Gå til innhold

baby sovende i bilen

Fremhevede innlegg

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg har ikke barn, men det der hadde jeg ikke gjort med hunden min en gang, så ja, jeg ville også reagert på det...

Videoannonse
Annonse
Gjest Sexy Sadie
Skrevet

Hadde jeg kommet over en sånn situasjon som hovedinnlegg fortalte om så hadde jeg ringt barnevernsvakten.

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)
En bil er en bil. Den står i vegbanen der andre biler passerer stort sett. Dersom den ikke er i garasje eller på oppstillingsplass i hagen, er den utsatt for potensielle påkjørsler, hærverk, tyveri etc. Derfor ville jeg aldri finne på å legge et barn der - ikke for 5 minutter og ikke for 2 timer. Dersom det er for mye jobb å få to sovende unger ut av bilen (ref. tvillingene) for å kjøpe melk, får gubben kjøpe, eller det får vente til de er våkne igjen.

Jeg vil si det kommer veldig an på. Jeg bor i en bitte liten "landsby" hvor alle kjenner alle, butikken ligger i "sentrum", det står max 3 biler utenfor i slengen, man parkerer rett utenfor. Butikken er knøttliten med store vinduer ut mot perkeringen, så man har full oversikt uansett hvor i butikken man befinner seg.

Jeg har ingen motforestillinger mot å la småbarn sove i bilen der, men jeg hadde ikke gjort det hvor som helst ellers.

Endret av Bodillen
Skrevet

Utrolig hva folk kan få seg til å gjøre! Legge babyen i bilen og gå på fest i flere timer! :overrasket: Det samme mener jeg om å la barna ligge i bilen når man handler etc. Mye kan jo skje, som det nevnes her! Påkjørsler, innbrudd, brann etc. Små babyer er hjelpeløse vesener, og derfor bør foreldrene være i nærheten slik at de passer på at ingenting skjer. Jeg hadde blitt fullstendig paff om jeg hadde truffet en jente på fest som hadde babyen ute på gaten! Rett og slett flau på hennes vegne, hadde jeg blitt!

Skrevet

Hadde bedt henne hente inn barnet, ellers så hadde jeg ringt barnevernet ja.. Det er helt uhørt.

Jeg har selv gått fra mine to små (4 og 2 år)håpefulle sovende i bilen når jeg skulle handle.. Vurderte lenge hvordan jeg skulle gjøre det og forsøkte å vekke de. De sov så godt at jeg løp inn.. Da jeg kom tilbake var den eldste våken og satt og gråt.. Da fikk jeg vondt inn i hjerterota. Hun var redd. Følte meg som verdens dårligste mor!

Skrevet

Å la barnet sove ute i bilen for å dra på fest synes jeg rett og slett er forkastelig.

Er enig i at barnevernet burde ringes. Får man ikke barnevakt til festen, da får man søren meg bli hjemme!

Skrevet
mye som kan se selv om mor bare skal inn et lite ærend.

i verste fall.. bilen kan ble stjålet, kræsjet inn i..

noe i nærhetenkan begynne å brenne og antene bilen

en gærning kan slå inn ruta å ta med seg barna

så jeg forstår meg ikke på folk som lar små babyer være igjen i bilen alene selv i kun 5 minutter med mor i butikken

Nå er det vel strengt tatt langt større fare for at bilen kræsjer mens den er i fart, og å være redd for at bilen skal antennes eller at noen skal slå inn ruta og ta med seg babyene er vel som å være redd for øksemordere i sitt eget hjem...

Enig i at det var uansvarlig å gå på fest med babyen sovende i bilen - men å gjøre små ærend på under 5 min ser jeg ikke helt problemet med ... de fleste av oss bor jo ikke i Harlem, NY...

Skrevet

Er det virkelig noen som gjør noe sånt? Jeg har aldri hørt på maken, jeg. Normale oppegåede mennesker lar ikke barna sove i bilen mens de er på fest.

Siden jeg bor i Oslo ville jeg heller ikke turt å la ungene sove i bil mens jeg var inne i en butikk heller. Man vet aldri hva slags gærninger som går forbi. Det har også vært tilfeller hvor biler er blitt stjålet med sovende baby i baksetet.

Gjest Bertine
Skrevet

Herregud! Det er ikke akkurat varmt ute i desse tider!

Skrevet

Kan ikke fatte at noen lar barn sove i bilen i noen tilfeller jeg. Mulig jeg er overbeskyttende, men sånn som enkelte her beskriver ville jeg ikke behandlet hunden min engang..

Skrevet
Jeg har ikke barn, men det der hadde jeg ikke gjort med hunden min en gang, så ja, jeg ville også reagert på det...

Samme her. Hadde ringt barnevernet eller politiet.

Skrevet

Jeg kunne fint latt hunden min sitte i bilen mens jeg handlet eller var på besøk.

Skrevet

For meg er det helt uakseptabelt å la en baby/et barn bli igjen alene i bilen både for en liten stund eller over lengre tid. Ulykker kan skje, og barnet kan bli livredd for det oppdager plutselig at det er helt alene.

Skrevet

Jeg vet faktisk om et par som ble meldt til barnevernet for dette....lot barnet på 5-6mnd sove i bilen mens de var en tur inne på kjøpesenteret ...

Forbipasserende som varslet ifra, politiet kom og barnevernet ble koblet inn....

Skrevet
Nå er det vel strengt tatt langt større fare for at bilen kræsjer mens den er i fart, og å være redd for at bilen skal antennes eller at noen skal slå inn ruta og ta med seg babyene er vel som å være redd for øksemordere i sitt eget hjem...

Enig i at det var uansvarlig å gå på fest med babyen sovende i bilen - men å gjøre små ærend på under 5 min ser jeg ikke helt problemet med ... de fleste av oss bor jo ikke i Harlem, NY...

I veste fall kan dette skje.

Og hvordan ville din samvittighet ha vært i ettertid dersom du hadde latt barnet ditt være igjen i bilen og noe av dette hendte?

Skrevet

Jeg husker en sak for noen år tilbake, en bil ble stålet i Oslo med et sovende barn inni. Faren var bare en liten tur i butikken, bilen sto parkert i gata utenfor.

Det endte godt, bilen ble funnet igjen en stund etterpå og gutten i god behold, men det er jo ingen selvfølge at det skulle ende godt.

Og hvordan må denne faren ha følt seg mens politiet var ute og lette etter bilen og sønnen hans? Jeg tror nok ikke han gjorde dette igjen for å si det sånn...

Dette skjer ikke ofte, men det KAN skje.

Skrevet

Jeg ville aldri latt et barn sitte i bilen, våken eller sovende, uten at jeg var nærme nok til å se bilen til enhver tid. I byen ville jeg heller ikke latt sønnen min sove ute på gaten (men på et skjermet område eller en balkong er det noe annet).

Ute hos moren min eller svigermor "på landet" har jeg ingen betenkeligheter med å la ham sove ute. Men så bor de begge i eneboliger, og vognen står da enten på terassen eller ute i hagen hvor ikke andre har tilgang.

For øvrig syns jeg det er stor forskjell på en hund og et barn...

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)
Jeg kunne fint latt hunden min sitte i bilen mens jeg handlet eller var på besøk.

Mens jeg handler raskt, ja, eller ett inn-og-ut besøk, men aldri en hel kveld, som var eksemplet i denne tråden.

Endret av Varg-Menja
Skrevet
Det vet jeg, jeg leste innlegget. Uforutsette ting KAN skje, ten om f.eks. det falt en mann om med et illebefinnende og denne moren var sykepleier? Skulle hun da ha unnskyld seg med at "nei, du, jeg har et par sovende unger i bilen jeg"

Det er vel nettopp av den grunn du selv påpeker at man IKKE bør la ungene være igjen i bilen!!! Hva om det var moren som fikk et illebefinnende??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...