AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #61 Del Skrevet 8. september 2023 Altså, det er vi sjøl som produserer narkomane. Enten ved at foreldre puler barna sine eller fastlegen langer dritt til folk. Vi bryr oss jo ikke? Bensinpriser og matpriser er det vi bryr oss om. Kommunen har kjøpt opp flere boliger i mitt borettslag. Og jammen ble ikke sykkelen min både ramponert og stjelt. Men jeg forsto jo hvor den var så det var jo bare å hente den. Det har sågar vært nært et knivdrap på gårdstunet. Men det var mellom de. Skada mennesker skal behandles som dyr i bur. Gå forsiktig fram og ikke trigg noia. Lær også hvordan rus og psykose ser ut, og hold deg unna når de er der. Og så klart det er lov å klage på enkeltmennesker men å begynne å rakke ned på en hel gruppe er ondskapsfullt. De er her ts. Lær deg å leve med at ikke alle mennesker er velfungerende. Anonymkode: 297e7...d69 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #62 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Altså, det er vi sjøl som produserer narkomane. Enten ved at foreldre puler barna sine eller fastlegen langer dritt til folk. Vi bryr oss jo ikke? Bensinpriser og matpriser er det vi bryr oss om. Kommunen har kjøpt opp flere boliger i mitt borettslag. Og jammen ble ikke sykkelen min både ramponert og stjelt. Men jeg forsto jo hvor den var så det var jo bare å hente den. Det har sågar vært nært et knivdrap på gårdstunet. Men det var mellom de. Skada mennesker skal behandles som dyr i bur. Gå forsiktig fram og ikke trigg noia. Lær også hvordan rus og psykose ser ut, og hold deg unna når de er der. Og så klart det er lov å klage på enkeltmennesker men å begynne å rakke ned på en hel gruppe er ondskapsfullt. De er her ts. Lær deg å leve med at ikke alle mennesker er velfungerende. Anonymkode: 297e7...d69 Den eneste som skaper en rusmisbruker er rusmisbrukeren selv. Egne valg får vi jaggu stå for selv. Man velger hver eneste drink, hver eneste pille og hver eneste sprøyte. Anonymkode: d07b7...6d2 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #63 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Den eneste som skaper en rusmisbruker er rusmisbrukeren selv. Egne valg får vi jaggu stå for selv. Man velger hver eneste drink, hver eneste pille og hver eneste sprøyte. Anonymkode: d07b7...6d2 De aller fleste av oss vet at dette ikke stemmer. Så du driter deg ut om du sier dette høyt til folk. Bare et tips. Anonymkode: 297e7...d69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #64 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De aller fleste av oss vet at dette ikke stemmer. Så du driter deg ut om du sier dette høyt til folk. Bare et tips. Anonymkode: 297e7...d69 De fleste er nok enige med meg. Som skrevet før av meg. Jeg hadde og har alle forutsetningene til å bli rusmisbruker, elendig barndom en psykisk lidelse, seksuelt misbrukt, voldelig forhold osv. Jeg valgte å ikke ruse meg. Og din holdning sier jo at foreldre til rusmisbrukere ikke har vært gode. Det er ren løgn. Mange gode familier der en av barna har blitt rusmisbruker. Vi har ett valg. Ingen truer i oss noe som helst. Anonymkode: d07b7...6d2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #65 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man skal ikke rømme fra problemet. Det må løses. Når én person ødelegger hele nabolaget, skal vel ikke hele nabolaget flytte? Nei, den som plager folk må flytte. Anonymkode: 686b4...f26 Det er slik det har blitt desverre. Anonymkode: dc2e2...b6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #66 Del Skrevet 8. september 2023 Hadde alle med vond barndom hadde endt som rusmisbrukere, så hadde det vært ganske mange fler. Folk flest tåler traumer uten å bli sprøytenarkomane på gata i en eller annen storby. Det er utrolig at en gruppe mennesker skal få være til så stor plage og kostnad for andre. Beløpene som brukes i året for å reparere, erstatte, rydde, vaske etc etter de er enorme. Så kommer vakthold fordi folk flest ønsker ikke å bo i blokk der rusmisbrukere bæsjer i trappa og tar overdose på lekeplassen. Så kommer tyverier. Vold. Ran. Tusler. Andre mennesker ender i sykemelding pga rusmisbrukere. Hadde folk flest oppført seg som de, så hadde det blitt konsekvenser. Men de får holde på år etter år etter år. Burde vært mulig med mer tvang i visse områder av samfunnet. Anonymkode: 461c8...cc1 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 8. september 2023 #67 Del Skrevet 8. september 2023 At man har opplevd vanskeligheter i livet er ingen god unnskyldning for å begynne med ulike former for rus. Mange som har opplevd fæle ting som ikke begynner å ruse seg for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #68 Del Skrevet 8. september 2023 Ganske enig. Jeg mener også at man ikke kan kalle noen avhengigheter for sykdom og andre ikke. Ja, man kan få sykdommer som følge av avhengigheten, både fysisk og psykisk. Spørs hva man er avhengig av, men avhengighet i seg selv er ingen sykdom. Rusmisbruk (det være seg narkotika eller alkohol) kalles for sykdom, men hva med alle andre avhengigheter der ute? Fordi man får et helvetes kjør med abstinenser når man slutter eller må trappe ned for at det ikke skal være farlig å gå av så skal det være sykdom? Eller fordi disse tingene er mer farlig enn for eksempel nikotin avhengighet så er det sykdom? Anonymkode: 316d5...198 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #69 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De fleste er nok enige med meg. Som skrevet før av meg. Jeg hadde og har alle forutsetningene til å bli rusmisbruker, elendig barndom en psykisk lidelse, seksuelt misbrukt, voldelig forhold osv. Jeg valgte å ikke ruse meg. Og din holdning sier jo at foreldre til rusmisbrukere ikke har vært gode. Det er ren løgn. Mange gode familier der en av barna har blitt rusmisbruker. Vi har ett valg. Ingen truer i oss noe som helst. Anonymkode: d07b7...6d2 Det er jo en merkelig måte å tenke på. Jeg har ikke valgt å ikke bli spillavhengig eller sexavhengig, jeg får bare ikke noe spesielt ut av det og det er jo ikke noe jeg velger. Du hadde selv drukket alkohol? Men du valgte ikke å ikke få lindring av den rusen, det går ikke an. Anonymkode: bb5d1...aab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #70 Del Skrevet 8. september 2023 Er selv eks-misbruker og 100% enig i det du skriver ts! Anonymkode: f00be...20a 1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #71 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo en merkelig måte å tenke på. Jeg har ikke valgt å ikke bli spillavhengig eller sexavhengig, jeg får bare ikke noe spesielt ut av det og det er jo ikke noe jeg velger. Du hadde selv drukket alkohol? Men du valgte ikke å ikke få lindring av den rusen, det går ikke an. Anonymkode: bb5d1...aab Nei, du har merkelig måte å tenke på. Klart du velger hver gang du spiller, du velger å ha sex, du velger å drikke, ruse deg, ja du velger å leve. Ja jeg valgte å leve, valgte å ikke bruke rus til å trøste meg, men heller bruke hjernen. Valgte å velge et godt liv. Jeg kunne ha valgt rus, for det å jobbe seg igjennom det jeg har gått igjennom var tøft. Ja jeg har drukket alkohol, nyter ett glass in i ny og ne. Har null problem med alkohol. Hadde jeg merket jeg måtte ha alkohol, hadde jeg ikke drukket det. Jeg drikker for smakens skyld ikke for å lindre. Bruker mine kognitive evner for å lindre. Anonymkode: d07b7...6d2 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #72 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei, du har merkelig måte å tenke på. Klart du velger hver gang du spiller, du velger å ha sex, du velger å drikke, ruse deg, ja du velger å leve. Ja jeg valgte å leve, valgte å ikke bruke rus til å trøste meg, men heller bruke hjernen. Valgte å velge et godt liv. Jeg kunne ha valgt rus, for det å jobbe seg igjennom det jeg har gått igjennom var tøft. Ja jeg har drukket alkohol, nyter ett glass in i ny og ne. Har null problem med alkohol. Hadde jeg merket jeg måtte ha alkohol, hadde jeg ikke drukket det. Jeg drikker for smakens skyld ikke for å lindre. Bruker mine kognitive evner for å lindre. Anonymkode: d07b7...6d2 Selvfølgelig velger man det, men man velger ikke den effekten det har på hjernen. Du velger ikke å ikke få en lindrende effekt av alkohol, og det er ikke så enkelt som at man bare må velge å ikke bruke det når man får en større effekt enn andre. Har hjernen først fått det kicket og du for første gang i livet har fred fra traumelidelser nytter det ikke med viljestyrke. Anonymkode: bb5d1...aab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nekinn@ Skrevet 8. september 2023 #73 Del Skrevet 8. september 2023 (endret) De fleste svarene her i tråden er farget av personlige erfaringer. Det er ufattelig trist å lese hvor selvsentrerte mange er og hvilke grunnleggende holdningene mange har til sine medmennesker! Hva som ligger bak hvilke personlighets egenskaper man har og hvilke valg man tar i livet er et veldig komplekst og sammensatt bilde. Arv og miljø spiller på og om hverandre hele livet og vil nok aldri bli ferdig forsket og diskutert. En her nevner at hun hadde alle "muligheter" til å kunne bli rusmisbruker men valgte å la vær - og dernest "dømmer" dem som har ikke har klart å la vær. Alle har ULIK historie som preger dem i ulik grad og din historie er ikke min eller motsatt. Skal jeg sette det på spissen så tenker jeg ikke bedre om dem som dømmer rusmisbrukere enn dem som blir rusmisbrukere. For å svare på TS`s spørsmål: Det er fult mulig å mene noe om andre og ytre dette høyt, de aller fleste tåler dette helt fint. Det som gjør det krevende for personer som TS, er den grunnleggende holdningen som skinner gjennom i måten man ordlegger seg på. Endret 8. september 2023 av Nekinn@ 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #74 Del Skrevet 8. september 2023 Nekinn@ skrev (1 minutt siden): De fleste svarene her i tråden er farget av personlige erfaringer. Det er ufattelig trist å lese hvor selvsentrerte mange er og hvilke grunnleggende holdningene mange har til sine medmennesker! Hva som ligger bak hvilke personlighets egenskaper man har og hvilke valg man tar i livet er et veldig komplekst og sammensatt bilde. Arv og miljø spiller på og om hverandre hele livet og vil nok aldri bli ferdig forsket og diskutert. En her nevner at hun hadde alle "muligheter" til å kunne bli rusmisbruker men valgte å la vær - og dernest "dømmer" dem som har klart å la vær. Alle har ULIK historie som preger dem i ulik grad og din historie er ikke min eller motsatt. Skal jeg sette det på spissen så tenker jeg ikke bedre om dem som dømmer rusmisbrukere enn dem som blir rusmisbrukere. For å svare på TS`s spørsmål: Det er fult mulig å mene noe om andre og ytre dette høyt, de aller fleste tåler dette helt fint. Det som gjør det krevende for personer som TS, er den grunnleggende holdningen som skinner gjennom i måten man ordlegger seg på. De som er selvsentrerte,er de narkomane selv. De gjør jo alt for å ruse seg på bekostning av oss som opplever tyveri, trusler bråk og forsøpling. De får tilbud om hjelp til å komme utav det, men velger heller å ruse seg, så det er de selv som er selvsentrerte. Anonymkode: dc2e2...b6e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #75 Del Skrevet 8. september 2023 Nekinn@ skrev (3 minutter siden): De fleste svarene her i tråden er farget av personlige erfaringer. Det er ufattelig trist å lese hvor selvsentrerte mange er og hvilke grunnleggende holdningene mange har til sine medmennesker! Hva som ligger bak hvilke personlighets egenskaper man har og hvilke valg man tar i livet er et veldig komplekst og sammensatt bilde. Arv og miljø spiller på og om hverandre hele livet og vil nok aldri bli ferdig forsket og diskutert. En her nevner at hun hadde alle "muligheter" til å kunne bli rusmisbruker men valgte å la vær - og dernest "dømmer" dem som har klart å la vær. Alle har ULIK historie som preger dem i ulik grad og din historie er ikke min eller motsatt. Skal jeg sette det på spissen så tenker jeg ikke bedre om dem som dømmer rusmisbrukere enn dem som blir rusmisbrukere. For å svare på TS`s spørsmål: Det er fult mulig å mene noe om andre og ytre dette høyt, de aller fleste tåler dette helt fint. Det som gjør det krevende for personer som TS, er den grunnleggende holdningen som skinner gjennom i måten man ordlegger seg på. Har du levd med rusmisbrukere så vet du vel hvem som er selvsentrert. Det p mene at man ikke velger selv er jo det samme som å dømme alle til evig rus. De velger jo ikke selv. Anonymkode: d07b7...6d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #76 Del Skrevet 8. september 2023 Nekinn@ skrev (5 minutter siden): De fleste svarene her i tråden er farget av personlige erfaringer. Det er ufattelig trist å lese hvor selvsentrerte mange er og hvilke grunnleggende holdningene mange har til sine medmennesker! Hva som ligger bak hvilke personlighets egenskaper man har og hvilke valg man tar i livet er et veldig komplekst og sammensatt bilde. Arv og miljø spiller på og om hverandre hele livet og vil nok aldri bli ferdig forsket og diskutert. En her nevner at hun hadde alle "muligheter" til å kunne bli rusmisbruker men valgte å la vær - og dernest "dømmer" dem som har klart å la vær. Alle har ULIK historie som preger dem i ulik grad og din historie er ikke min eller motsatt. Skal jeg sette det på spissen så tenker jeg ikke bedre om dem som dømmer rusmisbrukere enn dem som blir rusmisbrukere. For å svare på TS`s spørsmål: Det er fult mulig å mene noe om andre og ytre dette høyt, de aller fleste tåler dette helt fint. Det som gjør det krevende for personer som TS, er den grunnleggende holdningen som skinner gjennom i måten man ordlegger seg på. Jeg har ikke dømt noen som har valgt å IKKE ruse seg. Anonymkode: dc2e2...b6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nekinn@ Skrevet 8. september 2023 #77 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): De som er selvsentrerte,er de narkomane selv. De gjør jo alt for å ruse seg på bekostning av oss som opplever tyveri, trusler bråk og forsøpling. De får tilbud om hjelp til å komme utav det, men velger heller å ruse seg, så det er de selv som er selvsentrerte. Anonymkode: dc2e2...b6e For meg så viser dette bare liten forståelse og kunnskap om menneskesinnet. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har du levd med rusmisbrukere så vet du vel hvem som er selvsentrert. Det p mene at man ikke velger selv er jo det samme som å dømme alle til evig rus. De velger jo ikke selv. Anonymkode: d07b7...6d2 Jeg har levd med rusmisbrukere og har kjent på det i nære relasjoner hele livet. Å peke på at det enten er sånn eller sånn (svart/hvitt) er lite konstruktivt og heller ikke kunnskapsbasert. Jeg forstår at dette er er tema som engasjerer og forstår absolutt at de som har opplevd det på nært hold over tid, enten i nabolag eller i relasjoner opplever det som vanskelig og utfordrende. Men det endrer ikke fakta, kunnskap og forskning. Skulle ønske flere klarte å løfte blikket litt innimellom 🧡 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #78 Del Skrevet 8. september 2023 Nekinn@ skrev (1 minutt siden): For meg så viser dette bare liten forståelse og kunnskap om menneskesinnet. Jeg har levd med rusmisbrukere og har kjent på det i nære relasjoner hele livet. Å peke på at det enten er sånn eller sånn (svart/hvitt) er lite konstruktivt og heller ikke kunnskapsbasert. Jeg forstår at dette er er tema som engasjerer og forstår absolutt at de som har opplevd det på nært hold over tid, enten i nabolag eller i relasjoner opplever det som vanskelig og utfordrende. Men det endrer ikke fakta, kunnskap og forskning. Skulle ønske flere klarte å løfte blikket litt innimellom 🧡 Da mener du at man aldri kommer ut av rus. Siden det ikke er et valg. Greit å vite. Skal fortelle det til de jeg kjenner som har sluttet med rus. Tror nok ikke bare vi bør løfte blikket å se på forskning altså. Man kommet aldri unna at vi har valg. Ingen truer deg til å ruse deg. Kan ikke fatte noen engang mener at det ikke er et valg. Den første sprøyta bare dytter seg inn i åren helt uten viten fra eieren av åren. Anonymkode: d07b7...6d2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #79 Del Skrevet 8. september 2023 Når du har vært et livredd barn som aldri visste når situasjonen ville eksplodere, vokst opp med omsorgssvikt og mobbing, levd med kraftig angst fra 10-årsalderen, og aldri har et sekund ro i hodet. Og så som 25-åring får din første smertestillende tablett hos tannlegen og for første gang i livet kjenner på ro, da kan det gå galt. For den roen, den vil du ha. Jeg husker jeg tenkte "nå skjønner jeg hvordan andre klarer å ville leve". Det gikk galt for meg, men jeg ruset meg bare hjemme, var nesten aldri utenfor huset, plaget ingen. Men rusen var ingen trofast venn, og etterhvert ble det bare fælt. Rusfri i 7 år nå. Anonymkode: 8e051...18f 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nekinn@ Skrevet 8. september 2023 #80 Del Skrevet 8. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Da mener du at man aldri kommer ut av rus. Siden det ikke er et valg. Greit å vite. Skal fortelle det til de jeg kjenner som har sluttet med rus. Tror nok ikke bare vi bør løfte blikket å se på forskning altså. Man kommet aldri unna at vi har valg. Ingen truer deg til å ruse deg. Kan ikke fatte noen engang mener at det ikke er et valg. Den første sprøyta bare dytter seg inn i åren helt uten viten fra eieren av åren. Anonymkode: d07b7...6d2 Igjen, ingenting er svart/hvitt - det går an å ha to tanker. Å ha forståelse betyr ikke at man aksepterer eller forsøker å endre. Men skal vedde på at 99 % av de som kommenterer her inne gjør lite og ingenting for sine medmennesker og sitt nærmiljø annet enn å stå å sladre over nabohekken. Hva du personlig mener endrer ikke på fakta og bare det å mene at man ikke trenger å se på forskning vitner om liten evne til å verken forstå eller diskutere. Helt greit - skjønner at de fleste bare ønsker å forfekte sitt ståsted og gjenta sin mening, du er i godt selskap der. Endret 8. september 2023 av Nekinn@ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå