrer grunnlag for å delta?

Bibelen sier at alle barn skal komme til Jesus. Uavhengig om de er døpt eller ikke. 

Unner du ikke unge voksne å døpe seg for å slippe inn i paradis?

Anonymkode: 8e07d...073

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

De er vel ikke noe bedre eller verre enn ungdom som blindt følger opplegget i statskirken uten å være kristen. 

Anonymkode: c33e8...6a7

Hæ? Kven er desse ungdommane som "blindt følger opplegget i statskirken uten å være kristen"? Har eg aldri høyrt om 

Anonymkode: 5ea0f...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva synes dere?

Hvorfor skal ateister/agnostikere bry seg om konseptet blasfemi for sin egen del? 

En må gjerne endre sin atferd for å unngå blasfemi selv, men ikke krev at andre skal det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva synes dere?

Jeg syntes det er kvalmt at foreldre lemlester sine barn og tvinger dem inn i en kirke uten samtykke. 

At noen velger å bade som ungdom for å få gaver er vel det minst dramatiske som kan skje 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ts

Hva med de andre som konfirmeres sammen med dem; tviler på at de er noe mer kristne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke slik at kirken tror at alle konfirmanter mener noe som helst med å konfirmere seg. Konfirmasjon var opprinnelig, som ordet indikerer, en offentlig bekreftelse og "test" av troen. Man skulle demonstrere at man trodde, og visste hva man trodde på. Kirken ønsker fortsatt å ha medlemmer og en vei inn til ungdom, derfor har de endret vinklingen fra at det er ungdommen som bekrefter sin tro, til at det er Gud som bekrefter sin kjærlighet. Det er ingenting blasfemisk ved å følge de føringene som DNK legger.

Hvorvidt det egentlig har så mye med kristen tro og kirkens opprinnelige funksjon å gjøre, er en annen sak. Konfirmasjon som konsept finnes ikke i bibelen, og stammer fra den katolske kirke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...