AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #21 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (På 8.9.2023 den 13.38): Min utfordring er at jeg føler mannen bruker det at vi bor i min hjemby som et argument for hvorfor alle sommerferier skal tilbringes på hans hjemsted sammen med hans venner og hans foreldre. Vi ser sjelden min familie selv om vi bor i samme by, men jeg kunne uansett aldri tenkt med å tilbringe 3 uker i sommerferien sammen med dem heller. Jeg ønsker at vi i større grad skal lage våre egne ferieplaner og dra til nye steder, og kanskje sette av 1 uke til å være på hans hjemsted. Er jeg urimelig som tenker slik? Svigers er gamle og dårlige til bens, så feriedagene med dem går med til oppvartning og å holde de med selskap. De kan på ingen måte avlaste med barnepass eller annet, og går fort "lei" av å leke/være med sine to barnebarn. Kan vel si de er mer som oldeforeldre som kommer på besøk og blir servert kaffe og kake før de må ta formiddagslur i sofaen. Alt dette er jo bare sånn det er å bli eldre. Men jeg blir fryktelig sliten av å ha ferier der alt dreier seg om deres behov og ønsker. ts Anonymkode: baeee...ca2 Nei vett du hva. En uke er mer enn nok med svigers. Blir gal etter bare 3 dager jeg. Min mor bor lengre unna enn hans mor. Min mor besøker vi aldri, og hans kommer hit jevnlig (annenhver måned) og vi har noen felles dager med henne på hytta, eller dvs jeg har. 1 uke er maks for meg på hytta også, liker meg ikke der (er hans familie sin hytte). Anonymkode: 343ba...25f 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #22 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (På 8.9.2023 den 13.38): Min utfordring er at jeg føler mannen bruker det at vi bor i min hjemby som et argument for hvorfor alle sommerferier skal tilbringes på hans hjemsted sammen med hans venner og hans foreldre. Vi ser sjelden min familie selv om vi bor i samme by, men jeg kunne uansett aldri tenkt med å tilbringe 3 uker i sommerferien sammen med dem heller. Jeg ønsker at vi i større grad skal lage våre egne ferieplaner og dra til nye steder, og kanskje sette av 1 uke til å være på hans hjemsted. Er jeg urimelig som tenker slik? Svigers er gamle og dårlige til bens, så feriedagene med dem går med til oppvartning og å holde de med selskap. De kan på ingen måte avlaste med barnepass eller annet, og går fort "lei" av å leke/være med sine to barnebarn. Kan vel si de er mer som oldeforeldre som kommer på besøk og blir servert kaffe og kake før de må ta formiddagslur i sofaen. Alt dette er jo bare sånn det er å bli eldre. Men jeg blir fryktelig sliten av å ha ferier der alt dreier seg om deres behov og ønsker. ts Anonymkode: baeee...ca2 Får du barn for å få avlastning da? Synes du er helt urimelig og lite empatisk. Forstår at mannen din vil se sine foreldre ettersom helsa er svekket og de bor langt unna. Måtte du aldri bli pleietrengende selv slik at du blir en belastning. Anonymkode: bb332...ee0 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #23 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (På 8.9.2023 den 9.24): Dere med barn: Hvor mange dager/uker av sommerferien er dere sammen med svigers? Dersom dere bor i din hjemby og svigers et annet sted: Får den av dere med foreldre i en annen by/sted lettere gjennomslag for ønsker om å tilbringe sommerferien med svigers? Med argumentet om at dere ikke ser svigers like ofte som dine foreldre? Anonymkode: baeee...ca2 Er aldri med svigers. Hvorfor skulle vi det? Anonymkode: 5dd67...818
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #24 Skrevet 12. september 2023 c_buk skrev (1 time siden): Kan ikke du være der i 4-5 dager, så blir han igjen med barna? Det vil han ikke gå med på. Det skal enten være alle fire eller ingen, i følge min mann. ts Anonymkode: baeee...ca2
c_buk Skrevet 12. september 2023 #25 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det vil han ikke gå med på. Det skal enten være alle fire eller ingen, i følge min mann. ts Anonymkode: baeee...ca2 Da blir det ingen da. Og han høres ut som en litt sta type. Ville definitivt vurdert parterapi. Sikker på at du har det bra i forholdet med han? 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #26 Skrevet 12. september 2023 Ville tatt det opp igjen når han ikke er sur lengre. Foreslå at du er der feks en uke, og han er to, og har barna igjen der uken du reiser hjem. Nå er han sikkert bare sur og sier at ingen skal dra hvis ikke alle drar, ikke sikkert han mener det når han får tenkt litt. Anonymkode: 3d040...093
fru Alving Skrevet 12. september 2023 #27 Skrevet 12. september 2023 Mannen er urimelig. Han har selv valgt å bosette seg et annet sted enn sin familie. Nå er jeg helt enig i at de som har familie langt vekk skal prioritere å besøke dem, og særlig gamle og hjelpetrengende foreldre. Men dere kan ikke bruke ukesvis i hver sommerferie på noe du og barna ikke trives med. Enten korter dere ned besøkene, eller så får han dra alene. Her blir du faktisk litt utnyttet følelsesmessig synes jeg. Sommeren skal være en tid der familien kan kose seg sammen og lage egne tradisjoner og da sier det seg selv at alle må trives med ferien, selv om man selvsagt og skal ta hensyn til de eldre i familien. Mannen din får dra noen egne helger på besøk hvis han har så behov, eller kanskje dere kan leie noe der en ferie for å kunne trekke dere mer tilbake og få litt pusterom. Jeg forstår godt at du har lyst til å oppleve andre ting i feriene dine også og i min familie deler vi oss noen ganger. Mannen tar med et av barna for å besøke sin familie og jeg og den eldste er igjen hjemme. Vi "skylder" på at eldste ikke er så interessert men det er egentlig like mye meg. Ikke at jeg ikke vil se de, men jeg blir sliten av å bo hos andre og får ikke slappet ordentlig av. 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #28 Skrevet 12. september 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Det vil han ikke gå med på. Det skal enten være alle fire eller ingen, i følge min mann. ts Anonymkode: baeee...ca2 Stå fast på at 4-5 dager rekker for ditt og barnas vedkommende, og bli ved å oppfordre ham til å dra alene i forveien eller bli kvar en uke. Han kan ikke trekke familie-kartet når han prioriterer å feste med venner.. On 9/8/2023 at 1:53 PM, AnonymBruker said: (...) far gjerne vil dra mye på "voksenbesøk" til venner Anonymkode: baeee...ca2 Anonymkode: fbd62...e7b 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #29 Skrevet 12. september 2023 Begge familiene våre bor på andre kanten av landet, men på ulikt sted. De to forrige somrene har vi reist nordover og vært ca 1 uke hos hver familie. I år hadde vi behov for å gjøre noe annet, så reiste til utlandet. Svigers fikk nyss i dette og bestilte tur til samme hotell, på samme tid, som oss. Så da ble det to uker ufrivillig sammen med svigers! Foreldrene mine kom deretter og var 1 uke på besøk. Vi kunne valgt å snudd dette til noe positivt, men i år hadde vi behov for å "bare være oss" i sommerferien. Vi var sammen med svigers 10 dager i påska, min familie 1 uke i mai. I tillegg kommer de skytteltrafikk utover høsten. Vi føler begge at vi ALDRI får fri til å bare være oss og barna i ferien. Dette er noe vi har hatt et lite behov for, da vi må ta mye hensyn til både mine og mannens foreldre hvis vi er sammen med dem. Anonymkode: 7f55d...f06 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #30 Skrevet 14. september 2023 On 9/8/2023 at 9:24 AM, AnonymBruker said: Dere med barn: Hvor mange dager/uker av sommerferien er dere sammen med svigers? Dersom dere bor i din hjemby og svigers et annet sted: Får den av dere med foreldre i en annen by/sted lettere gjennomslag for ønsker om å tilbringe sommerferien med svigers? Med argumentet om at dere ikke ser svigers like ofte som dine foreldre? Anonymkode: baeee...ca2 Stort sett hører vi ingenting hele sommeren, med unntak av at det kanskje vippses en slant til barna (ispenger og lignende). Har bare blitt mindre og mindre kontakt med årene, og nå orker ikke jeg å prøve å få til noe heller så. Regner med vi ser henne et par-tre ganger når vi har nyfødt igjen, før det dabbet av og vi ikke hører noe utenom bursdager. Anonymkode: 13271...a7d
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #31 Skrevet 14. september 2023 On 9/12/2023 at 9:13 PM, AnonymBruker said: Begge familiene våre bor på andre kanten av landet, men på ulikt sted. De to forrige somrene har vi reist nordover og vært ca 1 uke hos hver familie. I år hadde vi behov for å gjøre noe annet, så reiste til utlandet. Svigers fikk nyss i dette og bestilte tur til samme hotell, på samme tid, som oss. Så da ble det to uker ufrivillig sammen med svigers! Foreldrene mine kom deretter og var 1 uke på besøk. Vi kunne valgt å snudd dette til noe positivt, men i år hadde vi behov for å "bare være oss" i sommerferien. Vi var sammen med svigers 10 dager i påska, min familie 1 uke i mai. I tillegg kommer de skytteltrafikk utover høsten. Vi føler begge at vi ALDRI får fri til å bare være oss og barna i ferien. Dette er noe vi har hatt et lite behov for, da vi må ta mye hensyn til både mine og mannens foreldre hvis vi er sammen med dem. Anonymkode: 7f55d...f06 Ikke fortell hvor dere skal neste gang. Anonymkode: 13271...a7d
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #32 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (På 8.9.2023 den 13.38): Min utfordring er at jeg føler mannen bruker det at vi bor i min hjemby som et argument for hvorfor alle sommerferier skal tilbringes på hans hjemsted sammen med hans venner og hans foreldre. Vi ser sjelden min familie selv om vi bor i samme by, men jeg kunne uansett aldri tenkt med å tilbringe 3 uker i sommerferien sammen med dem heller. Jeg ønsker at vi i større grad skal lage våre egne ferieplaner og dra til nye steder, og kanskje sette av 1 uke til å være på hans hjemsted. Er jeg urimelig som tenker slik? Svigers er gamle og dårlige til bens, så feriedagene med dem går med til oppvartning og å holde de med selskap. De kan på ingen måte avlaste med barnepass eller annet, og går fort "lei" av å leke/være med sine to barnebarn. Kan vel si de er mer som oldeforeldre som kommer på besøk og blir servert kaffe og kake før de må ta formiddagslur i sofaen. Alt dette er jo bare sånn det er å bli eldre. Men jeg blir fryktelig sliten av å ha ferier der alt dreier seg om deres behov og ønsker. ts Anonymkode: baeee...ca2 Følger deg veldig. Vi har det omtrent likt. Siden vi bor i min hjemby, har det blitt til at vi bruker mye tid i ferier sammen m hans foreldre og søsken. Jeg har ikke sagt noe på det siden det hovedsakelig er mitt ønske å bo her, men nå synes jeg det begynner å bli litt mye. Med en gang det er ferie, skal vi dra opp dit. Vi har nesten ingen ferier hvor det er bare oss (foruten ei uke på sommeren). Nå har jeg sagt at jeg ikke synes vi trenger å bruke enhver mulighet til å dra dit. I såfall får han dra alene. Selv om mine foreldre bor i samme by som oss, ser vi ikke dem så mye. Det blir litt sånn i forbifarten og nesten ingen lange besøk. Tror det ofte kan bli slik fordi man alltids kan ta det besøket senere…men senere kommer sjelden. Det skal sies at jeg ikke hadde orket så mange dager i strekk med min familie heller, så aller mest ønsker jeg meg mer tid for bare oss… Anonymkode: a33d5...236
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #33 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (På 12.9.2023 den 16.18): Har gjort dette nå. Men han blir bare så vanvittig sur Han prøver dessuten å gi meg dårlig samvittighet ved å antyde at hans foreldre ikke får noe sommerferie uten at vi er der sammen med de. Og den personen som ødelegger dette er da meg. Jeg har aldri sagt at jeg ikke vil tilbringe noe av ferien med de, men tenker som deg at rundt 4 dager er nok. Da er jeg både samtalepartner, aktivitør og servitør. I tillegg til at barna skal ivaretas og aktiviseres. Er det rimelig at svigers skal kreve samvær i ukesvis fordi sønnen har bosatt seg et annet sted? Ts Anonymkode: baeee...ca2 Jeg hadde bare blitt hjemme med barna. Han får furte alene hos sine foreldre i neste ferie Anonymkode: 19b2b...da4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå