Gå til innhold

Bading på skolen.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ta han med å bad selv da, sånn at han blir tryggere i vannet

Anonymkode: 0c5c7...7e4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

De begynner snart med bading på skolen. Mitt barn går i 2 klasse, er engstelig av seg og har brukt lang tid på å føle seg trygg på skolen. Jeg har tenkt å ta en samtale med læreren om situasjonen. Barnet mitt sier han gruer seg veldig. Helt siden han startet i 1 klasse har det vært snakk om bading i 2 klasse og han har hele tiden sagt at han gruer seg. Nesten så han vil gråte. Jeg får så vondt av han. Er dette obligatorisk på skolen å være med på bading? Har ditt barn opplevd slike situasjoner på skolen. Hvordan løse dette?

Anonymkode: de3bb...5ec

Beklager, men du er jo tafatt og veik. -Istedet for å ta ansvar, (les: ta med ungen i svömmehallen og å trygge ham), har du latt han gå og grue seg hele förste klasse..

Hvor er far? Hvis dette er noe du ikke klarer å håndtere uten og gråte, samtidig overföre din egen angst, bör jo noen andre voksne ta ansvar. 

Edit: vil også bare legge til, at alle med barn vet at de skal ha svömmeundervisning på skolen. Dette bör ikke komme som noe "sjokk" på noen. Har man et barn som en vet er utrygg og behöver litt ekstra i nye situasjoiner, så har man faktisk MANGE år å forberede seg på. Dette gjelder ikke bare bad, men også gym. Synes det er ille med barn som ikke kan sykle, er kjent med å skifte i en garderobe för de komme på skolen. Selvsagt vil de havne bakpå. Trist.

Endret av Perle
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du har visst at han har gruet seg et år, hvorfor har du ikke meldt han på vanntilvenning eller tatt han med på svømming selv? Jenta mi var veldig engstelig for svømmeundervisningen, men vi meldte henne på vanntilvenning før de skulle starte. Så da var hun mer forberedt og grudde seg ikke lenger. De startet med svømming i forrige uke og hun syntes det var veldig gøy. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De er gode til å tilrettelegge svømmetimene så tidlig! Deler opp i grupper hvorav noen barn kun er på grunna og jobber med å bli vant til å ha vann i ansiktet, mens andre svømmer rundt og kunne vært med i triatlon😅 og mye lekbasert! Jeg tror barnet ditt gruer seg fordi dette er ukjent, men når han har vært med en gang og vet hva det går ut på er det nok mindre skummelt :) ville absolutt ikke tatt han ut av undervisningen, svømmeundervisning er kjempeviktig og redder liv! Hjelper nok om dere bruker dette året på å dra mye i svømmehallen :) 

• Liker 2
Skrevet

Det du og han burde grue dere til er om han faller i vannet, uten deg i nærheten, og han ikke kan å svømme.

Når han blir eldre vil han og kompisene kanskje ut for å  bade - skal han da ikke være med? 

Din jobb å gjøre ham mer robust, ikke skape et lite persilleblad.

Anonymkode: 9d21c...83a

• Liker 3
Skrevet

Her har/hadde jeg en nå andre klassing som også har bært veldig skeptisk i vann, og jeg meldte han på svømmekurs når han var 4år. Her var det så mye fokus på at man skal dykke under vann, han turte ikke, og det ble altfor mye press og mas om å dykke, og jeg valgte å ta han ut av kurset. Så det hjalp IKKE her (ser noen anbefaler det). Derimot har jeg før sommeren satt som mål at vi skal i svømmehallen en gang i uken fremover møt svømming på skolen, og ha fokus på å ha det KJEKT! Ikke på svømming, dykking under vann, men å ha det kjekt i vann. Han har armringer, og flyteting som ligger rundt i hallen, og koser seg nå noe voldsomt! Har nå vært der en 8 uker etter hverandre, og nå dykker han under vann og svømmer under vann! Med dykkermaske, men hvorfor ikke? Det viktigste for meg er å få han trygg, at han syns det er kjekt, også får de lære han mer om svømming når skolesvømmingen begynner. Da er han hvertfall ikke redd, og han er mer mottakelig for undervisningen. Kanskje svømmer han før også, da vi skal fortsette med ukentlig turer i hallen.

Anonymkode: b9485...c01

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her har/hadde jeg en nå andre klassing som også har bært veldig skeptisk i vann, og jeg meldte han på svømmekurs når han var 4år. Her var det så mye fokus på at man skal dykke under vann, han turte ikke, og det ble altfor mye press og mas om å dykke, og jeg valgte å ta han ut av kurset. Så det hjalp IKKE her (ser noen anbefaler det). Derimot har jeg før sommeren satt som mål at vi skal i svømmehallen en gang i uken fremover møt svømming på skolen, og ha fokus på å ha det KJEKT! Ikke på svømming, dykking under vann, men å ha det kjekt i vann. Han har armringer, og flyteting som ligger rundt i hallen, og koser seg nå noe voldsomt! Har nå vært der en 8 uker etter hverandre, og nå dykker han under vann og svømmer under vann! Med dykkermaske, men hvorfor ikke? Det viktigste for meg er å få han trygg, at han syns det er kjekt, også får de lære han mer om svømming når skolesvømmingen begynner. Da er han hvertfall ikke redd, og han er mer mottakelig for undervisningen. Kanskje svømmer han før også, da vi skal fortsette med ukentlig turer i hallen.

Anonymkode: b9485...c01

Sånn er det på kurs her også. Min svømmer ikke særlig godt ennå, men jeg vil heller trene med henne selv enn å sende henne på kurs. For kurset de kjører her er av type "dykk under fra dag en. Min var ikke med, men jeg har snakket med foreldre i klassen fordi jeg vurderte kurset, og jeg vet derfor at flere unger som prøvde det falt fra tidlig fordi de ble skremt. Da virker det bare mot sin hensikt. Kurs er fint, men det passer ikke alle. Hva slags type intruktøren er, og hvordan de legger opp kurset, har alt å si. 

Anonymkode: 7d79b...92e

Skrevet

Min gruet seg til svømming selv om han kunne svømme og ofte var i svømmehallen. Han var også en litt forsiktig type som brukte lang tid på å føle seg trygg på skolen. For han var det verken garderoben eller vannet som var problemet, men heller det at det ble så mange på en gang som «herjet» rundt. Her tok vi en prat med læreren og det var der han fikk fortalt akkurat hva det var som gjorde at han gruet seg sånn. Han ble trygget på at han skulle bli passet ekstra på osv. noe som hjalp veldig. Folk som kommenterer at man må tøffe seg opp, ikke gjør barna til et persilleblad osv vet virkelig ikke hvor vanskelig ting kan være for et forsiktig barn. Har ikke bestandig med oppdragelse å gjøre, for jeg har en til som aldri har gruet seg en dag til noe! Det er ikke bare å hive dem uti vannet og tro at det er å gjøre dem en tjeneste. Omsorg, forståelse og trygging på at det går bra er veien å gå, og heldigvis mente læreren det samme. Lykke til❤️

Anonymkode: 749cf...469

• Nyttig 1
Skrevet

Hei igjen Ts. Jeg ser både meg selv og andre har skrevet at du må ta han med ofte i svømmehallen og venne han til. Jeg begynte å tenke på om dette kanskje ikke var noe du hadde anledning til av ulike grunner? I så fall bør du hverfall snakke med læreren din, slik at de kan få han med fra starten av - da er det enda viktigere at han lærer å svømme på skolen ❤️

Anonymkode: 5bf6d...af4

Skrevet (endret)

Jeg var det barnet en gang. Vi hadde svømming etter skoletid siden det kun var ett lite basseng i byen som alle skulle bruke både skoler og svømmeklubb. Vi fikk ti ganger og de som ikke klarte svlmmeknappen måtte gå kurs etter kurs. Jeg gikk i 4 klasse før jeg klarte det og da var jeg den eneste fra min klasse. Alle andre ble ferdig i 2 klasse. Jeg brukte de første to kursene på å holde meg fast i stigen og læreren lot meg gjøre det frem til jeg følte meg trygg nok til å bevege meg langs kanten og så til jeg turte å slippe kanten litt etter litt. Det er ikke noe alternativ å la barn slippe svømming men noen trenger mere tid enn andre, en god svømmelærer skal forstå det.

Endret av Duff
Skrevet

Vet du hvorfor han gruer seg?

Vannskrekk? Kle seg naken i garderoben? Får han ikke til å dusje selv? Er det medelever som kanskje kan finne på å "tulle" i garderoben? Gjemme klærne og gjøre det utrivelig?

Jeg hadde Vannskrekk som barn. Lærte å svømme i 7. klasse. For meg har det vært viktig å venne ungene til vann fra de var små. Når de startet på svømmingen på skolen kunne de svømme og var trygg i vannet. De blir ikke trygge ved å slippe svømming. Da bekrefter vi på en måte for barnet at de har sluppet unna noe farlig

Anonymkode: ca2f3...e81

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...