AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #41 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har vokst opp med omsorgssvikt og det verste en kan tenke seg fra de som skal stå deg nærmest. Så jeg tydde tidlig til rus for å få vekk de tankene og følelsene. Jeg har såret mange og kom til en vei det noen satte meg til veggs og sa at jeg er en egoisitisk jævel som ødelegger andres, men også mitt liv under påskudd å hatt det fælt. Etter noen runder klarte jeg å kjenne på de rette følelsene med de rette menneskene rundt meg og nå er det snart 6 år siden jeg aktivt brukte midler. Det er sant at alle som ruser seg og sliter har noe de vil rømme vekk fra og desverre er det ofte ting som er gjort mot dem, men det gir oss ikke fripass til å traumatisere og ødelegge andre, vi har alle et ansvar for oss selv. Nå jobber jeg faktisk litt frivillig med å bistå andre rusavhengige som vil snu om. Anonymkode: e7308...f66 Rus hjelper ikke noe som helst når det gjelder følelser. Det blir bare ti ganger verre. Anonymkode: dc2e2...b6e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #42 Del Skrevet 8. september 2023 Andrine& skrev (1 minutt siden): Sludder! Dette er en diagnose og skavanken ligger i genene. Tiden for å kunne bruke hendelser i livet som forklaring/bortforklaring for å ruse seg er forbi. Er du seriøs? Anonymkode: e7308...f66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #43 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Rus hjelper ikke noe som helst når det gjelder følelser. Det blir bare ti ganger verre. Anonymkode: dc2e2...b6e Jeg brukte det for aldri måtte kjenne på noe. Anonymkode: e7308...f66 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #44 Del Skrevet 8. september 2023 Det er lov å si det. Tipper narkomane er veldig vant med å høre det. Anonymkode: a8b4e...fef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 8. september 2023 #45 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere må gå sammen med barnehagen og kreve at han fjernes. Gå gjerne til media også. Problemet er vel da at han bare blir flyttet til et annet boligområde og plager de som bor der. Fatter ikke hvorfor de må la narkomane bo sammen/i nærheten av skikkelige folk. Det er sprøyter overalt, høy musikk, vold og krangel. Den ene naboen min klarte å brenne ned rekkehuset han bodde i da han satte et tent telys under en gardin. I boligen bodde det vanlige folk samt handikappede. Det var så vidt disse kom seg ut. Anonymkode: dc2e2...b6e Jeg våger ikke si mer.. de andre i nabolaget har gjort meg oppmerksom på at kommunene har fortalt denne mannen at jeg klager, altså har det blitt en farlig situasjon for meg. Jeg bor litt lenger bort å lar være å blande meg. Plutselig står han vel her med våpen… Kompisen hans har vært her vi bor, han oppsøkte meg å skrek at jeg skulle drepes. Håper i det lengste at andre naboer får gjort noe med dette.. Dette har vært en vanlig gate i alle år som nå plutselig har blitt veldig belastet.. Kommunen sier de narkomane må bo her fordi det ikke finnes flere boliger da de har gitt alle til Ukrainere. Så den nøden vi skal bidra med å hjelpe skaper slum her hos oss.. Jeg fatter ikke hvorfor de ikke kan plassere aktive rusmissbrukere sammen langt borte fra der barn ferdes… 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #46 Del Skrevet 8. september 2023 Andrine& skrev (2 minutter siden): Jeg våger ikke si mer.. de andre i nabolaget har gjort meg oppmerksom på at kommunene har fortalt denne mannen at jeg klager, altså har det blitt en farlig situasjon for meg. Jeg bor litt lenger bort å lar være å blande meg. Plutselig står han vel her med våpen… Kompisen hans har vært her vi bor, han oppsøkte meg å skrek at jeg skulle drepes. Håper i det lengste at andre naboer får gjort noe med dette.. Dette har vært en vanlig gate i alle år som nå plutselig har blitt veldig belastet.. Kommunen sier de narkomane må bo her fordi det ikke finnes flere boliger da de har gitt alle til Ukrainere. Så den nøden vi skal bidra med å hjelpe skaper slum her hos oss.. Jeg fatter ikke hvorfor de ikke kan plassere aktive rusmissbrukere sammen langt borte fra der barn ferdes… Håper dere kan flytte. Anonymkode: dc2e2...b6e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #47 Del Skrevet 8. september 2023 Andrine& skrev (8 minutter siden): Sludder! Dette er en diagnose og skavanken ligger i genene. Tiden for å kunne bruke hendelser i livet som forklaring/bortforklaring for å ruse seg er forbi. Som seksuelt misbrukt og neglisjert i barndommen, har en psykisk lidelse, og etter min oppvekst blandt narkomane, så var det å ruse meg det siste jeg tenkte på for å glemme dritten som skjedde meg. Lærte meg heller å leve med det. Alkohol førte jeg ikke før jeg ble godt voksen. Rett og slett av redsel over hva den gjør med noen. Så oppveksten er ingen unnskyldning, er et valg man selv tar og det bør man stå for. Men tror narkomane trenger noen å skylde på. Anonymkode: d07b7...6d2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #48 Del Skrevet 8. september 2023 14 minutter siden, Andrine& said: Sludder! Dette er en diagnose og skavanken ligger i genene. Tiden for å kunne bruke hendelser i livet som forklaring/bortforklaring for å ruse seg er forbi. Dette må være det mest kunnskapsløse jeg har lest i hele dag. Anonymkode: 8b459...c5d 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #49 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Enig. Petter gjør en viktig jobb, men må ha sett seg blind på alle problemer som oppstår. Jeg har selv vokst opp i nærheten av dette området på Torshov, og hadde flere venner som bodde der. Det var et evig spetakkel, og jeg våger å påstå - minst én episode hver dag ingen barn bør oppleve. Stusser også over dette «budsjettlivet», var det ikke 184 kr han skulle leve for om dagen, for å gjøre det samme som en «god venninne»? Det ser ikke ut som Petter har noe problem med dette (på tross av at han røyker som en dampmaskin), men det er klart det blir et problem når man starter dagen med en øl. Deretter går det slag i slag til de bokstavelig talt svimer av i sofaen. Det forbruket nærmest krever at man må bli kriminell. Og står det en sykkel/barnevogn, en unge i en fin jakke i nærheten eller nærmest talt whatever, så er veien kort. Noen løsning på problemet klarer jeg ikke se for meg, utvanning funker ikke - svirebrødre finner hverandre som en flue til møkka, men heldigvis er jeg ikke i posisjon til å finne ut av sånne ting. Det eneste som er sikkert, er at dagens løsninger ikke fungerer. Anonymkode: 7fc41...aa3 Jeg tipper at Petter ser realistisk på dem, men hvis han er ærlig, får han ikke lov til å publisere programmet sitt. Anonymkode: 686b4...f26 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #50 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som seksuelt misbrukt og neglisjert i barndommen, har en psykisk lidelse, og etter min oppvekst blandt narkomane, så var det å ruse meg det siste jeg tenkte på for å glemme dritten som skjedde meg. Lærte meg heller å leve med det. Alkohol førte jeg ikke før jeg ble godt voksen. Rett og slett av redsel over hva den gjør med noen. Så oppveksten er ingen unnskyldning, er et valg man selv tar og det bør man stå for. Men tror narkomane trenger noen å skylde på. Anonymkode: d07b7...6d2 Enig. Jeg ble seksuelt misbrukt i barndommen, men bestemte meg tidlig for at det ikke skulle få ødelegge livet mitt og fremtiden. Jeg valgte å ikke ruse meg. Et slikt valg har alle. Anonymkode: dc2e2...b6e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 8. september 2023 #51 Del Skrevet 8. september 2023 Realitycheck? Fatter ikke at du kan hevde dette. Har overhode ikke inntrykk av at man legger særlig bånd på seg for å snakke negativt om rusmisbrukere, spes der det er kriminalitet involvert. Og når det gjøres blir det som oftest samstemt støtte. Til sammenligning blir det å snakke om innvandring og dennes bivirkninger som å banne i kirken i forhold.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #52 Del Skrevet 8. september 2023 Andrine& skrev (10 minutter siden): Jeg våger ikke si mer.. de andre i nabolaget har gjort meg oppmerksom på at kommunene har fortalt denne mannen at jeg klager, altså har det blitt en farlig situasjon for meg. Jeg bor litt lenger bort å lar være å blande meg. Plutselig står han vel her med våpen… Kompisen hans har vært her vi bor, han oppsøkte meg å skrek at jeg skulle drepes. Håper i det lengste at andre naboer får gjort noe med dette.. Dette har vært en vanlig gate i alle år som nå plutselig har blitt veldig belastet.. Kommunen sier de narkomane må bo her fordi det ikke finnes flere boliger da de har gitt alle til Ukrainere. Så den nøden vi skal bidra med å hjelpe skaper slum her hos oss.. Jeg fatter ikke hvorfor de ikke kan plassere aktive rusmissbrukere sammen langt borte fra der barn ferdes… Akkurat. Man slutter å si fra fordi alkisene blir informert om hvem som har klaget på dem og da lever man farlig. Anonymkode: 686b4...f26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #53 Del Skrevet 8. september 2023 Vi har valgt å bosette oss et trygt sted med få rusmisbrukere, dette er også et valg alle har. Man bosetter seg ikke midt i rusmiljøer og klager på at ikke alt er sunshine and rainbows, som om man er tvunget til å bo akkurat der. Anonymkode: 1ac36...cb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #54 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Håper dere kan flytte. Anonymkode: dc2e2...b6e Man skal ikke rømme fra problemet. Det må løses. Når én person ødelegger hele nabolaget, skal vel ikke hele nabolaget flytte? Nei, den som plager folk må flytte. Anonymkode: 686b4...f26 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #55 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har valgt å bosette oss et trygt sted med få rusmisbrukere, dette er også et valg alle har. Man bosetter seg ikke midt i rusmiljøer og klager på at ikke alt er sunshine and rainbows, som om man er tvunget til å bo akkurat der. Anonymkode: 1ac36...cb5 Så det at kommuner kjøper opp hus og leiligheter der de lar narkomane leie er noe folk vet fra før? Det kan skje ditt nabolag også. Det kan faktisk skje overalt. Da er det vanskelig å få solgt. Anonymkode: d07b7...6d2 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 8. september 2023 #56 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette må være det mest kunnskapsløse jeg har lest i hele dag. Anonymkode: 8b459...c5d Har du lest deg opp på oppdatert kunnskap om rusavhengighet da? Det er stadfestet at det er en diagnose nå og bekreftet at det ligger i genene. Alt som skjer utifra dette er kun forklaringer folk lager om sin egen situasjon underveis. Det er amygdala som er med på å sette igang det hele ved at den gir en følelse av løsning første gang kroppen får rus. Vi starter av en grunn og fortsette av en annen sier de. Selve avhengigheten er en ting litt for seg selv også har du livet som skjer og livet skjer jo både med de som har avhengighetssyndromet og de som ikke har det. Men dette er utenfor tema, dette handler om hva rusavhengighet er å skulle kanskje hatt en egen tråd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #57 Del Skrevet 8. september 2023 Forstår godt at det er fortvilet å ha rusmisbrukere i nabolaget. Selv om mange har gode sjeler, er det avhengigheten som styrer adferden. Det er sant at mange har hatt en oppvekst der det nesten har vært uunngåelig at det ville ende opp i misbruk. Mange av dem sliter også mye psykisk. Problemet er at det ikke finnes egnede steder for dem å bo. Mange er uten boevne, og har stort behov for medisinering, ernæring og annen hjelp i dagliglivet. Staten/ kommunene bør ha egne boenheter, med personal, tilsyn og hjelp, der de kan leve med sitt rusproblem, dersom det ikke er et alternativ å bli rusfri. Men dette koster penger, og krever kompetanse. Inntil det skjer, vil de bli tildelt boliger/ husvære som ikke er egnet, hverken for dem eller de rundt. Anonymkode: 46131...c91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 8. september 2023 #58 Del Skrevet 8. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 8.9.2023 den 16.35): Så det at kommuner kjøper opp hus og leiligheter der de lar narkomane leie er noe folk vet fra før? Det kan skje ditt nabolag også. Det kan faktisk skje overalt. Da er det vanskelig å få solgt. Anonymkode: d07b7...6d2 Ingen av oss ante at det skulle skje.. Endret 12. september 2023 av Andrine& 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #59 Del Skrevet 8. september 2023 Rusmisbrukere er helt jævlige mennesker. Uforutsigbare, plagsomme og i mange tilfeller farlige. De burde absolutt tvangsflyttes på institusjoner og ikke få gå fritt ute på gaten og plage andre. Anonymkode: a7aab...e1b 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #60 Del Skrevet 8. september 2023 Flyttet heller rusmisbrukerne ut av Oslo, Oslo sentrum. Hvorfor må de absolutt bo i byen? Anonymkode: 1b331...c38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå