Gå til innhold

Jeg er lei av mentaliteten mange kvinner har.

Gjest !BettyBoob!

Anbefalte innlegg

Gjest !BettyBoob!
Sha: blir lettere å ta deg seriøst hvis du brytter ut den groteske avataren.

tviler ikke :ler:

avataren er en parodi på meg selv. Selvironi er en fin ting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvorfor tror du jeg er paranoid? begrunn det er du snill. :)

Og hvorfor skal vi ikke være søstre? Det lurer jeg virkelig på.

Det kan hende folk snakket med denne fyren før også. Men nå som du er interessert i ham, ser du det plutselig så mye bedre.

Hvorfor skal man føle søsterskap med andre mennesker man kanskje ikke liker engang? Jeg synes det er latterlig at jeg skal være på "lag" med noen bare fordi de har samme type kjønnsorgan som meg selv. Jeg ser på folk som personer (ikke som menn eller kvinner), og er på "lag" med dem jeg liker. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest !BettyBoob!
Det kan hende folk snakket med denne fyren før også. Men nå som du er interessert i ham, ser du det plutselig så mye bedre.

Hvorfor skal man føle søsterskap med andre mennesker man kanskje ikke liker engang? Jeg synes det er latterlig at jeg skal være på "lag" med noen bare fordi de har samme type kjønnsorgan som meg selv. Jeg ser på folk som personer (ikke som menn eller kvinner), og er på "lag" med dem jeg liker. Enkelt og greit.

Du har et poeng der. Skal tenke litt på det, men det kan godt hende at jeg er mer vàr nå enn hva jeg var før. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Betty Boop
Jeg tror du mangler noe ganske så essensielt hvis du ikke vet hva søsterskap er. ;)

Forresten...er det ikke slitsomt å konkurrere på den måten? Hva får du ut av det?

Jeg satt seneste i går og så på en canadisk forfatter som har skrevet en bok som handler om akkurat det med å være "best" og stress i livet.

Dette gjør da at veldig mange av de grunnleggende, gode verdiene blir borte pga akkuratt det med at du liker å konkurrere osv.

For å være litt "jævlig" mot deg... har du lyst til å leve i et amerikanisert samfunn?

Der trener de jo opp ungene sine til å være best før dem har blitt trykka ut.

Neh.. å konkurrere sånn gidder jeg ikke som sagt. Ikke helt "meg". Og det er jeg glad for. For da får jeg jobber mer med mine gode verdier. De kommer jeg faktisk veldig langt med.

Og tenk... jeg har god samvittighet og sårer svært få. :)

:) Hva har jeg gått glipp av når jeg ikke vet hva søsterskap er? Du startet jo denne tråden med å ha en utblåsning mot dine "medsøstre", eller misforsto jeg noe? Jeg har faktisk flere jentevenner enn guttevenner. At jeg kjenner kvinner jeg oppriktig respekterer gir meg ikke automatisk noe slektskap til kvinner som gruppe.

Jeg må ikke for en hver pris være best. Og jeg har ingen problemer med å beundre den som tar innersvingen på meg i noe vi konkurrerer om. :ler: Som jeg sa så ser jeg på konkurranse som en lek. Og kan jeg gjøre jobben min til en lek gjennom konkurranse så er ingenting bedre enn det. Når vi konkurrerer så driver vi hverandre til å yte mer, yte bedre. Hva kan muligens være negativt med det? Jeg ser ikke problemet.

Jeg lærer ikke ungene mine å vinne for en hver pris. Jeg lærer dem at det er viktigere å delta enn å vinne. Men det er morsomt å vinne også. Og et pluss dersom man kan le av seg selv og av et oppriktig hjerte unne vinneren å vinne. Men jeg vil heller ikke lære ungene at de til en hver tid skal stille seg bakerst i køen her i livet. Har de et sterkt ønske om å oppnå noe skal de gå for det, uten å gå over lik.

Å konkurrere er faktisk ikke synonymt med å gå over lik. Jeg ser det mer som en spore til utvikling. På hvilken måte er det å konkurrere på kollisjonskurs med et menneskes "gode verdier"? Jeg skjønte ikke helt den. Jeg har også god samvittighet ser du. Å konkurrere er en lek som kan gi bonus i forhold til at man overrasker seg selv med hva man kan prestere. Å konkurrere er for meg i første rekke snakk om å konkurrere mot meg selv og mine egne begrensninger. Jeg tror konkurranse er sundt.

På et større plan så er det jo også konkurranse som gjør at vi kan kreve bedre produkter og bedre service. Det har du vel ikke noe i mot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt "jævlig" mot deg... har du lyst til å leve i et amerikanisert samfunn?

Det er vel ikke noe bedre å leve i et samfunn hvor alle bare duller med hverandre og det ikke finnes konkurranse noen steder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest !BettyBoob!
:) Hva har jeg gått glipp av når jeg ikke vet hva søsterskap er? Du startet jo denne tråden med å ha en utblåsning mot dine "medsøstre", eller misforsto jeg noe? Jeg har faktisk flere jentevenner enn guttevenner. At jeg kjenner kvinner jeg oppriktig respekterer gir meg ikke automatisk noe slektskap til kvinner som gruppe.

Jeg må ikke for en hver pris være best. Og jeg har ingen problemer med å beundre den som tar innersvingen på meg i noe vi konkurrerer om.  :ler:  Som jeg sa så ser jeg på konkurranse som en lek. Og kan jeg gjøre jobben min til en lek gjennom konkurranse så er ingenting bedre enn det. Når vi konkurrerer så driver vi hverandre til å yte mer, yte bedre. Hva kan muligens være negativt med det? Jeg ser ikke problemet.

Jeg lærer ikke ungene mine å vinne for en hver pris. Jeg lærer dem at det er viktigere å delta enn å vinne. Men det er morsomt å vinne også. Og et pluss dersom man kan le av seg selv og av et oppriktig hjerte unne vinneren å vinne. Men jeg vil heller ikke lære ungene at de til en hver tid skal stille seg bakerst i køen her i livet. Har de et sterkt ønske om å oppnå noe skal de gå for det, uten å gå over lik.

Å konkurrere er faktisk ikke synonymt med å gå over lik. Jeg ser det mer som en spore til utvikling. På hvilken måte er det å konkurrere på kollisjonskurs med et menneskes "gode verdier"? Jeg skjønte ikke helt den. Jeg har også god samvittighet ser du. Å konkurrere er en lek som kan gi bonus i forhold til at man overrasker seg selv med hva man kan prestere. Å konkurrere er for meg i første rekke snakk om å konkurrere mot meg selv og mine egne begrensninger. Jeg tror konkurranse er sundt.

På et større plan så er det jo også konkurranse som gjør at vi kan kreve bedre produkter og bedre service. Det har du vel ikke noe i mot?

Tror du misforstår innlegget mitt rett og slett.

Aldri sagt at en konkurranse i seg selv er dårlig jeg. Jeg snakker om om konkurranse i form av menn, klær, og det å prøve å overgå og samtidig gjøre det på en litt urenslig måte iblandt oss kvinner.

Les innlegget en gang til. :)

Hovedinnlegget mitt handlet ikke om konkurranser i seg selv, men konkurranse iblandt oss kvinner som ofte fører til at andre kvinner og kanskje menn igjen blir såret.

Det har du ikke fått med deg ser jeg.

Det du nevner er jo de positive tingene ved å konkurrere. jeg snakker om de negative tingene jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest !BettyBoob!
Det er vel ikke noe bedre å leve i et samfunn hvor alle bare duller med hverandre og det ikke finnes konkurranse noen steder..

Jeeez... Finn en mellomting a. :grine2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Betty Boop
Jeg behøver ikke å like alle jentene på jobben jeg, men allikevel føler jeg en slags lojalitet ovenfor mitt kjønn.

Og å forvente det samme tilbake er tydeligvis litt for mye forlangt...

? Er ikke det utsagnet om lojalitet med eget kjønn litt i strid med angrepet på "kvinner flest" som ikke akkurat blir beskrevet med spesielt sympatiske egenskaper her? Jeg forsøker bare å få det til å henge sammen her, derfor jeg spør.

Jeg har konkurranseinstinkter og ser ikke noe galt i det. Jeg ble nok enda mer oppmerksom på denne siden ved meg selv da jeg jobbet med menn. For meg er konkurranse lek. Å konkurrere om andres menn skjønner jeg ikke poenget med.

Søsterskap? Hva er det egentlig?

Jeg tror kanskje ikke du har fått med deg alt heller derfor har jeg uthevet en setning som var vesentlig i forhold til det første innlegget ditt. Jeg har fortsatt ikke forstått hva jeg har gått glipp av når det gjelder disse søsterskaps ideene?

Jeg tror du mangler noe ganske så essensielt hvis du ikke vet hva søsterskap er. ;)

Forresten...er det ikke slitsomt å konkurrere på den måten? Hva får du ut av det?

Jeg satt seneste i går og så på en canadisk forfatter som har skrevet en bok som handler om akkurat det med å være "best" og stress i livet.

Dette gjør da at veldig mange av de grunnleggende, gode verdiene blir borte pga akkuratt det med at du liker å konkurrere osv.

Der trener de jo opp ungene sine til å være best før dem har blitt trykka ut.

Neh.. å konkurrere sånn gidder jeg ikke som sagt. Ikke helt "meg". Og det er jeg glad for. For da får jeg jobbet mer med mine gode verdier. De kommer jeg faktisk veldig langt med.

Og tenk... jeg har god samvittighet og sårer svært få. :)

Dette innlegget som jeg svarte på sist, handler i sin helhet om konkurranse generelt og ikke om konkurranse mellom kvinner (noe jeg forøvrig ser på som ganske latterlig). Derfor svarte jeg på hva jeg mener om konkurranse generelt.

Men jeg sitter altså fortsatt igjen og lurer på hva jeg har gått glipp av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest !BettyBoob!
? Er ikke det utsagnet om lojalitet med eget kjønn litt i strid med angrepet på "kvinner flest" som ikke akkurat blir beskrevet med spesielt sympatiske egenskaper her? Jeg forsøker bare å få det til å henge sammen her, derfor jeg spør.

Jeg tror kanskje ikke du har fått med deg alt heller derfor har jeg uthevet en setning som var vesentlig i forhold til det første innlegget ditt. Jeg har fortsatt ikke forstått hva jeg har gått glipp av når det gjelder disse søsterskaps ideene?

Dette innlegget som jeg svarte på sist, handler i sin helhet om konkurranse generelt og ikke om konkurranse mellom kvinner (noe jeg forøvrig ser på som ganske latterlig). Derfor svarte jeg på hva jeg mener om konkurranse generelt.

Men jeg sitter altså fortsatt igjen og lurer på hva jeg har gått glipp av.

Du har gått glipp av at innlegget mitt handler om konkurranse imellom oss kvinner.

Og nei, jeg syns ikke det er i strid med noe siden jeg faktisk ikke angriper noen. Jeg sier det bare som det er.

Det jeg mener med søsterskap er at vi kvinner burde backe hverandre opp. Ikke trykke hverandre ned i form av slike konkurranser som jeg snakker om.

see? :)

Endret av Sha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Betty Boop

Ok. Jeg gir opp. :) Sånn jeg ser det så misforstår vi hverandres innlegg her og det gidder jeg ikke spinne videre på. Jeg fikk med meg at det første innlegget dreide seg om konkurranse mellom kvinner.

Det gjorde det ikke i senere innlegg.

Jeg ville heller ikke kommet med flere innlegg her dersom det ikke var for at jeg trodde du misforsto meg, og at jeg kunne forklare deg hva jeg mente. Men jeg ser jeg har misforstått det.

Du har helt rett vi burde ikke trykke andre mennesker ned i det hele tatt. Hverken menn eller kvinner. Helt enig i det. :) Men søsterskapet? Nei, jeg velger fortsatt mine venner utfra innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest !BettyBoob!
Ok. Jeg gir opp.  :) Sånn jeg ser det så misforstår vi hverandres innlegg her og det gidder jeg ikke spinne videre på. Jeg fikk med meg at det første innlegget dreide seg om konkurranse mellom kvinner.

Det gjorde det ikke i senere innlegg.

Jeg ville heller ikke kommet med flere innlegg her dersom det ikke var for at jeg trodde du misforsto meg, og at jeg kunne forklare deg hva jeg mente. Men jeg ser jeg har misforstått det.

Du har helt rett vi burde ikke trykke andre mennesker ned i det hele tatt. Hverken menn eller kvinner. Helt enig i det.  :) Men søsterskapet? Nei, jeg velger fortsatt mine venner utfra innhold.

Lov å misforstå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger også mine venner på bakgrunn av innhold.

Det med konkurranse mellom kvinner er vel et velkjent begrep. Det sies at vi pynter oss like mye for andre kvinner som for menn, og det er det nok noe sant i.

Det er en slags rangordning blant oss kvinner, eller kanskje jeg skal si mennesker, for det er sånn det er. Vi vil bli sett opp til, bli lagt merke til på en positiv måte, derfor bruker vi klær, biler osv som symbolverdier på hvem vi er/vil være.

Når det gjelder konkurranse om menn, kjenner ihvertfall jeg det du kaller søsterskap. Jeg har ikke behov for å gjøre meg bemerket hos en mann som en av mine venninner er forelsket i/sammen med/gift med, så de får være helt i fred for meg.

Jeg kan godt småflørte med en mann som en eller annen er sammen med/gift med, men da kjenner jeg ikke damen. Uansett går jeg ikke lenger.

Ettersom jeg er lykkelig gift selv, dreier ikke det jeg har skrevet seg om å innlede noe med en mann, bare flørt og det å skape interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jalileh
Det med konkurranse mellom kvinner er vel et velkjent begrep. Det sies at vi pynter oss like mye for andre kvinner som for menn, og det er det nok noe sant i.

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tviler ikke  :ler:

avataren er en parodi på meg selv. Selvironi er en fin ting. :)

jeg tror jeg må være litt sær, for ikke er jeg opptatt av å konkurrere og ikke er jeg opptatt av avatarer. Kanskje litt opptatt av avarter men ikke å konkurrere med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ta et enkelt eksempel:

På jobben er vi både kvinner og menn. På jobben har jeg en god venn (kanskje noe mer etterhvert) og dette vet alle om.

Før de visste at vi hadde noe på gang var det svært få som ga han mye oppmerksomhet, men nå, hvor vi da har funnet tonen så merker både jeg og han at mange av kvinnene på jobben (uansett alder) småflørter mye mer med han, prøver seg, sender sms, også videre...

Enkelte kvinner blir da altså tiltrukket av en mann de ikke kan "få"?

Du har nok et poeng her. Men jeg er litt usikker på om det akkurat er konkurranseinstinktet som våkner, eller noe annet.

Jeg tror kanskje at en mann, som kanskje er litt "anonym" og ikke blir lagt merke til, plutselig blir interessant når han får seg en dame.

Må innrømme at jeg selv (som bor i en liten bygd) har gått forbi enkelte menn kanskje daglig, uten å tenke tanken på at de er et kjæreste-emne...

Så plutselig kommer de med en ny kjæreste og da har jeg tenkt..."åja, var han singel..han var jo igrunn litt søt da...har ikke sett på han på den måten før..."

Eller så kan det være at denne mannen er blitt ilag med noen jeg kjenner, og at jeg på fest eller andre anledninger kommer i snakk med/blir litt kjent med mannen, og oppdager at han er ganske kjekk/søt, og at jeg aldri egentlig har tenkt på det/sett det før...

Men skynder meg å legge til at jeg aldri noengang har lagt an på en mann som har kjæreste (som jeg har visst om da...)

Og kunne ikke tenkt meg å gjøre det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Humlen¤
Ok, "pissekonkurransen" har jeg til tider oppservert.  :ler: Skjønner at det kan være slitsomt. Men er ikke enig i at kvinner er så mye annerledes. Det blir bare gjort på en annen måte. I en gruppe med på ti kvinner kan du fort finne en fire-fem "sjefer". Kanskje likhetene tross alt er større enn forskjellene?

Jeg har konkurranseinstinkter og ser ikke noe galt i det. Jeg ble nok enda mer oppmerksom på denne siden ved meg selv da jeg jobbet med menn. For meg er konkurranse lek. Å konkurrere om andres menn skjønner jeg ikke poenget med.

Søsterskap? Hva er det egentlig?

medmennesklighet ;) Ikke noe enklere enn det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest camillo
En god del kvinner konkurrerer med andre kvinner.

Jeg er så dritt lei den mentaliteten.

Jeg opplever stadig vekk at kvinner prøver å konkurrere med meg.

De kan prøve å konkurrere med meg i alt i fra menn til om å være mest morsom/sjarmerende.

Opplever at en god del konkurrerer når det kommer til det å ha venner også, og jeg er ikke den typen som vil konkurrere.

Jeg syns det er lavmål, og i tillegg så tillater "vi" oss å la de negative følelsene dominere.

Vi velger jo selv å bruke vår energi på å få frem det negative eller det positive som vi alle har i oss.

Jeg kan ta et enkelt eksempel:

På jobben er vi både kvinner og menn. På jobben har jeg en god venn (kanskje noe mer etterhvert) og dette vet alle om.

Før de visste at vi hadde noe på gang var det svært få som ga han mye oppmerksomhet, men nå, hvor vi da har funnet tonen så merker både jeg og han at mange av kvinnene på jobben (uansett alder) småflørter mye mer med han, prøver seg, sender sms, også videre...

Enkelte kvinner blir da altså tiltrukket av en mann de ikke kan "få"?

Poenget mitt er at en del ville da sikkert kvesset klørne og vist kvinnene rundt seg at han er opptatt, men jeg er ikke sånn.

Da trekker jeg meg heller tilbake, for jeg føler at det blir helt feil.

Og det som jeg ikke forstår, og som jeg stiller et stort spørsmålstegn ved er at hvorfor har ikke vi damer mer respekt for hverandre og andres "forhold"? Og ikke minst... hvor er selvrespekten.

Jeg hadde følt meg så ufattelig dum hvis jeg gikk ned på et slikt nivå. Det hadde gått ut over stoltheten min rett og slett.

Så hva gjør så at kvinner ofte kan bli tiltrukket av en som er opptatt?

Vil de bekrefte seg selv? Er det for å være bitchy? Har de dårlig selvtillit? Vil de ha det de egentlig ikke kan "få"?

Jeg spør jeg, for jeg lurer virkelig. Og jeg kunne virkelig aldri ha funnet på å gjøre noe sånt selv, for så slem er jeg ikke.

Jeg behøver ikke å like alle jentene på jobben jeg, men allikevel føler jeg en slags lojalitet ovenfor mitt kjønn.

Og å forvente det samme tilbake er tydeligvis litt for mye forlangt...

Sorry lang quoting, men jeg er så enig!! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Betty Boop
medmennesklighet  ;)  Ikke noe enklere enn det!

Ja men da så. Det forstår jeg! :)

Takk for oppklaringen har lurt litt iblant på det ordet ettersom mange snakker om at kvinner bør holde sammen. Være medsøstre samtidig som enkelte er flinke til å dolke hverandre i ryggen. Derfor har jeg ikke forstått det automatiske søsterskapet som liksom skal være til stede.

Men medmenneskelighet inkluderer jo alle mennesker. Det er enklere å forstå. Det er jo noe naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Humlen¤
Ja men da så. Det forstår jeg!  :)

Takk for oppklaringen har lurt litt iblant på det ordet ettersom mange snakker om at kvinner bør holde sammen. Være medsøstre samtidig som enkelte er flinke til å dolke hverandre i ryggen. Derfor har jeg ikke forstått det automatiske søsterskapet som liksom skal være til stede.

Men medmenneskelighet inkluderer jo alle mennesker. Det er enklere å forstå. Det er jo noe naturlig.

Der ser du, så enkelt var det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...