AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #1 Del Skrevet 6. september 2023 Jeg hjelper en utenlandsk dame med norsklekser. Temaet er refleksive pronomen (sin si sitt og sine) I denne setningen synes jeg det høres rart ut uansett hva jeg putter inn, hvis det er snakk om egen bil. Hva er riktig svar i setningen? Anonymkode: 3c93a...2d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #2 Del Skrevet 6. september 2023 Hvis det er hun som eier bilen er det sin som er riktig. Anonymkode: 1e105...4ad 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #3 Del Skrevet 6. september 2023 Hun synes de bør vaske bilen sin litt oftere. Anonymkode: 7cd05...e67 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 6. september 2023 #4 Del Skrevet 6. september 2023 Hvis du snakker om flere personer som eier en bil sammen, blir setningen: Hun synes de bør vaske bilen sin oftere. Hvis du snakker til to eller flere som eier en bil sammen blir setningen: Hun synes dere bør vaske bilen deres oftere. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #5 Del Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (På 6.9.2023 den 20.36): Hvis det er hun som eier bilen er det sin som er riktig. Anonymkode: 1e105...4ad Hvis hun snakker om seg selv og familien, så skal det etter regelen brukes SIN. Likevel så høres det rart ut i mine ører. Det er godt mulig det skyldes at SIN ofte er overflødig i slike setninger. Ut fra sammenheng skjønner vi som regel hva det er snakk om. Men om hun prater om en annen familie, så kan vel også SIN brukes? SIN peker tilbake på de hvis det er snakk om en leddsetning 🤔 Hun synes de burde passe bedre på datteren sin. Versus Hun synes de burde passe bedre på datteren deres. Anonymkode: 3c93a...2d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #6 Del Skrevet 24. september 2023 Sin/sine brukes hvis eiendomspronomenet viser til subjektet i leddsetningen. I «Hun synes (at) de bør vaske bilen sin oftere» er «de bør vaske bilen sin oftere» en leddsetning, og «sin» viser her til «de». Hvis man bruker «deres», betyr det at «hun» synes «de» bør vaske bilen til noen andre (som er omtalt tidligere). Eksempel: Anne sa til Per og Kari at hun synes de bør vaske bilen sin oftere. (Bilen til Per og Kari) Anne snakket med Per og Kari om hvor gamle foreldrene deres er blitt. Hun synes de bør vaske bilen deres oftere (Anne synes at Per og Kari bør vaske foreldrenes bil oftere). Men eksempel nr 2 er litt klønete fordi man har «de» og «deres» i samme setning som viser til to forskjellige ting. Anonymkode: ea9a9...f95 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå