Gå til innhold

Er BMW virkelig drittbiler?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Bombasi skrev (30 minutter siden):

Det er en grunn for at det er lite drosjer med BMW og Audi, og mye drosjer med Mercedes, VW, Skoda, Mazda og Toyota. 

Det handler i hovedsak om pris vs kvalitet, og om brukskostnader pr antall km.

Jeg har blitt fortalt at en viktig årsak til at «alle» taxier var Mercedes var at forhandler hadde en spesiell serviceavtale med verksted alle ukedager, sånn at bilene kunne være på veien 365 dager i året. Sammen med en status som gjorde at gamme taxier som hadde kjørt mange hundre tusen fremdeles hadde en viss gjensalgsverdi

Anonymkode: 14c21...981

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg hadde bmw en gang, og vil veldig gjerne ha det mer

Hvilken prisklasse var din?

Anonymkode: d5c96...125

Det var en BMW 1 serie.  Byttet den til en Mini Cooper, så mye bedre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har blitt fortalt at en viktig årsak til at «alle» taxier var Mercedes var at forhandler hadde en spesiell serviceavtale med verksted alle ukedager, sånn at bilene kunne være på veien 365 dager i året. Sammen med en status som gjorde at gamme taxier som hadde kjørt mange hundre tusen fremdeles hadde en viss gjensalgsverdi

Ja, på 70-80 tallet. Ikke at de hadde noe gjenbruksverdi, men de kunne komme midt på natten, på Økern / Oslo og få time "med en gang".

Skrevet
Stina234 skrev (2 minutter siden):

Nesten samme bilen altså 😂 ( nesten )  samme ramme, motor osv. altså

du vet kanskje ( ikke ) hvem som eier og bygger cooper… 🙄

bygd på samme ramme osv… 🤦‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Nesten samme bilen altså 😂 ( nesten )  samme ramme, motor osv. altså

du vet kanskje ( ikke ) hvem som eier og bygger cooper… 🙄

bygd på samme ramme osv… 🤦‍♀️

Muligens det men kjøreopplevelsen er helt forskjellig, kan ikke sammenlignes. 

Skrevet

Det er lite konstruktivt å se på merke, en må vurdere den spesifikke modellen en vurderer. 
Det er tildels svært store kvalitets forskjeller mellom modeller fra samme merke, også mellom forskjellige årsmodeller av samme modell. 
Samme merke kan ha modeller som er produsert under forskjellig ledelse, ressurser og bygget på fabrikker i ulike land.  Da sier det seg selv at kvaliteten kan variere mye.

En kan selvsagt finne ytterpunkter som å si at en Lexus modell er med stor sannsynlighet mer driftssikker en modellen fra Land Rover, men generelt er det unøyaktig.   

Det er også faktum at til flere komponenter du har i bilen til flere muligheter får feil er det. 
Antall komponenter / kvalitet = Pålitelighet. 

• Liker 1
Skrevet
Stina234 skrev (6 timer siden):

Det er praktisk talt den samme bilen. I USA er Mini på feiltoppen sammen med de andre "engelske", men utenlandseide, merkene.

Anonymkode: 62d3b...415

Skrevet

Kjenner en som har hatt en x5 i 2 år og har måttet reparere for 200.000,- Den går i stykker bare du ser på den. 

Anonymkode: 55534...c7f

• Liker 1
Skrevet
Bombasi skrev (8 timer siden):

Det er en grunn for at det er lite drosjer med BMW og Audi, og mye drosjer med Mercedes, VW, Skoda, Mazda og Toyota. 

Det handler i hovedsak om pris vs kvalitet, og om brukskostnader pr antall km.

Det går etterhvert svært mange Teslaer som taxi også. BMW og Audi har jeg knapt sett noengang. Toyota Prius er vel den jeg ser aller mest av.

Gjest Bombasi
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Både ja, og nei. Mercedes tilbyr serviceavtaler til drosjeeiere, men det gjør også alle andre andre verksted. VW, Volvo, Toyota osv. Så Mercedes er på ingen måte unik på serviceavtaler.

Men klart, det er litt stedsavhengig også. Hvilken pris de kan tilby og hvordan servicen er. Typisk er det vel slik at det kan være mange drosjer f.eks i Lom som kjører Mercedes, mens det f.eks i Ålesund er Volvo, og i Harstad VW. Bare for å vise at serviceavtalene er litt stedavhengig.

Mercedes er heller på ingen måte landsrepresentert som drosjebil, men må nok dele tronen med VW, Volvo, Toyota og de andre. Det er mye hipp om happ av merker.

Likevel ser vi sjeldent en BMW eller en Audi som drosje, selv om de også tilbyr serviceavtaler. Ikke bare der du bor, men i hele landet. Det er det gode økonomiske grunner for.

-jk- skrev (1 time siden):

Det går etterhvert svært mange Teslaer som taxi også. BMW og Audi har jeg knapt sett noengang. Toyota Prius er vel den jeg ser aller mest av.

Det har kommet en del Teslaer ja. Og det vil komme mer av det. Fordi det stilles nå krav til bransjen om elektrifisering via anbudskjøringer.

Endret av Bombasi
Skrevet
Gregarious skrev (På 20.1.2024 den 1.53):

Det er lite konstruktivt å se på merke, en må vurdere den spesifikke modellen en vurderer. 
Det er tildels svært store kvalitets forskjeller mellom modeller fra samme merke, også mellom forskjellige årsmodeller av samme modell. 
Samme merke kan ha modeller som er produsert under forskjellig ledelse, ressurser og bygget på fabrikker i ulike land.  Da sier det seg selv at kvaliteten kan variere mye.

En kan selvsagt finne ytterpunkter som å si at en Lexus modell er med stor sannsynlighet mer driftssikker en modellen fra Land Rover, men generelt er det unøyaktig.   

Det er også faktum at til flere komponenter du har i bilen til flere muligheter får feil er det. 
Antall komponenter / kvalitet = Pålitelighet. 

Derfor har jeg sluttet med å gi råd om bilkjøp når noen spør meg.  Svakheter på motorer og gearkasser på enkelte modeller og årsmodeller kan ruinere de fleste.  Finnes ikke kjekkere biler enn BMW når de virker. Men jeg kjøper ikke det merket eller Audi.  Har holdt meg til Mercedes i 20 år og er meget fornøyd. Men modellene jeg har kjøpt er valgt med største omhu. 

• Liker 1
Skrevet
-jk- skrev (På 20.1.2024 den 8.33):

Jeg vet at BMW aktivt gjør seg upopulær for taxisjåfører. De ønsker ikke å bli forbundet med markedet.

Skrevet
On 9/6/2023 at 5:55 PM, AnonymBruker said:

Jeg driver å ser etter bil, og får slengt så mange meninger hit og dit og jeg blir sååå forvirret. Vet ikke hvem eller hva jeg skal tro på. 

Så... Jeg vet at jeg ser etter en bil med automatgir og firehjulsdrift, det er det ingen som sier noe imot. Men bilmerker og hvor langt det er greit at den har kjørt er der jeg blir så himla forvirra. Jeg har hørt fra noen at BMW, Mercedes og Audi er biler jeg bør styre unna for de er noen drittbiler, men jeg har mange i omkretsen min som også sverger over disse bilene. Jeg blir også anbefalt Toyota eller Mazda for dette er driftssikre biler, men dette avgjøres vel egentlig bare av flaks? Man kan kjøpe den dyreste bilen, og det kan likevel være masse feil på de. Eller tar jeg feil?

Så jeg vil gjerne høre fra flere hva deres erfaringer er. Har bilmerket så mye å si? Jeg kan forstå at mengden den har kjørt samt alderen kan ha en påvirkningskraft på hvor bra bilen er, men ville dere sagt at det går mye på flaks?

Anonymkode: 9a7b2...03a

Bmw er nok en bra bil, men føler jeg fikk mer for pengene med mercedes. Toyota og mazda er helt kurrante god biler som nesten aldri ryker. Ikke helt samme komfort som mb og bmw. Men helt klart verdt pengene. 

Anonymkode: b5451...01f

Skrevet

Jeg har kun kjørt BMW siste 15 årene, men velger modell basert på anbefalinger fra en mekaniker på merkeverkstedet her i byen. 

Bilene er gode å kjøre, har lite feil og holder seg fantastisk godt i verdi. 

Anonymkode: c40ab...56b

Skrevet
Merlin skrev (På 23.1.2024 den 20.24):

Derfor har jeg sluttet med å gi råd om bilkjøp når noen spør meg.  Svakheter på motorer og gearkasser på enkelte modeller og årsmodeller kan ruinere de fleste.  Finnes ikke kjekkere biler enn BMW når de virker. Men jeg kjøper ikke det merket eller Audi.  Har holdt meg til Mercedes i 20 år og er meget fornøyd. Men modellene jeg har kjøpt er valgt med største omhu. 

Så rent generelt kan jeg spørre deg om det er stor forskjell mellom C klasse og E klasse?  (Bare kjørt sistnevnte) Jeg vurderer å droppe tankene på en BMW 320 og heller satse på en C klasse Coupe. Bensin, ca ti år gammel. Budsjett 200k.

Og siden du ikke gir konkrete råd, kan du kanskje ha en kommentar.

Anonymkode: 28bee...f5d

Skrevet

Har hatt bmw. Elsket den bilen, så bra å kjøre... men koster meg ca 50 k i året på reparasjoner. Litt under 10 år gammel bil. 

Anonymkode: 9e939...ab6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.9.2023 den 17.55):

Jeg driver å ser etter bil, og får slengt så mange meninger hit og dit og jeg blir sååå forvirret. Vet ikke hvem eller hva jeg skal tro på. 

Så... Jeg vet at jeg ser etter en bil med automatgir og firehjulsdrift, det er det ingen som sier noe imot. Men bilmerker og hvor langt det er greit at den har kjørt er der jeg blir så himla forvirra. Jeg har hørt fra noen at BMW, Mercedes og Audi er biler jeg bør styre unna for de er noen drittbiler, men jeg har mange i omkretsen min som også sverger over disse bilene. Jeg blir også anbefalt Toyota eller Mazda for dette er driftssikre biler, men dette avgjøres vel egentlig bare av flaks? Man kan kjøpe den dyreste bilen, og det kan likevel være masse feil på de. Eller tar jeg feil?

Så jeg vil gjerne høre fra flere hva deres erfaringer er. Har bilmerket så mye å si? Jeg kan forstå at mengden den har kjørt samt alderen kan ha en påvirkningskraft på hvor bra bilen er, men ville dere sagt at det går mye på flaks?

Anonymkode: 9a7b2...03a

Jeg eide en 2010 Audi Q5 diesel fra tidlig 2020 til høsten 2023. Kjøpte den på ca 125K km, solgte den på ca 180K km. I løpet av den tiden hadde jeg bare vanlig servicer en gang i året, kjøp av et sett med sommerdekk, byttet sensor på klimaanlegget og en brukket fjær pga et hull i bakken.

En 2008 Toyota Corolla som jeg hadde fra 2014 til 2018 gav meg langt mer problemer enn den Audien. Det er helt tilfeldig spør du meg.

Anonymkode: 6e040...4b6

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Så rent generelt kan jeg spørre deg om det er stor forskjell mellom C klasse og E klasse?  (Bare kjørt sistnevnte) Jeg vurderer å droppe tankene på en BMW 320 og heller satse på en C klasse Coupe. Bensin, ca ti år gammel. Budsjett 200k.

Har eid både E og C-klasse, hva du bør ha avhenger av hva du prioriterer i en bil. Ikke uventet er E-klasse større, særlig i baksete og bagasjerom, og er en veldig behagelig langturbil. C-klassen er mer "agile", gir litt mer kjøreglede. 

E-klasse er og en mer komplisert bil, min erfaring er at den er betydelig dyrere å ha på verksted når den begynner å bli noen år. 

Jeg vet det har vært noe trøbbel med registerkjede på bensinmotorene (med kompressor), sjekk det litt før du kjøper. Ellers er service historie veldig viktig. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mine tre E klasser begynner å dra på årene men jeg ser ingen grunn til å bytte ut noen av dem  fordi jeg er så fornøyd . Den ene har jeg hatt i 18 år ( 1998 mod ).  På Facebook finnes en gruppe som heter Mercedes Benz teknisk prat, en annen gruppe heter Mercedes Benz teknisk prat 211,212 og 213.  Her finnes personer med høy teknisk kompetanse om motorer , tekniske utfordringer og svakheter på  modeller og årsmodeller som du kan rådføre deg med om du finner en modell du liker.  En Mercedes blir aldri gammel, bare litt mindre ny.  Forskjellen på C og E klasse er at E klassen er en større bil 🙂

Endret av Merlin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...