AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #21 Del Skrevet 8. september 2023 Hvorfor er det ikke lov å fortelle foreldre at barna deres er sykelig overvektige? Anonymkode: 72b58...d68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #22 Del Skrevet 8. september 2023 Jeg forstår deg så godt, ts. Har opplevd ganske ille ting med narkomane naboer, men her i landet er det ikke lov til å komme med negative erfaringer vedr disse siden de har det så "vondt". Anonymkode: dc2e2...b6e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #23 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Forstår hva du mener. Det er en glorifisering av rusmisbrukere i Norge. De er liksom bare ofre uten muligheter til å leve et annet liv. Og så er de så snille og gode, og resten av samfunnet er så slemme. Petter uteligger etc. bidrar til dette. Rusmisbrukere blir utelukkende positivt fremstilt, og det fremstilles som at de får for lite penger av samfunnet til å leve av. Samtidig som de kjøper røyk og øl til den store gullmedaljen. Og ville brukt hver eneste ekstra krone på tull. Anonymkode: e95f2...212 Jepp det akkurat det. Glorifiserering. Det er ikke mer synd på dem enn på andre som lider fysisk eller psykisk. De slår handen av folk som prøver å hjelpe dem. Kjenner ei som tok inn to unge menn som solgte roser for røde nellik/tulipan eller hva det heter som jobber mot narkotika. Hun inviterte dem inn fordi de gjerne ville snakke mer om hva slags viktig arbeid de gjør, hun ga dem en kopp kaffe. De påberopte seg å være tidligere rusmisbrukere som nå var rehabilitert og solgte roser til inntekt for rusfri holdningsendring. Den ene måtte på do.Hun fikk sjokk da hun selv skulle på do etterpå. Badet var tilgriset fra a til å med hennes egne ansiktskremer, handkle hvis hulter til bulter. Medisiner (heldigvis fant de bare paracet) stjålet og et medlemskort (sannsynligvis forvekslet med gavekort/kredittkort stjålet) Naivt å slippe dem inn? Ja selvsagt, men det er jo det de lever av. P utnytte snille omsorgsfulle folk Anonymkode: 5b3ea...40b 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #24 Del Skrevet 8. september 2023 Jeg synes det er helt legitimt å si det, jeg. Det samme med psykisk sykdom, eller kronisk syke, klart det er en stor utfordring for pårørende. Og det er lov å si og mene det! Man ønsker jo for dem man er glad i at de kan leve et godt liv, i en god funksjon og med mye glede. Jeg tror narkomane og andre som sliter med tilpasning i samfunnet vårt ikke er så godt tjent med silkehansker som mange tror. Jeg tror forventninger og krav er bra for de aller fleste. Selvsagt tilpasset hver enkelts evner. Anonymkode: 3dd46...bf3 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #25 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor er det ikke lov å fortelle foreldre at barna deres er sykelig overvektige? Anonymkode: 72b58...d68 Det burde være mulig. Særlig med tanke på fremtiden og helseproblemer. Men selvsagt finnes det måter å si det på. Tror man blir møtt med mer forståelse hvis man fokuserer på helse framfor utseende Anonymkode: 5b3ea...40b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #26 Del Skrevet 8. september 2023 For rusmisbrukere (og andre minoriteter/"avvikere") fra samfunnet er jo dette en damned if you do og damned if you don't-situasjon. Hadde rusmisbrukerne samlet seg i gettoer, som du synes å ønske, ville det vært galt også. Hvorfor isolerer de seg, burde de ikke være interessert i å integrere seg i samfunnet osv, ville man sagt da. Det er størst sjanse for rusmisbrukere å klare seg i livet hvis de som nykter kommer seg ut av miljøet de en gang var del av. Kjipt at du har opplevd tyveri, men da anmelder du fremfor å stigmatisere en hel gruppe syke mennesker på bakgrunn av hva EN person gjorde. Anonymkode: 7b6cc...285 2 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #27 Del Skrevet 8. september 2023 Ja, de er ofte et mareritt å forholde seg til. Og de ødelegger også andres liv. Anonymkode: 5b0e9...a20 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #28 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For rusmisbrukere (og andre minoriteter/"avvikere") fra samfunnet er jo dette en damned if you do og damned if you don't-situasjon. Hadde rusmisbrukerne samlet seg i gettoer, som du synes å ønske, ville det vært galt også. Hvorfor isolerer de seg, burde de ikke være interessert i å integrere seg i samfunnet osv, ville man sagt da. Det er størst sjanse for rusmisbrukere å klare seg i livet hvis de som nykter kommer seg ut av miljøet de en gang var del av. Kjipt at du har opplevd tyveri, men da anmelder du fremfor å stigmatisere en hel gruppe syke mennesker på bakgrunn av hva EN person gjorde. Anonymkode: 7b6cc...285 Nå har flere av oss opplevd mye negativt med rusmisbrukere. Du får selv prøve å vokse opp i miljøet. Eller flytte dit du har mange rundt deg. Når man er ruset er man ikke seg selv, en som ruser seg vil ha neste dose og gjør alt de kan for å få den, fordi det er helt nødvendig de får den. Hadde de ikke måtte ha neste dose, så hadde de heller ikke hatt ett problem. De må ha. Og da gjør man det man må for å få. Rus koster, koster mer enn hva man får utbetalt på trygd eller hos sosialen. Hvor mener du de får penger fra? Enda ikke møtt ett menneske som ikke synes de som ruser seg bør samles ett sted, gjerne unna andre. Når de vil avruses og er nykter så vil man så klart de skal blande seg med alle. Anonymkode: d07b7...6d2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #29 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): For rusmisbrukere (og andre minoriteter/"avvikere") fra samfunnet er jo dette en damned if you do og damned if you don't-situasjon. Hadde rusmisbrukerne samlet seg i gettoer, som du synes å ønske, ville det vært galt også. Hvorfor isolerer de seg, burde de ikke være interessert i å integrere seg i samfunnet osv, ville man sagt da. Det er størst sjanse for rusmisbrukere å klare seg i livet hvis de som nykter kommer seg ut av miljøet de en gang var del av. Kjipt at du har opplevd tyveri, men da anmelder du fremfor å stigmatisere en hel gruppe syke mennesker på bakgrunn av hva EN person gjorde. Anonymkode: 7b6cc...285 Én gjorde, heh? Neidu. Doble det opp noen ganger kan du gjøre. Hadde det enda vært så "vel" og hva vet du om jeg anmeldte eller ikke? 🙂 Anonymkode: 5b3ea...40b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #30 Del Skrevet 8. september 2023 Du har helt rett, ts. Det bor en alkis i blokka vår. Han gjør ikke annet enn å drikke fra morgen til kveld. Han er venn med ehmm… «rare» mennesker, for å si det mildt, han gir dem tilgang til blokka. Han truer oss beboere, han skremmer barna, han driver med forsøpling og hærverk. Slike burde aldri fått lov til å bo i vanlige boliger. Anonymkode: 686b4...f26 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #31 Del Skrevet 8. september 2023 Jeg tror ikke det er så mye galt i å si det? Jeg hører det da ofte? Spørsmålet er vel heller hvordan man skal gjøre dem til en mindre byrde. Linja politiet har kjørt med hard straff for småting har iallefall ikke hjulpet. Uansett er det dårlig å lage "ghettoer", hvor de rusavhengige og de med dårlig råd må bo. Det er bedre å spre de rundt i byen. Setter du dem ilag er det vanskeligere for dem og komme seg ut av miljøet, og lettere og komme seg inn for barn og andre rundt dem. Anonymkode: 23715...c5c 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #32 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Helt enig. Sitter å leser en artikkel i BT om at de stakkars rusmisbrukerne må få busstilbud fra narkoteiret: Bergen sentrum til Straxhuset på Laksevåg før valget. Det er en 20 minutters spasertur. De går lenger en det for å gjøre innbrudd og stjele sykler og hadde i alle fall spasert lenger for dop. Jeg er drita lei av at alt handler om å gjøre rusmisbrukernes liv enklere, mens sikkerheten til alle andre blir komplett ignorert. Det er ikke greit at både sentrale deler av Bergen sentrum og Laksevåg er dominert av tunge rusmisbrukere og alt det medfører. Det er rett å slett bare kjempeskummelt å gå i områdene de oppholder seg i. Anonymkode: 42ae4...c84 Butikkene i Hollendergaten har gitt opp. Gi narkomane en plass i Kanadaskogen. Der plager de ingen. Anonymkode: dc2e2...b6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 8. september 2023 #33 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og det var dagens dummeste. Takk til deg. Anonymkode: 71c6f...328 Hvorfor var det dagens dummeste? Har du bodd selv som barn/ungdom med rusavhengige? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #34 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tror ikke det er så mye galt i å si det? Jeg hører det da ofte? Spørsmålet er vel heller hvordan man skal gjøre dem til en mindre byrde. Linja politiet har kjørt med hard straff for småting har iallefall ikke hjulpet. Uansett er det dårlig å lage "ghettoer", hvor de rusavhengige og de med dårlig råd må bo. Det er bedre å spre de rundt i byen. Setter du dem ilag er det vanskeligere for dem og komme seg ut av miljøet, og lettere og komme seg inn for barn og andre rundt dem. Anonymkode: 23715...c5c Dette stemmer ikke. Etter at man innførte mildere lovverk for narkomane, har rusmisbruket eksplodert blant unge. Politiet fortviler pga et uklart regelverk hvor de ikke kan slå ned på at folk bærer små doser narkotika. Kokain har blitt et helt vanlig innslag på fest. Rusreformen er en stor skandale. Anonymkode: 8bc3a...e09 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #35 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette stemmer ikke. Etter at man innførte mildere lovverk for narkomane, har rusmisbruket eksplodert blant unge. Politiet fortviler pga et uklart regelverk hvor de ikke kan slå ned på at folk bærer små doser narkotika. Kokain har blitt et helt vanlig innslag på fest. Rusreformen er en stor skandale. Anonymkode: 8bc3a...e09 Og dette vil de ha tillatt. I stedet for å gi tillatelse til narkotika, burde de heller forby både dette og alkohol. Anonymkode: dc2e2...b6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 8. september 2023 #36 Del Skrevet 8. september 2023 Jeg har ikke merket at det ikke er lov å si noe direkte om dette. Ang bosetting av utagerende rusavhengige så er min erfaring at nav og kommune ikke aner hva de driver med. I nabolaget mitt bor ei enslig mor med to barn, de er fra Afganistan, deres nærmeste nabo er en aggressiv narkoman. Han har slått ungene hennes å skreket «de jævla muslim hore etter henne. Jeg har meldt i fra men kommunen gir faen. Denne narkisen er bosatt i en gate i sentrum der han hele tiden lager bråk og uro. Politiet plukker han opp ukentlig. Etter et par dager er han tilbake å fortsetter. Han bor nær en barnehage.. Folk så det lå div våpen, kniver og økser utover plenen til personen da det var rassia i huset hans så dette er farlig. Han har gått til angrep med øks på busstasjon. Det er utallige hendelser.. Men han får bli i huset. Fuck Petter uteligger som fremstiller disse folka i rusmiljø som usedvanlig hyggelige folk, det er feil. 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #37 Del Skrevet 8. september 2023 Jeg har vokst opp med omsorgssvikt og det verste en kan tenke seg fra de som skal stå deg nærmest. Så jeg tydde tidlig til rus for å få vekk de tankene og følelsene. Jeg har såret mange og kom til en vei det noen satte meg til veggs og sa at jeg er en egoisitisk jævel som ødelegger andres, men også mitt liv under påskudd å hatt det fælt. Etter noen runder klarte jeg å kjenne på de rette følelsene med de rette menneskene rundt meg og nå er det snart 6 år siden jeg aktivt brukte midler. Det er sant at alle som ruser seg og sliter har noe de vil rømme vekk fra og desverre er det ofte ting som er gjort mot dem, men det gir oss ikke fripass til å traumatisere og ødelegge andre, vi har alle et ansvar for oss selv. Nå jobber jeg faktisk litt frivillig med å bistå andre rusavhengige som vil snu om. Anonymkode: e7308...f66 2 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #38 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forstår hva du mener. Det er en glorifisering av rusmisbrukere i Norge. De er liksom bare ofre uten muligheter til å leve et annet liv. Og så er de så snille og gode, og resten av samfunnet er så slemme. Petter uteligger etc. bidrar til dette. Rusmisbrukere blir utelukkende positivt fremstilt, og det fremstilles som at de får for lite penger av samfunnet til å leve av. Samtidig som de kjøper røyk og øl til den store gullmedaljen. Og ville brukt hver eneste ekstra krone på tull. Anonymkode: e95f2...212 Enig. Petter gjør en viktig jobb, men må ha sett seg blind på alle problemer som oppstår. Jeg har selv vokst opp i nærheten av dette området på Torshov, og hadde flere venner som bodde der. Det var et evig spetakkel, og jeg våger å påstå - minst én episode hver dag ingen barn bør oppleve. Stusser også over dette «budsjettlivet», var det ikke 184 kr han skulle leve for om dagen, for å gjøre det samme som en «god venninne»? Det ser ikke ut som Petter har noe problem med dette (på tross av at han røyker som en dampmaskin), men det er klart det blir et problem når man starter dagen med en øl. Deretter går det slag i slag til de bokstavelig talt svimer av i sofaen. Det forbruket nærmest krever at man må bli kriminell. Og står det en sykkel/barnevogn, en unge i en fin jakke i nærheten eller nærmest talt whatever, så er veien kort. Noen løsning på problemet klarer jeg ikke se for meg, utvanning funker ikke - svirebrødre finner hverandre som en flue til møkka, men heldigvis er jeg ikke i posisjon til å finne ut av sånne ting. Det eneste som er sikkert, er at dagens løsninger ikke fungerer. Anonymkode: 7fc41...aa3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #39 Del Skrevet 8. september 2023 Andrine& skrev (11 minutter siden): Jeg har ikke merket at det ikke er lov å si noe direkte om dette. Ang bosetting av utagerende rusavhengige så er min erfaring at nav og kommune ikke aner hva de driver med. I nabolaget mitt bor ei enslig mor med to barn, de er fra Afganistan, deres nærmeste nabo er en aggressiv narkoman. Han har slått ungene hennes å skreket «de jævla muslim hore etter henne. Jeg har meldt i fra men kommunen gir faen. Denne narkisen er bosatt i en gate i sentrum der han hele tiden lager bråk og uro. Politiet plukker han opp ukentlig. Etter et par dager er han tilbake å fortsetter. Han bor nær en barnehage.. Folk så det lå div våpen, kniver og økser utover plenen til personen da det var rassia i huset hans så dette er farlig. Han har gått til angrep med øks på busstasjon. Det er utallige hendelser.. Men han får bli i huset. Fuck Petter uteligger som fremstiller disse folka i rusmiljø som usedvanlig hyggelige folk, det er feil. Dere må gå sammen med barnehagen og kreve at han fjernes. Gå gjerne til media også. Problemet er vel da at han bare blir flyttet til et annet boligområde og plager de som bor der. Fatter ikke hvorfor de må la narkomane bo sammen/i nærheten av skikkelige folk. Det er sprøyter overalt, høy musikk, vold og krangel. Den ene naboen min klarte å brenne ned rekkehuset han bodde i da han satte et tent telys under en gardin. I boligen bodde det vanlige folk samt handikappede. Det var så vidt disse kom seg ut. Anonymkode: dc2e2...b6e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 8. september 2023 #40 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har vokst opp med omsorgssvikt og det verste en kan tenke seg fra de som skal stå deg nærmest. Så jeg tydde tidlig til rus for å få vekk de tankene og følelsene. Jeg har såret mange og kom til en vei det noen satte meg til veggs og sa at jeg er en egoisitisk jævel som ødelegger andres, men også mitt liv under påskudd å hatt det fælt. Etter noen runder klarte jeg å kjenne på de rette følelsene med de rette menneskene rundt meg og nå er det snart 6 år siden jeg aktivt brukte midler. Det er sant at alle som ruser seg og sliter har noe de vil rømme vekk fra og desverre er det ofte ting som er gjort mot dem, men det gir oss ikke fripass til å traumatisere og ødelegge andre, vi har alle et ansvar for oss selv. Nå jobber jeg faktisk litt frivillig med å bistå andre rusavhengige som vil snu om. Anonymkode: e7308...f66 Sludder! Dette er en diagnose og skavanken ligger i genene. Tiden for å kunne bruke hendelser i livet som forklaring/bortforklaring for å ruse seg er forbi. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå