AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #41 Del Skrevet 9. september 2023 https://nhf.no/parkeringsbot/ Anonymkode: 860b7...61c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bøtteballetten Skrevet 9. september 2023 #42 Del Skrevet 9. september 2023 For min del spørs det litt på om jeg vet helt sikkert at det er feilparkering eller ikke er det. Og om de står der allerede eller kommer samtidig som meg. Min mor ble rullestolbruker de siste årene hun levde. Så det var et slit å finne egnet parkeringsplass når hun skulle til lege eller innom legesenteret i annet ærend. I hennes tilfelle så måtte jeg finne parkeringsplass som var romslig nok til å sette rullestolen ved siden av bilen ved av og påstigning. Noe som tidvis var veldig vanskelig, fordi at funksjonsfriske folk tydeligvis måtte parkere så nærtl inngangspartiet som overhode mulig. Etterhvert ble det fra kommunens side lagt til rette for handicapparkering, hvilket var kjempebra. Men det var bare en feil med det, for ansatte i helsevesenet brukte området som sin parkeringsplass. Da okkuperte de gjerne feltet for parkering av bil,samt feltet for av og påstigning. Det gjaldt flere av dem, så da ble det ingen plasser igjen til de av oss som faktisk hadde et behov for en spesialtilpasset parkeringsplass. Det har tidvis vært frustrerende å være sjåfør og "assistent" når man har knapp tid på seg mtp å få parkert og innfinne seg til oppsatt time pga at funksjonsfriske folk ikke tenker lenger enn til sin egen nesetipp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet 9. september 2023 #43 Del Skrevet 9. september 2023 Sier ingenting, men tenker mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #44 Del Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): jeg blir så rasende når jeg ser det. Kom nettopp fra butikken, der en småbarnsfar i en veldig dyr bil, svingte inn og parkerte på handicapplassen som om det var den naturligste ting i verden. Det var ingen synlige parkeringsbevis i eller på bilden. Det var mange andre ledige plasser. Plassen rett ved siden av for eksempel, den var ledig. Jeg hadde en slektning som bruker rullestol og vet at for ham så varden tilrettelagte bilen, og i forlengelsen av det handicapplassene, den aller viktigste faktoren som gjorde at han kunne bo alene i en leilighet og klare seg selv med relativt lite hjelp. Når jeg ser folk som sniker seg til å parkere på H-plassen får jeg lyst å skrike, anmelde dem, skrape opp bilen deres, i det minste SI noe. Men jeg er konfliktsky, jeg er sjenert, jeg er redd for å ta feil, jeg er redd for å lage en scene, vil ikke være en bitch. Kort sagt. Samtidig føler jeg at jeg kan nesten ikke leve med at jeg ikke sier fra. Jeg føler at det respektløst overfor min avdøde slektnings minne. Noen som har en god måte å håndtere dette på? Kan parkeringsselskapet gi en bot hvis jeg tar et bilde for eksempel? Anonymkode: ae8e9...03c Var det viktig å få med at bilen var dyr? Anonymkode: ac4de...265 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #45 Del Skrevet 9. september 2023 visp skrev (51 minutter siden): Jada, jeg vet hvordan det virker. Men man trenger ikke å være regelrytter til det ytterste. Kanskje det var noen som fikk akutt diaré eller noe. Kanskje noen skulle bruke ett minutt på noe. Kanskje handicapbeviset hadde falt ned etc. etc. AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg velger å tro at det kan være hverdagsstress, dårlig merking osv., men at noen bare gir faen er helt sikkert. Tilogmed de som har handicapbevis selv ser jeg gir faen. Jeg kjørte min mor som har HC bevis, skulle dra på kafe sammen. Svinger inn på parkeringsplassen hvor det er to HC parkeringer og der tar en pitteliten personbil opp begge plassene (ikke stor bil med rullestolheis i altså). Spurte om hun kunne være så snill å parkere så vi også fikk plass, det er merket to HC plasser. Men hun ble rasende og kjempefornærmet og stormet avgårde. Så måtte bare sette min mor av foran døra til kafeen, og så parkere lengre unna. Da vi dro fra kafeen så kjører jeg forbi der vi først forsøkte å parkere, og da hadde den lille personbilen fått bot 😆 Lite sted dette, så jeg ble anklaget for å ha ringt parkeringsselskapet for å være trollete med gamle og syke folk😊 Jeg har riktignok parkert på HC uten bevis selv. Jeg måtte til legen for jeg hadde fått Isjas og hadde så vondt jeg så dobbelt 😅 Tok heller bota enn å pine meg over parkeringsplassen. Anonymkode: 6b608...58d visp skrev (41 minutter siden): Selvfølgelig, jeg er helt for å gjøre det lettest mulig for folk med diverse handicap. Jeg har ofte hjulpet til også om jeg ser at det trengs; med varene inn i bil etc. Men... vi lever ikke i en perfekt verden. Jeg sier ikke ifra, for jeg sjekker ikke om de har rett til å stå der. Jeg har aldri parkert ulovlig på HC-plass selv, men har funnet noen kreative andre løsninger i krisesituasjoner. Det går stort sett bra. Og plassene kan være okkupert av andre med bevis. Da vil det jo bli dilemma da også. Jeg vil tro at plassen oftest respekteres:) visp skrev (24 minutter siden): Ja, jeg vet og unnskylder det ikke. Det er veldig viktig at det legges til rette for et vanlig liv, men vil tro de møter tusen utfordringer i hverdagen og vet at folk er hensynsløse, men er også vant til å takle de gangene det skjer. Angående hun over som hadde isjas-smerter: det er akkurat sånne episoder jeg mener. Hun trengte det der og da og skal ikke sette seg ned for å søke om bevis. Men de fleste som parkerer der ulovlig er jo sånne som driter i det, og da er det jo fint at de får kjeft om noen er bevisst på det. Men det tar aldri slutt på de:) liker det du sier om å finne andre kreative løsninger, @visp når det er en slik situasjon som f.eks hun med isjasen, eller diaren eller h*n som "skal bare" i et minutt. Jeg tenker at hvis det først er slik at alt er opptatt, eller det er opptatt nærme inngangen, så finnes det mange andre måter å parkere ulovlig på som ikke går over de svakeste. Man kan jo velge istedet å parkere ulovlig rett foran inngangsdøra, blokkere vareporten eller parkere inne noen andre, parkere på skravert felt eller generelt stille seg opp på en måte som er til byrde for friske folk, istedet for syke folk. Anonymkode: ae8e9...03c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #46 Del Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg velger å tro at det kan være hverdagsstress, dårlig merking osv., men at noen bare gir faen er helt sikkert. Tilogmed de som har handicapbevis selv ser jeg gir faen. Jeg kjørte min mor som har HC bevis, skulle dra på kafe sammen. Svinger inn på parkeringsplassen hvor det er to HC parkeringer og der tar en pitteliten personbil opp begge plassene (ikke stor bil med rullestolheis i altså). Spurte om hun kunne være så snill å parkere så vi også fikk plass, det er merket to HC plasser. Men hun ble rasende og kjempefornærmet og stormet avgårde. Så måtte bare sette min mor av foran døra til kafeen, og så parkere lengre unna. Da vi dro fra kafeen så kjører jeg forbi der vi først forsøkte å parkere, og da hadde den lille personbilen fått bot 😆 Lite sted dette, så jeg ble anklaget for å ha ringt parkeringsselskapet for å være trollete med gamle og syke folk😊 Jeg har riktignok parkert på HC uten bevis selv. Jeg måtte til legen for jeg hadde fått Isjas og hadde så vondt jeg så dobbelt 😅 Tok heller bota enn å pine meg over parkeringsplassen. Anonymkode: 6b608...58d Hvis du så dobbelt så burde du vel ikke kjøre? Bestille taxi, 113 eller få en nabo til å kjøre? Anonymkode: f554d...281 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 9. september 2023 #47 Del Skrevet 9. september 2023 Jeg forstår at det er irriterende for de som plassene er reservert til. Men jeg legger ikke særlig merke til det... helst av den grunn at det skal gjerne lite til for at folk får handicap-kort for å ha i vinduet, og altfor mange har kortene. Tilsynelatende "friske" (normalt aktive) mennesker hopper ut av biler med handicap-kort parkert på handicap-plassene, handler uhindret som normalt og bærer tungt til bilen, for så å forlate. Jeg skjønner at usynlig sykdom kan være så mangt, men jeg skjønner ikke hvorfor vedkommende ikke kunne parkere 5m lenger bort... Derfor har jeg sluttet å legge merke til hvem som parkere på slike plasser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #48 Del Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Var det viktig å få med at bilen var dyr? Anonymkode: ac4de...265 det var et poeng, ja, å signalisere med få virkemidler at dette var en ressurssterk, ung mann med en dyr bil. Jeg tipper grunnen hans var at han liker å ha god plass rundt den dyre bilen, og at det var det som var grunnen til at han tok h-plassen selv om mange andre plasser var ledige. For han var lett til bens og spratt spenstig inn i butikk med ungen på armen, så det var neppe behovet for å stå nærme inngangen som var motivet. Han kunne jo valgt å parkere på stripa og ta to plasser istedet. Det ville vært et bedre valg. Anonymkode: ae8e9...03c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #49 Del Skrevet 9. september 2023 Bombasi skrev (4 minutter siden): Jeg forstår at det er irriterende for de som plassene er reservert til. Men jeg legger ikke særlig merke til det... helst av den grunn at det skal gjerne lite til for at folk får handicap-kort for å ha i vinduet, og altfor mange har kortene. Tilsynelatende "friske" (normalt aktive) mennesker hopper ut av biler med handicap-kort parkert på handicap-plassene, handler uhindret som normalt og bærer tungt til bilen, for så å forlate. Jeg skjønner at usynlig sykdom kan være så mangt, men jeg skjønner ikke hvorfor vedkommende ikke kunne parkere 5m lenger bort... Derfor har jeg sluttet å legge merke til hvem som parkere på slike plasser. leste du lenken i et innlegg over om hun som ikke fikk selv om hun har amputert begge hender og begge føtter? Jeg føler ikke at det stemmer at det er så enkelt. Anonymkode: ae8e9...03c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 9. september 2023 #50 Del Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): leste du lenken i et innlegg over om hun som ikke fikk selv om hun har amputert begge hender og begge føtter? Jeg føler ikke at det stemmer at det er så enkelt. Anonymkode: ae8e9...03c Men er ikke det typisk, da? At de som trenger kortene ikke får det, mens de som ikke trenger kortene får det? Jeg har iallfall en håndfull eksempler på noen som har kort uten å trenge det. Synes det er trist. Men det er vel noen som har funnet sine smutthull i regelverket og har søkt bare for å søke, for så få det innvilget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #51 Del Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): det er jo en helt absurd catch-22 tankegang!!! Har du klaget? Anonymkode: ae8e9...03c Jepp, helt idiotisk. Jeg skal klage, men har ikke orket enda. Står midt i mye tungt byråkrati for tiden, og har hørt det kommer noen nye regler i desember. Håper det skal bli enklere da. Vet også dette kommer an på by, og min by er kjent for å være strenge. De forstår ikke dette med livskvalitet kan jeg si deg... Slike ting må mange av oss som er syke bare leve med daglig, først er du så syk at du står utenfor arbeidslivet, du har fått lavere inntekt, har kanskje smerter og alt krever mer energi enn du har. Så i stedet for å bruke den lille energien din på noe hyggelig som gir livsglede og hjelper på mental helse ender du opp med ting som dette stadig vekk. Det er utrolig slitsomt, og går utover humøret. Og ingen gjør det for deg, ingen friske tar opp disse kampene dessverre. De er ikke klar over dem, eller blir påvirket (med mindre du er nærmeste pårørende), og derfor fortsetter det fordi det ikke får konsekvenser for de som lager reglene. Blir jeg friskere en dag vet jeg hva jeg skal gjøre. Jeg er for syk og har ikke energi til disse kampene, og det irriterer meg grenseløst. Anonymkode: e81cf...113 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #52 Del Skrevet 9. september 2023 Bombasi skrev (2 timer siden): Men er ikke det typisk, da? At de som trenger kortene ikke får det, mens de som ikke trenger kortene får det? Jeg har iallfall en håndfull eksempler på noen som har kort uten å trenge det. Synes det er trist. Men det er vel noen som har funnet sine smutthull i regelverket og har søkt bare for å søke, for så få det innvilget. for det første tror jeg du tar feil. Det at du vet om en eller to som etter din personlige vurdering ikke er verdige trengende, betyr ikke at ditt inntrykk er representativt for alle. Det er mer sannsynlig at du tar feil, enn at du har rett i dette. For det andre: Hvem er du til å sette deg til doms over de som har dette kortet? Du har neppe tilgang til deres helseopplysninger, og du har heller ikke tilgang til opplysningene om de andre søkerne og vurderingene rundt hvor mange kort det skal være i en kommune. For det tredje: Om det nå er en eller to som jukser, hva så??? det er da revnende likegyldig for de tusener som faktisk trenger denne tjenesten. Du kan ikke mene at det er greitt at alle driter i å respektere disse plassene, bare fordi det kanskje er to som har klart å lure seg til et kort? Anonymkode: ae8e9...03c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #53 Del Skrevet 9. september 2023 Jeg har handicap bevis men hvis jeg ikke har en veldig dårlig dag og det er plasser innenfor en 50 meter så stopper jeg der. En dag kom det en sportsbil kjørende inn og jeg vet hvem han var, jeg gikk etter ham inn og viste beviset mitt og sa at "pga deg fikk jeg ikke plassen der i dag, hva synes du om det?". Han ble helt hvit i trynet og bare snudde seg og gikk. Anonymkode: 439ce...fe4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #54 Del Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): jeg blir så rasende når jeg ser det. Kom nettopp fra butikken, der en småbarnsfar i en veldig dyr bil, svingte inn og parkerte på handicapplassen som om det var den naturligste ting i verden. Det var ingen synlige parkeringsbevis i eller på bilden. Det var mange andre ledige plasser. Plassen rett ved siden av for eksempel, den var ledig. Jeg hadde en slektning som bruker rullestol og vet at for ham så varden tilrettelagte bilen, og i forlengelsen av det handicapplassene, den aller viktigste faktoren som gjorde at han kunne bo alene i en leilighet og klare seg selv med relativt lite hjelp. Når jeg ser folk som sniker seg til å parkere på H-plassen får jeg lyst å skrike, anmelde dem, skrape opp bilen deres, i det minste SI noe. Men jeg er konfliktsky, jeg er sjenert, jeg er redd for å ta feil, jeg er redd for å lage en scene, vil ikke være en bitch. Kort sagt. Samtidig føler jeg at jeg kan nesten ikke leve med at jeg ikke sier fra. Jeg føler at det respektløst overfor min avdøde slektnings minne. Noen som har en god måte å håndtere dette på? Kan parkeringsselskapet gi en bot hvis jeg tar et bilde for eksempel? Anonymkode: ae8e9...03c Slapp av litt da! De kan vell vente på ledig plass som alle oss andre? Anonymkode: 652cc...181 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 9. september 2023 #55 Del Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): for det første tror jeg du tar feil. Det at du vet om en eller to som etter din personlige vurdering ikke er verdige trengende, betyr ikke at ditt inntrykk er representativt for alle. Det er mer sannsynlig at du tar feil, enn at du har rett i dette. For det andre: Hvem er du til å sette deg til doms over de som har dette kortet? Du har neppe tilgang til deres helseopplysninger, og du har heller ikke tilgang til opplysningene om de andre søkerne og vurderingene rundt hvor mange kort det skal være i en kommune. For det tredje: Om det nå er en eller to som jukser, hva så??? det er da revnende likegyldig for de tusener som faktisk trenger denne tjenesten. Du kan ikke mene at det er greitt at alle driter i å respektere disse plassene, bare fordi det kanskje er to som har klart å lure seg til et kort? Anonymkode: ae8e9...03c Altså, for å gjøre det klart. Dette er mine observasjoner for å forsvare min fraværende reaksjon med at jeg ikke legger særlig merke til hvem som står på handicap-plassen, lenger. Jeg legger absolutt ingen føringer på generelt grunnlag. Men det jeg skriver om at mange som har kort har såpass god funksjonsevne at spørsmålet om de i det hele tatt skulle ha hatt kortet er legitimt å stille. Jeg har på ingen grunnlag stilt spørsmålet på generelt grunnlag, for at det er mange som trenger kortet er jeg fullt inneforstått med. Og det er jo et problem at folk jukser til seg et handicap-kort som de absolutt ikke burde ha hatt. Det opptar jo handicap-plassene på bekostning av handicapede som trenger plassen på linje med irriterende vanlige folk som bruker plassene uten kortet... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #56 Del Skrevet 9. september 2023 Det er i dag veldig vanskelig å få hc-kort. Så man har det hvis man trenger det veldig. Noen utnytter så klart sin partners kort, de kjører bilen og parkerer på hc da de har kortet. Derfor kan man nok se tilsynelatende friske løpe ut av bilen med hckort. Frekt som fy. Anonymkode: 6d055...4ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #57 Del Skrevet 9. september 2023 12 minutter siden, Bombasi said: Altså, for å gjøre det klart. Dette er mine observasjoner for å forsvare min fraværende reaksjon med at jeg ikke legger særlig merke til hvem som står på handicap-plassen, lenger. Jeg legger absolutt ingen føringer på generelt grunnlag. Men det jeg skriver om at mange som har kort har såpass god funksjonsevne at spørsmålet om de i det hele tatt skulle ha hatt kortet er legitimt å stille. Jeg har på ingen grunnlag stilt spørsmålet på generelt grunnlag, for at det er mange som trenger kortet er jeg fullt inneforstått med. Og det er jo et problem at folk jukser til seg et handicap-kort som de absolutt ikke burde ha hatt. Det opptar jo handicap-plassene på bekostning av handicapede som trenger plassen på linje med irriterende vanlige folk som bruker plassene uten kortet... Du har helt rett. En jeg kjenner kan gå akkurat dit han vil. Er veldig aktiv og er på jakt hele høsten. Men han har likevel HC kort pga en sykdom han har. Mange kan bli ganske dårlig av denne sykdommen og trenger absolutt HC kort. Men min bekjent er ikke en av de. Når man kan gå lange fjellturer kan man også distansen av en vanlig parkeringsplass . Anonymkode: 8f0e9...860 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #58 Del Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Slapp av litt da! De kan vell vente på ledig plass som alle oss andre? Anonymkode: 652cc...181 Eh, hvis det er 300 vanlige plasser og 1 H-plass, og du skal rekke legetimen, så er det jo enkel matematikk å se at det er veldig stor forskjell på hvor lang den potensielle ventetiden er. Anonymkode: ae8e9...03c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 9. september 2023 #59 Del Skrevet 9. september 2023 (endret) Jeg sier ifra hvis jeg ser det. Det er en uting. Plassene er der for de de som har behov for dem og har gyldig bevis på frontruta. Endret 9. september 2023 av Drizzt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå