AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #121 Del Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Fantastisk! Hva skal man med psykologer hvis det bare er å ta et valg? Egentlig burde vi ikke ha noen som sliter med overvekt, røykere eller snuser heller. Det er jo bare å ta et valg, ikke sant? Anonymkode: 15154...3c1 Sammenligne mat som man MÅ ha hver dag og ting man ikke må ha hver dag blir vel litt dumt. Anonymkode: d07b7...6d2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #122 Del Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hmm.. Jeg opplever at man står ganske fritt til å mene hva man vil om dette. Selv er jeg veldig usikker på hva jeg synes. Jeg er en av de med en vanskelig barndom og en mørk start på voksenlivet. Startet karrieren som alkoholiker/narkoman ganske tidlig, og det gikk raskt downhill. De gangene jeg spurte om hjelp var det ingen hjelp å få, og de gangene jeg ble tilbudt hjelp var jeg ikke mottakelig. Uansett var jeg "utenfor systemet" annet enn turene til legevakten pga delirium tremens. Jeg bodde i vanlige boliger og forpestet livet til både huseiere og naboer helt til jeg ble kastet ut og måtte flytte. Det var politibesøk ukentlig, hissige og voldelige kjærester som slo istykker det de kom over og brølte i gatene, dyr som ikke fikk det stellet de trengte, høy musikk og gråt til alle døgnets tider, osv. Tilbakemeldingen fra folk rundt meg var alltid at jeg var en hyggelig og smart jente med masse potensiale. Men det var fryktelig synd på meg og forståelig at jeg hadde gitt opp🙃 Selv holdt jeg fast ved at det kun var min egen skyld, at jeg kunne skylde meg selv når jeg valgte det livet jeg gjorde med åpne øyne. Jeg så bare ingen løsning. Den gangen var håpet å bare få slippe hverdagen, slippe fremtiden, slippe livet. Innså først i ettertid at jeg sikkert var alvorlig deprimert. Og at jeg måtte slutte å høre på de rundt som unnskyldte meg. Poenget mitt er.. Jeg levde blant "vanlige mennesker" og ble stilt krav til av dem (om ikke andre), fikk reaksjoner på ting jeg gjorde som påvirket dem negativt (og positivt), jeg var en del av samfunnet. Venner som bodde i blokker der 90% hadde rusproblemer levde helt i sin egen boble. Helsevesenet lot dem dyrke problemene sine. Jeg innså etterhvert at jeg ikke kunne fortsette slik jeg gjorde og skjerpet meg. Dette var en av de gangene jeg søkte hjelp men ikke fikk den. Jeg bestemte meg for at det ikke hadde noe å si - vi har alle makt til å endre våre liv. Om du er helt alene er det opp til deg om du lykkes eller feile, det er ingen som kan svikte deg eller stikke kjepper i hjulene for deg. Og det gikk! Jeg er clean nå ti år senere, med en god utdannelse, interessant jobb og et liv jeg setter pris på. Men jeg vet at jeg ikke hade vært her idag om jeg var blitt plassert i en "ghetto". Det er en endestasjon og et signal om at dersom man ikke allerede har gitt opp, kan man gjøre det nå. Det stilles ingen krav til deg lengre, og uansett hva du gjør er du unnskyldt. Helsepersonell synes synd på deg og fokuset alle stedene det gjør vondt, all sorgen du bærer på og hvordan du føler deg idag🙂🙂🙂 Man blir (enda mer) selvsentrert og tror at verden står stille fordi man selv sliter. Om du ikke får det du "har krav på" en dag, tipper det over for deg og du oppfører deg som en berettiget og trassig liten unge. Du får en forventning om at det er andres ansvar å hjelpe deg gjennom hverdagen. Så.. Dette ble i overkant langt og TMI. Men jeg synes det er vanskelig. Jeg var 16-27 da jeg misbrukte...det meste, så relativt ung. Kan man se annerledes på det om vedkommende er eldre? Eller er det lengden på "karrieren" med rus/kriminalitet som er avgjørende? Jeg har sympati med de som blir plaget av folk med denne typen problemer. Og mener absolutt ikke at man skal unnskyldes den belastningen man påfører andre. Rus/et vanskelig liv kan forklare hvorfor, men det stopper der. Jeg støtter heller en hardere linje der man i større grad ansvarliggjør folk. Men kanskje uten "ghettoer". (Tenker forresten her på mennesker med rusproblemer som ihvertfall til en viss grad klarer å ta vare på seg selv. Er man så langt inne i det at man egentlig er sterkt pleietrengende tenker jeg at vanlige boliger ikke er rett sted, av flere grunner. Brannfaren er en av dem. Var på vei dit selv og da tror jeg man er forbi det punktet hvor det har noen hensikt. Men det er så store forskjeller. En som nettopp har blitt hektet på amfetamin er sikkert en større belastning enn en som har vært en "fungerende" rusmisbruker i flere tiår men som kontrollerer forbruket/tåler det) Anonymkode: 3c58d...f53 Kjenner mange som deg, som valgte livet. Og all heder og ære til deg. Man kan gjøre feil valg, reise seg opp å gå videre. På min jobb tar vi inn x narkomane i praksisk. Så kjenner mange historier og mange som valgte livet. Med min oppvekst så kjenner jeg også mange som valgte å ruse seg til de døde. Historiene de fortalte var rimlige like, forskjellen er at den som sluttet å ruse seg tok ansvar over seg selv og ikke la skylden på andre. Anonymkode: d07b7...6d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #123 Del Skrevet 9. september 2023 Nekinn@ skrev (12 timer siden): Å du hevder å ikke dømme dem som velger å ruse seg? Jeg plages mer av fordomsfulle mennesker som hel tiden skal prakke på meg sine meninger basert på enkelte erfaringer de har enn jeg gjør av narkomane. For dere er rundt meg hele tiden og tyter og tyter - hver enste dag uten å gjøre en dritt for at andre skal ha det bedre. Uten å bidra med annet enn å gjenta sine ovenfor og ned holdninger til andre som ikke har vært like heldig som deg eller andre ( og ikke evner å se det). Jeg har aldri sagt at jeg ikke dømmer de som ruser seg. Jeg dømmer dem. Anonymkode: dc2e2...b6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #124 Del Skrevet 9. september 2023 For en ufyselig tråd med sure kjerringer som helt tydelig ikke klarer se lenger enn sin egen nesetipp. Bare fordi DERE ikke havna på skråplanet betyr ikke at dere er bedre enn de som gjør det. De starter ofte med at de ikke ser en annen utvei på indre eller ytre smerter. De har ikke et nettverk rundt seg som støtter og viser vei. Mange er oppvokst med vold, seksuelle overgrep, fattigdom og rus. De velger ikke rusen fordi de ønsker et liv med kriminalitet og avhengighet. De velger rusen fordi de er avhengige. Forstår dog at det kan være plagsomt å ha de i nærområdet, særlig om man har barn. Men å tro at strengere straffer er løsningen er utopi. Anonymkode: b61bc...1a3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #125 Del Skrevet 9. september 2023 23 hours ago, AnonymBruker said: En alkoholiker koser seg ikke. To forskjellige plan. Jeg koser meg med alkohol. Kanskje 2 glass vi i uken. Som 10åring lærte jeg å rense rødsprit, slik den kunne drikkes. Er ingen som koser seg med rødsprit. Anonymkode: d07b7...6d2 Må du ha et glass vin hver kveld å kose deg med for å roe seg ned. Da er du avhengig. Det er ikke kos. Må du ha vin til maten fordi det er ekstra kos. Da er du avhengig. Må du ha alkohol i sosiale situasjoner fordi det er hyggelig så er du avhengig. Poenget er at langt flere er avhengig av alkohol enn det va tradisjonelt sett kaller en alkoholiker. Fordi vi har normalisert det. Fordi det av en eller annen idiotisk grunn er lovlig. Anonymkode: d6915...d67 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #126 Del Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Må du ha et glass vin hver kveld å kose deg med for å roe seg ned. Da er du avhengig. Det er ikke kos. Må du ha vin til maten fordi det er ekstra kos. Da er du avhengig. Må du ha alkohol i sosiale situasjoner fordi det er hyggelig så er du avhengig. Poenget er at langt flere er avhengig av alkohol enn det va tradisjonelt sett kaller en alkoholiker. Fordi vi har normalisert det. Fordi det av en eller annen idiotisk grunn er lovlig. Anonymkode: d6915...d67 Nå skrev jeg da ingenting om det. Jeg skrev jeg koser meg med vin. Det er faktisk mulig å drikke alkohol innimellom uten å være avhengig. Ikke skrev jeg at jeg gjør det hver dag. Om sommeren koser jeg meg mer med vin enn om vinteren, vin er ikke godt i kuldegrader. Har du behov for å skrive at alkohol er avhengighetsskapende, ja så skriv det uten å sitere noen som aldri har nevnt noe av det du skriver. Ja, unnskyld krass tone, men etter noen runder i dag hvor folk tolker langt utover hva som står, så er jeg litt oppgitt. Ble bare ditt innlegg som var det siste. Så null mer KG på meg i dag. Anonymkode: d07b7...6d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #127 Del Skrevet 9. september 2023 Altså.. det ER synd på rusmisbrukere. Det er jo bare å se på de så skjønner man at de ikke har det bra. Men når du må tråkke over bæsj i opgangen så hjelper det liksom ikke så mye at det er synd på den som har bæsja der. Det er uansett en belastning. Anonymkode: de9b9...e5a 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #128 Del Skrevet 9. september 2023 Hei🙋♀️ Jeg er tidligere rusmisbruker, mest speed & gress, og har hatt en helt normal oppvekst uten overgrep og adhd relatert adferd. Begynte med dop fordi det var mer spennende enn alkohol, ble kjent med kule folk og så ballet det på seg og jeg endte lenger og lenger nede i spiralen. I alle boliger jeg bodde i kom det folk fra rusmiljøet på besøk og rotet og ødela, eller så brøt de seg inn når jeg ikke var der. De som er tyngst ruset er ikke klar over hva de holder på med, og ødelegger inventar, det elektriske og rørene i boligen fordi de er helt på bærtur av hallusinasjoner og psykoser. Jeg kjenner/kjente mange som har hatt en like fin oppvekst som meg, og ikke har unnskyldning for å ende på kjøret. Mange andre er på kjøret fordi de har blitt utsatt for omsorgssvikt fra de var baby, misbrukt seksuelt eller fysisk, opplevd mobbing eller rett og slett er en sart sjel og ikke taklet samfunnets krav. Det er like mye tilfeldige skjebner i rusmiljøet som i et annet miljø med streite mennesker. Petter Uteligger fremstiller mange rusmisbrukere som folk som har vært litt uheldige og som samfunnet har vært slemme mot, og det stemmer ikke alltid. Fattigdom=kriminalitet=rusmisbruk i mange tilfeller. Ikke enig i at alle narkomane skal bo i ghetto for da går alt over styr, men at de skal integreres i borettslag med familier er en idiotisk tanke. Jeg ble rusfri da jeg uventet ble gravid med en fyr som ikke var rusmisbruker, men som jeg ble forelsket i da jeg var på avrusning, så jeg var nykter da det skjedde. Fikk kommunal bolig og jeg er i gang med utdanning som rørlegger og barnet er i barnehage. Heldigvis har jeg tennene og utseendet i behold, og ser ikke så herjet ut som mange speedfreaker gjør. Anonymkode: 611a1...689 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #129 Del Skrevet 9. september 2023 Jeg har heller ingen løsning. Forstår absolutt at det er frustrerende og at en blir både sint og fortvilet. Anonymkode: ea5da...1d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #130 Del Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (På 8.9.2023 den 9.49): Tunge rusmisbrukere. Hvorfor er det ikke "lov" å si det rett ut? Det skal pakkes inn i at de har hatt det vondt hele livet, ikke rart de tyr til selvmedisinering. Rettigheter, solskinnshistorier, mørke historier, forsatt glimt i øyet etter alt man har vært gjennom. Stå fram i VG med hvor hardt livet er. Det er halve sannheten. Hvorfor må de integreres i vanlige boliger i vanlige boligfelt? Det er ikke kompatibelt med oss andre som ikke bruker eller noensinne har gått på stoff. Hvorfor skaffer ikke kommunen flere bofellesskap til dem? De trenger det jo selv også. De er ofte ikke i stand til å ivareta sikkerhet rundt seg og egne basale behov Det burde være i både deres og vår interesse å ha det et sted hvor de får tettere oppfølging. Det er ikke sosialt akseptert å si det som det er, at man ikke har tillit. At det skaper uforutsigbarhet, trøbbel og ikke rent sjeldent et spetakkel. Jeg blitt frastjålet to sykler ( innelåst) og nylig fått ramponert en el sykkel til en verdi av 25.000. Ansvarsfølelse? Samvittighet? Stopper ved nesetippen. Hvordan jeg vet hvilket klientell? Jeg så helt tilfeldigvis sykkelen ( gjenkjennelig pga setetrekk) min herpet med en av dem oppå. Jeg ropte at det faktisk er min sykkel du fyker rundt med. Han ble så satt ut at han kastet den i min retning og ja, den måtte kastes på dynga. Den var bøyd og sveiset i stykker. Og det med el sykkelen? Det var lagt igjen bevis kan man si. Og det skjedde da jeg gjorde i barnehage også. Lekeplassen til barna som sprøyterom, så uansett hvor grundig vi saumfarte området hver morgen, kunne du risikere at et barn fant en sprøyte fordi de gjemte det inn i trestammer etc....Og det skjedde en gang. Et barn kom med en brukt narkosprøyte i handen og lurte på hva det var. Vi har en i leilighetskomplekset vårt og han har i narkorus lekt rørlegger, lagt seg ned til å sove med fossende vann fra et åpent rør og skapt vannlekkasje i flere leiligheter som nå nærmest bader i vann. Men det er jo ikke hans problem. Ikke hans regning. Men det er ingenting i forhold til hva de som lever tett med dem i familien må oppleve. Usikkerheten, angsten. Lever han, hvor i såfall? Lete byen gjennom natt etter natt, samarbeid med politiet i håp om å finne sin kjære i relativ god stand. Jeg skulle ønske det var mer lov å si det som det er offentlig. Når du snakker med folk på tomannshånd er folk ofte enige. Men sier du noe kritisk offentlig blir du jo sablet og sett på som lite medmenneskelig. Sannheten om rusmiddelbruk er ikke den Petter uteligger fremstiller. Han har et godt hjerte, uten tvil og han ser dem på en måte mange andre ikke evner. Vel fortjent. Det er kjærlighet,det! Men du løser ikke problemet med å dra dem med på safari i Afrika eller hyttetur på Voss. Anonymkode: 5b3ea...40b 1960 tallet ringte, de ville ha tilbake de indoktrinerte holdningene sine. Syntes det er trist med mennesker som deg, som virkelig ikke evner å se forbi deg selv og egne behov. Har du i det hele tatt noen formell kunnskap på generell basis? (Ikke svar på dette, dette er det man kaller et retorisk spørsmål) Anonymkode: bfb43...7d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #131 Del Skrevet 9. september 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Sammenligne mat som man MÅ ha hver dag og ting man ikke må ha hver dag blir vel litt dumt. Anonymkode: d07b7...6d2 Poenget mitt er at det er mange som har et trøblete forhold til mat. Men da kan jo du informere dem om at det er bare å ta et valg, ikke sant? Anonymkode: 15154...3c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #132 Del Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Poenget mitt er at det er mange som har et trøblete forhold til mat. Men da kan jo du informere dem om at det er bare å ta et valg, ikke sant? Anonymkode: 15154...3c1 Misset du poenget? Mat er foran deg hver dag, det er ikke dop, det må du oppsøke. Når man har noe foran seg konstant er det mye vanskeligere å ta et valg om bedre helse. Oppsøker man polet eller en langer, ja da har du valgt flere ganger før du stikker deg, drikker, røyker m.m. Sliter selv med mat, tar valg hver eneste dag. Gode alltid? Nei. Men valget tar jeg. Er faktisk ingen andres skyld enn min at jeg søker for mye. Anonymkode: d07b7...6d2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #133 Del Skrevet 9. september 2023 Ikke søker men spiser. Anonymkode: d07b7...6d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #134 Del Skrevet 9. september 2023 Rusmisbrukere er gjerne fine folk, er den dritten de tar som ødelegger de Anonymkode: e035e...d2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #135 Del Skrevet 9. september 2023 Andrine& skrev (19 timer siden): Folk dør pga at det går galt med spising ja. Vil de dø da tenker du? Er all form for misbruk egentlig bevisste selvmord siden det er så mange som dør av det hvert år? Jeg selv ble sjenka hjemme hos mine foreldre fra jeg var 11 år, jeg utviklet raskt et stort forbruk. Hadde jeg noe valg? Selv husker jeg at de voksne kom opp til meg på kvelden å skulle prate fyllerør, samtidig ga de meg alkohol. Jeg ville nok ikke drikke, jeg bare gjorde som mor ville og mente var bra og som alle de nærmeste rundt meg gjorde. Beklager for at noen mener at 11 år gamle deg valgte det selv, det var ikke noe du hadde ansvar og kontroll over. Grov grov omsorgssvikt 💔 Anonymkode: bb5d1...aab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 9. september 2023 #136 Del Skrevet 9. september 2023 For en trist tråd! Men har tydeligvis fremdeles evnen til å la meg overraske over enkelte holdninger overfor våre medmennesker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #137 Del Skrevet 9. september 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Misset du poenget? Mat er foran deg hver dag, det er ikke dop, det må du oppsøke. Når man har noe foran seg konstant er det mye vanskeligere å ta et valg om bedre helse. Oppsøker man polet eller en langer, ja da har du valgt flere ganger før du stikker deg, drikker, røyker m.m. Sliter selv med mat, tar valg hver eneste dag. Gode alltid? Nei. Men valget tar jeg. Er faktisk ingen andres skyld enn min at jeg søker for mye. Anonymkode: d07b7...6d2 Hahaha, nei, jeg misser ikke poenget. Gjorde du? Du sier at alle har et valg. Ok, hvis det er så enkelt å ta gode valg hva angår de vanligste tingene folk er hekta på som f.eks. mat, røyk, alkohol, snus, narkotika m.m. så hadde vi vel ikke hatt noen med f.eks. livsstilssykdommer eller lign.? Du syns at mat er vanskelig å kontrollere - deg om det. Jeg sliter overhodet ikke med å spise sunt og variert. Men å slutte på heroin og beroligende var BEINHARDT fordi jeg visste ikke hvordan jeg skulle holde ut den intense skrekken jeg lever med etter et liv fylt med krenkelser og overgrep. Ikke kom her å si noe så tøvete som at " alle har et valg": Hvilke valg har alvorlig traumatiserte som sitter fast i en intens skrekk? Hvor normal og veltilpassa tror du det er mulig å være det i en sånn kronisk tilstand? Anonymkode: 15154...3c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #138 Del Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): 1960 tallet ringte, de ville ha tilbake de indoktrinerte holdningene sine. Syntes det er trist med mennesker som deg, som virkelig ikke evner å se forbi deg selv og egne behov. Har du i det hele tatt noen formell kunnskap på generell basis? (Ikke svar på dette, dette er det man kaller et retorisk spørsmål) Anonymkode: bfb43...7d8 Jeg har prøvd. Jeg har forsøkt å vise sympati, men når du får deler av hverdagen, privatdphæren og verdiene dine ramponert gang på gang av folk som virkelig ikke evner å se forbi seg selv og egne behov, som du så fint formulerer det, får du pokker meg en vakker dag nok!! Du høres ut som en nyutdannet sosionom som har lest alt om medborgerskap, empowerment og brukermedvirkning uten å ha vært lenge nok i bransjen til å ha fått illusjonene bristet. Anonymkode: 5b3ea...40b 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #139 Del Skrevet 9. september 2023 Enig, narkomane er en byrde på alle mulige vis. Også bare tull at alle har hatt det sååå vanskelig. Lillebroren min er narkoman, og vi hadde en god oppvekst. Han var yngst av oss søsken og utrolig bortskjemt. Han har aldri tatt egentlig ansvar for noe, tror at alt skal ordne seg uansett. Fordi mamma stort sett har gitt han penger når han har spurt. Han betaler aldri tilbake. Har mistet mange jobber fordi han er så svak og dum at han bare dropoer å dra på jobb og heller bruker heron og metamfetamin noen uker her og der istedet. Idiotisk, hjernedødt. Men neida, han har aldri vært avhengig av noe sier han. Løgn og bedrag, klassisk dum junkie. Han stjal sparepenger fra sønnen min en gang han var på besøk her. Har ikke betalt tilbake, er mer enn to år siden. Var til tannlegen i fjor og fikk trukket ut alle tennene sine. Garantert pga. narkobruken av tennene er blitt ødelagt, og han er i 30-årene. Men nei, han lyver og sier at det har iiiingenting med narkotika å gjøre, han driver jo ikke med sånt. Er bare pga. han har drukket for mye brus og spist godteri..Ja, sikkert. Hjernedødt dritt. Hater narkomane så inderlig! De ødelegger, lyver, stjeler, er ekle og uhygieniske. Anonymkode: 72687...6eb 2 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #140 Del Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hahaha, nei, jeg misser ikke poenget. Gjorde du? Du sier at alle har et valg. Ok, hvis det er så enkelt å ta gode valg hva angår de vanligste tingene folk er hekta på som f.eks. mat, røyk, alkohol, snus, narkotika m.m. så hadde vi vel ikke hatt noen med f.eks. livsstilssykdommer eller lign.? Du syns at mat er vanskelig å kontrollere - deg om det. Jeg sliter overhodet ikke med å spise sunt og variert. Men å slutte på heroin og beroligende var BEINHARDT fordi jeg visste ikke hvordan jeg skulle holde ut den intense skrekken jeg lever med etter et liv fylt med krenkelser og overgrep. Ikke kom her å si noe så tøvete som at " alle har et valg": Hvilke valg har alvorlig traumatiserte som sitter fast i en intens skrekk? Hvor normal og veltilpassa tror du det er mulig å være det i en sånn kronisk tilstand? Anonymkode: 15154...3c1 Sa jeg det var enkelt å ta gode valg? Nei. Valgte du ikke å slutte med heroin? Var det andre som gjorde det for deg , siden du ikke har valg? Jeg har og en histore, en tragisk en med seksuelt misbrukt fra jeg var 4 år, nok av traumer og angst, bla, bla. Men det er faktisk ikke poenget. Hvem som har hatt det værst har ingen betydning. Poenget er at vi som voksne mennesker tar valg. Vi velger om vi vil drikke, vi velger om vi vil røyke, vi velger om vi vil stikke nål i årene osv. Kan ikke fatte og forstå hvordan noen mener at man som voksen blir bestemt over av andre. Som voksen bestemmer du hva du putter i deg. Det er det det ender i. Voksne mennesker bestemmer selv hva de putter i seg. Anonymkode: d07b7...6d2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå