AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #81 Del Skrevet 8. september 2023 Nekinn@ skrev (3 minutter siden): Igjen, ingenting er svart/hvitt - det går an å ha to tanker. Hva du personlig mener endrer ikke på fakta og bare det å mene at man ikke trenger å se på forskning vitner om liten evne til å verken forstå eller diskutere. Helt greit - skjønner at de fleste bare ønsker å forfekte sitt ståsted og gjenta sin mening, du er i godt selskap der. Jeg skrev at du kanskje burde se på forskning. Men meg om det. Ja, jeg er i meget godt selskap, selskap av de aller fleste som vet man har valg her i livet. Anonymkode: d07b7...6d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #82 Del Skrevet 8. september 2023 Nekinn@ skrev (5 minutter siden): Igjen, ingenting er svart/hvitt - det går an å ha to tanker. Å ha forståelse betyr ikke at man aksepterer eller forsøker å endre. Men skal vedde på at 99 % av de som kommenterer her inne gjør lite og ingenting for sine medmennesker og sitt nærmiljø annet enn å stå å sladre over nabohekken. Hva du personlig mener endrer ikke på fakta og bare det å mene at man ikke trenger å se på forskning vitner om liten evne til å verken forstå eller diskutere. Helt greit - skjønner at de fleste bare ønsker å forfekte sitt ståsted og gjenta sin mening, du er i godt selskap der. Jobber med utviklingshemmede, så gjør folk lykkelige er min jobb. Stortrives. Me har litr Men saken å gjøre. Anonymkode: d07b7...6d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nekinn@ Skrevet 8. september 2023 #83 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skrev at du kanskje burde se på forskning. Men meg om det. Ja, jeg er i meget godt selskap, selskap av de aller fleste som vet man har valg her i livet. Anonymkode: d07b7...6d2 Sitat fra din kommentar som jeg virkelig ikke klarer å tolke som om at man bør se på forskning men korriger meg gjerne: Tror nok ikke bare vi bør løfte blikket å se på forskning altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #84 Del Skrevet 8. september 2023 Nekinn@ skrev (3 minutter siden): Sitat fra din kommentar som jeg virkelig ikke klarer å tolke som om at man bør se på forskning men korriger meg gjerne: Tror nok ikke bare vi bør løfte blikket å se på forskning altså. Ikke bare vi bør se på forskning, du også. Trodde den sa seg selv. Tar til meg kritikk på at ikke alle klarer å forstå slikt. Anonymkode: d07b7...6d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #85 Del Skrevet 8. september 2023 Helt innafor å si at tunge rusmisbrukere kan være en pest og en plage. Å nei, det er ikke slik at alle av dem har en tragisk forhistorie. Anonymkode: 1bf8e...47a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 8. september 2023 #86 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ganske enig. Jeg mener også at man ikke kan kalle noen avhengigheter for sykdom og andre ikke. Ja, man kan få sykdommer som følge av avhengigheten, både fysisk og psykisk. Spørs hva man er avhengig av, men avhengighet i seg selv er ingen sykdom. Rusmisbruk (det være seg narkotika eller alkohol) kalles for sykdom, men hva med alle andre avhengigheter der ute? Fordi man får et helvetes kjør med abstinenser når man slutter eller må trappe ned for at det ikke skal være farlig å gå av så skal det være sykdom? Eller fordi disse tingene er mer farlig enn for eksempel nikotin avhengighet så er det sykdom? Anonymkode: 316d5...198 Alle disse tingene ligger i avhengighetssyndromet, les i diagnosesystem. Folk har ulike foretrukne midler, alkohol, spilling, sex, mat, dop, trening. Når noe av dette inntas/nytes, brukes og det blir tvangspreget så er det avhengighet. Det vipper over når adferden gir store konsekvenser, så kommer skammen også er den nedadgående spiralen i gang samt progresjon. Det er menneskelig og ligger i genene å blir brukt for å dempe uro. Altså er det en følelsesykdom. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #87 Del Skrevet 8. september 2023 Det er det samme med psykisk syke det. Skulle vært behandlingsplikt og lov å bruke tvang. Likevel går de rundt som tikkende bomber, dreper, skader, terroriserer og koster staten milioner. Men det kan man ikke si høyt. Anonymkode: 9f156...ebe 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #88 Del Skrevet 8. september 2023 Andrine& skrev (6 minutter siden): Alle disse tingene ligger i avhengighetssyndromet, les i diagnosesystem. Folk har ulike foretrukne midler, alkohol, spilling, sex, mat, dop, trening. Når noe av dette inntas/nytes, brukes og det blir tvangspreget så er det avhengighet. Det vipper over når adferden gir store konsekvenser, så kommer skammen også er den nedadgående spiralen i gang samt progresjon. Det er menneskelig og ligger i genene å blir brukt for å dempe uro. Altså er det en følelsesykdom. Det er ingen sykdom Anonymkode: dc2e2...b6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #89 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er det samme med psykisk syke det. Skulle vært behandlingsplikt og lov å bruke tvang. Likevel går de rundt som tikkende bomber, dreper, skader, terroriserer og koster staten milioner. Men det kan man ikke si høyt. Anonymkode: 9f156...ebe Nei, det er ikke det samme Anonymkode: 686b4...f26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nekinn@ Skrevet 8. september 2023 #90 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg skrev at du kanskje burde se på forskning. Men meg om det. Ja, jeg er i meget godt selskap, selskap av de aller fleste som vet man har valg her i livet. Anonymkode: d07b7...6d2 Det å være i godt selskap bør ikke nødvendigvis være noe å være stolt over - hørt om saueflokk mentalitet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 8. september 2023 #91 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ingen sykdom Anonymkode: dc2e2...b6e ICD-10 les! Hvorfor står det da i diagnosesystemet? Er det ikke der de ulike sykdommene som finnes er samlet? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #92 Del Skrevet 8. september 2023 Det var noen narkiser ved barneskolen jeg gikk som bare kastet sprøyter på bakken, i hovedsak holdt de til ved akebakken så en vinter begynte det dukke opp sprøyter i snøen. Vi leverte en sprøyte til rektor, de sa vi bare måtte være mer forsiktige, men når vi fortalte våre foreldre om det så gikk de å plukket flere titalls sprøyter i akebakken for så å dumpe de utover kontoret til rektoren med en beskjed om at om hun ordnet opp i dette så skulle de sørge for at hun aldri fikk en jobb igjen. Dagen etter så sto det en politibil på skolen og kommunen tok grep. De fleste narkiser er egoistiske drittmennesker. Anonymkode: 27b50...f0b 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #93 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det var noen narkiser ved barneskolen jeg gikk som bare kastet sprøyter på bakken, i hovedsak holdt de til ved akebakken så en vinter begynte det dukke opp sprøyter i snøen. Vi leverte en sprøyte til rektor, de sa vi bare måtte være mer forsiktige, men når vi fortalte våre foreldre om det så gikk de å plukket flere titalls sprøyter i akebakken for så å dumpe de utover kontoret til rektoren med en beskjed om at om hun ordnet opp i dette så skulle de sørge for at hun aldri fikk en jobb igjen. Dagen etter så sto det en politibil på skolen og kommunen tok grep. De fleste narkiser er egoistiske drittmennesker. Anonymkode: 27b50...f0b Og du mener at det var riktig gjort av dem? Anonymkode: 686b4...f26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nekinn@ Skrevet 8. september 2023 #94 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det var noen narkiser ved barneskolen jeg gikk som bare kastet sprøyter på bakken, i hovedsak holdt de til ved akebakken så en vinter begynte det dukke opp sprøyter i snøen. Vi leverte en sprøyte til rektor, de sa vi bare måtte være mer forsiktige, men når vi fortalte våre foreldre om det så gikk de å plukket flere titalls sprøyter i akebakken forså å dumpe de utover kontoret til rektoren med en beskjed om at om hun ordnet opp i dette så skulle de sørge for at hun aldri fikk en jobb igjen. Dagen etter så sto det en politibil på skolen og kommunen tok grep. De fleste narkiser er egoistiske drittmennesker. Anonymkode: 27b50...f0b Rart hvordan enkelte alltid tenker at sin atferd kan rettferdiggjøres men for gud skyld ikke ha forståelse for atferden til andre? Å kalle noe drittmennesker sier mer om deg.. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #95 Del Skrevet 8. september 2023 Min erfaring er at tunge rusmisbrukere ville solgt sin egen mor for et fix. Bor du i nærheten av slike miljøer, eller boliger, så har du mest sannsynlig erfaring i hvor lite trivelig det er, og da er det helt irrelevant hvor synd på hver enkelt det er. Anonymkode: 16994...2c7 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #96 Del Skrevet 8. september 2023 Andrine& skrev (27 minutter siden): ICD-10 les! Hvorfor står det da i diagnosesystemet? Er det ikke der de ulike sykdommene som finnes er samlet? Er røyking en sykdom da? Er kaffedrikking en sykdom? Er sjokoladespising en sykdom? Nei, det er det ikke. Det er et valg en tar. Det er det samme med narkotika og alkohol. Det er et valg en tar. Det er ingen som står der med en pistol mot hodet ditt og truer deg til å bruke det. Anonymkode: dc2e2...b6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #97 Del Skrevet 8. september 2023 Tunge rusmisbrukere er gjerne de tyngst belasta hva angår traumer og andre utfordringer, som f.eks. manglende skolemestring o.lign. Det er ræva ruspolitikk som har avgjort at narkomane skal inn i normale leiligheter blant vanlige folk og få oppfølging av kommunene. Som mange har opplevd så er det sjeldent et godt opplegg for både den rusavhengige selv og for de som må han/hun blant seg. Jeg har ingen gode løsninger. Har vært en av de selv. Jeg gjorde ikke en flue fortred. Holdt meg for meg selv og snakka nesten ikke med et eneste menneske på mange år. Selvfølgelig har jeg hatt en dårlig oppvekst og alt det der. jeg sliter til den dag idag med CPTSD. Jeg blir oppgitt når folk som ikke har peil på hvor krevende og ødeleggende det er å leve med traumer dømmer folk for å ikke bruke mulighetene sine. Hvilke muligheter? Å leve med CPTSD er som å leve i skrekken man ble påført som barn HELE TIDA. Rus er sånn sett et veldig forståelig valg. Særlig heroin og beroligende roer ned et ødelagt nervesystem. Jo verre traumer jo tyngre rus trenger man som regel. Jeg ser man nå har started med heroin på resept. Det kunne redda meg fra mye elendighet dengang jeg brukte det. Vi er bare i startgropa i behandlinga av narkomane på en evidensbasert og human måte. Rett sinnet ditt mot politikere, ikke på skakkjørte mennesker som virkelig ikke har hatt noen muligheter i livet, Anonymkode: 15154...3c1 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #98 Del Skrevet 8. september 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Flyttet heller rusmisbrukerne ut av Oslo, Oslo sentrum. Hvorfor må de absolutt bo i byen? Anonymkode: 1b331...c38 Fordi det er der dopet er. Anonymkode: 15154...3c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nekinn@ Skrevet 8. september 2023 #99 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er røyking en sykdom da? Er kaffedrikking en sykdom? Er sjokoladespising en sykdom? Nei, det er det ikke. Det er et valg en tar. Det er det samme med narkotika og alkohol. Det er et valg en tar. Det er ingen som står der med en pistol mot hodet ditt og truer deg til å bruke det. Anonymkode: dc2e2...b6e Dette blir for dumt... De som har en pistol mot hodet også et valg og er et elendig argument! Ingen er uenige om at vi alltid har et valg, men å tro at dette er uten påvirkning fra mye annet vitner ikke om annet enn manglende forståelse. Oppfordrer deg til å begrunne dine tanker og meninger med noe med innhold. uten å gjenta de samme setninger omatt og omatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 8. september 2023 #100 Del Skrevet 8. september 2023 Jeg er enig i at det bør være lov å si noe om tunge narkomane, da jeg mener at for å oppnå endring, må man ta de vanskelige samtalene. Men jeg tror på at å påpeke et problem ikke er nok for å løse problemet.. Jeg tror ikke at det er nyttig at jeg drar til Storgata, prikker en narkoman på skulderen og sier: "Breaking news: Ditt rusmisbruk er en belastning for samfunnet." Når det gjelder problemløsnning tror jeg på at en del av løsningen, er å finne årsaken, og når det gjelder å hjelpe folk uansett hva de sliter med, må vi tilby ulik hjelp til ulike mennesker. Jeg tror på at helsevesenet hadde vært bedre om det hadde vært bedre tilpasset pasientene. Om en rusmisbruker ikke har hatt en vanskelig barndom, betyr ikke det at de ikke trenger hjelp. Det er mange tidligere rusmisbrukere som hjelper mennesker med rusproblemer, men jeg mener at dette er en ressurs vi kunne brukt enda bedre. Myke egenskaper, som folk som forstår, og ser enkeltmennesker blir ikke verdsatt og utdannelse og kostnad og gjør at man ikke ser på hele bildet. Oppfølging etter behandling er veldig underprioritert. Det er masse rus blant ungdom i dag, spesielt blant ungdom med rike foreldre og "god oppvekst" som har forbilder som har nesa full av pulver og får følgere på sosiale medier for sitt spennende partyliv. Jeg synes det er skumlere at det ikke er en klar årsak til at folk blir narkomane, men det er sammensatt. Noen har alvorlige traumer, noen tok noe på fest og ble hekta, Om målet er at narkomane skal bli en mindre belastning for samfunnet, mener jeg at svaret åpenbart er veldig komplekst. Jeg tror det svakeste leddet er selve samarbeid mellom pasient, pårørende, behandlingssted, kommunen, politiet, skole, ettervern, fastlege osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå